Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Jeg ser på skjermkorttabellen at noen kort har 8x1 pipelines, noen har 4x2 pipelines osv.

 

Hva betyr tallet etter "x"? Man kan jo bli forledet til å tro at 8x1 og 4x2 skulle gi samme ytelse.

 

Kanskje noe som kan bli forklart i skjermguiden.

Vel, siden jeg har laget skjermkorttabellen kan kanskje jeg svare på dette.

 

Det første tallet i "8x1" er antall pixler som prosesserer per klokkesyklus (i GPUen). Det andre tallet er antall texturer som prosesseres. Etter som det i hovedsak er pixelprossesseringen som har noe å si for ytelsen, blir "4x2"-løsninger av mange sett på som litt "juks", for å på en måte emulere 8 pipelines.

 

Det er i hovedsak nVidia-kort som har benyttet denne løsningen, på endel FX-kort Da ofte kamuflert som en 8x1 løsning. Det vil si at kortene i de fleste situasjoner, som f.eks. Z-rendering, Stencil-operasjoner, Tekstur-operasjoner og Shader-operasjoner kjører med 8 pipelines, mens farge + z piksel rendering gjøres på sin side med 4 operasjoner per klokke. Det kan også nevnes at sistnevnte er den mest brukte renderingen i dagens spill.

 

---------------------------------------------------------------------

Keep up the good work Zythius, guiden blir bedre og bedre!

---------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Unnskyld, men er ikke vanlig 6800 litt bedre enn 6600 GT? Tror du har missa en del..

 

Har jeg ikke skrevet det der da? :thumbup:

 

High-end

GeForce 6800 Ultra

GeForce 6800 GT

GeForce 6800

GeForce 6600 GT

GeForce 6800 LE

 

EDIT: Kurt-P, det er jeg jammen ikke helt sikker på, jeg vet at det går ann å justere Hz via driverenes kontrollpanel. (Men jeg er ikke sikker på om det holder deg sånn i spill, jeg tror nemlig at det du gjorde bare gjelder for Windows og ikke i spill og andre fullksjerms 3d-aplikasjoner)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...