Gå til innhold

Er A64 for ustabile ved klokking ?


Boralis

Anbefalte innlegg

Det blir vel som Prescott, som igjen blir som den første P4. De suger faktisk hardt når de først kommer, men når de har hatt en liten tid på markedet og produsenten av cpu og hk får tid til å komme med produkter som passer verandre. Da blir det fart i sakene.

Dette gjelder like mye Intel som AMD. Det er ofte en del barnesykdommer når det kommer nye produkter.

Derfor har jeg bestillt p4 northwood i stedet for en prescott. Skulle jeg ha hatt AMD hadde jeg tatt en XP prosessor.

Å heller oppgraderere til neste år for da er produktene mye bedre.

Høres ut som meg... Det er akuratt det jeg gjorde..

Dette er jo bare tull.. Socket754 er bedre enn SocketA.. Lavere tempratur. 64bit support.. osvosv... Jeg vil helller gjoere slik som meg og kjoepe noe billig HK naa og bytte naar det kommer noe bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, visst du vill bli plaget. Er jo bare å lese litt på div forum.

Jeg tror faktisk at du med en A64 3000+ og jeg med en P4 Northwood 3ghz ikke ville ha gjort div oppgaver noe raskere. Spill hadde ikke gådd raskere, videoredigering, kanskje litt raskere, men ikke særlig merkbart.

Men, hadde du hadd neste års hk så ville forskjellen blitt mer tydelig, spesielt i videoredigering.

 

Så, det er bare tull å kjøpe det nyeste. Holder i lange baner med det nest beste. De fleste forskjeller er bare målbar

 

Og det med 64 bit, WinXP er bare kommet ut i beta med 64 bit støtte...

Lenke til kommentar

Må først og fremt huske at A64 er relativt nytt, jeg vil tippe at i løpet av et halvt år har vi noe tilsvarende de XP2500/nforce2 oppsettene som har drevet forumet det siste halve året. Det kan jo hende at A64 3400 sammen med NForce 3 250 blir en kjempehit.

 

Men jeg må innrømme at det klokker dårlig, spesielt da jeg har erfaring fra nevnte XP2500 og Epox 8rda3+ har kunnet klokke langt og lenge, det er det slutt på nå.

 

Og utifra det jeg leser her på forumet, så er noen litt mer kresne på minnet enn normalt, noe jeg heldig hvis ikke har merket noe til.

 

Ytelse messig er jeg sånn rimelig fornøid, har fått nye rekorder ol, men det har kostet bra med penger, men sånn er det når en skal være "stash ******" og skal ha alt som er nytt, en må betale dyrt for teknologi som ikke er 100% ferdig testet enda.

 

Men alt i alt, en liten svart en, med en A64 inni, makes me happy

:scared:

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Om dere leser hva jeg skrev i første innlegg så var overskriften for å provosere litt, vidre skriver jeg at A64 er utrolig bra ved standard hastighet når du har funnet de komponentene som den passer sammen med, men skal det virkelig vere slik at du må risikere å sende tilbake x anntal hk og minnebrikker før systemet er oppe og går. Vidre så var min kritikk mot denne cpuen ved overklokking og at det ser ut for at den tåler veldig lite før den dør. Registrerte at formann hadde mistet sin i går og det var uten voltmod.

Lenke til kommentar

Synes dette virker som en litt meningsløs tråd, men her er mine erfaringer:

 

Hadde problemer med minnet i starten, fikk skiftet det ut og så startet alt helt fint.

Ingen problemer med å laste inn os eller noe.

Har hatt litt problemer med et audigy kort, noe som ble løst av noen tredjeparts drivere.

Har klokket min prosessor til 2250 mhz hvor den kunne kjøre 3dmarks helt fint. Minne var ikke helt stabilt, men det hadde det vært om jeg hadde skrudd opp spenningen en smule. Prosessoren kjørte på standard vcore, og jeg tror den har mer å gi (desverre tåler ikke raptoren min så mye mer). Men uansett, på den frekvensen jeg har oppnådd banker den alt som heter overklokket XP, så å si at socket A er et bedre valg er bare tull.

