Tussi Skrevet torsdag kl 09:59 Skrevet torsdag kl 09:59 Er bivoksposer effektivt i å holde brød ferskt lengre? Jeg er alene, så lurer bare på om det er verdt pengene?
griped Skrevet torsdag kl 10:21 Skrevet torsdag kl 10:21 Lurer på det samme. Vil unngå så mye engangsplast. Gjenbruker plastposene noe ganger da før de blir hivt. Men er disse bivoksdukene hardføre? Og lette å vaske? Hva om en brød mugner skikkelig inni der?
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 10:29 Skrevet torsdag kl 10:29 29 minutes ago, Tussi said: Er bivoksposer effektivt i å holde brød ferskt lengre? Jeg er alene, så lurer bare på om det er verdt pengene? Bruker det en del har i huset. Ikke på brød, men på ost o.l. Fungerer veldig bra. Det er ikke poser vi har, men en slags pakkepapir. 1
Tussi Skrevet torsdag kl 10:36 Forfatter Skrevet torsdag kl 10:36 Rhabagatz skrev (6 minutter siden): Bruker det en del har i huset. Ikke på brød, men på ost o.l. Fungerer veldig bra. Det er ikke poser vi har, men en slags pakkepapir. Takk 😀 ja jeg ser de selger begge deler, er greit for meg som er 1 med noe som kan gjøre at maten holder seg litt
Simen1 Skrevet i går, 06:49 Skrevet i går, 06:49 Brød skal vel tørke litt for å holde bra. Plast er for tett. Vokset papir vet jeg ikke, men ser for meg at det kan bli like tett som plast. Jeg løser det sånn: Vanlig papirpose rundt brødet og plastpose utenpå der igjen. Hver gang jeg forsyner meg så tar jeg alle tre tingene fra hverandre og lar det ligge på benken en halvtimes tid før jeg pakker det ned igjen. Det er for at papiret skal tørke godt opp for hver gang og brødets alt for myke skorpe skal bli litt mykere. _______________________ Uansett, dette bare så som så forsøk på å omgå det egentlige problemet: Brød er best ferskt. Hvis du kjøper brød, frys halvparten og ta det opp når du fullfører første halvdel. Hvis du baker, bak mindre brød oftere. F.eks annenhver dag. En sånn 1 kg ferdig melblanding er egentlig til 2 store brød, men del det heller i 4 og bruk en liten brødform. Ta tida på hvor lang tid du bruker og husk å sette på deigen f.eks 3 timer før du egentlig trenger brødet.
The Avatar Skrevet i går, 07:44 Skrevet i går, 07:44 Eg vil nok ikkje seie at bivokspapir er effektivt, men det fungerer fint. Til dei fleste formål så er bivokspapir underlegent plastfolie, men til ein del daglegdagse ting så fungerer det godt nok. Viktigaste grunnen for å bruke bivokspapir er nok miljøaspektet og reduksjon av plastbruk. Funksjonelt sett så vil eg påstå at bivokspapir tilsvarer ostepapir (bakepapir med eit tynt vokslag), ostepapir brukes som navnet tilseier til å pakke inn ost, der innpakkinga er tett nok til å hindre muggsporer frå lufta, men samtidig pustande nok til at osten ikkje blir fuktig på utsida. For å pakke inn ein middagsrest og "tørre" matvarer så kan bivokspapir brukast som erstatning for plastfolie, men merk at du ikkje skal bruke bivokspapir til rå fisk og kjøtt sidan du ikkje kan vaske bivoksen med varmt vatn og såpe. Du kan vaske bivoksen med kaldt vatn, nok til å fjerne matrestar og smuss, men om du har pakka inn rå kylling så vil det ikkje være godt nok å skylle bivokspapiret i kaldt vatn før du bruker samme papiret til matpakkepair. Du skal også være litt forsiktig med å bruke bivokspapir til citrusfrukter som tærer på voksen. Økonomisk sett så er det nok eit tapsprosjekt med bivokspapir. For samme prisen som du betalar for eit bivokspapir som kan brukast eit års tid alt etter kor ofte det blir brukt, så kan du nok kjøpe eit års forbruk av plastfolie for samme sum. Gevinsten her ligg nok likevel i at bivokspapir er eit naturleg og miljøvenleg alternativ. Avslutningsvis så vil eg legge til at akkurat for oppbevaring av brød, så er verken plast, bivoks eller anna tett innpakking det beste. For oppbevaring av brød så anbefales det vanlegvis stoff-pose, eventuelt pose av perforert plast eller papir. Det anbefales også å bruke skalken som "lokk" for å holde på fuktigheita inne i brødet. Det er også eit moment av personleg preferanse her. Ved å oppbevare brød i plastpose så vil skorpa blir mjuk men det er også med tett plast at du bevarer mest mogleg fuktigheit i brødet. Den store ulempen med plastpose er at du lager gode forhold for mugg om brødet blir liggande lenge. Med perforert papirpose/tøypose så vil du få lufting som held skorpa sprø og fin, men sjølve brødskiva blir tørrare når brødet blir liggande lenge. Fordelen er at dersom brødet blir liggande lenge så tørker det berre inn utan at brødet blir grønt av mugg. PS, om du ikkje spiser mykje brød så er den beste måten for å ha tilnærma ferskt brød å fryse ned brødet. Enten ved at du deler brødet i to (eller tre?) og tek opp passeleg mengde brød for den dagen, eller ved at du skjærer opp brødet og fryser ned. Frosne brødskiver tiner etter få minutt på kjøkkenbenken. Eg vil også gi eit lite tips om at frosne brødskiver er supert til å smøre matpakke slik at du unngår at osten har blitt svett når du kjem til lunsjtid.
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 10:25 Skrevet i går, 10:25 Dårlig erfaring med bivokspapir og brød, primært fordi det er noe herk å rengjøre. Papiret er litt klebrig og det er en dårlig kombinasjon med brødsmuler. Del heller brødet i to og putt den ene halvdelen i fryseren hvis du sliter med at det blir dårlig før du får spist det opp.
Zeph Skrevet i går, 11:55 Skrevet i går, 11:55 Einig med Hugo. Fungerer greit nok i starten, men ikkje noko særleg å vaske og det blir ikkje så delikat over tid. Veit ikkje om det er noko forskjell frå plast heller. Nokre brød kan stå på benken med kuttsiden ned ein dag og to før dei går over i plast om det er noko igjen. Har eg meir enn det går det i frysen. Om du kjøper butikkbrød med perforert plast kan det gjerne ligge i det. Den perforerte plasten kan du òg bruke til andre brød som ikkje har det.
:utakt Skrevet i går, 12:05 Skrevet i går, 12:05 Vi kjøpte bivoks på rull for et par uker siden. Foreløpig bare brukt det til å dekke over boller med diverse som settes i kjøleskapet, og det har fungert helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå