Gå til innhold

bruker-moderatorer (CFD, Snowdog)


Anbefalte innlegg

EDIT 2:

Denne tråden kan om ønskelig slettes, da jeg ikke leste:

QUOTE (yummy)

Det har skjedd en del feiler de siste dagene, og vi jobber nå med å rette opp i dette.

 

godt nok.

Blir den ikke slettet, vil jeg selv redigere vekk alt over "EDIT 2" om en stund, da det ikke lenger er relevant.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det mest tragiske med hele denne "bruker-moderator"-saken er etter min mening følgende:

Det hadde sannsynligvis ikke vært noen som hadde reagert hvis Hardware.no og søstersidene hadde sagt fra om de nye moderatorene (hvem de var, på hvilket grunnlag de var valgt, etc.) i form av en liten artikkel på forsiden.

 

Tror mange av medlemmene reagerer på at det skjedde helt plutselig, uten noe slags form for informasjon. Det gjorde ihvertfall jeg. Og til de som syns brukere av forumene på Hardware.no ikke bør ha NOE de skulle ha sagt, trekk hodet ut av baken ASAP.. Hvordan skal Hardware.no-samfunnet utvikle seg uten tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar

QUOTE (SilverCRX @ 02/02/2004 : 02:02)
Kanskje det mest tragiske med hele denne "bruker-moderator"-saken er etter min mening følgende:
Det hadde sannsynligvis ikke vært noen som hadde reagert hvis Hardware.no og søstersidene hadde sagt fra om de nye moderatorene (hvem de var, på hvilket grunnlag de var valgt, etc.) i form av en liten artikkel på forsiden.

Tror mange av medlemmene reagerer på at det skjedde helt plutselig, uten noe slags form for informasjon. Det gjorde ihvertfall jeg. Og til de som syns brukere av forumene på Hardware.no ikke bør ha NOE de skulle ha sagt, trekk hodet ut av baken ASAP.. Hvordan skal Hardware.no-samfunnet utvikle seg uten tilbakemeldinger?

Det er derfor jeg opprettet nevnte tråd - får å få tilbakemelding fra admin. Dessverre var det mange som gjøre en fjær om til fem høns...

 

Er litt uenig med deg på det punktet om at brukere har krav på informasjon. Ja, admin trenger tilbakemelding fra brukerne, men det er ikke dermed sagt at vi har krav på alt de sitter på av informasjon, eller at det er vi som skal bestemme. Jeg vet de er avhengige av brukere for å få inn reklamepenger, men det er fortsatt, eller burde være, de som bestemmer

Lenke til kommentar

Som jeg sa - hva Øivind Dahle uttaler seg om i forumet har intet å si for hvilke valg vi i forumstyret foretar. Han er 1 av 40 000 registrerte medlemmer, og har squat å si i forhold til styringen av forumet. Han får selv svare for seg, da jeg ikke har noe å si ang. tester som foretas i regi av Hardware.no.

 

CFD og SnowDog_ ble fratatt sin moderatorstatus på bakgrunn av diskusjoner som har funnet sted på våre interne kommunikasjonslinjer. Videre har det skjedd ting i kulissene som ikke var avklart med ansvarshavende, og det ble ikke gitt grundig nok opplæring. Jeg tok denne avgjørelsen ene og alene, på grunnlag av de interne diskusjonene som har funnet sted. De konkrete detaljene som medførte at CFD og SnowDog_ mistet sin status som medlems-moderator vil ikke bli offentliggjort av oss - det får bli et valg foretatt av de to selv. Slik jeg ser det, er det ting som brukerne ikke har behov for å vite. Jeg mener ikke å være hoven eller nedlatende når jeg sier dette.

 

Det er som sagt jeg som fratok CFD og SnowDog_ statusen som moderatorer, og det ble gjort ettersom jeg vurderte det slik at det var nødvendig å sette bremsene på littegrann.

 

De avgjørelser som ble fattet i styret var ikke preget av godt forarbeide, noe jeg tar på meg min del av ansvaret for. Dette har også kommet klart fram i våre interne diskusjoner, da medarbeidere utenfor forumstyret ikke ble tilstrekkelig informert og fikk heller ikke sjansen til å uttale seg i saken. Dette blir nå gjort.

 

I kveld har det vært temmelig opphetede diskusjoner både på forumet og på IRC. Jeg håper denne uttalelsen kan være med på å avkrefte de usanne ryktene som er satt i sirkulasjon.