 

Toms hardware klaget på at minne ikke kunne kjøres på standard timings, noe jeg ikke har problemer med (jeg har 2 512 mb brikker og de fungerer fint på 2-3-2-6 som de er spesifisert til, noe som har blitt sagt er umulig).

 

Skal ikke se bort i fra at noen kan være uheldig med prosessoren sine klokke egenskaper, men jeg tror at hvis man gidder å justere volt, HT bussen, minne hastighet osv. så skal alle 2 ghz prosessorene gå til rundt 2,2 uten spesielle problemer. Vet det er mange som blir utrolig skuffet over at de ikke klarer mer enn 215 HTT med VIA chipsett og raptor, noe som egentlig ikke er så veldig rart siden raptroen er ekstremt følsom for stigning i PCI bussen (tror jeg har vært heldig og fått et prakt eksemplar).

Har ikke vært borti noen som har tatt livet av en A64 uten sinsyk volt og store modifikasjoner ellers i maskinen.

Tror foresten vi i norge merker mer til minneproblemer enn det de i "utlandet" gjør, vi har stortsett bare tilgang til VIA chipsett som har mange minne feil, men jeg har enda tilgode å se minne feil på et Nforce 3 chipsett som er ganske utbrett utenfor Norges grenser.

 

Konklusjon: Etter min mening er ryktene om A64 utolig overdrevene, og at VIA har skyld i de feil som er :laugh:

 

Håper det ikke ble for rotete.

 

Ha en morsom dag :)

Lenke til kommentar
Om dere leser hva jeg skrev i første innlegg så var overskriften for å provosere litt, vidre skriver jeg at A64 er utrolig bra ved standard hastighet når du har funnet de komponentene som den passer sammen med, men skal det virkelig vere slik at du må risikere å sende tilbake x anntal hk og minnebrikker før systemet er oppe og går. Vidre så var min kritikk mot denne cpuen ved overklokking og at det ser ut for at den tåler veldig lite før den dør. Registrerte at formann hadde mistet sin i går og det var uten voltmod.

Hva med å skrive om overskriften litt? Synes det virker litt som om den er spesial laget for å starte en skikkelig krangel.

Lenke til kommentar

Vel om det ikke tolereres at det settes et "kritisk" søkelys på noe får du ha meg unnskyldt. Men mitt forsøk her var å prøve å få belyst flere sider ved denne prosessorn, som forøvrig er meget bra ja faktisk vil jeg si den beste ved std hastighet/innstilling .

Men mitt spørsmål er egentlig , har dette gått utover andre ting med denne , det kan virke sånn da tenker jeg på feks minnekontrollern . Og er det slik at det ikke er tillatt å stille kritiske spørsmål/tilbakemeldinger , ja da kan man vel heller ikke vente at det blir forbedringer på disse.

De fleste forbedringer kommer som kjent etter at brukerne har oppdaget svakheter og gitt kritikk på dette.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt saa god tid med mitt system ,men jeg skal opp og kjoere maskinen igjennom noen helt sjukt med testing naar jeg kommer hjem. Men saa skal det sies at mange personer som klokker A64 volttar den da.. Husker ikke hvem som sa volttar ,men det ordet maa jo bare bli et ord som folk husker i aaresvis.

 

Men.. VIA har ikke de beste chipsettene nei ,men jeg venter paa noe bedre. BH5 brikkene mine har alltid virket 100% og stoler paa at de vil virke i uansett hvilket HK jeg putter dem i.

 

EDIT: og ja.. klokkeegenskapene burde vaert bedre..

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Hei

 

Har nettopp satt opp mitt AMD64 system, funker fint!

