Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er "søppelmat" nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på, når man spiser bare sunt, så får ikke kroppen i seg dårlig fett dvs. mettet fett den trenger. Er jo en kjent sak at når man trener mye, så får man lyst på kebab. Man får sug etter noe usunt. Kan man fint bare spise kylling og grønnsaker hele tiden, eller trenger man en kebab iblant for fettet? Har det noe med kolestrol også å gjøre, at kroppen kanskje lager mer av det fordi man ikke får i seg fettet man trenger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke så mye fett. Med vestlig kosthold (også det du kaller sundt) får man i seg nok fettsyrer (10-20% av kaloriene).

Cravings kommer av andre årsaker enn "hva kroppen trenger".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det finnes mange andre kjelder til feitt enn kebab og hamburger.

Feit fisk, planteoljer, nøtter, enkelte grønsaker.

Ein kebab i ny og ne går fint. Alt med måte.

• Liker 3
Skrevet
Sosin skrev (14 timer siden):

Tenker på, når man spiser bare sunt, så får ikke kroppen i seg dårlig fett dvs. mettet fett den trenger. Er jo en kjent sak at når man trener mye, så får man lyst på kebab. Man får sug etter noe usunt. Kan man fint bare spise kylling og grønnsaker hele tiden, eller trenger man en kebab iblant for fettet? Har det noe med kolestrol også å gjøre, at kroppen kanskje lager mer av det fordi man ikke får i seg fettet man trenger?

Det suget kommer av at man enten går på et generellt for lavt kaloriinntak i forhold til aktivitetsnivå og/eller at det går for lang tid mellom hvert måltid. Kroppen trenger de kaloriene men de trenger ikke å komme fra usunne kilder. Når det er sagt så er alt mengdebasert, usunn mat er ikke nødvendigvis helseskadelig med mindre du spiser det altfor ofte.

Skrevet

Kva som er "sunt" kan variere ganske mykje, det gjer også at "søppelmat" kan i enkelte tilfeller vurderast som sunt. For den som trener så kan ein fint dekke behovet for både kaloripåfyll og fettinntaket med å finne sunn mat, men om ein ellers har eit godt kosthold så er det ingen krise med ein og anna kebab.

Det som vi vanlegvis omtalar som "søppelmat" kan i enkelte tilfeller også kallast for "supermat". Om ein treng raskt påfyll av kaloriar så er søppelmat svært godt eigna, då slik mat vanlegvis inneheld store mengdar fett og sukker. Det einaste som ikkje er supert med slik mat er at søppelmaten vanlegvis er veldig einsforming, ofte heilt utan grønsaker. Slik "søppelmat" er derfor usunt om du et det for ofte utan å få i deg nok sunne matvarer.
For dei aller fleste så er det ikkje eit problem å få i seg nok kaloriar, så det at søppelmat er så kaloritett og lite mettande er stort sett eit problem. Grønsaker er ikkje fyrst og fremst sunt på grunn av dei små mengdane vitaminer og mineraler som dei inneheld, sjølv om det også er viktig i eit balansert kosthold. Det som gjer grønsaker sunt for dei aller fleste av oss er at det er mat som mettar godt utan å tilføre alt for mykje næring i form av kaloriar.

Eg er likevel einig i deg at dersom ein trener mykje og berre et mager kyllingfillet og grønsaker så kan ein risikere å få i seg for lite fett og karbohydrat. Det behovet for fett dekkes best av å få i seg "sunt" umetta fett, gjerne frå feit fisk. Men du kan sjølvsagt også dekke behovet gjennom ein kebab innimellom. Du skal likvel ha eit ganske så ekstremt kosthold om du ikkje får i deg nok fett og karbohydrat. Generelt anbefalar ein at ein voksen person bør ha eit dagleg fettinntak på 60-75 gram, men dette fettbehovet kan reduseres ved inntak av karbohydrat som kroppen gjer om til fett.

Eg tenker at dersom ein har eit så ekstremt kosthold at ein nesten ikkje får i seg fett, så er det nok langt betre å innføre eit par spiseskjeer med tran i den daglege kosten, enn det er å ete ein feit kebab kvar helg for å få i seg fett.

• Liker 1
Skrevet
Sosin skrev (16 timer siden):

Feil.

