Gå til innhold

bruker-moderatorer (CFD, Snowdog)


Anbefalte innlegg

QUOTE (invictus @ 02/02/2004 : 11:09)
da spør jeg; hva er en dyktig mod? en som er aktiv i diskusjoner, en som modererer mye, eller en som kjenner mange brukere utenfor forumet, en som får ting gjort, en som KAN mye, eller hva?

med den nye rapporteringsfunksjonen i forumet trenger ein moderator å kunne lese ("rapportene"), vurdere innholdet, og eventuellt stenge/flytte/whatever posten....

 

"alle" er jo moderatorer ved å kunne rapportere poster... viss vi er flinke til å begrunne kvifor vi rapporterer ein tråd kan moderatorene klippe og lime dette som begrunnelse :yes:

 

EDIT: typo

Endret av StudInc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns man burde definere målet til en moderator. alle burde vel bli enige da. Hvorfor trenger vi moderatorer? Moderere eller komme med kunnskap. Jeg tror det kommer nok kunnskap fra artikler og brukerene selv som snekker`n og mange andre.

 

Vi er vel enige at det er nok kunnskap på forumet?

Jeg mener det er rettningslinjer moderatorene burde kunne.

 

Og hvem kan avgjøre hvem som passer?

Skal 40 000 komme med sine meninger? Ja, men ikke i en tråd som denne. da blir det krangel og missforståelser.

Jeg tror avstemninger er bedre til dette.

 

EDIT: klikka ista så jeg måtte skrive alt på nytt og glemte at jeg mente at moderatorer og administratorer burde avgjøre hvem som skal være moderatorer seg imellom, og at brukrerene kan komme med meninger i avstemninger.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

bruker mod's er en helt utmerket ide,

 

hva som har blitt sagt tidligere er at det er en opplærings prosess,

og i de første md'ne så vil det bli gjort feil her og der.

 

når vi lærte å gå, hvor mange ganger datt vi?

 

når vi lærte å sykle, hvor mange ganger, vart det sotti plaster på kne skåle.

osv.

 

 

kan ikke si jeg er en aktiv nok til å si hvem som er dyktig eller udyktig til den type jobber, men admin folket vet sikkert det bedre flesteparten av oss her.

 

 

:thumbs: keep up the good work :thumbs:

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

QUOTE (CFD @ 02/02/2004 : 11:35)
[...] Du burde virkelig være forsiktig med hva du skriver siden mange admins holder til i OT. [...]

slike utsagn passar seg vertfall ikkje for ein moderator... No kjenner eg ikkje til CFD verken som person eller som poster, men viss dette er standarden for tidlegare postar forstår eg ikkje kven som har plukka han ut som moderator? eller kvifor?

 

ein ting er vertfall sikkert: dei som blir plukka ut som moderatorar bør "presenterast" for forumet, med ein begrunnelse for kvifor dei er valgte... (gjerne pga modenhet/kunnskap/vennskap osv, så lenge dei kan gjere ein bra jobb!)

 

PS: eg har ingenting imot CFD, han er kun brukt som eit eksempel på korleis ein moderator ikkje skal oppføre seg....

Lenke til kommentar

QUOTE (jarmo @ 02/02/2004 : 10:03)
Adawen er et særdeles godt eksempel på en dyktig mod. uten å ha spesialisert seg på datatekniske ting og tang.....

Ikke for å flisespikke, men hva i allverden vet du om mine datakunnskaper!? Tror du jeg er moderator her for no good reason at all?! Unge mann, think again.

Lenke til kommentar

Jeg vil tørre poste at jeg "kjenner" CFD og SnowDOG_ litt, og jeg vil se på de som ypperlige valg. De er ganske forskjellige personer, men begge har det jeg syns kreves av en moderator. Det var synd at de ble tatt fra moderatorstatusen, og merkelig nok var det midt oppi den hektiske tiden i går kveld. Hmm, merkelig.

 

Jeg håper virkelig de begge blir utnevnt igjen, for de var gode valg begge to.

Lenke til kommentar

QUOTE (DiMiles @ 02/02/2004 : 12:50)
Jeg vil tørre poste at jeg "kjenner" CFD og SnowDOG_ litt, og jeg vil se på de som ypperlige valg. De er ganske forskjellige personer, men begge har det jeg syns kreves av en moderator. Det var synd at de ble tatt fra moderatorstatusen, og merkelig nok var det midt oppi den hektiske tiden i går kveld. Hmm, merkelig.

