Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra guide, men jeg synes du kan bytte ut AF-eksemplene til noe som bedre viser hvilken nytte AF har.

 

HL2

- 6AA og 0AF

- 0AA og 16AF

 

Du kan for eksempel vise til hvordan grafikken blir mer detaljert både til det som er nærme deg og langt vekke ved bruk av AF, tenker da spesielt på veien i bildene.

 

small6aaand0af8nx.jpgsmall0aaand16af7zm.jpg

 

Edit:

Problemer med flashing av ATi-kort?

(Kommer til side 2, ikke forsiden!)

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Til din anbefaling om kort til kontorarbeid vil det for meg bli helt feil å anbefale et gf4mx440-kort. Når en sitter på kontor og stirrer på en skjerm i opp til flere timer er d viktig at bildet er så klart og fint som mulig. Her er det stor forskjell på kortene. Dette gjelder spesielt for crt-skjermer og lcd-skjermer uten dvi i og med det er ramdac'en som setter begrensinger.

 

Jeg gikk selv fra et gf3 kort til et 9700pro kort og merket stor forskjell på skrivebordet. Noe som tilsier at ramdacen i radeonkortet . Dette har jeg også hørt lignende erfaringer på. Nyere kort som 6800serien til nvidia har jeg hørt(ikke bekreftet) at har en bedre ramdac slik at forskjellene der ikke er så store.

 

Så til poenget, i prisklassen med et mx440-kort fra nvidia har ikke nvidia noen kort med egentlig tilfredstillende ramdac. Da ville jeg heller satset på et ati radeonkort eller om en går litt opp i pris, for et matrox-kort som er kongen på haugen på dette området

Lenke til kommentar

Forslag til organisering av "Skjermkortguide - Info og tips":

 

Hensikten med denne posten er og prøve å være i skoene til en med liten eller ingen kunnskap om skjermkort eller teknologien bak dem.

 

Jeg tror det kan være litt forvirrende for en nybegynner siden guiden begynner ganske aggresivt med "Ytelsesrating" og "Hvilket kort passer for deg?". En nybegynner har som oftest ikke all verden med kunnskaper, og organiseringen av guiden kan sikkert bli litt overveldende.

 

Jeg anbefaler at en starter med det helt grunnleggende først. Du begynte med det før "Ytelsesrating", men jeg synes mer bør forklares før en kommer til ytelsen til kortene. Dette kan være: V-RAM, Pixel pipelines, OpenGL osv. Da kan en ta for seg selve skjermkortet først (AGP, V-RAM, Pixel pipelines, osv.) for deretter å komme med mer diffuse begreper (OpenGL, Anti Aliasing, osv.).

 

- Tips til kjøp: prisklasse, krav en kjøper kan ha

 

- "ATI/nVidia's etternavn (etter ytelse)"

 

- "Ytelsesrating"

 

- "Modding"

 

Fortsett med det gode arbeidet! :w00t:

Endret av guezz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå finnes det ørten versjoner av PCI-bussen, så det er lett å bli forvirret. :yes:

 

"Vanlig", gammeldags PCI er 32bits 33MHz. I tillegg finnes det PCI 64 bits, PCI 64bit 66MHz, PCI-X (64bit, 133MHz) og sist, men ikke minst PCI Express (forkortet PCIe).

 

PCI Express er siste generasjon, men også her har du flere varianter, nemlig PCIe 1x (som tilsvarer vanlig PCI-hastighet), PCIe 4x og PCIe 16x. PCIe 16x har dobbel båndbredde av AGP 8x. Du har i tillegg fordelen av synkron toveis kommunikasjon, med samme hastighet "upstream" som "downstream".

 

Så vi har altså skjermkort for "vanlig" PCI, for AGP og for PCI-Express.

Skjermkort som produseres for PCI i dag er designet for PC'er som er så avlegs/billige at de ikke har AGP-port. De produseres derfor for å støtte PCI i første inkarnasjon.

 

Båndbredde på de forskjellige "bussene":

grafikkbuss.gif

 

Håper dette klargjorde ett eller annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hva er egentlig dette nye Sli? :blush:

 

Hvordan fungerer det? Har akkurat kjøpt meg et Gforce 6600GT, og så vdit jeg vet støtter dette SLI..hadde noen vært veldig greie og forklart meg helt enkelt hva SL ier for noe?

 

takk... :blush:

sammenkobling av to like skjermkort. ikke nødvendigvis dobling av ytelse, men opp til 80%. man trenger da også hovedkort med støtte for SLI, i ditt tilfelle 2stk 16xPCIe

Lenke til kommentar

Jeg synes grundig synd på de som har kjøpt seg et 3Dlabs-kort og tror det er kjempebra til f.eks splling.

Kortene er ikke laget til spilling, men til...

3DLabs is HL2

 

Dette kortet har nå offesielt dyttet Radeon 9800 Pro av banen.

 

rettfedigjør Geforce 6800 GTs høye pris i forhold til X800..

 

 

ATI's etternavn (etter ytelse)

1. XT

2. Pro

3. <Bare modellnummer>

4. LE

5. SE

 

Hvordan fjerne gamle skjermkortdriverne (skjermkortdrivere)

 

Best produsent av kort (Powercolor, ASUS, ABIT, Gainward osv)

 

 

Kjempeflott guide! :thumbup:

Jeg har rettet noen små skrivefeiler (disse er markert med Bold ) for jeg ikke hadde noe bedre å gjøre, er bare småpirk. :)

9550 Mangler i listen over ATI's kort.

Og XL mangler i ATI's etternavn.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
hva er egentlig dette nye Sli? :blush:

 

Hvordan fungerer det? Har akkurat kjøpt meg et Gforce 6600GT, og så vdit jeg vet støtter dette SLI..hadde noen vært veldig greie og forklart meg helt enkelt hva SL ier for noe?

 

takk... :blush:

SLI er heller ikke nytt, det kom allerede når 3dfx lanserte Voodoo2 :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sikkert veldig bbra guide, men jeg har ikke så mye greie så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg!? Hvilket Skjermkort er best av:

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 PCI-Express, Extreme Gamers Ed., Retail

 

Gainward GeForce 6600GT 256MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1980PCX Tv-out, DVI :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...