Årsaken til at mange har et "sug" etter usunn (les: ultraprosessert mat) er fordi du har en tåleranse for det. Du har spist slik mat, lært hjerne din at dette er digg - fordi det stimulerer belønningssystemet. Kroppen roper hurra når den får en fet blanding av sukker, fett og salt - kombinert på en måte som gir rask energi; smaksforsterkerne - måten maten er brutt ned på, for så "slått opp" igjen med bindemidler, enzymer, stivelse og dritt - gjør at kroppen trenger å gjøre minimalt med arbeid - det er som et avløpssystem der du bare får ting servert i sluken; og det går rett i blodet. Bokstavelig talt. 

Har du en lav/dårlig tåleranse for dette - vil du høyst sannsynlig spy av en "rask kebab". Men fordi det er så dypt integrert i vår kultur og levestil - så har de fleste av oss opparbeidet oss en høy toleranse mot søppelmat. 

Usunn, ultraprossert mat er avhengighetsskapende. Men dersom man evner å unngå slik mat, så langt man klarer, vil man ikke få en slik trang du skriver - til å spise slikt.

"Usunt/sunn" er dessuten dynamisk ut fra trend og kultur. Det som var sunt i dag, var ikke sunt før, og omvendt.

Sunn mat er ærlig, ren, variert mat. Da spiller det ingen rolle hva det er - så lenge kosten er balansert. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Vil legge til når det gjelder frukt og grønnsaker så er de ikke bare gode kilder til karbohydrat, i tillegg vil antioksidantene beskytte oss mot blant annet utvikling av kreft, noe som er spesiellt viktig dersom man spiser bearbeidte matvarer som inneholder nitritt, som f.eks kokt skinke og spekemat.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sosin skrev (16 timer siden):

Kebab er usunt om du spiser det med brød eller pommes.

Jeg har tatt kortvarig keto diett en måned, da gikk jeg ned 4-5kg, og følte meg sunnere og trente mere.

Det jeg lærte er at om du kutter sukker og brød og spiser fet mat som smør stekt fisk og kjøtt og sopp og grønnsaker, så blir du mettere, og får ikke søtsug.

Jeg spiste smør stekt Egg eller omelett og bacon og tomat bønner til frokost, til middag spiste jeg kjøtt stekt i smør og grønnsaker og unnet meg poteter.

Det er ikke bare kosten det beror på men metthetsfølelsen, om det er sunt eller usunt med mye fett er jeg usikker på, tror det varierer med gener, men det er nok mer usunt med for mye karbohydrater og diabetes.

Om man mister fett og går ned i vekt så gjetter jeg at helsa er bedre, men jeg er ikke sikker. Er mye meninger om dette.

Dvs kun to måltider om dagen med fet kost og ingenting annet.

Jeg spiser forstatt kun to måltider om dagen, frokost og middag.

Men jeg har gått tilbake til vanlig kosthold med karbohydrater.

Jeg tror det er usunt om man spiser keto mat og fortsatt spiser usunt sjokolade/snacks osv.

Men jeg hadde ikke noe lyst på slike ting eller brødskiver når jeg spiste fet keto mat.

Har fortsatt holdt vekta, men det er kun på Keto diett jeg har klart å gå ned så mye og det er jeg glad for.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Folk tror at fet mat er lik fet kropp og overvekt.

Men det tror jeg er feil, fett er bare overskudd som lagres på kroppen, og det er typisk med for mye karbohydrater og også fet mat.

Forbrenning er todelt, vi kan gå på fett eller karbohydrater i kroppen vår..

Når du brenner karbo så krever kroppen mer påfyll hele tiden og gir cravings.

Om du går på fett basert diett og kutter helt på karbohydrater og sukker, så brenner kroppen fett i mat OG tar reserver fra kroppen om den trenger det.

Problemet vårt er ikke egentlig karbohydrater, karbo er bra energi kilde, problemet idag er at vi jobber mindre fysisk enn i gamledager og hardere tider og har overskudd av billige karbohydrater og vi har for mange måltider som stammer fra en svunnen tid da folk jobbet mer.

På 4 måltider som vi har fra gamle dager, så har vi allerede for mye overskudd om man feks jobber på kontor eller lignende.

Og i tillegg unner folk seg snacks osv...

Og da er vi på mye mer enn overskudd og i dårlig form.