Jeg håper virkelig de begge blir utnevnt igjen, for de var gode valg begge to.

Jada, jada, jada! Vi HAR skjønt den konspirasjonsteorien nå, men du (og flere med deg) må da klare å skjønne det vi skriver? :wallbash:

 

It's just bad timing, that's all there is to it.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det (som moderator selv i andre fora) er en moderators viktigste egenskaper:

 

- Vanlig folkeskikk og evnen til å spotte når en tråd går ut på ville veier.

- Ha en gjennomført og konsekvent styrestil

- Menneskekjenner som raskt kan danne seg et bilde av brukerne for på den måten unngå konflikter

- Evnen til å kommunisere med andre moderatorer og følge, evt. styre retningen forumet tar.

 

Selvfølgelig er det en fordel om moderatoren har en viss peiling på emnene som blir tatt opp i forumet, men jeg ser det som sekundært og egentlig lite relevant.

 

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere alt dette tullet, men siden trådene dukker opp hele tiden ble fristelsen for stor.

 

Generelt sett vil jeg si at brukerne her på HW.no syter mye... akkurat som på Win-XP.no (der jeg modererer en god del), men det er kanskje en ting i tiden!?

 

Kan noen stenge disse tullete trådene snart? Vi hadde den samme "hets-bølgen" (bare i mindre målestokk selvfølgelig) på Win-XP.no for en stund siden, og etter å ha forklart oss og stengt alle syte-trådene har forumet tatt seg opp betraktelig kvalitetsmessig :thumbup:

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 02/02/2004 : 09:29)
Jeg har heller aldri truet med å holde igjen testen. jeg indikerte det for å få en reaksjon, noe jeg og har fått. Og det er en stor forskjell mellom å true og indikere.

Jeg ser ingen prinsippiel forskjell mellom:

* en overlagt, direkte trussel

* en indirekte, insinuert trussel

 

Trusler er det anyway.

 

Og forøvrig er det ikke noe som kan kalles en "indikert trussel", da en trussel i natur enten er er reell eller ikke reell - enten mener det man truer med, eller man mener det ikke.

Uansett er det likefullt en trussel.

 

Så la oss ikke forsøke oss på retoriske forvrengninger.

Lenke til kommentar

QUOTE (yummy @ 02/02/2004 : 12:54)
Jada, jada, jada! Vi HAR skjønt den konspirasjonsteorien nå, men du (og flere med deg) må da klare å skjønne det vi skriver? :wallbash:

It's just bad timing, that's all there is to it.

Jeg skjønner helt fint hva du skriver yummy, jeg bare utpekte mine meninger om hva som burde skje i framtiden, og at det var litt merkverdig midt oppi alt kaoset.

Lenke til kommentar

QUOTE (TopDog @ 02/02/2004 : 12:56)
Slik jeg ser det (som moderator selv i andre fora) er en moderators viktigste egenskaper:

- Vanlig folkeskikk og evnen til å spotte når en tråd går ut på ville veier.
- Ha en gjennomført og konsekvent styrestil
- Menneskekjenner som raskt kan danne seg et bilde av brukerne for på den måten unngå konflikter
- Evnen til å kommunisere med andre moderatorer og følge, evt. styre retningen forumet tar.

Støttes, det hele ligger i ordet moderere

Siden ett av problemene synes å være at det er for få moderatorer så er det på tide med litt nytenkning:

 

A Moderator. Nøye vurderte brukere, uten nødvendigvis at disse er ekstremt datakyndige

B Innfør en ny tittel: "Ressursperson". Brukere med store kunnskaper. F.eks Dagens moderatorer og skribenter, og personer som oivind_dahle, snekker'n mfl.

 

Edit: trykkfeil

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

QUOTE (adawen @ 02/02/2004 : 12:41)
QUOTE (jarmo @ 02/02/2004 : 10:03)
Adawen er et særdeles godt eksempel på en dyktig mod. uten å ha spesialisert seg på datatekniske ting og tang.....

Ikke for å flisespikke, men hva i allverden vet du om mine datakunnskaper!? Tror du jeg er moderator her for no good reason at all?! Unge mann, think again.

Bare flott hvis du har slike egenskaper også ;)

 

mvh

jarmo

 

Ps. "unge mann", takk for det :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...