Iterion Skrevet torsdag kl 16:47 Skrevet torsdag kl 16:47 (endret) Jeg er i en forholdsvis kjip situasjon med min nye bil(Ioniq 5) jeg kjøpte for ikke mange mnd siden. Har et pågående problem med en elbil som plutselig dør ut av det blå, og det har skjedd snart et dusin ganger. Den starter med en gang med jumpbooster og ingen feilmeldinger dukker opp. Bilen har vært på service, bytta av 12V og whatnot. De har og hatt den inne en god stund uten at de har klart å reprodusere feilen, og det har nå skjedd igjen etter jeg har fått bilen tilbake. Hva tenker dere om denne situasjonen? Endret torsdag kl 21:24 av Iterion
bzzlink Skrevet torsdag kl 17:10 Skrevet torsdag kl 17:10 Dokumenter med video når den er død. De har 3 forsøk på å rette feilen, men heving er ganske langtekkelig etter det jeg har skjønt, ser forhandlere som trekker det til mekling hos forbrukerrådet før de gir seg. Det er vel ganske sikkert at dette er ICCU relatert? YouTube og Reddit er i hvert fall fullt av folk med denne feilen. Følger du importørens retningslinjer? I korte trekk: Ikke bruk bilen https://www.motor.no/aktuelt/hyundai/kia-advarer-vanlig-bruk-tommer-12-voltsbatteriet/311271 Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varmeseter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades. Ikke koble til uoriginalt ekstrautstyr som ladeutstyr, dashbordkamera og GPS-sporing. Ikke la dører bli stående oppe. Ikke ha lys på inni bilen. Ikke gå ofte forbi bilen med nøkkel i lomma. Ikke bruk bilens appfunksjoner unormalt mye mellom hver gang bilen brukes. Ikke bruk såkalte tredjepartsapper, altså apper som ikke bilprodusenten står bak.
freedomseeker Skrevet torsdag kl 17:39 Skrevet torsdag kl 17:39 Selv om det føles som en kjip situasjon, står du faktisk veldig sterkt fordi du har lovverket i ryggen. Send dem en kort e-post hvor du krever å heve kjøpet. Begrunnelsen er bare at 12V problemet gjør bilen ubrukelig, og at de har brukt opp sjansene sine til å reparere den. 2 1
Iterion Skrevet torsdag kl 17:54 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:54 (endret) bzzlink skrev (50 minutter siden): Dokumenter med video når den er død. De har 3 forsøk på å rette feilen, men heving er ganske langtekkelig etter det jeg har skjønt, ser forhandlere som trekker det til mekling hos forbrukerrådet før de gir seg. Det er vel ganske sikkert at dette er ICCU relatert? YouTube og Reddit er i hvert fall fullt av folk med denne feilen. Følger du importørens retningslinjer? I korte trekk: Ikke bruk bilen https://www.motor.no/aktuelt/hyundai/kia-advarer-vanlig-bruk-tommer-12-voltsbatteriet/311271 Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varmeseter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades. Ikke koble til uoriginalt ekstrautstyr som ladeutstyr, dashbordkamera og GPS-sporing. Ikke la dører bli stående oppe. Ikke ha lys på inni bilen. Ikke gå ofte forbi bilen med nøkkel i lomma. Ikke bruk bilens appfunksjoner unormalt mye mellom hver gang bilen brukes. Ikke bruk såkalte tredjepartsapper, altså apper som ikke bilprodusenten står bak. Usikker på hvor mange forsøk de har hatt til nå, men begynner å bli mange..uten at de har klart å lokalisere feilen og skylder på både det ene og det andre. Men nei, de hevder det ikke er ICCU relatert. Vært flere forskjellige hypoteser de har kommet med til nå og ingen av de har stemt. Nå heller de mot en slags sw-bug relatert til forvaming og planlegging av lading. Jeg er mildt sagt skeptisk. Hadde jeg ikke investert i en 12V-booster(som jeg har gjort), måtte jeg ha ringt veihjelp for xx gang. Ganske så ville(lattterlige?) retningslinjer importøren kommer med der gitt! 😂 Endret torsdag kl 18:00 av Iterion
Iterion Skrevet torsdag kl 17:57 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:57 freedomseeker skrev (16 minutter siden): Selv om det føles som en kjip situasjon, står du faktisk veldig sterkt fordi du har lovverket i ryggen. Send dem en kort e-post hvor du krever å heve kjøpet. Begrunnelsen er bare at 12V problemet gjør bilen ubrukelig, og at de har brukt opp sjansene sine til å reparere den. Godt å høre. Jeg har vært tålmodig og gitt de mange sjanser nå. 12V er allerede bytta så ja, noe er i hvert fall ubrukelig. Men det er nok mer enn kun 12V mtp det er helt nytt. Er rart det skjer såpass sporadisk og plutselig da. Er noe som ikke stemmer med denne bilen, det er nå helt sikkert. Men sikkert ikke lett å klare å lokalisere en slik feil som kun dukker opp sporadisk.