Det jeg ble sjokkert av var at jeg gikk ned så mye og følte meg sunnere på fet mat, det som skjedde var at jeg fikk mer overskudd, og istedenfor cravings så brant kroppen fett. Det å tvinge kroppen over på fettforbrenning og delvis faste er nok en fin ting iallefall midlertidig.

Så er det uenighet fortsatt om slike dietter er sunt mtp hjerte osv, men resultatet mitt var at vekt og blodtrykk gikk ned, og jeg så på det som sunnere totalt sett.

Men jeg er ikke sikker.

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (22 timer siden):

Man trenger ikke så mye fett. Med vestlig kosthold (også det du kaller sundt) får man i seg nok fettsyrer (10-20% av kaloriene).

Cravings kommer av andre årsaker enn "hva kroppen trenger".

Erfaringene mine var at med fett så fikk jeg ikke cravings overhodet...

Mettende fett sier seg selv i navnet, det er mettende. Ja det er det..

Kebab med masse dressing osv er ikke et godt eksempel...

Prøv med en skikkelig fet engelsk frokost...

Det er mye enklere å avstå fra mat fram til middagen, sett iforhold til det jeg har nå som er en skål med havregryn, melk og rosin og banan.

Karbohydrater når du forbrenner det gir en syk cravings, idag prøvde jeg å stagge den med et grønt eple til lunsj.

Steinalder kroppen vår foretrekker kjappe karbohydrater som bær og frukt osv og brød, fordi det er mer energi effektivt.

Men det er ikke riktig i samfunnet vi lever i idag, kroppen vår er ikke tilpasset velstand, men harde kår fordi menneskehistorien er full av harde kår og vi er optimert for dette og ikke for velstand.

Kostholds rådene innebærer mye fysisk aktivitet, jeg forsøker å trene to ganger i uken, men er ikke i nærheten å nå det staten drømmer om.

I et slikt system er det riktig å fokusere på fet mat, grønnsaker og å skippe så mye karbohydrater som mulig...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (44 minutter siden):

Erfaringene mine var at med fett så fikk jeg ikke cravings overhodet...

Mettende fett sier seg selv i navnet, det er mettende. Ja det er det..

Kebab med masse dressing osv er ikke et godt eksempel...

Prøv med en skikkelig fet engelsk frokost...

Det er mye enklere å avstå fra mat fram til middagen, sett iforhold til det jeg har nå som er en skål med havregryn, melk og rosin og banan.

Karbohydrater når du forbrenner det gir en syk cravings, idag prøvde jeg å stagge den med et grønt eple til lunsj.

Steinalder kroppen vår foretrekker kjappe karbohydrater som bær og frukt osv og brød, fordi det er mer energi effektivt.

Men det er ikke riktig i samfunnet vi lever i idag, kroppen vår er ikke tilpasset velstand, men harde kår fordi menneskehistorien er full av harde kår og vi er optimert for dette og ikke for velstand.

Kostholds rådene innebærer mye fysisk aktivitet, jeg forsøker å trene to ganger i uken, men er ikke i nærheten å nå det staten drømmer om.

I et slikt system er det riktig å fokusere på fet mat, grønnsaker og å skippe så mye karbohydrater som mulig...

Du fikk nok mindre cravings fordi du fikk et mer stabilt blodsukker på en fet ketogen diett, i tillegg er det mye mer mettende noe som i seg selv også bidrar til å hindre cravings. Med raske karbohydrater får man et blodsukkerhopp og fall og blir like rask sulten igjen noe som skaper cravings. Når det gjelder å bruke ketoner som energikilde for hjerne og muskler så er det litt omstridt men mange fungerer overraskende bra på det selv om vi alle er fysiologisk like, det kan også ha en rekke helsefordeler. Hvis man derimot tenker på fysiske prestasjoner så er ikke ketoner optimalt. Det kan også diskuteres om langvarig ketose er ugunstig for bevaring av muskelmasse da man under ketose i tillegg til fett forbrenner annet kroppsvev som f.eks muskelvev.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tenker ofte på kebab… Har riktignok bare spist det to ganger i år. Av en eller annen grunn har det blitt et lite ritual å kjøpe Urge ved siden av kebab i pita. Drikker aldri Urge ellers...

