Gjest 4a78d...80f Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Hei, Jeg har ca.5mill. på aksjesparekonto som står der uten at jeg får rente på de. Utfordringen er å plassere de slik som verden ser ut og med et aksjemarked som virker å være historisk dyrt. Jeg er enslig og har lært mye om akjer, fond og økonomi opp gjennom livet. Men når det kommer til avanserte porteføljer som kanskje kreves i dagens turbulens må jeg nok melde pass. Tenker litt på at fagfolk kan best, og at det kanskje er lett å rote det til på egenhånd. Jeg ser på disse alternativene: 1.La pengene stå på ASK over sommeren. (cash is king? men taper renteinntekter) 2.Sette sammen en portefølje selv av ulike fond f.eks. i Netfond private banking. (har tid, men redd for å ta feil beslutninger o.l.) 3.Overlate alt til en aktiv fondsforvalter i f.eks. et Skagen select fond. (koster gebyr, men kanskje verdt prisen?) 4.Sette pengene på høyrentekonto (må betale en del skatt om jeg tar de ut fra ASK). 5.Inngå en private banking avtale f.eks. med Nordea eler Formue (kostbart, og vet ikke om jeg har behov siden jeg er enslig med enkel økonomi). Gode råd er velkommen :) Anonymous poster hash: 4a78d...80f
ole_marius Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Med mindre du har stor gjeld, så kan man heller investere i fond ettersom å velge ut aksjer er vanskelig. Tips er at f.eks. pensjonsleverandøren DUVI viser åpent hvilke fond dem har kjøpt seg inn i. Her sitter det et aktivt forvaltende styre som strategisk velger hvorhen man plasserer penger. Letteste er vel bare å matche dem med en større andel av hva du har?
Mag ne Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Gjest 4a78d...80f skrev (43 minutter siden): 4.Sette pengene på høyrentekonto (må betale en del skatt om jeg tar de ut fra ASK). Det er kun gevinsten som står igjen på ASK nå? Alt du har satt inn pluss litt (skjermingsfradrag) kan du ta ut skattefritt og f.eks sette på høyrentekonto. Fond er så enkelt at å betale ekstra for en rådgiver(selger) eller aktiv forvaltning er normalt ikke verdt det. 2
kremt Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er mange ulike typer fond du kan velge. Indeksfond er mest populært hos de fleste, og gjerne rimeligst i forvaltning. Hvilken tjeneste bruker du for fond per i dag? Verdt å sjekke ulike tjenester, kan være store forskjeller på pris og brukervennlighet. Begynte nylig å bruke Kron og det ser lovende ut med tanke på priser og at det er enkelt satt opp. Hva man velger kommer an på hvor lang horisont man ser for seg å spare. F.eks 3 til 5 år kan rentefond være passende, hvertfall en god andel av det. 5 år og mer vil trolig indeksfond være mest lønnsomt. Rentefond plasseres skattemessig utenfor ASK men reglene er endret slik at man ikke skatter årlig av fondets avkastning. Det hjelper veldig over tid. Beskatning skjer ikke før man selger alt eller tar ut mer enn man satte inn. Å bare ha penger på en konto med null rente er det verste man kan gjøre, pengene taper seg i verdi hver eneste dag. Jeg ville passet meg for selgere / forvaltere av formue og slikt. Det er en del saker der folk har blitt lurt til å kjøpe investeringer som er vanskelig å kvitte seg med igjen. Disse kan være VELDIG gode selgere og snakker mange trill rundt og vil love gull og grønne skoger. Men til syvende og sist er de selgere av sitt produkt og vil ha dine midler for å kreve avgift på forvaltningen. Visse fond hos slike kan også ha f.eks 5 % avgift ved kjøp. 1
freedomseeker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Å sitte med norske kroner i dag er å vedde på at oljeprisen forblir høy for alltid, samtidig som staten aktivt straffer norsk eierskap, eksporterer strømfortrinnet vårt og bygger opp velferdsforpliktelser til innvandrere som knapt går i null i sin beste alder. Kjøp heller CHF til ting har roet seg i aksjemarkedet.
wampster Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Gjest 4a78d...80f skrev (1 time siden): Hei, Jeg har ca.5mill. på aksjesparekonto som står der uten at jeg får rente på de. Utfordringen er å plassere de slik som verden ser ut og med et aksjemarked som virker å være historisk dyrt. Jeg er enslig og har lært mye om akjer, fond og økonomi opp gjennom livet. Men når det kommer til avanserte porteføljer som kanskje kreves i dagens turbulens må jeg nok melde pass. Tenker litt på at fagfolk kan best, og at det kanskje er lett å rote det til på egenhånd. Jeg ser på disse alternativene: 1.La pengene stå på ASK over sommeren. (cash is king? men taper renteinntekter) 2.Sette sammen en portefølje selv av ulike fond f.eks. i Netfond private banking. (har tid, men redd for å ta feil beslutninger o.l.) 3.Overlate alt til en aktiv fondsforvalter i f.eks. et Skagen select fond. (koster gebyr, men kanskje verdt prisen?) 4.Sette pengene på høyrentekonto (må betale en del skatt om jeg tar de ut fra ASK). 5.Inngå en private banking avtale f.eks. med Nordea eler Formue (kostbart, og vet ikke om jeg har behov siden jeg er enslig med enkel økonomi). Gode råd er velkommen Anonymous poster hash: 4a78d...80f Et alternativ er å ta ut alt som ikke må beskattes (innbet beløp + skjermingsfradrag) og sett på høyrentekonto. P.d.d kan du fint få 4.75% rente, og med de utsiktene vi har nå vil det vel være naturlig å tenke 5-5.25% i løpet av slutten av året. Det er ikke mye, men bedre enn ikke noe frem til du finner noe du vil satse på/er bekvem med å gå inn i. 1
kåre b Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Råd fra anonyme personer på ett nettforum skal man ta med en stor klype salt, mine råd inkludert. Veldig merkelig å sitte med 5 mill på rn ASK uten å være investert? Burde nå indet minste hatt de pÅ en sparekonto med litt rente.. Lag deg en «modell» for hvordan du ønsker å være investert, som prosentvis beskriver sektorandeler av porteføljen. eksempelvis: -20% norge -30% europa /norden -30% global indeks -20% bransjefond/krypto/gull/sølv. Personlig er jeg ute av gull/sølv og sett i lys av oppgangen som har vært det siste året mener jeg at det blir feil å gå inn nå. Jeg ser ingen grunn til at teknologi skal gå av moten, så jeg har god tro på teknologi fond i ett langt perspektiv. De har også fått seg en liten knekk nå etter jul, så litt rabatter ute å går der. Tradisjonelt er det mest lønnsomt å komme seg inn «fort å galt», men for å redusere risikoen (og angsten) for at man kjøper noe som synker i verdi kan det være fornuftig å benytte cost average for å få inn pengene. Altså fordele pengene slik at du kjøper månedlig for noen hundre tusen. En litt annen tilnærming er utbytteaksjer og reinvestering av utbytte. ( dette skjer jo allerede automatisk for alle som eier indeksfond), men du kan sjekke ut utbyttereisen for mer info om dette. Hvis du har drevet en del med aksjer så vet du jo allerede alt dette? Jeg skjønner at folk er skeptiske med tullingen som styrer og manipulerer markedene borti usa. Personlig har jeg ca 40% av min portefølje på oslo børs. Nå etter jul har jo denne delen gått opp ca 20%. Resten har gått ned ca 10%. Nøkkelen for meg er å være godt diversifisert, da unngår man de store knekkene. Og når det virkelig stormer så gidder jeg ikke åpne nordnet på noen uker.. like greit å ikke vite at man er ned mange hundre tusen på noen timer 😬😬 Endret 14 timer siden av kåre b 1
torbjornen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Valutaspekulasjon ville eg ha halde meg langt unna. Men krona er for tida sterk, m.a. på grunn av høg oljepris. Det same gjeld Oslo børs. Samstundes har globale indeksfond falle noko på grunn av krig, oljepris og uro. Det er såleis sikkert ikkje så dumt å kjøpe seg inn i globale indeksfond. Dette har vel tradisjonelt vore det beste rådet for langsiktig sparing (meir enn 5 år). For min eigen del har eg det meste av pengane mine i høgrentefond som investerer i Norge. Rentefond er vanlegvis meir stabile enn aksjefond, og eg søv dermed godt om natta. Pengane er dermed også lettare tilgjengelege dersom ein skulle få bruk for dei til f.eks. å kjøpe småbruket til naboen som plutseleg blir lagt ut for sal. Høgrentefond har gitt god avkastning dei siste åra, opp til 10% per år. Samstundes har også høgrentefond ein viss risiko. Mange fond fall 25% då Norge vart stengt ned i 2020, men henta seg inn att slik at året under eitt berre enda med eit fall på eit par prosent. Eit alternativ er likviditetsfond, som i både avkastning og risiko er det som liknar mest på ein god sparekonto. Sidan rentefond gjerne er aktivt forvalta er det ofte stor skilnad på kor gode desse er, og du bør bruke f.eks. finansportalen til å plukke ut fond som har gjort det bra. Det er også lurt å spreie risikoen ved å investere i fond frå ulike leverandørar (f.eks. Fondsfinans High Yield og Holberg Kreditt). Elles er historisk avkastning aldri nokon garanti for framtidig avkastning, men det gjev i det minste ein god peikepinn. Endret 14 timer siden av torbjornen
Asculf Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Tusen takk til alle her! Jeg har fått mye å tenke på og det hjelper med ulike innspill. Det viser seg at omtrent 2/3 av pengene er gevinst, så da er det nok ikke dumt å heller ha den delen på høyrentekonto i det minste. Men mulig jeg mister skjermingsfradrag om jeg tar ut gevinsten? Jeg har spart i aktivt forvaltede fond fra Skagen, men ble vel skremt ut av verdens situasjonen. Men jeg tror situasjonen i Midtøsten kan bli verre før den blir bedre, og den siste børsoppgangen virker lite bærekraftig i mine øyne. Om jeg evt. kjøper indexfond eller aktiv forvaltning vet jeg ikke enda, kanskje begge deler, sammen med noe rentefond.