Kjetil Lura Skrevet torsdag kl 18:08 Skrevet torsdag kl 18:08 48 minutes ago, bzzlink said: Dokumenter med video når den er død. De har 3 forsøk på å rette feilen, men heving er ganske langtekkelig etter det jeg har skjønt, ser forhandlere som trekker det til mekling hos forbrukerrådet før de gir seg. Det er vel ganske sikkert at dette er ICCU relatert? YouTube og Reddit er i hvert fall fullt av folk med denne feilen. Følger du importørens retningslinjer? I korte trekk: Ikke bruk bilen https://www.motor.no/aktuelt/hyundai/kia-advarer-vanlig-bruk-tommer-12-voltsbatteriet/311271 Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varmeseter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades. Ikke koble til uoriginalt ekstrautstyr som ladeutstyr, dashbordkamera og GPS-sporing. Ikke la dører bli stående oppe. Ikke ha lys på inni bilen. Ikke gå ofte forbi bilen med nøkkel i lomma. Ikke bruk bilens appfunksjoner unormalt mye mellom hver gang bilen brukes. Ikke bruk såkalte tredjepartsapper, altså apper som ikke bilprodusenten står bak. Hehe. Seriøst, jaja. Har hybrid bil, ikke problemer med små kjøring. Jepp har 12v start batteri. 1126km på telleren. 2025.23.9.
bzzlink Skrevet torsdag kl 18:43 Skrevet torsdag kl 18:43 43 minutes ago, Iterion said: Godt å høre. Jeg har vært tålmodig og gitt de mange sjanser nå. 12V er allerede bytta så ja, noe er i hvert fall ubrukelig. Men det er nok mer enn kun 12V mtp det er helt nytt. Er rart det skjer såpass sporadisk og plutselig da. Er noe som ikke stemmer med denne bilen, det er nå helt sikkert. Men sikkert ikke lett å klare å lokalisere en slik feil som kun dukker opp sporadisk. Kan jo hende at å skrive et brev som dette vil sette litt fart på de. Og kanskje sende det litt oppover i ventelisten om ikke annet. (Jeg har ikke sjekket om ChatGPT har vist til riktige paragrafer) Det viktige her er at du viser til driftsstans av bilen ved hvert tilfelle (da er det en «ikke uvesentlig feil» og at du viser til hvert av avhjelpsforsøkene deres med dato) Til: [Forhandlers navn] Adresse: [Adresse] E-post: [E-postadresse] Fra: [Ditt navn] Adresse: [Din adresse] Telefon: [Telefonnummer] E-post: [E-postadresse] Dato: [dd.mm.åååå] KRAV OM HEVING AV KJØP – [Bilmerke, modell, registreringsnummer] Jeg viser til kjøp av [bilmerke, modell, årsmodell, registreringsnummer, chassisnummer] kjøpt hos dere den [kjøpsdato]. Bilen har hatt følgende mangel: [Beskriv feilen konkret og presist.] Mangelen er reklamert innen rimelig tid, og dere har forsøkt å utbedre forholdet ved følgende anledninger: [Dato] [Dato] [Dato] [Dato] [Dato] Til tross for gjentatte utbedringsforsøk er feilen fortsatt til stede og tilbakevendende. I henhold til forbrukerkjøpsloven § 29 har selger som hovedregel rett til å foreta avhjelp, men når mangelen ikke blir rettet etter gjentatte forsøk, foreligger det mislighold. Etter forbrukerkjøpsloven § 32 har forbruker rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Etter fem avhjelpsforsøk må det anses klart at mangelen ikke er rettet, og at ytterligere forsøk ikke kan kreves. Mangelen er ikke uvesentlig. På denne bakgrunn fremmer jeg med dette krav om heving av kjøpet. Jeg ber om skriftlig bekreftelse innen 14 dager fra mottak av dette brevet på hvordan tilbakelevering av bilen og tilbakebetaling av kjøpesummen vil bli gjennomført. Kjøpesummen var kr [beløp], og jeg forutsetter full tilbakebetaling mot tilbakelevering av kjøretøyet. Dersom saken ikke løses innen fristen, vil den bli oversendt til Forbrukertilsynet og eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget for behandling. Med vennlig hilsen [Navn] [Signatur dersom sendt per post] 1 1