Da jeg jobbet i Oslo, ble det stadig noen turer til Dronningen. Kebab i boks med pasta er, mildt sagt, et lite kunstverk, kanskje på høyde med Michelangelos skapelsen av Adam. Forholdet mellom det guddommelige og det menneskelige kunne knapt vært tettere. Kebab og pasta er, for å si det forsiktig, ganske så himmelsk. Anbefales!

Jeg er dessverre ikke sponset av Dronningens Kebab. Hva de får til på et lokale på størrelse med et lite baderom er rett og slett uforståelig. Nobelkomiteen burde følge med.

Kroppen er programmert til å elske kaloririk mat. Salt, søtt og fett er de sterkeste triggerne i hjernen, kombinerer du alle tre, sender du den rett til nirvana på en dopaminbølge. Ikke rart Smash er så sinnssykt digg.

Jeg prøvde å lure hjernen med litt gulrot. La til 300g (ca. en halv pakke) til de to brødskivene jeg spiser til frokost i helgene. Tenkte det var genialt. To timer senere var jeg like sulten.

“Drikk mer vann for å fylle magen.” Bare piss. Du blir ikke mindre sulten, du bare pisser mer.

Grønnsaker, epler og bananer gir meg null metthetsfølelse. Linser og bønner er unntaket. Havregryn holder litt lenger, men jeg blir bare tung i magen, og likevel fort sulten igjen.

Spiser jeg derimot skikkelig mat som egg og bacon, holder jeg meg mett lenge. Kunne gjerne levd på det, men det er visst ikke helt innenfor i lengden.

Grønnsaker er tilbehør for meg. Jeg spiser det allerede til nesten alle middager, så jeg er drittlei av å høre at løsningen er å spise mer av det. Det funker ikke. Jeg blir ikke mett, og jeg blir ikke slankere.

“Ta deg et eple da vel!” Nei! Hjelper ikke. Blodsukkeret stuper, og jeg blir mer sulten og irritabel.

Brødskiver er nok min største fiende. Jeg elsker brød, det metter der og da, men kræsjer fort etterpå. Jeg burde spise mer protein, har bare ikke funnet noe som faktisk funker i hverdagen.

Har vurdert omelett eller chili sin carne, men det er jo ærlig talt ganske trist uten brød og smør.

Jeg ser på vekta at jeg har gått opp 4 kg de siste fem årene. Trodde midtlivskrisen var i gang, men så målte jeg litt og var faktisk slankere rundt midjen, så da var det midlertidig avverget.

Vurderte styrketrening, men blir jo bare enda mer sulten av det.

Konklusjon: Man er uansett fucked.

Syklet riktignok Norge på langs en gang. Da raste jeg ned 6–7 kg på litt over tre uker. Fra 80–81 til 73–74 kg. Så hvis du vil ned i vekt: bare sykle 12–14 timer daglig på en 10kg sykkel med 20+ kg oppakning. Enkelt.

Spiste masse nøtter og sjokolade underveis, men kiloene rant av likevel.

Kom hjem, og eksen lurte på hva som hadde skjedd med leggene mine. Tror hun syntes jeg hadde blitt litt for tynn...

Skrevet
Gouldfan skrev (På 22.6.2026 den 15.41):

Kebab er usunt om du spiser det med brød eller pommes.

Enig, og så er det trolig frøoljer i stekefettet og dressingen. Og litt i brødet. 

Hjemmelaget kebab kan stekes i ekte smør eller annet fett, og dressingen kan lages uten rapsolje/solsikkeolje. 

Frøoljer trigger nok hjernen, det blir en smakseksplosjon om man spiser en "salat" med mye olje eller en chipspose. Husk at noen barn i Afrika klagde da de fikk renere vann. De klagde over at vannet ikke smakte like mye som det de var vant til. Hjernen lurer oss. 

De fleste greier ikke spise kylling hver eneste dag. Kan jo varieres med fisk, og vegetarretter med bønner, linser og kål. Jeg mener fremdeles at kjøtt fra sau og storfe er bra for kroppen og helt kurant å spise til middag. Klimahensyn spiller for stor rolle i de moderne kostrådene. Der de er opptatt av at småfe og storfe promper mere enn kyllinger. 

Byggbrød og -grøt var hva de fattige spiste før i tida, og det metter forholdsvis mer enn hvete. Gir nok en følelse av å være tung i magen, det også. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...