Gå til innhold

Er A64 for ustabile ved klokking ?


Boralis

Anbefalte innlegg

Sitat fra Forman:

 

Update:

Irriterende å mangle usle 108 poeng.. men men. Det går ihvertfall fremmover 

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=7551983

 

(tekst i prosjektet hans: Stock Aircooled A64 @ 2.44Ghz 270*9 1:1 - Shuttle AN50R modded vcore=1.8 vdimm=3.36 - Watercooled Powercolor 9800Pro @ 533/411 vgpu/vddr 1.9/3.38)

 

 

A64 @ 2.44Ghz 270*9 1:1

9800Pro @ 533/411

 

Ikke si at du ikke sjekket linken hans.. Please. Du har lagt inn innlegg etter han la inn sitt.

 

Det innlegget her kom før han sa at cpuen døde.

Det er akkurat det jeg sier JEG VAR IKKE Å SJEKKET LINKEN , hadde jeg derimot visst at dette fikk så katastrofale følger så skulle jeg nok sjekket den :wow:

 

Det er fantastisk å se hvor mye dramatikk enkelte er istand til å dra ut av en liten diskusjon , her har jeg oversett at formann hadde moddet kortet sitt, javel det er bare å beklage. Men istedenfor å legge inn en enkel opplysning om at her må du ha oversedd noe så kaster hele hylekoret seg frempå og beskylder en for fanatiker og løgner, er det rart her er bråk på forumet?

Greit nok å rette en opplysning som viser seg å vere feil , men å lage en masse oppstyr er vel strengt tatt ikke nødvendig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat fra Forman:

 

Update:

Irriterende å mangle usle 108 poeng.. men men. Det går ihvertfall fremmover 

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=7551983

 

(tekst i prosjektet hans: Stock Aircooled A64 @ 2.44Ghz 270*9 1:1 - Shuttle AN50R modded vcore=1.8 vdimm=3.36 - Watercooled Powercolor 9800Pro @ 533/411 vgpu/vddr 1.9/3.38)

 

 

A64 @ 2.44Ghz 270*9 1:1

9800Pro @ 533/411

 

Ikke si at du ikke sjekket linken hans.. Please. Du har lagt inn innlegg etter han la inn sitt.

 

Det innlegget her kom før han sa at cpuen døde.

Det er akkurat det jeg sier JEG VAR IKKE Å SJEKKET LINKEN , hadde jeg derimot visst at dette fikk så katastrofale følger så skulle jeg nok sjekket den :wow:

 

Det er fantastisk å se hvor mye dramatikk enkelte er istand til å dra ut av en liten diskusjon , her har jeg oversett at formann hadde moddet kortet sitt, javel det er bare å beklage. Men istedenfor å legge inn en enkel opplysning om at her må du ha oversedd noe så kaster hele hylekoret seg frempå og beskylder en for fanatiker og løgner, er det rart her er bråk på forumet?

Greit nok å rette en opplysning som viser seg å vere feil , men å lage en masse oppstyr er vel strengt tatt ikke nødvendig .

Hvem sitter i glasshus og kaster kampesteiner nå?

Lenke til kommentar

Det jeg i utgangspunktet her prøvde var å få en diskusjon om hvor stabil/ustabil denne cpuèn egentlig er/var ved klokking , da jeg trodde dette var av inntresse for mange . Men registrerer at dette desverre ikke er mulig så lenge det gjelder en amd prosessor .

Har selv kjøpt denne og er derfor inntrisert i å få mest mulig ut av den,derfor tar jeg opp dette temaet . Hadde jeg vert ute etter en maskin for å sitte å surfe på nettet og tro jeg var allvitende hadde jeg kjøpt en helt annen sak.

Det må da virkelig gå ann å diskutere ting man lurer på eller har problemer med uten at det hver bidige gang skall vere noen som på død og liv skal plukke sund hver setning du skriver i håp om å finne en feil i dine uttalelser , de som roper og skriker og kaller andre for løgnere og juksemakere må visst synest veldig bra om seg selv og tro de er perfekte og ufeilbarlige.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Er bare rett å rimelig at en så fersk platform lider av barnesykdommer.

 

Om det er prosessoren, hovedkortet, eller mangel på kunnskap spiller ikke noen rolle. Får alle de 3 elementene må forbedres uansett.

 

AMD kan ikke komme her å si at vi har akkurat produsert en perfekt prosessor som ikke trenger noen forbedringer!

 

Nvidia, VIA kan ihvertfall ikke komme å si at vi har lagd et feilfritt chipsett for A64.

 

Hovedkort produsentene vet veldig lite om denne platformen og snekrer sammen noe etter en referanse plan som fungerer sånn tåelig.

 

Og ikke minst sluttbrukeren som ikke er vant med et system som allerede har de overnevnte problemene og da skal få dette til å gå smertefritt.

I noen tilfeller så klaffer det nok men i mange andre tilfeller gjør det ikke det.

 

Vi har sett det før! Slot-A / Socket-A.

Mye av grunnen i begynnelsen skyltes nok at AMD var ferske på å gå vekk ifra Intel's standarder, og har langt ifra samme erfaring som intel i det å lage en platform.

 

A64 er mer eller mindre en liten revolusjon innen prosessor teknologi og at AMD var den som leverte dette er egentlig ganske overraskende.

 

Sier seg selv at den har barnesykdommer, Er ikke uten grunn at de jobber på spreng med socket 939 eller forflyttningen til 90mm.

Bare det at det allerede er 2 forskjellige platformer og at 2 av prosessor typene kun klarer ECC minne vitner om problemer med minnekontrolleren.

 

Når AMD får ferdig 939 og 90mm vil nok også stabiliteten bli sterkt forbedret.

 

I tillegg har nvidia samt via fått en smakebit på hva som må gjøres anderledes osv.

 

Hovedkort produsentene begynner å snekre sammen egne design og bios'er.

 

Alt i alt. Denne platformen er fersk, men har et stort potensial til å forbedre seg.

 

De trenger bare litt tid.

Lenke til kommentar

Jepp , men vi er en del som har kjøpt denne og de fleste sliter med et eller annet , ville det da ikke være greit at vi setter et kritisk lys på dette og heller prøver å hjelpe hverandre med å løse problemene istedenfor å springe i "skyttergraven" med kun en tanke i hode nemmelig "han der skal jeg ta" :wow:

 

Merker meg også at de som skriker høyest er "nyregistrerte" her på forumet , er dette tilfeldig eller er det folk som ikke har fått så pass hår på ballan at de tør stå frem under sitt opprinnelige nick?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Historien gjentar seg snekker'n.

 

Man må nesten bare håpe på bios oppdateringer og nye drivere.

Men ligger probleme i hardware så er det ikke så mye å få gjort da det ikke eksisterer noe modent og utprøvd enda.

 

Men er helt enig at det er utrolig unødvendig og hoppe bak første busk å tømme magasinet mot første som roper : AMD "negativ kritikk"

 

Greit at noen vil beskytte det de verdsetter men det fins ordentlige måter å gjøre det på. :yes:

Lenke til kommentar

For å være ærlig så tror jeg faktisk ikke dette er for å "forsvare" A64 da dette neppe er noen som har den engang , men helst noen som har registrert seg kun for å lage kvalm . Ser iallefall slik ut om man leser tidligere innlegg fra vedkommende i andre poster.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det jeg i utgangspunktet her prøvde var å få en diskusjon om hvor stabil/ustabil denne cpuèn egentlig er/var ved klokking , da jeg trodde dette var av inntresse for mange . Men registrerer at dette desverre ikke er mulig så lenge det gjelder en amd prosessor .

Klart det er mulig å diskutere klokking av AMD-prosessorer, men denne tråden gikk øyeblikkelig off-topic da noen begynte å rakke ned på Athlon 64 med kommentarer som at "de suger faktisk hardt", "bare døde CPU'er" o.l. tullprat som ikke hører hjemme noe sted. Er det så rart at noen reagerer da? :no:

 

Jeg har ingenting imot overklokkere, men jeg synes heller ikke det er så smart å gjøre. Å si at en prosessor er dårlig fordi den ikke overklokker så bra blir derfor bare dumt synes jeg.

 

Dette er kanskje et mer egnet sted for å diskutere overklokking av prosessorer:

http://forum.overklokking.no/index.php?showforum=13

 

Har selv kjøpt denne og er derfor inntrisert i å få mest mulig ut av den,derfor tar jeg opp dette temaet . Hadde jeg vert ute etter en maskin for å sitte å surfe på nettet og tro jeg var allvitende hadde jeg kjøpt en helt annen sak.

Så du får ikke utnyttet deg av prosessoren før du klokker den, er den helt ubrukelig uklokket til surfing på nettet kanskje?

 

Må du bare klokke på død eller liv, og hva er det du driver med som Athlon 64 3400+ ikke er kraftig nok til uklokket? Har det noen gang slått deg at de fleste her faktisk er mer opptatt av stabile maskiner med så lite støynivå som overhode mulig, og ikke ønsker å risikere dette for en ørliten økning i ytelsen som klokking i beste fall kan medføre etter min mening.

 

Det må da virkelig gå ann å diskutere ting man lurer på eller har  problemer med uten at det hver bidige gang skall vere noen som på død og liv skal plukke sund hver setning du skriver i håp om å finne en feil i dine uttalelser , de som roper og skriker og kaller andre for løgnere og juksemakere må visst synest veldig bra om seg selv og tro de er perfekte og ufeilbarlige.

Enig! :yes:

Lenke til kommentar

Som du ser skriver jeg i et tidligere innlegg, sitat:Men mitt forsøk her var å prøve å få belyst flere sider ved denne prosessorn, som forøvrig er meget bra ja faktisk vil jeg si den beste ved std hastighet/innstilling . Sitat slutt. Jeg har heller ikke noen problemer med denne ved std hastighet , det jeg der har satt fingern på er problemer med div hk og minnebrikker . Så har det seg slik at en del av oss liker og klokke men om det er nødvendig , tja er det nødvendig å smøre skiene , er det nødvendig å trimme bilmotorer , neppe men det gjøres . Vi som klokker har dette som hobby og det er ikke tvil om at her er det en del flere problemer med denne enn med feks P4 og amd xp , derfor synest jeg det kan være greit å sette et søkelys på dette og dele erfaringer .

Disse erfaringene kan være med på å hjelpe andre samtidig som en selv får hjelp .

Det er IKKE for å prøve å slakte en ellers meget bra/rask prosessor.

 

Joda jeg får surfet på nettet med denne :cool: men poenget her var at de av oss som kjøper en slik cpu har planer om å bruke den til litt mer enn det. Og min å flere andres planer med denne innbefattet da klokking og det er akkurat den delen jeg diskuterer her.

Hadde det derimot vært problemer med surfing på nettet med denne så hadde jeg laget en egen post on det :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Må si meg ganske enig med Snekker'n, alle vil fra tid til annen overse noe men man bør ikke ta en fillesak ut av kontekst, bommert - oppklart - ferdig med det.

 

Snorreh, det er faktisk A64, ustabilitet og overklokking denne tården handler om. Innlegg med 'kritisering' av overklokkingere er jo det som er helt off-topic.

 

Avsluttningsvis, når A64 hovedkort ikke leveres med (fungerende) AGP/PCI-lås sier det seg selv at A64 platformen ikke er egent til overklokking, egentlig er jeg forbauset over at det bare er ustabilitet som er problemet, sist jeg "overklokket" PCI-bus (i 1999) herpa jeg PCI kort for flere tusen kroner (SB Live! Retail og Tekram UW SCSI kort)... og det var gjort etter noen timer :no:

Lenke til kommentar
Må si meg ganske enig med Snekker'n, alle vil fra tid til annen overse noe men man bør ikke ta en fillesak ut av kontekst, bommert - oppklart  - ferdig med det.

 

Snorreh, det er faktisk A64, ustabilitet og overklokking denne tården handler om. Innlegg med 'kritisering' av overklokkingere er jo det som er helt off-topic.

 

Avsluttningsvis, når A64 hovedkort ikke leveres med (fungerende) AGP/PCI-lås sier det seg selv at A64 platformen ikke er egent til overklokking, egentlig er jeg forbauset over at det bare er ustabilitet som er problemet, sist jeg "overklokket" PCI-bus (i 1999) herpa jeg PCI kort for flere tusen kroner (SB Live! Retail og Tekram UW SCSI kort)... og det var gjort etter noen timer :no:

Jepp !

 

Alt for mange her i forum som klokker med hovedkort uten AGP/PCI lock og

skulden for ustabilitet blir lagt på CPU, HK, minne elns.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Må si meg ganske enig med Snekker'n, alle vil fra tid til annen overse noe men man bør ikke ta en fillesak ut av kontekst, bommert - oppklart - ferdig med det.

 

Snorreh, det er faktisk A64, ustabilitet og overklokking denne tården handler om. Innlegg med 'kritisering' av overklokkingere er jo det som er helt off-topic.

 

Avsluttningsvis, når A64 hovedkort ikke leveres med (fungerende) AGP/PCI-lås sier det seg selv at A64 platformen ikke er egent til overklokking, egentlig er jeg forbauset over at det bare er ustabilitet som er problemet, sist jeg "overklokket" PCI-bus (i 1999) herpa jeg PCI kort for flere tusen kroner (SB Live! Retail og Tekram UW SCSI kort)... og det var gjort etter noen timer :no:

Det virker nesten som du mener alle hovedkort her. Det er KUN via som sliter med dette problemet.. på nForce3 så trenger man ikke bekymre seg før man kjører svært høy FSB siden pci-bussen jobber på en høy divider, og AGP er låst.

 

Du glemmer at P4 heller ikke har agp/pci lås over 300Mhx FSB, og det har irritert meg mang en gang. Via KT chipsettene har heller ikke noen form for agp/pci lås. Eneste hovedkortet som har agp/pci lås som funker uansett er nForce2 chipsettet.

 

Skal jeg være ærlig så er nForce3 knallbra til overklokking. Jeg har kjørt opp til 280Mhz FSB(HTT) uten noen form for problemer. Grunnen til at jeg stoppet her var at jeg ikke er interessert i å kjøre ram på 5:4 eller 3:2 .. jeg vil kun kjøre 1:1. Jeg kunne sikkert klart 290+, men tar ikke sjansen på å mate BH5 brikkene med stort mer enn 3.5v foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...