AL123 Skrevet torsdag kl 21:16 Skrevet torsdag kl 21:16 Iterion skrev (4 timer siden): Jeg er i en forholdsvis kjip situasjon med min nye bil(Ioniq 5) jeg kjøpte for ikke mange mnd siden. Har et pågående problem med en elbil som plutselig dør ut av det blå, og det har skjedd snart et dusin ganger. Den starter med en gang med jumpbooster og ingen feilmeldinger dukker opp. Bilen har vært på service, bytta av 12V og whatnot. De har og hatt den inne en god stund uten at de har klart å reprodusere bilen, og det har nå skjedd igjen etter jeg har fått bilen tilbake. Hva tenker dere om denne situasjonen? Bare av ren nysjerrighet. dør den ut av det blå, slik du skriver (altså under bruk) Eller er problemet at 12v batteriet er dødt når du skal bruke bilen.
Iterion Skrevet torsdag kl 21:23 Forfatter Skrevet torsdag kl 21:23 (endret) AL123 skrev (8 minutter siden): Bare av ren nysjerrighet. dør den ut av det blå, slik du skriver (altså under bruk) Eller er problemet at 12v batteriet er dødt når du skal bruke bilen. Sistnevnte, 12V batteriet er helt dødt når jeg skal ut å starte bilen. Så kommer meg kun inn i bilen med nøkkel i nøkkelhull og får så start på den igjen med booster. Endret torsdag kl 21:24 av Iterion
AL123 Skrevet torsdag kl 22:01 Skrevet torsdag kl 22:01 Iterion skrev (39 minutter siden): Sistnevnte, 12V batteriet er helt dødt når jeg skal ut å starte bilen. Så kommer meg kun inn i bilen med nøkkel i nøkkelhull og får så start på den igjen med booster. Høres veldig irriterende ut. Noen tanker om hva det kan skyldes?
toralfb Skrevet torsdag kl 22:04 Skrevet torsdag kl 22:04 Pål Skodjevåg har laget flere videoer der han tester ulike teorier rundt årsaken til at Ioniq 5 lader ut 12 batteriet. https://youtube.com/@paal.skodjevaag 1 1
Hanhijnn Skrevet fredag kl 06:26 Skrevet fredag kl 06:26 Det leverandøren kommer til å si er at det ikke er en og samme sak, men en rekke problemer med lignende symptomer, og at de ikke har hatt nok (minst 3) forsøk til å løse hver og en av dem. Det viktige her er at du har gitt dem rikelig av muligheter til å ha bilen inne for å fikse den, men at de ikke har greid det. Ikke gi deg på dette. Sett hard mot hardt. Send gjerne linker fra Forbrukerrådet hvor de sier hvordan slike saker skal løses. Lykke til! 1
Iterion Skrevet fredag kl 06:52 Forfatter Skrevet fredag kl 06:52 AL123 skrev (8 timer siden): Høres veldig irriterende ut. Noen tanker om hva det kan skyldes? Tja de hevder det ikke er noe ICCU-relatert, men jeg tror fortsatt det må være noe med den eller en alvorlig software feil. Noe gjør jo at 12V plutselig tømmes mens den står parkert. Det skal jo ikke skje. Er akkurat som at bilen ikke får det med seg og tror at alt er som det skal, før den brått er død.
Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 06:54 Skrevet fredag kl 06:54 (endret) Hanhijnn skrev (27 minutter siden): Det leverandøren kommer til å si er at det ikke er en og samme sak, men en rekke problemer med lignende symptomer, og at de ikke har hatt nok (minst 3) forsøk til å løse hver og en av dem. Men da er det viktig for kjøper å vite at Forbrukerkjøpsloven tydelig sier at det er samme mangel hvis den oppleves likt for brukeren, helt uavhengig av om det er forskjellige årsaker. Hvis bilen ikke starter, er det samme mangel, selv om årsakene skulle være fem forskjellige. Så årsaken er helt irrelevant for kjøper og Forbrukerkjøpsloven, symptomet definerer om det er samme mangel. Endret fredag kl 06:54 av Capitan Fracassa 2 2
joandreas Skrevet fredag kl 07:18 Skrevet fredag kl 07:18 Ta det via forliksrådet da alle butikker er kjipe på heve kjøpet om det ikke er høyt opp i ledelsen.
Hugo_Hardnuts Skrevet fredag kl 07:30 Skrevet fredag kl 07:30 (endret) Forliksrådet kommer ikke til å gå inn i noen megling hvis man ikke har prøvd å hevde sine rettigheter ovenfor forhandleren direkte først. Edit: I tillegg er det vel Forbrukertilsynet som er første instans for megling, ikke Forliksrådet. Endret fredag kl 07:32 av Hugo_Hardnuts 2
toralfb Skrevet fredag kl 07:37 Skrevet fredag kl 07:37 Iterion skrev (41 minutter siden): Tja de hevder det ikke er noe ICCU-relatert, men jeg tror fortsatt det må være noe med den eller en alvorlig software feil. Noe gjør jo at 12V plutselig tømmes mens den står parkert. Det skal jo ikke skje. Er akkurat som at bilen ikke får det med seg og tror at alt er som det skal, før den brått er død. Ref videoer laget av Pål Skodjevåg våkner bilen opp og trekker mye strøm, uten å starte ladingen av 12V batteriet. Da går det ikke lange tiden før batteriet er tømt. Det blir beskrevet metode for å få igang lading av 12V batteriet igjen. Da fungerer det greit en periode. 1
Hanhijnn Skrevet fredag kl 08:16 Skrevet fredag kl 08:16 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Men da er det viktig for kjøper å vite at Forbrukerkjøpsloven tydelig sier at det er samme mangel hvis den oppleves likt for brukeren, helt uavhengig av om det er forskjellige årsaker. Hvis bilen ikke starter, er det samme mangel, selv om årsakene skulle være fem forskjellige. Så årsaken er helt irrelevant for kjøper og Forbrukerkjøpsloven, symptomet definerer om det er samme mangel. Absolutt! Jeg er 100% enig med du! Godt fremhevet av deg! 👍 Jeg bare prøvde å forberede T.S. på hva hen ville møte av bullshit-argumentasjon fra forhandler.
Iterion Skrevet fredag kl 09:14 Forfatter Skrevet fredag kl 09:14 toralfb skrev (1 time siden): Ref videoer laget av Pål Skodjevåg våkner bilen opp og trekker mye strøm, uten å starte ladingen av 12V batteriet. Da går det ikke lange tiden før batteriet er tømt. Det blir beskrevet metode for å få igang lading av 12V batteriet igjen. Da fungerer det greit en periode. Ikke sant, høres jo temmelig likt ut med det som skjer med min. Skal ut sjekke videoen, men tror kanskje ikke det er så lurt av meg å prøve på en «quickfix» her. De har allerede hatt flere Hyundai-teknikere til å se på bilen uten å klare å fikse problemet så ja…
Hanhijnn Skrevet fredag kl 09:30 Skrevet fredag kl 09:30 Iterion skrev (14 minutter siden): Ikke sant, høres jo temmelig likt ut med det som skjer med min. Skal ut sjekke videoen, men tror kanskje ikke det er så lurt av meg å prøve på en «quickfix» her. De har allerede hatt flere Hyundai-teknikere til å se på bilen uten å klare å fikse problemet så ja… Prøver du å fikse problemet selv, så tar du samtidig ansvar for problemet. Ikke så lurt i denne situasjonen tenker jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå