Vokteren Skrevet i går, 06:27 Forfatter Skrevet i går, 06:27 SpecialForce skrev (5 timer siden): Det som jeg stilltiende har akseptert er at pensjon må man spare til på egenhånd. Saken er den at gjennom flere år med reformer rundt trygdeytelser, pensjon og noe så «enkelt» som strømkostnader og boligskatt så har vi i løpet av de siste årene mistet vår grunnleggende trygghet. Grunnen til at det er komplisert å regne ut er fordi det ikke går an å leve på pensjonen ens om man tjener under medianlønnen uten egne oppsparte midler. Vi nærmer oss dessverre amerikanske tilstander hvor individet må passe på seg selv og tilliten til offentlige tjenester synker. Egenandeler, et lite kundevennlig byråkrati, akrobatiske bortforklaringer på stadig høyere kostnader og økende avstand mellom fattig og rik er «arven» etter mange tiår med et såkalt solidarisk fellesskap. 2
obygda Skrevet i går, 06:51 Skrevet i går, 06:51 Vokteren skrev (5 minutter siden): økende avstand mellom fattig og rik er «arven» etter mange tiår med et såkalt solidarisk fellesskap. Det oppleves dessverre slik at den eneste solidariteten man opplever er den mellom tidligere og nåværende politikere når tidligere politikere får ulike godt betalte jobber og dagens politikere nikker anerkjennene,spesielt om jobben har en viss internasjonal prestisje. Våre politikere synes å jobbe mer for å sikre egen karriere enn å sikre folket de skulle tjene en anstendig pensjon. Nye pensjonsreformer gjør stort sett ikke annet enn å redusere verdien av allerede opptjent pensjon. Og pensjon er jo designet slik at man SKAL tape kjøpekraft. Den er nemlig skrudd sammen slik at man skal underkompenseres for prisveksten Når man på toppen av dette har er teknisk beregningsutvalg (TBU) som hvert bidige år legger frem input til lønnsoppgjørene som beviselig alltid bommer på prisveksten og legger seg år for år lavere enn den faktiske..så får vi gearet NED verdien av pensjonen ytterligere år for år. Vi blir rundlurt hvert år.. 2
Theo343 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden On 2/26/2026 at 5:28 PM, arne22 said: Det skyldes jo at helsen til folk flest blir bedre, slik at man kan ha flere yrkesative år. Er ikke ideen med "levealdersjustering" at pensjonsalder skal heves i takt med endingen i levealder, slik at den gjennomsnittlige totale utbetalingen av pensjon skal bli den same, også når statistisk levealder går opp? Det er vel i seg selv ikke en ulempe at folk flest beholder en god helse gjennom flere år og at levealderen går opp? Dette er et oppkonstruert standpunkt hvor man gjetter hva hvordan folkehelsen vil være om 10-30 år. Jeg hører veldig mange mene dette med at "folk lever stadig lengre". Men de viser meg aldri alle tallene, samt man vet ikke hva som skjer med helsen til de som ble født på 70-90 tallet.
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Theo343 skrev (5 timer siden): Dette er et oppkonstruert standpunkt hvor man gjetter hva hvordan folkehelsen vil være om 10-30 år. Jeg hører veldig mange mene dette med at "folk lever stadig lengre". Men de viser meg aldri alle tallene, samt man vet ikke hva som skjer med helsen til de som ble født på 70-90 tallet. Det er ikke basert på helsen til folk i fremtiden, det er basert på helsen til folk i fortiden og utviklingen. Snur den må de også snu pensjonsalder ned... At folk lever lengre nå enn før håper jeg at du ikke trenger dokumentasjon på. 1
Vokteren Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Det er ikke basert på helsen til folk i fremtiden, det er basert på helsen til folk i fortiden og utviklingen. Snur den må de også snu pensjonsalder ned... At folk lever lengre nå enn før håper jeg at du ikke trenger dokumentasjon på. Folk lever lenger ja, men det skyldes hovedsaklig legemidler og helsevesen. Folk blir ikke friskere av å bruke mye penger på å holdes i kunstig koma….
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Vokteren skrev (8 minutter siden): Folk lever lenger ja, men det skyldes hovedsaklig legemidler og helsevesen. Folk blir ikke friskere av å bruke mye penger på å holdes i kunstig koma…. Men pensjonen begrenses ikke av at folk er friskere, den begrenses av at det utbetales lengre. Enten det eller er det to alternativer: -Hente inn mer(betale mer i skatt) -Gå tom for penger Det jeg tenker er mest uheldig med pensjonen i fra staten er at den er tapt om en dør tidlig. Det kan være svært uheldig for fremtidige generasjoner avhengig av situasjonen. En burde i det minste vurdere noen form for utbetaling om familien sliter økonomisk etter døden eller lignende. Endret 6 timer siden av Salvesen.
Nimrad Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Theo343 skrev (7 timer siden): Jeg hører veldig mange mene dette med at "folk lever stadig lengre". Men de viser meg aldri alle tallene Hva slags tall savner du egentlig? Theo343 skrev (7 timer siden): Dette er et oppkonstruert standpunkt hvor man gjetter hva hvordan folkehelsen vil være om 10-30 år. Hva mener du egentlig med det? Skal man bare ignorere at tallet har gått jevnt og trutt oppover og bare levere videre pensjonsregningen til neste generasjon? Hva er det som er oppkonstruert? Vokteren skrev (29 minutter siden): Folk lever lenger ja, men det skyldes hovedsaklig legemidler og helsevesen. Folk blir ikke friskere av å bruke mye penger på å holdes i kunstig koma…. Det er begge deler. Vi har både flere friske leveår og vi har flere som "blir holdt i live". Endret 6 timer siden av Nimrad
Vokteren Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden obygda skrev (På 1.3.2026 den 7.51): Det oppleves dessverre slik at den eneste solidariteten man opplever er den mellom tidligere og nåværende politikere når tidligere politikere får ulike godt betalte jobber og dagens politikere nikker anerkjennene,spesielt om jobben har en viss internasjonal prestisje. Våre politikere synes å jobbe mer for å sikre egen karriere enn å sikre folket de skulle tjene en anstendig pensjon. Nye pensjonsreformer gjør stort sett ikke annet enn å redusere verdien av allerede opptjent pensjon. Og pensjon er jo designet slik at man SKAL tape kjøpekraft. Den er nemlig skrudd sammen slik at man skal underkompenseres for prisveksten Når man på toppen av dette har er teknisk beregningsutvalg (TBU) som hvert bidige år legger frem input til lønnsoppgjørene som beviselig alltid bommer på prisveksten og legger seg år for år lavere enn den faktiske..så får vi gearet NED verdien av pensjonen ytterligere år for år. Vi blir rundlurt hvert år.. Har pensjonssystemet blitt så komplisert at selv lovmakerne har mistet oversikten, eller er dette en bevisst strategi ? Man får et inntrykk av at man skal forlate livet fattig som en kirkerotte og at all verdiskaping man har skapt gjennom et langt liv skal havne hos en grådig stat uten at man skal forstå at individet er holdt for narr.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vokteren skrev (15 minutter siden): Har pensjonssystemet blitt så komplisert at selv lovmakerne har mistet oversikten, eller er dette en bevisst strategi ? Man får et inntrykk av at man skal forlate livet fattig som en kirkerotte og at all verdiskaping man har skapt gjennom et langt liv skal havne hos en grådig stat uten at man skal forstå at individet er holdt for narr. Ehm, IKKE enig. Sjekker jeg kalkulator nå og går av ved 70 så får jeg nesten en million utbetalt i året. Litt over halvparten er fra staten. Det er mye penger for en 70 åring.. Dette kan dog endre seg fremover til jeg er 70 men jeg kan ikke si det samsvarer med din påstand overhodet... Jeg har også nær familie med minstepensjon osv. Det er såklart trangt, men de lever veldig godt i forhold til mye av resten av verden. Det er det liten tvil om.
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (1 time siden): Folk lever lenger ja, men det skyldes hovedsaklig legemidler og helsevesen. Man må også tenke på at det hjelper ikke å heve pensjonsalderen til alle til f.eks 70 år, hvis store deler av befolkningen uansett må over på uføretrygd før de når den alderen. Per nå så gjelder det vel cirka hver fjerde person, altså at de er ufør før de fyller 67. Jeg syns det er fint at det er muligheter å jobbe lenger hvis man selv vil, men det virker som det ikke er helt gjennomtenkt med en standardalder at alle "må". Spesielt med tanke på at noen yrker er "hardere" å stå i enn andre.
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (24 minutter siden): Ehm, IKKE enig. Sjekker jeg kalkulator nå og går av ved 70 så får jeg nesten en million utbetalt i året. Litt over halvparten er fra staten. Det er mye penger for en 70 åring.. Dette kan dog endre seg fremover til jeg er 70 men jeg kan ikke si det samsvarer med din påstand overhodet... Jeg har også nær familie med minstepensjon osv. Det er såklart trangt, men de lever veldig godt i forhold til mye av resten av verden. Det er det liten tvil om. Nå er ikke jeg enig med @Vokteren at man går ut av livet som en fattig kirkerotte, eller at staten er grådig. Man opparbeider seg jo kapital i løpet av et langt liv normalt. Men mulig at når du bruker deg selv som eksempel, at du er litt mer priviligert enn snittet av befolkningen? Her er NAV sine tall fra 2024 hva en gjennomsnittlig pensjon fra folketrygden utgjorde før skatt. Gjennomsnittlig årlig alderspensjon på 300 500 kroner Alderspensjonister fikk i gjennomsnitt utbetalt 300 500 kroner i årlig pensjon fra folketrygden i 2024, før skatt. Alderspensjon - nav.no
paatur Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Vokteren said: Folk lever lenger ja, men det skyldes hovedsaklig legemidler og helsevesen. Folk blir ikke friskere av å bruke mye penger på å holdes i kunstig koma…. For øyebilket ja. BBC har et program om matvaner og helse: siden den unge generasjonen som nå vokser opp er mye mer usunne (fast food, energidrikker, lite aktivitet pga. tv og tlf osv) enn den generasjonen som nå er 50+, er det en stor fare for at fremtidige generasjoner kommer til å leve kortere enn dagens. Så selv om man nå øker pensjon aldren i mange land så kan det godt hende at den må senkes i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå