Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Sammenligner du Radeon 9700 med en folkevogn?

 

Du må huske at Radeon 9700 er en gammel toppmodell eller gammel racerbil om du vil. F.eks sammenlignbart med en god Porsche fra 70-tallet. Selv om dagens toppmodeller (Macklaren F1 med sine 300+km/t) kjører i ring rundt den gamle porscha så spiller det liten rolle fordi 130km/t holder i mengder for de fleste.

 

Oki, nok tåkeprat her. I klartekst: Radeon 9700 duger fint for mange ennå. (Mange som ikke krever de aller høyeste oppløsningene eller mye AA i de nyeste og mest krevende spillene)

 

PS. Litt usikker på rettskrivingen her

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå et 3år gammelt skjermkort, ATI Radeon 9700, og jeg er egentlig fornøyd med det fortsatt, men føler jeg må bytte det ut snart.

 

Har noen tips til hvilket skjermkort som er meget bra samtidig ikke altfor dyrt, jeg vil ikke gå over 4000 kroners streken.

Trenger jeg egentlig bytte det ut ennå?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor skal alle rakke ned på 9700 kortene? De er ikke nye ,men de duger fortsatt meget bra. Jeg scorer over 6500 i 3dmark03 med mitt 9700np og dette er IKKE voltmoddet på core eller memory! Kanskje jeg kan nærme meg 6800 hvis jeg voltmodder dette ,men jeg har lite lyst til å gjøre det siden dette er det eneste spillkortet jeg har (Har også FX5200 ,men dette er litt kjedelig)

 

Jeg kjører kortet mitt 24/7 på 430core og 330mem. Men jeg har stramme innstillingene i bios på skjermkortet slik at jeg tjener endel på det. Jeg har vurdert loddebolten flere ganger ,men har droppet det.

 

Kjører alle spill uten problemer med litt AF. AA har jeg rett og slett ikke bruk for siden forskjellen er så liten

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Jeg har ikke PS3.0 ,men det ikke X800 kortene heller. X800 er jo et R300 på stereoids.. Det var iallefall konklusjonen når de kom ut. Jeg vil bare ha fram at man ikke trenger det nyeste hotteste ,men at man kan komme veldig langt med tweaks og overklokking.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Selvfølgelig. Jeg har ikke PS3.0 ,men det ikke X800 kortene heller. X800 er jo et R300 på stereoids.. Det var iallefall konklusjonen når de kom ut. Jeg vil bare ha fram at man ikke trenger det nyeste hotteste ,men at man kan komme veldig langt med tweaks og overklokking.

Dette stemmer godt, 9700 var en skikkelig revolusjon, 9800 serien var omtrent bare en høyere klokka 9700 brikke med noen aa optimaliseringer(skikkelig forenklet). X800 kom med flere pipes og høyere core og mem og enda flere optimaliseringer. Men bygde på samme lesten den også, men det var en utrolig bra lest

. Først med 520 får vi en skikkelig "ny" brikke fra ati med masse ny teknologi. Hvor bra et kort er kommer mest ann på hvor kvevende bruker som skal sitte bak spakene. Jeg for min del klarer meg ikke meg et så "dårlig" kort selv etter tweaks, men det kommer av at jeg liker å kunne ha på god grafikk og oppløsning uten hakking for å få med meg all grafikken. Andre trenger sikkert ikke dette, men sånn blir det med de som som sier at film er like bra på et 28" 4:3 tv med stereo høytalerne som på kino. Smaken er som baken, delt på midten og full av d..tt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

bare for å hoppe inn med et kjapt spørsmål her :)

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg nytt skjermkort, GeForce 6600GT. Og jeg har sett litt på noen leverandører:

 

Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/1980" Tv-out,DVI, Retail

Asus GeForce 6600GT 128MB GDDR3 N6600GT, AGP8X, TV-Out, DVI, Retail

 

Disse to er så og si til samme pris, den på 256mb er vel litt kraftigere (? ), men noen klager på at den bråker, noe som jeg ikke tror skal være et problem for meg ettersom jeg har tenkt å bruke samme kjølevifte som jeg hadde på mitt gamle kort.

 

Hva tror dere? Jeg spiller for det meste world of warcraft på pc'en min, men vil også ha noe som varer litt og ikke begrenser meg for mye i den nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar
Har nå et 3år gammelt skjermkort, ATI Radeon 9700, og jeg er egentlig fornøyd med det fortsatt, men føler jeg må bytte det ut snart.

 

Har noen tips til hvilket skjermkort som er meget bra samtidig ikke altfor dyrt, jeg vil ikke gå over 4000 kroners streken.

Trenger jeg egentlig bytte det ut ennå?

Hvis du skal bytte kun skjermkortet så må du kjøpe et AGP-kort. (I og med at du bytter fra et 9700...) Det begrenser utvalget ditt en del.

 

Personlig ville jeg da ha valgt et GeForce 6800 GT. Grunnen er at du får full SM 3.0-støtte, full presisjon (32-bit) HDR-gjengivelse mm. 6800GT gir deg en finfin spillopplevelse (inntil 1280*1024) i overskuelig tid fremover. Dette forutsetter da at du har en rimelig rask prosessor og bra med minne. :thumbup:

 

*vente på hordene av ATI-fanboys som snart kaster seg over meg med argumenter om at X800XL er myyyye bedre, og at PS 3.0 ikke betyr noooooen ting og at HDR er liiiiiiike bra med 16-bit presisjon* ;)

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...