torbjornen Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar (endret) Såkalla plusskundar er i denne samanhengen folk som har solceller på taket, batteri i kjellaren og/eller andre innretningar som gjer at dei kan selje straum via nettet. Vil desse om dei vel Norgespris tene 50 øre/kWh inkl. mva. på evt. straumsal året rundt, også på varme solfylte sommardagar? Endret 17. februar av torbjornen
barfoo Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/ Quote Norgespris gjelder kun strømmen du bruker, og ikke strømmen du selger. Du vil fortsatt få betalt for den strømmen du selger, i tråd med avtalen du har med din strømleverandør. 1
torbjornen Skrevet 17. februar Forfatter Skrevet 17. februar barfoo skrev (26 minutter siden): https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/ Vil ikkje dette stimulere til misbruk? Kva om ein midt på kaldaste vinteren kjøper til Norgespris den eine timen, og sel den same straumen timen etter til full pris?
barfoo Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar 8 minutes ago, torbjornen said: Vil ikkje dette stimulere til misbruk? Kva om ein midt på kaldaste vinteren kjøper til Norgespris den eine timen, og sel den same straumen timen etter til full pris? Om du har lagring kan du potensielt utnytte systemet ja. Det slår meg at det neppe er veldig stort problem. 1
nor.jorgen Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Mange plusskunder har et overskudd av strøm bare i perioder. Denne energi kan enten lagres eller selges, og det som er spesielt bra med salg-muligheten er at du reduserer lagringsbehovet og slipper et ganske stort batteri som er dyrt å installere for bare noe som trengs midlertidig, et batteri som gir dårligere effekt over tid, og som vli ha begrenset kapasitet fordi behovet ikke var så stort til å begynne med. Ja, den nye ordningen kan misbrukes, men enig med forrige innlegg at omfanget blir noe stort. 1
Nimrad Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Kan man bli plusskunde uten å ha solceller? Altså, kun selge fra batteri?
Cascada81 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Nimrad skrev (1 time siden): Kan man bli plusskunde uten å ha solceller? Altså, kun selge fra batteri? Hva er planen da? Skal du kjøpe strøm når den er dyr og selge når den er billig, for så å se om du kan tjene inn 50-øringen?
Nimrad Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Cascada81 skrev (16 minutter siden): Hva er planen da? Skal du kjøpe strøm når den er dyr og selge når den er billig, for så å se om du kan tjene inn 50-øringen? Det blir jo fort motsatt, selge når den er dyr. Jeg har lekt med tanken å ha backup-strøm på 10-15 kWt som en beredskapsgreie. Målet er ikke å bli rik for å si det sånn, men hadde jo vært interessant om det også kunne dra inn litt kroner. 1
Cascada81 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Nimrad skrev (6 timer siden): Det blir jo fort motsatt, selge når den er dyr. Jeg har lekt med tanken å ha backup-strøm på 10-15 kWt som en beredskapsgreie. Målet er ikke å bli rik for å si det sånn, men hadde jo vært interessant om det også kunne dra inn litt kroner. Hvordan gir det ekstra inntekter? Hvis vi ser bort fra Norgespris, gir konseptet "kjøpe billig inn og selg det dyrt ut" mening. I kontekst Norgespris må den "billige" strømmen som kjøpes inn, kjøpes når spot er over 50 øre for å gi utslag i det hele tatt med tanke på utnyttelse av rabatten, og også selges ut når spot er over 50 øre, men så mye over at det gir fortjeneste i tillegg. Når du da selger strøm ut vil det være på et tidspunkt hvor du ellers ville kunne nyttiggjort deg rabatten, blir det i beste fall små marginer ved bruk av Norgespris. Nå er ikke Norgespris gratis å bruke ellers heller, fordi du betaler merpris på energien når strømprisene er lave, altså under 50 øre kw/h. Slik jeg ser det, kan du tjene ekstra på Norgesrabatten hvis du eksempelvis kan kjøpe strømmen for 1,50 kr pr kW/h og selge den til 5 kr pr kW/h, men hvor ofte kan man kalkulere det inn? Faller prisen etter at du har kjøpt den inn med strømavtale, sitter du på et "lager" med strøm som i prinsippet er verd 50 øre per kW/t. Er strømspekulasjon formålet, hadde det kanskje vært like greit å droppe Norgespris, kjøpe når den er billig (under 50 øre per kW/h) og selge når den er dyr. Har man ikke mye kapasitet, kan man heller lage sin egen Norgespris og bruke den oppsparte strømmen når prisene er som høyest. 1
Nimrad Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Cascada81 skrev (11 minutter siden): Hvis vi ser bort fra Norgespris, gir konseptet "kjøpe billig inn og selg det dyrt ut" mening. Du sa "kjøp dyrt, og selg billig", det blir vel ikke helt riktig. Cascada81 skrev (11 minutter siden): I kontekst Norgespris må den "billige" strømmen som kjøpes inn, kjøpes når spot er over 50 øre for å gi utslag i det hele tatt med tanke på utnyttelse av rabatten, og også selges ut når spot er over 50 øre, men så mye over at det gir fortjeneste i tillegg. Når du da selger strøm ut vil det være på et tidspunkt hvor du ellers ville kunne nyttiggjort deg rabatten, blir det i beste fall små marginer ved bruk av Norgespris. I kontekst Norgespris har det ingenting å si hva prisen er når jeg kjøper? Jeg får den jo til 50 øre uansett. Eneste som har noe å si er når jeg selger, for da får man ordinær spotpris. Men spørsmålet mitt var uansett om man får lov å bli "plusskunde" uten at man faktisk har strømproduksjon, men bare et batteri. 1
kremt Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Kjøp for 50 øre og selg for 70 vil trolig gi deg et tap. På toppen av denne 50 øre kommer nettleie på 30-40 øre. Dette slipper du dersom du lager strøm med solpaneler. 1
Nimrad Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Dere sporer litt av med alle beregningene, jeg er fullt klar over dette. Du får heller ikke moms på salg. Spørsmålet er om jeg får lov 1
N|troXx Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Vibb har denne definisjonen: Du må sørge for at ditt lokale nettselskap registrerer produksjonsanlegget ditt som kombinasjonsmålepunkter hos Elhub. Når nettselskapet ditt har gjort dette får vi automatisk beskjed og du blir registrert som plusskunde hos oss. Så spørsmålet er om du får strømmåleren registrert som en "kombinasjonsmåler" hos Elhub uten å bevise solceller, bare batteri. Hvis ja, så ser jeg ikke at dette ikke skal fungere 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå