Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor stor er egentlig en popup? Da tenker jeg på reklamen som popper opp både på vg, itavisen, dagbladet og andre steder.

 

Er det noen som har peiling på den eksakte størelsen?

Dette med tanke på de stakkars personene som er ADSL-brukere som har 1GB i mnd. med data de kan "bruke". Uansett hvor stor den er ser jeg på dette som betalingsreklame, hvorav brukeren betaler med sin dyrebare båndbredde for å se reklame den overhodet ikke vil ha.

 

Er det da uetisk av avisene å fylle skjermen med popups? Er det ikke nok med den reklamen som allerede er på siden i form av annonser som dekker hele skjermen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakris VG ville aldri i verden gjort nettavisen til en betaltjenste, de vill gått med et enormt tap. Hvorfor? Fordi vi ville alltids hatt nettsteder som ville gitt oss nyhetene uten å måtte betale for dem.

 

Det jeg poengterer er det at det holder med den reklamen som allerede blir vist i form av annonser på siden. Popupene er en belastning de kunne droppet, hvis de ikke gjør det frivillig så kan vi prøve å ta dem med makt.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er fult klar over det. En restriksjon på maks størrelse på reklamen hadde vært fint. En grense som alle nettstedene måtte følge, også det at de faktisk har reklame og popups som tar opp halvparten av skjermen til en bruker. Det er alltid en måte å unngå dette, ved å installere en popup-stopper og skru av bilder i browseren.

 

Enda et valg ville jo vært at brukeren kunne latt være å browse siden i det hele tatt. Jeg synes det er uetisk at en bruker skal betale for å se på reklame som nettstedene tjener penger på fra før av. Moderasjon skulle vært påkrevd. Som f.eks på HW.no, OC.no ol.

Hvor reklamen ikke er sjenerende eller irriterende.

 

Flere innlegg både for og mot dette hadde vært interesant, alt skal diskuteres ^^

Endret av Dragutin
Lenke til kommentar

Nr 1: Reklame er inntektsgrunnlaget for mange nettsider. Ta bort så dette må de basere seg på andre inntektskilder. Steget er da kort til betalingstjenester og siden markedet sansynligvis ikke er modent for det enda vil en god del av innholdsleverandørene dukke under.

 

Nr2: Hvis du har et stort ønske om å unngå reklame så finnes det muligheter for det. Du kan hindre sprettoppvinduer, du kan hindre nettleseren din i å laste ned bilder fra kjente reklameservere og du kan velge alternative kilder til informasjonen din. Bakdelen med dette er at det og fører til et sviktende inntektsgrunnlag for innholdsleverandøren hvis mange nok tyr til disse metodene.

 

Nr 3: Det er grenser for hva vi skal kunne forby her i landet. Reklamen på internett oppsøker ikke deg i din private sfære - du oppsøker den da det er du som initierer kontakten med en innholdsleverandør for å få dekket ditt behov. Du kan altså velge om du vil oppsøke reklamen eller ikke, og det finnes da ikke et fnugg av hjemmel i dagens lovverk for å forby innholdsleverandørene å gjøre det de må for å tjene penger. Vi lever tross alt i en markedsstyrt verden, ikke i det gamle Sovjet

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...