Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte seg et Asus N6200 (AGP) fra Komplett her forleden, han trengte et nytt billigkort for å bytte ut sitt gamle GF2MX. Hva er sjansen får å få modda 6200-kortet til 8 pipes? Har forstått det slik at de med NV44-kjernen ikke har muligheten, men er alle med NV43-kjerner moddbare?

 

Edit: Etter noe konsultasjon andre steder får jeg høre at modding av dette kortet mest sannsynlig ikke er mulig. Jaja, sånn erre vel bare. :shrug:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare 6200 kort basert på NV43 som kan moddes. NV44 kommer med bare 4 pipes, uten de ekstra man skal låse opp. Du må altså ha et basert på NV43.

 

Hvis du ikke vet om du har NV43 eller NV44 så kan du sjekke om det er en ekstra tilkobling for strøm på kortet, mener å ha sett et sted at NV43 ikke har den ekstra tilkoblingen for strøm utenfra. Er ikke sikker på dette.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

oki, trenger litt hjelp, for skjermkort har jeg ikke mye greie på.

 

Har en intelpentiumIII -prossesor, 802mhz og 256mb ram. Har et Matrox millenium G400 grafikk kort, men jeg tror det er på tide å bytte det ut.

Det jeg er på jakt etter er egentlig et av disse billig-kortene 300-700,- Pcn bruker jeg stort sett til det man kaller "kontorbruk", men også noen spill, så det hadde vært kjekt med et kort som kunne dra litt i hvertfall.

Vil også gjerne ha TV-utgang, vil det btw si at man kan dra en antenekabel rett inn i utaket og bruke skjermen som tv?

 

På forhånd takk, og Godt nytt år folkens!! :w00t:

Lenke til kommentar

Skjermkortet ditt er ca like raskt (tregt) som et TNT2 Ultra kort fra 1999. Som etter mine kjappe anslag har ca *0,67%* av ytelsen til en GeForce 7800GTX 512MB...

 

Det gir ingen mening å oppgradere PC-en din noe særlig. Den er for gammel.

 

Du har to valg:

1) Ny maskin til en forholdsvis billig penge (jeg ville stemt for dette)

2) Nytt skjermkort og RAM slik at maskinen kanskje kan vare en liten stund til før den er totalt avleggs og du uansett må kjøpe ny. Selv nye strategispill som Civilization 4 kan være litt vel solid kost for monstret ditt.

 

Dette beste skjermkortet til under 700kr med AGP ser ut til å være Radeon 9600Pro (https://prisguiden.no/produkt/33979) til 654kr i skrivende stund. Den skal etter planen gi ca 20 ganger bedre ytelse enn du har nå. (Hvis vi regner med at du har en teoretisk sett uendelig rask prosessor) :p

 

 

Over til en annen sak:

Jeg holder på med et *enormt* prosjekt som muligens kunne passet inn i denne Skjermkortguiden. Hvis Zythius har lyst da. Og hvis jeg blir ferdig. Så langt har jeg funnet vitale info og relative ytelsesberegninger til nesten 300(!) grafikkbrikker fra og med NV1 generasjonen til nVidia og frem til i dag. :)

Jeg sliter litt med å finne klokkefrekvenser og ytelsestester fra de tidligste 3D kortene, men det går fremover. Sakte men sikkert. :p

 

Eksempel (Kan seff diskuteres, men jeg har lest *mange* tester og tror det stemmer sånn høvelig):

GeForce GTX 512MB -- Relativ ytelse 1000 (Per definisjon)

Radeon X1800XT (512MB)-- Relativ ytelse 825

GeForce 7800GTX (256MB)-- Relativ ytelse 770

--

--

GeForce 2 GTS (32MB)-- Relativ ytelse 31,0

--

--

Riva TNT2 (32MB)-- Relativ ytelse 5,57

 

Akkurat nå sliter jeg med klokkefrekvensene til Ati Rage (I, II, IIc, Pro) og Rage 128 seriene. Hvis noen har et kort med en av disse kjernene, sier jeg takk om dere kan finne ut frekvensen de kjører på. Kanskje du til og med kan sende et bilde?

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...