Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fikk nettopp vite at de fleste Nvidia kort vistnok har problemer med DVI. Har selv erfart dette da både mitt FX5200-, og TNT2 kort ikke fungerer med prosjektoren eller den nye LCD skjermen via DVI. Så trådstarter bør kanskje legge til at om man skal bruke en LCD skjerm med DVI, bør man gå for et ATI kort fremfor Nvidia.

Lenke til kommentar

Flott guide, Zythius!

 

Enig med T.F.T om at eksempler på med og uten anosotropisk filtrering hadde gjort seg.

 

Har forøvrig merket en liten detalj: Det er veldig lite forskjell på bildene med 2XAA og 4XAA! Ser faktisk ingen forskjell på disse bildene utenom klokkeselettet for lagring.. Har du klussa litt med lagringa, eller er dette tilfelle (at det ikke finnes noen særlig merkbar forskjell)?

Lenke til kommentar
Fikk nettopp vite at de fleste Nvidia kort vistnok har problemer med DVI. Har selv erfart dette da både mitt FX5200-, og TNT2 kort ikke fungerer med prosjektoren eller den nye LCD skjermen via DVI. Så trådstarter bør kanskje legge til at om man skal bruke en LCD skjerm med DVI, bør man gå for et ATI kort fremfor Nvidia.

Hvilke problemer mener du? kan flere bekrefte det? har selv brukt DVI-LCD med mitt nVidia-kort uten problem.

 

Synes det høres ganske dumt ut å si at de fleste nvidia-kort har problemer med DVI....

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

Kjempebra guide, Zythius. Klapp, klapp.

 

Men jeg må pirke på et par småting:

 

På "High-End" - seksjonen på Nvidia er det kanskje verd å få med at 6000-serien har full støtte for DirectX 9.0c? (Pixelshader 3.0)

 

Under "mainstream" på Nvidia står det en kommentar om GeForce 4TI-serien som ikke hører hjemme der lenger.

 

Under "Low-end" på Nvidia-oversikten, står det listet en del kort som ikke er i salg lenger. Bl. a. GeForce 3 og GeForce 4 TI. Kanskje du burde fjerne disse? Og så er det jo et "must" å ha med GeForce MX 4000, da. :p (= MX 440-8x i ny forkledning...)

 

Dette var bare litt pirk, guiden din er kjempefin!

(Det hadde vært fint om flere tok seg tid til å lese den før de slang ut alle mulige spørsmål...)

Lenke til kommentar

Her virker det som om det er mange oppvakte skjermkortentusiaster :) , så jeg tenkte jeg kanskje kunne spørre om følgende:

 

Jeg har i dag et MSI Geforce Ti4800SE og er ute etter et nytt skjermkort som i all hovedsak skal brukes til spilling og ellers generelt WinXP (bruker ikke PCen til så mye filmkikking).

 

Jeg vil ha et kort som kjører de fleste spill (spesielt Half-Life 2, Doom 3 og Far Cry) glatt på god oppløsning (minimum 1280x1024) med en god FPS-rate. Kortet bør også ha en god (helst ganske støysvak) kjøling, slik at jeg ikke trenger å investere i ekstra kjøling. Når det gjelder pris vil jeg helst bruke under 3000 kr på kortet.

 

Jeg har kikket litt på kort på egen hånd, og tror at disse to modellene er mest aktuelle i min prisklasse:

 

ASUS V9999 Geforce 6800 GT 128 MB (kr. 2 764,-)

Link: HW.no produktside

 

Sapphire Radeon X800 SE AGP 256 (kr. 2 744,-)

Link: HW.no produktside

 

Etter det jeg forstår har 6800 GT 16 pipelines mens X800 SE 8 pipelines, og førstnevnte har 128 MB RAM mens sistnevnte 256 MB RAM. Bør jeg proritere pipelines foran RAM her og gå for 6800 GT? Vil ellers 6800 GT være en god investering?

 

----------------------------------------------

Relevant systeminfo:

CPU: Intel P4 2,66 GHz

MB: Asus P4PE (m/4xAGP :cry: )

RAM: 1024MB (512MBx2) Crucial DDR-RAM

----------------------------------------------

 

 

Noen ekstrafrågor til slutt hvis noen har tid:

 

[1]

Hvor viktig er det med mengden RAM på skjermkort i forhold til ytelse (128MB vs. 256MB)? Ser at Club3D Geforce 6800 GT 256MB RAM ligger på 3599 kr. Utgjør RAM-forskjellen en såpass stor ytelsesforskjell at det er verdt å gi over 800 kr mer for kortet enn det ASUS V9999 koster?

 

[2]

Er det mer viktig å gå for antall RAM enn brikkesett? Altså: Ville det vært bedre å gå for et Geforce 6800-skjermkort med 256MB RAM enn et Geforce 6800 GT-skjermkort med 128MB RAM, -eller omvendt (det blir vel også 12 mot 16 pipelines etter det jeg forstår..)?

 

[3]

Ser at man får et Sapphire X800 Pro (256MB) for 3482 kr. Yter Pro såpass mye bedre enn SE at det er verdt å gi over kr. 600 kr. mer for kortet?

Endret av terrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...