Gå til innhold

Er A64 for ustabile ved klokking ?


Boralis

Anbefalte innlegg

Kan vi da konkludere med at Athlon64 ikke er ustabile ved klokking, men at dagens hovedkort chipset som ikke er modne nok? Overklokking på Athlon64 nå er jo begrenset til hvor mye PCI kortene og AGP skjermkortet du har takler og bli overklokket.

 

Blir morsomt og se hvor høyt en Athlon64 går med PCI/AGP lås :)

Selv med dagens hovedkort så kan man griseklokke A64. Man må bare vita hvilke hovedkort man skal kjøpe, og helst vite litt hva man gjør.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et amd64 system:

amd64 3200

msi neo fis2r

1Gb crosair 3200LL

GF4 Ti4200 (vet det suger møkk)

 

har opplevd når jeg klokker det over 215 på fsb at spill plutselig bare faller ut.(silent storm, Bf1942 DC, Halo, AvP2)

cpu ligger da opp mot 48 grader.(stander kjøling)

har også klokket opp Gfx kortet litt..

Noen som vet hvorfor.. kan ikke tro at cpu ikke skal tåle 48 grader..

Holder på med å lage kjøle ribber til ramen på gf4 kortet og får håpe det er det som gjør det.. ellers må jeg nok inn med vannkjøling.

 

Noen andre som har samme prob???(at spill hopper ut)

Lenke til kommentar

Har hatt både A64 og Intel oppsett oppe å gått. Synes A64 er sterkere ved standard hastighet. Intel er mye lettere å få klokket opp. Ved normal overklokking (ikke volt mods osv) så er Intel spreker.

 

Men en ting er sikkert. Intel er mer stabilt. Driter i hva slags hat meldinger jeg får for å si dette. Vi har 4 ganger så mye RMA med AMD som med Intel hos oss, å vi selger ett rimelig høyt antall PC'er i året. Men AMD har blitt sinnsykt mye bedre nå som de har fått A64, det er det ikke tvil om. Kan bli en spennende vår/sommer vi går i vente :yes:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Har hatt både A64 og Intel oppsett oppe å gått. Synes A64 er sterkere ved standard hastighet. Intel er mye lettere å få klokket opp. Ved normal overklokking (ikke volt mods osv) så er Intel spreker.

 

Men en ting er sikkert. Intel er mer stabilt. Driter i hva slags hat meldinger jeg får for å si dette. Vi har 4 ganger så mye RMA med AMD som med Intel hos oss, å vi selger ett rimelig høyt antall PC'er i året. Men AMD har blitt sinnsykt mye bedre nå som de har fått A64, det er det ikke tvil om. Kan bli en spennende vår/sommer vi går i vente :yes:

Jeg jobbet tidligere på Norkom/komplett, og der hadde vi også 4 ganger så mye returer.. men gjett hva.. Vi solgte også 4 ganger så mye AMD. Med tanke på hvor store Komplett er, og hvor mye de selger så skulle jeg tro de tallene stemmer MEGET bra med snittet i norge.

 

----------------------

 

 

pellogplukk:

Du har et VIA basert hovedkort, og disse egner seg ikke spesielt godt til overklokking. Du kjører også XMS3200LL, og siden BH5 er gått ut av produksjon så brukes det isteden CH5 chipper i dem. CH5 er som kjent ikke veldig glad i lave timings, så det er mulig at du må slakke litt på timings, evt. øke vdimm litt.

En annen ting som kan lage problemer er selve cpu da A64 ikke er veldig glad i å kjøre cas2 på Twinmos og Corsair. Sett cas til 2.5, og prøv igjen :-)

 

Om dette ikke funker så kan du prøve å sette RAS to CAS delay til 3 istedenfor 2.

Lenke til kommentar
Har hatt både A64 og Intel oppsett oppe å gått. Synes A64 er sterkere ved standard hastighet. Intel er mye lettere å få klokket opp. Ved normal overklokking (ikke volt mods osv) så er Intel spreker.

 

Men en ting er sikkert. Intel er mer stabilt. Driter i hva slags hat meldinger jeg får for å si dette. Vi har 4 ganger så mye RMA med AMD som med Intel hos oss, å vi selger ett rimelig høyt antall PC'er i året. Men AMD har blitt sinnsykt mye bedre nå som de har fått A64, det er det ikke tvil om. Kan bli en spennende vår/sommer vi går i vente  :yes:

Jeg jobbet tidligere på Norkom/komplett, og der hadde vi også 4 ganger så mye returer.. men gjett hva.. Vi solgte også 4 ganger så mye AMD. Med tanke på hvor store Komplett er, og hvor mye de selger så skulle jeg tro de tallene stemmer MEGET bra med snittet i norge.

 

----------------------

 

 

pellogplukk:

Du har et VIA basert hovedkort, og disse egner seg ikke spesielt godt til overklokking. Du kjører også XMS3200LL, og siden BH5 er gått ut av produksjon så brukes det isteden CH5 chipper i dem. CH5 er som kjent ikke veldig glad i lave timings, så det er mulig at du må slakke litt på timings, evt. øke vdimm litt.

En annen ting som kan lage problemer er selve cpu da A64 ikke er veldig glad i å kjøre cas2 på Twinmos og Corsair. Sett cas til 2.5, og prøv igjen :-)

 

Om dette ikke funker så kan du prøve å sette RAS to CAS delay til 3 istedenfor 2.

Det gjør ikke vi. Tror det er ganske likt her med hva som selger mest. Men, hvis jeg skulle tippe, så selger vi faktisk mer Intel. Har tatt ganske bra av etter at 865 / 875 Chipsettene kom på markedet.

 

Vil også si en ting til. Jeg har ingenting imot AMD, jeg bare sier det som det er her hos oss. Å når det gjelder ytelse, så snakker jeg ut av egen erfaring.

 

Tror A64 har sinnsykt potensial når det kommer på den nye Socket'en, men det tror jeg også at Prescott gjøre når den kommer på ny Socket.

 

Derfor sier jeg at vi går en spennende tid i vente.

 

Dere får krangle videre. Må nesten jobbe litt igjen ;)

Lenke til kommentar

Formann du kjører jo med en del voltmodd og spesielle brikker og det er greit , men her tenker jeg på den "vanlige" klokker da det uten tvil er flest av dem og det er de som sliter mest med å få systemet stabilt innenfor de rammene som hovedkortet tillater .

Extremklokking blir liksom noe annet da det der modifiseres på en rekke ting som ikke alle er villige til.

Derfor prøver jeg å få belyst positive og negative ting ved klokking på std utstyr.

Lenke til kommentar
Det virker nesten som du mener alle hovedkort her. Det er KUN via som sliter med dette problemet.. på nForce3 så trenger man ikke bekymre seg før man kjører svært høy FSB siden pci-bussen jobber på en høy divider, og AGP er låst.

 

Du glemmer at P4 heller ikke har agp/pci lås over 300Mhx FSB...

Jeg tittet på Komplett og Psdata's s754 kort - og ingen av dem selger noe annet enn KT800 kort (såvidt jeg vet er også nforce3 endel tregere enn KT800 også), prisguiden finner jeg ét som koster 1837kr. Så når jeg generaliserer og snakker om alle A64 kort så snakker jeg om alle A64 kort som selger.

 

AGP lås alene er ikke nok (du trenger og PCI lås). PCI-bussen jobber på en høy devider, riktig, men det samme gjør HT/FSB så skal du "overklokke" noe særlig må du nesten øke PCI hastigheten mye, 10% klokke hastighet = 10% PCI hastighet og allerde da begynner mange kort å streike, derfor klarer de færreste mer enn 10-15% overklokking på A64 maskiner - og på kjøpet før de gjerne ustabilitet. Som med alt annet, unntak finnes, men det er unntak og ikke særlig representativt.

 

Noen 865/875 kort kan ikke låse PCI/AGP over 300, men igjen - dette gjelder noen kort, slett ikke alle.

