Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 1


Anbefalte innlegg

Lol..........det ante meg at du ville komme med en eller annen understøttelse - og det er bra.

 

Det jeg egentlig lurer på er hva man skal holde lit til ved slike tester - her er det altså 3-4 som sier gaming performance er excellent, også er det en som sier den er helt horrible. Er det rart at folk blir forvirret?

 

Ikke det at det spiller noen stor rolle for meg personlig, for jeg har min Acer AL712, som jeg er storfornøyd med - så det er lenge til jeg skal ha en ny LCD..........

 

Men jeg synes det blir påtakelig merkelig når 3-4 sier den er voldsomt bra - og gir den Editors choice osv.... - og det er èn som totalt slakter den...........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rayline:

 

Jeg må jo ha backup for mine uttalelser, ellers havner man fort utpå glattisen her i forumet;) He he

 

Ok ,folkens: sola skinner og skiene kaller, skal på hyttetur, så jeg får ikke besvart noe her før søndags kveld elller senest mandag;)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Ok ,folkens: sola skinner og skiene kaller, skal på hyttetur, så jeg får ikke besvart noe her før søndags kveld elller senest mandag;)

God tur! Husk solbriller så du ikke skader test-synet ditt :cool:

 

Ski var forresten en god idè, bare synd jeg ikke har ski med meg til denne landsdelen og har alt for mye å gjøre i huset i helga.

Lenke til kommentar
Det som er med 60 hz er diskutabelt.

 

Du bør sette den til det du syns er behagelig. 60 hertz er anbefalt, men mange opplever at ved å sette opp hertzen får de et mer behagelig bilde. Så foreløbig mens jeg venter på svar fra japan (har sendt spørsmål om dette dit, se lcd guiden) så anbefaler jeg at du slev setter den slik du ønsker det;)

LCD-skjermer har samme bakbelysning samme hva du setter oppfriskningsraten til. Hvorfor mener du mange vil oppleve mer behagelig bilde med f.eks. 75 Hz? Og er det virkelig "mange" som mener dette?

 

Sjekket for å være sikker, og samtlige produsenter anbefaler 60 Hz på sine skjermer, selv om de også støtter høyere. Mener jeg har lest en begrunnelse på Anandtech en gang også, men nå klarte jeg ikke å finne tilbake til den (om det er der jeg har det fra da).

 

(Lykke til på ski. Her er det 5 pluss, og ikke noe føre å snakke om...)

Lenke til kommentar

Har for tiden en 19" CRT skjerm, synlig bildeflate 18,1". Vurderer å kjøpe en 17" LCD skjerm. Vil jeg merke stor forskjell på størrelsen? Den skjermen kommer også til å stå 20cm eller noe sånt lenger unna enn den jeg har nå også. Burde jeg investere i en 19" LCD i stedet?

 

Har for øvrig tenkt å kjøpe Samsung 173T. Er 193T ett bedre valg?

Lenke til kommentar

Halloen igjen.

 

Jeg har et lite spørsmål til dere her. Og det er om dere har noen peiling på hvor mye responstid / etterslep (ms) Apple Studio Display 17-tommer skjermen har. Jeg vet at alle LCD-skjermer har responstid, så det må det også være på denne skjermen. Jeg har prøvd å søkt på Google, altavista osv, men har ikke funnet svaret der.

 

Og hvis noen vet hvordan Apple Studio Display 17-tommer skjermen er å bruke til spill, film og bildebehandling i forhold til andre gode LCD-skjermer, så håper jeg det er noen som kan svare på det. Siden jeg bare har prøvd min egen skjerm, og ingen andre LCD-skjermer til de tre formålene.

 

PS: Jeg eier denne skjermen

 

Håper på svar fra dere

 

:dribble: Hilsen Tom-Helge :dribble:

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Samsung 173t er hakket vassere enn storebror, da 193t har like mange, men større pixler(forstrukkede pixler). 173t har en synlig overflate på 16 1\2" men normalt sett ligger de fleste 19" CRT skjermer på 17 1\2". Men nå kommer 19" testen til uken(så du kan jo vente til da og se).

Har veldig lyst på en 193T. Tror nemlig 173T blir litt for liten. Men for det første er den ikke på lager (antatt slutten av februar) og 192V er billigere. Noen som vet noe om 192V fremfor 193T? Den er også på lager (på Komplett).

Lenke til kommentar
Samsung 173t er hakket vassere enn storebror, da 193t har like mange, men større pixler(forstrukkede pixler). 173t har en synlig overflate på 16 1\2" men normalt sett ligger de fleste 19" CRT skjermer på 17 1\2". Men nå kommer 19" testen til uken(så du kan jo vente til da og se).

Har veldig lyst på en 193T. Tror nemlig 173T blir litt for liten. Men for det første er den ikke på lager (antatt slutten av februar) og 192V er billigere. Noen som vet noe om 192V fremfor 193T? Den er også på lager (på Komplett).

192V har vel ikke DVI. Jeg hadde ikke kjøpt en LCD uten DVI..

Lenke til kommentar
Samsung 173t er hakket vassere enn storebror, da 193t har like mange, men større pixler(forstrukkede pixler). 173t har en synlig overflate på 16 1\2" men normalt sett ligger de fleste 19" CRT skjermer på 17 1\2". Men nå kommer 19" testen til uken(så du kan jo vente til da og se).

Hvorfor har den bare 16,5 tommers synlig overflate?

De LCD-skjermene jeg har vært borti har hatt lik synlig overflate som spesifikasjonen skulle tilsi...

 

Terminator3: Og på en CRT er det som regel noen millimetre med sort kant selv på det som regnes som "billedflate", så jeg vil ikke tro du merker mye forskjell, forutsatt at du brukte samme oppløsning på din gamle CRT. Det er jo oppløsningen som bestemmer hvor mye du ser på skjermen. Om det er samme antall piksler, så har 18"-en kun ca. 6% større pixler enn 17"-en.

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

afseth.

 

Hvis du vektlegger mye på det vi skriver er jeg redd du går for en annen modell....

 

Testen kommer nok ikke før i slutten av uka..... Jeg er ikke helt ferdig med del 2 (19"), men jeg er nå ferdig med del 3 (20 og 21")

 

Mangler 16 % på del 2.

 

 

Men så skal jo howard rette alt det jeg skriver og det kan jo ta sin tid. Dessuten er det han som legger inn bilder og prisguide.

Lenke til kommentar

hei, oivind_dahle, sitter nå med en Nec 1760 og har et spørsmål til deg. Jeg synes betraktningsvinkeler i den vertikale retningen er svært dårlig ved skjermkantene. F.eks, på en helt mørk/svart bakgrunn så vil fargene bli ganske lyse ved kantene og danner stripelignende overflater, og kontrast og lysstyrke er også ganske dårlig generelt ved kantene sammenlignet med midten i vanlige bruksområder. Jeg lurer på om dere opplevde det samme da dere testet Nec'en?

Lenke til kommentar

Hei Ironfist.

 

Dette var trist lesning. Vi hadde ikke de problemene du beskriver der. Nå skal det nevnes at når man nærmer seg ytterpunkten på betrakningsvinekel er det føtst og fremst den vertikale som sliter. Den horisontale er ofte mye bedre. Men da benytter du bare vipp funksjonen på skjermen.

 

 

Ut fra din beskrivelse kan jeg ikke si neon annet enn at her må det være en feil.....

 

Har du innstalert medfølgende drivere, bruker du dvi, hvordan skjermkort har du? Kan ikke du adde meg på msn da, så skal vi se om vi ikke finner en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Enig i at betraktningsvinkler er bedre i den horisontale retningen. Jeg bruker DVI og et GF4Ti4200 kort med nyeste drivere, skjermdriver til Nec'en er også installert. Jeg skal sende en email til hwb.no hvor jeg kjøpte skjermen og høre med dem også. Det var da merkelig at jeg hadde de problemene som dere ikke hadde under testing, ganske irriterende når mørke fargene blir "lyse" ved kantene når jeg skal f.eks se en film eller spille (Nec er forresten kanon i spill, den beste LCD skjermen jeg har prøvd). Forresten, takk for svar Øivind.

Lenke til kommentar
afseth.

 

Hvis du vektlegger mye på det vi skriver er jeg redd du går for en annen modell....

Kommer nok til å kjøpe den skjermen som passer best for meg. Og det får jeg forhåpentligvis svar på når del 2 blir publisert. Men hvis Samsung'en ikke er mye dårligere enn dyrere modeller, så blir det nok den. 173T burde være noenlunde lik, og den ser jo ut til å passe mine behov veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...