Stabilt og raskt, det eneste jeg savner er at det finnes for lite drivere ENDA, men de kommer fort ut og da blir AMD64 TOPP! :thumbs:

Nå sliter jeg med LAN driverne, tror de er rett lagt inn, men jeg finner ikke de andre pcene på nettverket :blush:

Lenke til kommentar
Vel om det ikke tolereres at det settes et "kritisk" søkelys på noe får du ha meg unnskyldt. Men mitt forsøk her var å prøve å få belyst flere sider ved denne prosessorn, som forøvrig er meget bra ja faktisk vil jeg si den beste ved std hastighet/innstilling .

Men mitt spørsmål er egentlig , har dette gått utover andre ting med denne , det kan virke sånn da tenker jeg på feks minnekontrollern . Og er det slik at det ikke er tillatt å stille kritiske spørsmål/tilbakemeldinger , ja da kan man vel heller ikke vente at det blir forbedringer på disse.

De fleste forbedringer kommer som kjent etter at brukerne har oppdaget svakheter og gitt kritikk på dette.

Skal være enig med mantra17 at du har belyst dette ved flere tidligere anledninger, men greit nok. Du må også tåle litt motbør med den overskrifta (bra du fikset den). Men ellers så synes jeg det er posetivt at man deler erfaringer og lignende. Det gjør det lettere for andre å gjøre de rette valgene.

Så det skal du ha skryt for snekker'n. Keep up the good work!!

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noe i veien med atktitekturen på denne cpu, men det virker jo som om minnekontrolleren er for skjør...

Videre vil jeg si at det er vel i bunn og grunn ikke cpu det er noe feil med, men heller hovedkortene og brikkesettene som er kommet på markedet til nå..

Man må jo ikke glemme at dette er en ny plattform, go at det som er av hardware til denne plattformen ennå er i utviklingsstadiet... Nåværende teknologi er iallefall ikke i nærheten av å kunne kalles moden, det er det ingen tvil om!

 

Har etpar kompiser som allerede har drept 3 cpuer hver, selv om det i dette tilfellet var med voltmoddede hovedkort...

 

Det virker som om minnekontrolleren tak kvelden tidlig, altså skjør...

 

 

Har selv et Asus K8V deluxe, go dette kortet overvolter cpu noe voldsomt,,,

 

Står på 1,4 i bios, men Motherboard monitor melder om en spenning på hele 1.6 volt... dette kan selvsagt være feil, men tiden vil vise om prosessoren min vil leve lenge....

Lenke til kommentar

Da AMD lanserte Athlon prosessoren var det mange som hadde problemer i begynnelsen. Spessielt med tanke på hovedkorta. VIA sitt KT133 var...ja ikke helt stabilt for å si det sånn. Dere husker vel det? :D

Da VIA KT266A kom endret det seg. Klart AMD sitt eget chipset for Athlon var bra, men AMD laget jo bare det ene også da...

 

Noe av det samme virker det som om skjer med A64 nå. Dere er prøvekaniner for AMD og hovedkort produsentene. Alle burde vite at når en ny plattform blir lansert så vil det oppstå problemer i begynnelsen. Her har Intel hatt det mer smertefritt...hehe :thumbup:

Lenke til kommentar

Det ser ut som at det er minnekontrollern som er en gjennganger på de fleste forum som diskuterer denne og jo fler diskusjoner rundt dette jo bedre får man dette eventuelle problemet belyst. Så til hovedkortene der er det ikke tvil om at det er mye rart ute å går spes via baserte kort , men jeg vil vel tro at det er amd som setter std til kortene her akkurat som Intel setter standarden til sine , så hvorfor er det da større variasjoner på hk prod for amd enn for Intel, det virker iallefall slik.

Ja jeg har belyst dette tidligere men utifra alle PMèr jeg får er det enda veldig mange som ikke har fått det med seg og som sliter veldig med sine oppsett , så derfor tror jeg ikke det tar skade å diskutere dette vidre .

Det som er problemet er at noen kan ha en tendens til å gå i "skyttergraven" og legge seg i forsvar , dettte er unødvendig da jeg ikke er ute etter å rakke ned på denne cpuèn men å belyse de svakheter den har og så håpe at disse kan bli forbedret ved neste korsvei da intet er perfekt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...