Lenke til kommentar
Det virker nesten som du mener alle hovedkort her. Det er KUN via som sliter med dette problemet.. på nForce3 så trenger man ikke bekymre seg før man kjører svært høy FSB siden pci-bussen jobber på en høy divider, og AGP er låst.

 

Du glemmer at P4 heller ikke har agp/pci lås over 300Mhx FSB...

Jeg tittet på Komplett og Psdata's s754 kort - og ingen av dem selger noe annet enn KT800 kort (såvidt jeg vet er også nforce3 endel tregere enn KT800 også), prisguiden finner jeg ét som koster 1837kr. Så når jeg generaliserer og snakker om alle A64 kort så snakker jeg om alle A64 kort som selger.

 

AGP lås alene er ikke nok (du trenger og PCI lås). PCI-bussen jobber på en høy devider, riktig, men det samme gjør HT/FSB så skal du "overklokke" noe særlig må du nesten øke PCI hastigheten mye, 10% klokke hastighet = 10% PCI hastighet og allerde da begynner mange kort å streike, derfor klarer de færreste mer enn 10-15% overklokking på A64 maskiner - og på kjøpet før de gjerne ustabilitet. Som med alt annet, unntak finnes, men det er unntak og ikke særlig representativt.

 

Noen 865/875 kort kan ikke låse PCI/AGP over 300, men igjen - dette gjelder noen kort, slett ikke alle.

Husk at verden er større en hva man finner i prisguiden deres da.. Om man er litt lur i hodet så kjøper man et nForce3 basert kort, og det er ikke værre enn å stikke innom www.hwb.no å bestille ett. Feks K8N som er meget godt både til klokking og vanlig bruk.

 

At noe ikke finnes i prisguiden betyr ikke at det ikke finnes.. duh!

 

 

I følge ryktene så vil ikke en 10% økning av HTT øke PCI hastigheten med 10%. Den husker ikke i farten hvordan den fungerte, men det skal mye til før det blir kritisk. Jeg bruker en westerndisk til benching, og jeg tror neppe at den funker feilfritt på ~50Mhz PCI. Tror du?

 

Via kortene er litt raskere en nForce3 clock for clock ja.. men det er svært lite. Den lille forskjellen veies opp i mangfold når man klokker.

 

For en overklokker så er ikke dette er problem..for jeg har ennå ikke møtt en bencher som har fått problemer med overklokkingen pga manglende pci-lås.

 

Ustabiliteten mange opplever med A64 tør jeg vedde på at i 95% av tilfellene skyldes dette brukerfeil og/eller feil valg av RAM. Så godt som alle jeg har pratet med har fått fikset problemene etter å ha endret litt i bios og/eller byttet ram.

 

 

Flaks at jeg traff på deg, for da kan du fortelle meg hvilket i875/865 basert kort som har agp/pci lås over 300Mhz FSB. Jeg har nemlig vært på jakt etter et =)

Endret av formann
Lenke til kommentar
I følge ryktene så vil ikke en 10% økning av HTT øke PCI hastigheten med 10%. Den husker ikke i farten hvordan den fungerte, men det skal mye til før det blir kritisk.

 

Flaks at jeg traff på deg, for da kan du fortelle meg hvilket i875/865 basert kort som har agp/pci lås over 300Mhz FSB.  Jeg har nemlig vært på jakt etter et =)

HTT bussen og PCI bussen er låst mot hverandre, øker du den ene 10% så øker også den andre med 10%, frem til du når "neste" devider, som er 7:1 ved 234FSB, hvertfall på Aopen AK86-L (KT800). Hva FSB/PCI har å si for A64 overklokking oppsummerer igrunn Anandtech ganske fint:

For now, it certainly appears that a floating PCI bus is one of the factors holding back overclocking on all current Chipsets for the Athlon 64.

 

I følge denne testen får Abit IS7 får 'flux' i AGP/PCI hastighetene over 300MHz (BTW, Abit låser automatisk til 66/33 over 300FSB), ellers vet jeg Asus P4C800 har fungerende AGP/PCI lås, mitt IC7-G stilte jeg til 310, den låste automatisk da... desverre har jeg ikke muligheten til å se at det faktisk fungerer (min CPU klarer ikke 300FSB). Hvor er det du har sett noe om at AGP/PCI låsen ikke er tilgjengelig/fungerende over 300MHz/hvilken kort gjelder dette, har sett flere i forumer som kjører over 300FSB man aldri tidligere hørt om dette problemet. Har du noen link... ble litt interessert her ;)

Lenke til kommentar
I følge ryktene så vil ikke en 10% økning av HTT øke PCI hastigheten med 10%. Den husker ikke i farten hvordan den fungerte, men det skal mye til før det blir kritisk.

 

Flaks at jeg traff på deg, for da kan du fortelle meg hvilket i875/865 basert kort som har agp/pci lås over 300Mhz FSB.  Jeg har nemlig vært på jakt etter et =)

HTT bussen og PCI bussen er låst mot hverandre, øker du den ene 10% så øker også den andre med 10%, frem til du når "neste" devider, som er 7:1 ved 234FSB, hvertfall på Aopen AK86-L (KT800). Hva FSB/PCI har å si for A64 overklokking oppsummerer igrunn Anandtech ganske fint:

For now, it certainly appears that a floating PCI bus is one of the factors holding back overclocking on all current Chipsets for the Athlon 64.

 

I følge denne testen får Abit IS7 får 'flux' i AGP/PCI hastighetene over 300MHz (BTW, Abit låser automatisk til 66/33 over 300FSB), ellers vet jeg Asus P4C800 har fungerende AGP/PCI lås, mitt IC7-G stilte jeg til 310, den låste automatisk da... desverre har jeg ikke muligheten til å se at det faktisk fungerer (min CPU klarer ikke 300FSB). Hvor er det du har sett noe om at AGP/PCI låsen ikke er tilgjengelig/fungerende over 300MHz/hvilken kort gjelder dette, har sett flere i forumer som kjører over 300FSB man aldri tidligere hørt om dette problemet. Har du noen link... ble litt interessert her ;)

Vel.. jeg skal være enig i at pci-bussen kan holde deg igjen om man har masse pci kort i maskinen eller bruker SATA disker. Men.. så lenge man holder seg til Lydkort og kontroller som er intergrert så vil ikke pci-bussen sette en stopper. Det jeg og mange andre bevist. Man kan ihvertfall kjøre over 330-340Mhz FSB, og det burde holde i massevis for enhver. Man kan da få en hastighet på over 3Ghz på en 3200+, og det skulle holde.

 

 

Jeg har hatt IC7 og jeg bruker for tiden et P4C800-E dlx, og jeg kan garantere at over 300 FSB så funker ikke agp/pci låsen lenger.. eller det vil si den fungerer om man setter den høyt, men over 300 så funker det ikke lenger å låse den på 33/66. Selv om det står 33/66 i bios så stemmer ikke dette. Om du tar en titt rundt på div oc forum så ser du fort at de fleste som kjører veldig høy FSB har voltmoddet AGP porten slik at den får den spennigen den trenger på 85+ Mhz. Jeg har ikke noen linker til deg i farten, men skal se hva jeg finner. Det er et velkjent og godt dokumentert problem.

 

Kommer tilbake med noen linker iløpet av kvelden.

 

EDIT: Linker

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=27182

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=24600

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=25084

 

Jeg orket ikke begynne å rote i gamle tråder på alle andre forum. På XS så finner man eliten, og det de har å si er si er verdt å høre på.

Endret av formann
Lenke til kommentar

IC7 og P4C800-E ser altså ut til å ha samme problemet som IS7 med over 300FSB, at 33/66 blir til f.eks 35/70 o.l. som skaper "problemer" med sensitive kort. En bekjent kjører et P4C800 (ikke E som sagt) på 310FSB men om han har samme typen 'flux' som du har støtte på eller bare rett og slett PCI/AGP kort som takler det vet jeg ikke.

 

Uansett interessant, det er ikke så mange av oss som har erfaring på over 300FSB, dette er hvertfall det første jeg har hørt til det problemet.

Lenke til kommentar

Kjørte opp en A64 maskin for noen uker siden. Sparte på P4 HK og CPU'en min, for jeg var veldig i tvil på om det hjalp å oppgradere fra en [email protected] P4 til en 3.2+@whatever A64.

 

Brukte da ett NForce kort først, men dette må det ha vært noe galt med, for fikk ikke engang installert windows. Hentet ett Asus VIA kort på jobb å kjørte det opp. Flyttet over Raptor disken min, plus 3x120GB. Alt i SATA.

 

Fungerte glimrende nå jeg ikke overklokket. Var rask å fin, men klarte ikke å henge på P4 min som gikk i OC tilstand. Tenkte jeg skulle begynne å overklokke litt. Kjørte sakte men sikkert oppover mot 225. Når jeg kom til 226 eller 227 begynte diskene å oppføre seg merkelig. Prøvde å få stabilisert det, men diskene ble rarere å rarere. Etter noen timers testing raste diskene helt. tett på 500GB til ******. Var litt småforbanna da ja, å før alt raste, lå jeg fremdeles bak P4 min i ytelse. Tok meg ca 5 minutter å demontere å putte i P4 igjen. Tror det blir en stund til jeg kommer til å kjøre noe annet enn Intel igjen, men det er klart at hvis NForce3 250 blir bra, så er det jo mulig jeg tester igjen.

Lenke til kommentar
Kjørte opp en A64 maskin for noen uker siden. Sparte på P4 HK og CPU'en min, for jeg var veldig i tvil på om det hjalp å oppgradere fra en [email protected] P4 til en 3.2+@whatever A64.

 

Brukte da ett NForce kort først, men dette må det ha vært noe galt med, for fikk ikke engang installert windows. Hentet ett Asus VIA kort på jobb å kjørte det opp. Flyttet over Raptor disken min, plus 3x120GB. Alt i SATA.

 

Fungerte glimrende nå jeg ikke overklokket. Var rask å fin, men klarte ikke å henge på P4 min som gikk i OC tilstand. Tenkte jeg skulle begynne å overklokke litt. Kjørte sakte men sikkert oppover mot 225. Når jeg kom til 226 eller 227 begynte diskene å oppføre seg merkelig. Prøvde å få stabilisert det, men diskene ble rarere å rarere. Etter noen timers testing raste diskene helt. tett på 500GB til ******. Var litt småforbanna da ja, å før alt raste, lå jeg fremdeles bak P4 min i ytelse. Tok meg ca 5 minutter å demontere å putte i P4 igjen. Tror det blir en stund til jeg kommer til å kjøre noe annet enn Intel igjen, men det er klart at hvis NForce3 250 blir bra, så er det jo mulig jeg tester igjen.

Er det ikke litt drøyt å gi opp hele A64´n bare for at du fikk et nForce3 kort som ikke fungerte?

 

Om man skal klokke med masse disker koblet til så kjøper man et Promise 100 eller 133TX2 da dette støtter 66Mhz PCI, og følger lett med godt over 400Mhz FSB(HTT). På nForce3 så trenger man ikke noe slikt kort før man kommer over 300 FSB.

 

Jeg har en P4 2.8C @ 3.8Ghz selv, og den har ikke sjans i havet mot A64´n når jeg klokker den, selv om det kun er på dårlig luftkjøling (Boxed kjøler).

Lenke til kommentar

Å hva var feilen om jeg tør spørre?

 

Er det min feil at VIA korta er så råtne at de ikke har PCI AGP lås engang?

Mulig det hadde gått anderledes hadde jeg kjørt med ett NForce3 kort som hadde fungert, men synes det ble for mye tull med det. Å alle som har "FETE" scores med A64 har som regel moddet det noe ut av det ******. Nei takk, det blir intel på meg.

 

Å måtte kjøre ekstra IDE kort for å få det stabilt når man OC blir bare for latterlig. Kan de ikke lage skikkelig HK eller?

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...