 

Dersom noen har spørsmål, kan de sende meg en PM eller poste det i denne tråden. Men ha forståelse for at vi ikke går ut med informasjon vi vurderer som intern, eller at vi diskuterer enkeltpersoner og enkelthandlinger her.

 

Når dette er sagt, vil jeg gjerne få poengtere at jeg ikke har det minste i mot hverken CFD eller SnowDog_. Det er ikke umulig at de i framtiden blir moderatorer igjen, men det er noe som må diskuteres og avgjøres internt.

 

Jeg oppfordrer våre brukere til å bruke vett og forstand, slik at vi unngår flere ukoselige situasjoner. Jeg skal etter beste evne forsøke å besvare spørsmål, så langt jeg har tid.

 

Ha en hyggelig dag! :)

Lenke til kommentar

Må vel legge til at Gef og B|Real fortsatt er bruker-moderatorer. Gef gjør en meget god jobb, B|Real har jeg ikke sjekket opp ennå - men har fått inntrykk av at han er en seriøs kar.

Men -vi får avvente det hele og se an litt før vi gjør noe mer. Jeg er i alle fall positiv til at noen brukere får moderatorstatus i visse deler av forumet, så fremt de viser seg jobben verdig og får god nok opplæring.

Opplæring er forresten en ting som ikke ble fulgt godt nok opp av den ansvarlige i denne saken.

Lenke til kommentar

Vel som vi ser her så blir/ble det mye rabalder av dette, så i ettertid kan vel da moderatorne legge ut en notis der det står feks " Vi har vedatt att x anntall personer får en prøvetid som mod på forumet"

og så stenger denne for vidre kommentarer , da skulle det vel ikke lengre vere grunnlag for å syte/klage "forhåpentligvis"

Lenke til kommentar

QUOTE (Alastor @ 02/02/2004 : 02:32)
men om du leser tilbake..må være enig i at det virka mistenksomt? ;)

Hva var mistenksomt? At det skjedde noe som ikke passet med ditt syn på retferdighet? Det er vel i bunn og grunn det det går ut på her. At noen har fått lov til noe, mens andre føler at det ikke var rettferdig og at de burde ha fått vite på hvilket grunnlag dette skjedde sånn at de kan veie det opp i forhold til deres subjektive syn på hva som er rettferdig?

Litt satt på spissen, men hvis du stripper det ned til det helt essensielle så er vel dette grunntanken til mange? Er jeg helt på jorde?

 

Snekker'n: allerede foreslått :)

 

Edit; misforstod visst det jeg quotet, sorry

Endret av enden
Lenke til kommentar

QUOTE (yummy @ 02/02/2004 : 02:18)
Må vel legge til at Gef og B|Real fortsatt er bruker-moderatorer. Gef gjør en meget god jobb, B|Real har jeg ikke sjekket opp ennå - men har fått inntrykk av at han er en seriøs kar.
Men -vi får avvente det hele og se an litt før vi gjør noe mer. Jeg er i alle fall positiv til at noen brukere får moderatorstatus i visse deler av forumet, så fremt de viser seg jobben verdig og får god nok opplæring.
Opplæring er forresten en ting som ikke ble fulgt godt nok opp av den ansvarlige i denne saken.

Sålenge bruker-mods gjør jobben sin på lik linje med andre moderatorer, utøver en god holdning utad, og er med på og skape et bedre diskusjonsmiljø på forumet så kan jeg ikke se at folk skal ha noen innvedninger. i min mening så er det et fint tiltak. :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

QUOTE (Alastor @ 02/02/2004 : 02:32)
men om du leser tilbake..må være enig i at det virka mistenksomt? ;)

Ærlig talt: nei. Hvis 1 av >40 000 registrerte brukere (og la oss si 5000 aktive brukere) får overstyre forumstyret, da er 4 torsdager med grønne flyvende griser i uka like sannsynlig. Hadde man tenkt rent logisk, ville man skjønt det. Og for dere som kjenner meg litt, burde dere vite at jeg er en sta nordlænding som ikke lar meg styre av noen (okay, forloveden er vel unntaket som bekrefter regelen... :blush: ).

 

Neh, det er nok bare i de derre parranoide grautskallene deres at dette er mistenksomt! :p:lol::p

Lenke til kommentar

QUOTE (Alastor @ 02/02/2004 : 02:32)
men om du leser tilbake..må være enig i at det virka mistenksomt? ;)

Hvis du mener at det var mistenksomt at ingen moderator sa noe spesielt i den tråden, så tviler jeg sterkt på at det var det.