Jobs Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vurderer dette fondet selv,de er utrolig flinke. https://holmenfond.no/ https://www.finansavisen.no/finans/2026/04/09/8342367/borsorakelet-oskar-bakkevig-har-levert-1.300-prosent-avkastning
kremt Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 21 minutes ago, Asculf said: aktivt forvaltede fond fra Skagen Det var en tid da Skagen var gullstandarden. Men kundene har rømt de siste årene og de har ikke utviklet sine strategier. Indeks-investing er fremtiden med lave gebyrer og honorar. Hos Skagen betaler man gjerne minst 2 % årlig + suksesshonorar. 7 minutes ago, Jobs said: Vurderer dette fondet selv,de er utrolig flinke. https://holmenfond.no/ Hva er vilkår og priser på dette. Virker veldig sånn "hemmelig" alt dette. Da er det trolig ganske høye gebyrer og honorar. Det er forøvrig ikke voldsomt unikt med 20 % årlig, mange som har hatt det over ganske lange perioder Spoiler
Cascada81 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Gjest 4a78d...80f skrev (11 timer siden): Hei, Jeg har ca.5mill. på aksjesparekonto som står der uten at jeg får rente på de. Utfordringen er å plassere de slik som verden ser ut og med et aksjemarked som virker å være historisk dyrt. Jeg er enslig og har lært mye om akjer, fond og økonomi opp gjennom livet. Men når det kommer til avanserte porteføljer som kanskje kreves i dagens turbulens må jeg nok melde pass. Tenker litt på at fagfolk kan best, og at det kanskje er lett å rote det til på egenhånd. Jeg ser på disse alternativene: 1.La pengene stå på ASK over sommeren. (cash is king? men taper renteinntekter) 2.Sette sammen en portefølje selv av ulike fond f.eks. i Netfond private banking. (har tid, men redd for å ta feil beslutninger o.l.) 3.Overlate alt til en aktiv fondsforvalter i f.eks. et Skagen select fond. (koster gebyr, men kanskje verdt prisen?) 4.Sette pengene på høyrentekonto (må betale en del skatt om jeg tar de ut fra ASK). 5.Inngå en private banking avtale f.eks. med Nordea eler Formue (kostbart, og vet ikke om jeg har behov siden jeg er enslig med enkel økonomi). Gode råd er velkommen Anonymous poster hash: 4a78d...80f Kjenner akkurat hvordan det er å være i den situasjonen, og det logiske er at energikrisen kommer til å utløse en situasjon med høy inflasjon og børsfall i finans og tech. Jeg har selv en del stående som kontanter for tiden på en aksjesparekonto. Jeg er investert i olje- og gass, og litt i oppdrett, men ønsker ikke være overeksponert her heller. Har fortsatt noe stående i indeksfond, men har kontantdelen i tilfelle det oppstår en situasjon som tilsier gode kjøp. Jeg skal ikke si hva noen på forumet skal gjøre, men dette rådet er bankers: Hvis du er mest redd for å tape pengene, er det å ta ut det som ikke utløser skatteplikt og sette det på en høyrentekonto inntil videre. Hvis du er langsiktig, er det like greit å ha penge stående i indeksfond. Smeller det, så smeller det, og da kan førti prosent ryke på kort tid, men det vanlige er at de påfølgende par årene pleier å være gode. Ellers finnes det aksjer som er noe mer robuste mot svingninger og nedgangstider. Flere av disse, type oljeaksjer og Hydro, Yara osv har gått mye og det er fare for at disse kan kjøpes for dyrt, men du har jo sånne som Orkla, som er stort og solid og ganske traust. Noe annet man kan gjøre, er å hedge selskaper som går omvendt, type flyselskap mot olje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå