Gå til innhold

Rustbehandling på undersiden av Tesla Model 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg kjøpte nylig en Tesla Model 3 (2026-modell), og er usikker om jeg bør ta en rustbehandling.

Hvis man gjør et nettsøk (Fluid-film + RS-3 sett), så får man ulike meninger om saken. Noen mener det er et "must", andre sier det er overflødig.

Jeg bor i Bergen, og ville bruke Bergen Antirust i så fall.

Tesla fraråder rustbehandling, som kan gi problemer med garantien. Dessuten leser jeg at Fluid-film kan lukte vondt over tid, og oljen kan dryppe og sive ut av huller (blinklys osv.). Det hele høres litt grisete ut...

Jeg tenker i utgangspunktet å beholde bilen i ca. 5 år.

Er det mange her som har tatt rustbehandling? Har det mye å si, når man skal selge bilen (bruktpris, interesse fra kjøpere) - hvis bilen er ellers i god stand?

Har hørt med noen venner og kollegaer, og ingen av de jeg snakket med har tatt rustbehandling. Hvis dette er noe jeg kan droppe med "god samvittighet", så gjør jeg helst det. Jeg tar ellers godt vare på bilen, med hyppig bilvask inkl. underspyling.

Setter pris på gode tips og innspill.

Takker! :)
Endret av Peter Johansen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir bilen parkert ute eller inne? Om den parkeres ute ville jeg absolutt tatt en rustbehandling. Bilen er mye mer utsatt for rust når den ikke står parkert i en lun garasje.

Skrevet
Føniks skrev (19 minutter siden):

Blir bilen parkert ute eller inne? Om den parkeres ute ville jeg absolutt tatt en rustbehandling. Bilen er mye mer utsatt for rust når den ikke står parkert i en lun garasje.

lun er en viktig presisering her. En fuktig kjellergarasje kan være verre enn å parkere utendørs.

Når det gjelder vintervedlikehold så spyler jeg bilen typisk en til to ganger ila to uker på selvvaskanlegg. Kjører da som regel bare ren spyling av understell og hjulbue. Bruker avfetting og x-salt av og til.

Skrevet

Fluidfilm bør ikke brukes på noen biler under noen omstendigheter. Skal man understellsbehandle bilen, så bør man bruke en seriøs aktør. Siden Tesla har veldig dårlig lakk og markedets dårligste bremserør, så bør man ta en bilvask med underspyling på en varm dag, la bilen tørke noen timer, og ta en boks med tektyl og spraye lett over synlige bremserør. Det vil alene forsinke rustutviklingen med flere år. Resten av bilen er det ikke lett å gjøre noe med da den gjerne vil begynne å ruste på steder der en uansett ikke kan behandle. Til nøds kan man sprøyte litt i sveiseflenser på travers, da de er for dårlig rustbeskyttet på de fleste biler. Ellers kommer en langt meg jevnlig vask, som det skrives over.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
19 hours ago, Føniks said:

Det ruster fortere når den blir parkert inne.

Inne-parkering beskytter mot sollys og nedbør, så interiør, lakk, lykteglass og annen eksponert plast som ikke liker UV-stråling får det bedre.

For understellet er det bedre at det er så kaldt som mulig om vinteren. Hvis salt, snø og is holder seg i fast form reagerer det ikke med metallet. Parkerer man inne i høyere temperatur vil det smelte og begynne å reagere.

På vestlandet og sørlandet hvor det veksler mellom pluss og minus gjennom hele vinteren ruster bilene i filler etter 8-10 år, mens det som har gått i kalde vintere i øst og nord holder seg sammen mye lenger.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet

Ikke gjort det på noen av mine 7, aldri fått spørmål om det ift salg heller.  

Hovedproblemet til tesla og rust har vell vært steinsprut i fra bilen selv samt bremserør.  Noe dette ikke vill fikse.

Jeg har og hadde droppet det. Men jeg eier stort sett ikke bilene så lenge heller så mulig jeg angrer om jeg gjør drt

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Hovedproblemet til tesla og rust har vell vært steinsprut i fra bilen selv samt bremserør.  Noe dette ikke vill fikse.

Ved steinsprut o.l. så kan jeg anbefale å kjøpe inn orginal lakkstift og gå over bilen jevnlig. Det jeg har gjort er å fjerne rusten med en syl eller lignende i kombinasjon med wd-40/isopropanol for deretter å tørke og legge på ny lakk. Om det er snakk om små skader på mm-størrelse så kan jeg anbefale å bruke tannpirker ved påføring og ikke medfølgende børste.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg ville ha vært litt varsom med Fluid Film rundt elektriske kontakter, da gummipakninger som holder dem vanntette kan svelle. Inni kanaler og på utsatte steder er det derimot en klar fordel. Problemet med Tectyl og lignende masser er at de over tid blir harde. Hvis det kommer fuktighet under massen, vil den holde på fuktigheten slik at det ruster uten at det er synlig.

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (23 timer siden):

Jeg ville ha vært litt varsom med Fluid Film rundt elektriske kontakter, da gummipakninger som holder dem vanntette kan svelle. Inni kanaler og på utsatte steder er det derimot en klar fordel. Problemet med Tectyl og lignende masser er at de over tid blir harde. Hvis det kommer fuktighet under massen, vil den holde på fuktigheten slik at det ruster uten at det er synlig.

Har sett konkrete eksempler på at fluidfilm har laget skader for over 20k på elektrisk anlegg. Problemet du beskriver med Tectyl gjelder iallefall ikke for Tuff Cote. Fluidfilm som aldri størkner trekker til seg jord og sand som igjen trekker til seg mye fukt. Et annet problem er at de som bruker Fluidfilm stort sett mangler både sertifisering, kunnskap og arbeidsmoral.

En siste problemstilling er at man risikerer å ikke få hjelp med bilen på et verksted hvis man bruker fluidfilm. Mekanikere hater det, og stadig flere sier nei til å jobbe med biler som har slik behandling.

Endret av AL123
Skrevet

Er det ikke bedre og dusje på med sagkjede olje ofte gjennom vinteren ? Bruker en malingsprøyte som gir en jevn dusj.

Skrevet (endret)
AL123 skrev (45 minutter siden):

Har sett konkrete eksempler på at fluidfilm har laget skader for over 20k på elektrisk anlegg. Problemet du beskriver med Tectyl gjelder iallefall ikke for Tuff Cote. Fluidfilm som aldri størkner trekker til seg jord og sand som igjen trekker til seg mye fukt. Et annet problem er at de som bruker Fluidfilm stort sett mangler både sertifisering, kunnskap og arbeidsmoral.

En siste problemstilling er at man risikerer å ikke få hjelp med bilen på et verksted hvis man bruker fluidfilm. Mekanikere hater det, og stadig flere sier nei til å jobbe med biler som har slik behandling.

Jeg har selv hatt en bil som ble profesjonelt tectylbehandlet. Til slutt var det faktisk bare tectylen som holdt stålet sammen, for under massen spiste rusten opp bilen i det skjulte. Det så imidlertid helt fint ut på overflaten.

Edit. Det var Dinitrol på den bilen, men det er vel ganske likt opplegg som Tectyl.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det som er med den "tradisjonelle" rustbeskyttelsen er at bilen må være forholdsvis rustfri når den behandles første gangen. For oljebeskyttelse så vil det virke uansett, men med begrenset holdbarhet spesielt der den vaskes bort.

Tesla 3 er dårlig beskyttet fra fabrikk, og har noen problemområder for rust.

Jeg ser der finnes plastdeksel også:

https://antirust.no/produkt/tesla-model-3-rb3-sett-egenmontering-3/

https://fluidfilm.no/tesla-model-3-rustdekselsett-er-her/

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...