 

De som var med mellom ca side 10 og 15 på den tråden har vel fått en del advarsler allerede (jeg mener ikke alle, men de fleste av dem).

 

At en moderator ikke sa stort vil _jeg_ tro at var fordi folk var så oppheta og oppstyrt over samtaleemne som befant seg på de sidene, at hvis en moderator hadde sagt noe, så hadde den personen fått veldig refs for omtrent uansett hva han/hun sa.

De fikk til slutt en/to klar(e) advarsler av invictus. Noe jeg syns var bra, det slo dessverre dårlig igjennom, men se hva som skjedde senere da.

 

Til selve topic, så vil jeg tro at CFD klarte å feilformulere seg litt, tenkte mest sannsynlig ikke nok igjennom innlegget sitt før han trykket svar, eller så var han bare oppheta han og. SnowDog_ sa jo kun en ting, som jeg så på som lite provoserende, men det ble vistnok det til slutt.

 

Selv lot jeg være å si noen verdens ting, hadde forferdelig lyst, men det man ikke vet har man ikke vondt av ;)

Så man tar heller å ikke sier noe enn å si noe dumt.

 

Og selv har jeg forstått at Gef er en moderator med god kompetanse ovenfor sin mod status her på forumet :)

 

 

PS! Denne posten er på ingen måte ment som flaming, uthenging eller lignende, jeg har problemer med å formulere meg.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Eg kan egentlig ikke helt se ka gale eg har gjort. Tror eg flyttet en tråd på feil sted og fikk ikke flyttet på riktig plass igjen fordi eg ikke hadde nok rettigheter. Eg er selfølgelig skuffet fordi eg ikke er bruker-mod lengre. Hadde vært løgn hvis eg sa at det ikke gjorde noe.

Det som eg syns er morsomt er at det skjedde på samme tid som "deadlinet" som en viss person satte.

 

Men men hvis eg var så uegnet som mod så....vel eg hadde lært de små feilene. Du sa det selv yummy at det ikke er lett i begynnelsen.

 

QUOTE ("yummy")
Vi får tilgi de nye moddisene om de gjør en og annen miss - det krever tross alt litt tilvenning fra å være bruker til å være moderator. Det kan bl.a. jeg skrive under på.

 

Jaja..det var det.

Lenke til kommentar

QUOTE (SnowDOG_ @ 02/02/2004 : 08:06)

Det som eg syns er morsomt er at det skjedde på samme tid som "deadlinet" som en viss person satte.

NOK en gang sikter du til meg kompis. Jeg har ikke noe med avgjørelsen om å "avsette" dere nye bruker moderatorene. Noe som diverse moderatorer har forklart.

 

Jeg har heller aldri truet med å holde igjen testen. jeg indikerte det for å få en reaksjon, noe jeg og har fått. Og det er en stor forskjell mellom å true og indikere.

 

 

Alt jeg også ville ha var en begrunnelse for hvorfor ot gjengen plutselig hadde fått moderator status. Når man i ettertid ser hvordan dere prøver å legge ord i munnen på folk og argumentere ut fra premisser dere selv setter er det vanskelig å ta dere alvorlig.

 

Jeg påpeker igjen at jeg ønsker et dataforum som modereres av dataintresserte. Og med mengden brukere her på forumet burde det være en smal sak å finne personer som er meget egnet til dette. Og jeg står fast ved at OT gjengen ikke er egnet i det hele tatt til dette.

 

Denne kommer vel til å bli splittet opp og vridd på av ot gjenegen når de først våkner en gang i ett tiden. Men jeg påpeker at jeg ikke var sjalu som dere så pent kaller det. Jeg har intet ønske om å bli moderator, men jeg har lyst til at forumet er et bedre sted å være.

 

At jeg angriper tråder som SO, er vel bare naturlig. En mer bortkastet tråd skal man vel lete lenge etter. Syns dere kan holde dere til IRC og kose dere med hverandre der.

 

Jeg håper og tror forumet går inn i en ny tid der det blir satt fokus på data, og ikke allt annet.

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 02/02/2004 : 10:29)
Jeg påpeker igjen at jeg ønsker et dataforum som modereres av dataintresserte. Og med mengden brukere her på forumet burde det være en smal sak å finne personer som er meget egnet til dette. Og jeg står fast ved at OT gjengen ikke er egnet i det hele tatt til dette.

Og hvorfor er vi ikke egnet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...