Gå til innhold

Er A64 for ustabile ved klokking ?


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde å få stabilisert det, men diskene ble rarere å rarere. Etter noen timers testing raste diskene helt. tett på 500GB til ******.

Gir det et tips jeg, om et genialt program som hjelper folk som nettopp har tråkket i den evige x_antall_GB_til_helvette_salaten. :blush:

 

GetDataBack for NTFS v2.25

 

Fra Runtime.Org

 

Hvis du tilfeldigvis ikke skulle bruke NTFS, så er broren

 

GetDataBack for FAT v2.25

 

også en brukbar venn i nøden.

 

DrErling

 

EDIT: Tro meg, disse proggyene funker dødsbra.

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Om man skal klokke med masse disker koblet til så kjøper man et Promise 100 eller 133TX2 da dette støtter 66Mhz PCI, og følger lett med godt over 400Mhz FSB(HTT). På nForce3 så trenger man ikke noe slikt kort før man kommer over 300 FSB.

Nå må jeg arrestere deg, for dette er helt på vidda ;)

 

66MHz PCI er for 66MHz (og 64-bit) PCI-spor, på et 33MHz PCI-spor (som alle 32-bit PCI-spor er) så vil kortet bare kjøre på 33MHz, det er ikke stabilt på "alt opptil" 66MHz desverre. Kortet er stort sett akkurat like sensitivt som vanlige 33MHz PCI kort.

Jeg må igjen be deg lese litt rundt, for TX2 kortene er kjent for nettopp denne egenskapen. Mange overklokkere som bruker dette kortet til å takle skyhøye pci-hastigheter. Det har bland annet blitt brukt til å oppnå 270Mhz FSB på Via-baserte A64 HK.

 

Ta en titt på dette kortets spec:

 

http://www.promise.com/product/product_det...d=11&familyId=3

 

Er jeg fortsatt på vidda? ;)

Lenke til kommentar
Nå ble det stille her..................... ;) Så det kortet skal holde kontroll over diskene uansett hvor høy pci du kjører, så lenge den ikke overskrider 66MHz? Finnes det noe tilsvarende til SATA disker eller?

Det kortet har kontroll ved høy pci-hastighet ja.. Jeg har aldri sett noen som har prøvd å kjøre det på nærmere 66Mhz. For å få til det så må man kjøre 400Mhz FSB, og det er ikke bare bare. Jeg vet at kortet holder følge opp til 350Mhz FSB, og det burde holde lenge Dog regner med at kortet klarer å kjøre 66Mhz pci uten problemer siden det står i spec.

 

Om det finnes noe tilsvarende til SATA vet jeg ærlig talt ikke, men jeg kan sjekke det opp litt.

Lenke til kommentar
Ett lite spr.mål:

 

Hvor høyt må man kjøre en A64 for at den skal følge en 4.0GHz P4?

Det burde holde med ca 2.4-2.5 GHz. Trolig 2.5 på Sokkel 754 og 2.4 GHz på Sokkel 939. Vel å merke med 1 MB L2 cache.

Når det gjelder hvor raske disse er spørs det hva du sammenligner med, jeg har en A64 3400 som jeg klarer å klokke til 2,53 da får jeg en score på ca 24800 men hva betyr det? Ingen verdens ting for cpu er så ustabil at den ikke kan brukes til noe annet på denne hastigheten , ved std hastighet får jeg høyere score en med P4 3,2 men ved bruk av disse to i feks billedbehandling/videoredigering så er P4 raskere . P4 3,2 som jeg hadde kunne jeg kjøre 100% stabilt i alt av programmer på ca 3,8-3,85 og dermed var den raskere enn det høyeste min A64 3400 er på høyeste stabile hastighet . En annen ting med P4 oppsettet var at dette kjørte stabilt uansett hvilke kort/brikker som var tilkoblet dette er ikke tilfelle ved A64.

 

Det er da brukt nøyaktig samme kjøling på begge da jeg bruker kjøleblokka fra min P4 på A64 det er en maze 4

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er det jeg tar i betraktning her. Kjører min P4 110% stabil ved 3.8GHz ved 1.75v Bruker den sånn ved Benchmarking, men kjører den ned til 3.6GHz til 24/7 bruk pga for høy volt. Ved 3.6GHz er den like stabil (selvsagt) men bruker bare 1.585v.

 

Som sagt jeg er sugen på å teste en AMD igjen, men det må funke. Har tilgang på en 3200+ eller FX51. Men skal jeg kjøre noe av dette må det være raskere til 24/7 bruk også. Ikke bare benchmarks. Det er derfor jeg maser så jævli :blush:

 

Gidder ikke kaste bort penger på ett system som ikke funker orgentlig / funker dårligere enn P4 systemet mitt

Lenke til kommentar
Kjører min P4 110% stabil

Wow! :eek: Da AMD sine prosessorer i beste fall er 100% stabile så forstår jeg nå at de aldri kan bli like stabile som Intel sine prosessorer ;)

Okay, tok kanskje litt hardt i :laugh:

 

Ville bare fremheve at P4 min er H E L T stabil ved disse hastighetene ;)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
jaja. Men det er fortsatt mange som ikke overklokker, så hvis man er en av dem så er AMD 64 et meget godt kjøp.

Enig! :yes: Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste ikke bryr seg døyten om overklokking, og er mest opptatt av å få den beste ytelsen standard klokket og her er Athlon 64 utvilsomt best. Overklokking er heller ikke gratis ytelse, da man som regel må investere i ekstra god kjøling.

Lenke til kommentar
jaja. Men det er fortsatt mange som ikke overklokker, så hvis man er en av dem så er AMD 64 et meget godt kjøp.

Enig! :yes: Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste ikke bryr seg døyten om overklokking, og er mest opptatt av å få den beste ytelsen standard klokket og her er Athlon 64 utvilsomt best. Overklokking er heller ikke gratis ytelse, da man som regel må investere i ekstra god kjøling.

Ikke enig. 90% av alle P4 C 2.4GHz CPU'ene kunne man bare øke til 1.55v, å så øke FSB til 250 så hadde man en 3.0GHz. Dette uten å forandre kjøling eller noen ting. Kunne jeg forsåvidt med 2.8GHz min også. 3.5GHz uten problemer med stock kjøling

Lenke til kommentar

Joda A64 er meget bra ved std hastighet , det sa jeg vel egentlig i første innlegg da jeg startet i tråden , men når jeg kjører biledbehandling og har oppe flere programmer samtidig synest jeg fortsatt at P4 er bedre , dette kan vel vere HT som er årsaken til.

I spill er det uintresangt for meg da jeg uansett ikke spiller noe av betydning.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor raske disse er spørs det hva du sammenligner med, jeg har en A64 3400 som jeg klarer å klokke til 2,53 da får jeg en score på ca 24800 men hva betyr det? Ingen verdens ting for cpu er så ustabil at den ikke kan brukes til noe annet på denne hastigheten , ved std hastighet får jeg høyere score en med P4 3,2 men ved bruk av disse to i feks billedbehandling/videoredigering så er P4 raskere . P4 3,2 som jeg hadde kunne jeg kjøre 100% stabilt i alt av programmer på ca 3,8-3,85 og dermed var den raskere enn det høyeste min A64 3400 er på høyeste stabile hastighet . En annen ting med P4 oppsettet var at dette kjørte stabilt uansett hvilke kort/brikker som var tilkoblet dette er ikke tilfelle ved A64.

 

Det er da brukt nøyaktig samme kjøling på begge da jeg bruker kjøleblokka fra min P4 på A64 det er en maze 4

Hvorfor er du så sikker på at det er selve CPU'en som ikke er stabil? Sikker på at det ikke er hovedkort, diskkontroller, skjermkort, minne?

Lenke til kommentar

Fordi han kjører akkurat det samme utstyret på P4'en å der er det stabilt. Å til Snekker'n sitt forsvar, så har han testet mange A64 HK også, men det vil ikke helt funke 100% når han overklokker det. Mulig det han som ikke kan OC med AMD også, men jeg hadde tilsvarende problemer til Snekker'n med det første A64 oppsettet jeg kjørte også :no: Kanskje vi er ubruklige begge to :roll:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor raske disse er spørs det hva du sammenligner med, jeg har en A64 3400 som jeg klarer å klokke til 2,53 da får jeg en score på ca 24800 men hva betyr det? Ingen verdens ting for cpu er så ustabil at den ikke kan brukes til noe annet på denne hastigheten , ved std hastighet får jeg høyere score en med P4 3,2 men ved bruk av disse to i feks billedbehandling/videoredigering så er P4 raskere . P4 3,2 som jeg hadde kunne jeg kjøre 100% stabilt i alt av programmer på ca 3,8-3,85 og dermed var den raskere enn det høyeste min A64 3400 er på høyeste stabile hastighet  . En annen ting med P4 oppsettet var at dette kjørte stabilt uansett hvilke kort/brikker som var tilkoblet dette er ikke tilfelle ved A64.

 

Det er da brukt nøyaktig samme kjøling på begge da jeg bruker kjøleblokka fra min P4 på A64 det er en maze 4

Hvorfor er du så sikker på at det er selve CPU'en som ikke er stabil? Sikker på at det ikke er hovedkort, diskkontroller, skjermkort, minne?

Tja har ogå prøvd å kjøre med kun en disk og der har jeg fem stykker og velge mellom, har prøvd 3 stk grafikkort (to ati+ et geforce) 6 forskjellige minnebrikker og tre hk +2 forskjellige srømforyninger en 350 w og en 480 w.

Jeg har aldri hevdet at jeg er noen overklokkingsexpert, men det er da heller ikke noen stor vitenskap å klokke en A64 kontra en P4.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
halloen folkens! Jeg har naa fatt mitt a64 system og tro meg.. jeg hadde faktisk massevis med problemer med det foer jeg fikk det opp og gaa.

 

1: Jeg kunne ikke legge inn OS paa min Samsun 160gig 8mb cache siden maskinen da ofte gikk i blaaskjerm under lasting av OS og da maatte dette legges inn paa nytt.. Det var kjipe greier.. Bruker naa en seagate BaracudaIV 40gig og dette virker fint.

Dette er ikke et problem med hardware, det er bare windows som ikke talker for mye ny hardware. det skjer alle som bytter hovedkort og slikt. tro meg.

 

det har seg jo slik at å bytte hk er som å kjøpe ny pc. installer windows xp pånytt på den 160 gigen din, så funker nok alt fint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...