Diskusjon.no Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Western Digitals hele produksjon for året er allerede solgt.Les hele artikkelen på Tek.no her 1
Redshift Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Jeg håper på en måte hele AI-boblen sprekker snart. At AI er en gamechanger på mange felt er vel få uenige i, men spesielt disse generative språkmodellene virker jo ikke bærekraftig. Teknologimarkedet virker helt i ubalanse. Det står riktignok ikke noe om AI i artikkelen, men datasentermarkedet. Jeg antar de henger sammen her, men mulig jeg tar feil. Endret 4 timer siden av Redshift 3
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Selvsagt vil boblen sprekke, på samme måte som andre bobler. DotCom-boblen sprakk også. Aktørene vet dette, derfor satser de på å bli så store at det er konkurrentene som går overende, og ikke dem selv. De får da monopol. 2 1
WiiBoy Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg har prøvd meg før, og prøver igjen. Hva mener dere med at AI boblen vil sprekke? At vi går tilbake i utvikling og begynner å gjør alt på en manuell og tungvint måte igjen? Generering av bilder og videoer, som før krevde dyr innleid kompetanse og mye tid er nå noe folk flest kan gjøre på egenhånd. Tror dere virkelig at dette vil forsvinne? Ekstremt mye bedre søke svar enn før. Tror dere virkelig dette vil forsvinne? "AI boblen sprekker" handler om hvor mye penger man tror det er å tjene på det, ikke om at teknologien tar et sjumilsteg bakover..
Mannen med ljåen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Internett bestod, men mange av aktørene som var store forsvant. Noen få store selskaper fikk veldig mye makt og markedsandel, slik som Google. 1
joandreas Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Er noe med hvordan de selskapene har økt aksjekursen på selge produkter seg imellom. Er noe med at inntektene ikke dekker utgiftene med de datasentrene. https://en.wikipedia.org/wiki/AI_bubble Endret 3 timer siden av joandreas 1
WiiBoy Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 15 minutes ago, Mannen med ljåen said: Internett bestod, men mange av aktørene som var store forsvant. Ja, og med AI som kommer teknologien til å overleve. Altså ressursbehovet/forbruket overlever en eventuell boble som sprekker. "Problemet" er at datasenter bruker ressurser de kjøper kraftig 24/7. De kan derfor betale langt mer enn andre for dette. eks. Du kjøper en PS5, og bruker den i snitt 1time i døgnet. Det vil si at samme ram/cpu/disk brukes 24 ganger så effektivt i et datasenter. Du klarer ikke å konkurrere mot en så bra urmtnyttelse 1
joandreas Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) De er ikke i nærheten ha nok penger dekke utgiftene. https://blockonomi.com/ai-bubble-warning-analyst-predicts-2026-crisis-as-industry-burns-400b-annually/ Leie en datamaskin for 1 år uten å få den når det er slutt. https://www.pcgamer.com/hardware/gaming-laptops/hp-has-a-gaming-laptop-subscription-service-where-you-pay-monthly-to-borrow-a-rig-but-never-get-the-option-to-own-it/ https://omengamingsubscription.hp.com/?jumpid=ba_us_pdp_st_hh_cm000044_pu_x_dualctaomen17-aa Endret 3 timer siden av joandreas
joandreas Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Er bare noe sånt som kommende inntekt som ikke stemmer.
torbjornen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) WiiBoy skrev (45 minutter siden): "AI boblen sprekker" handler om hvor mye penger man tror det er å tjene på det, ikke om at teknologien tar et sjumilsteg bakover.. Er det nokon som har hevda det motsette? I tillegg er spørsmålet om marknaden er så stor som enkelte trur. Då får ein overetablering med påfølgjande konkursar eller oppkjøp og til slutt nokre få som overlever og som blir svært store. Endret 3 timer siden av torbjornen
WiiBoy Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Just now, torbjornen said: Er det nokon som har hevda det motsette? Jeg får inntrykk av at mange tror at det ikke vil være mangel på komponenter når/om boblen sprekker.
torbjornen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden WiiBoy skrev (1 minutt siden): Jeg får inntrykk av at mange tror at det ikke vil være mangel på komponenter når/om boblen sprekker. Det er grenser for kor stor marknaden vil vere for desse språkmodellane.
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Eg trur at det er mange som no investerer i AI-datasenter uten ein klar plan for kva dei faktisk skal bruke datasenteret til og kva dei skal tjene penger på. Mykje likt det som skjedde under dot.com boblen, der penger blei kastet etter alle som hadde ein ide uten ein plan for kva dei skulle tjene inn investeringen på. Til sist må alle selskaper ha inntekter nok til å tjene penger. Eg trur mange kjem til å tape mykje framover. 2
trikola Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Amazon - oppsto i dot.com-tiden - sies å ha gått med underskudd i 10 år Endret 2 timer siden av trikola 1
AtterEnBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden joandreas skrev (1 time siden): Leie en datamaskin for 1 år uten å få den når det er slutt. https://www.pcgamer.com/hardware/gaming-laptops/hp-has-a-gaming-laptop-subscription-service-where-you-pay-monthly-to-borrow-a-rig-but-never-get-the-option-to-own-it/ https://omengamingsubscription.hp.com/?jumpid=ba_us_pdp_st_hh_cm000044_pu_x_dualctaomen17-aa Ser ut til at "you shall own nothing and be happy" var nok et eksempel på projisering fra oligark-klassen og deres ytre høyre disipler nok en gang. 2
Fibonacci Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Sjekk litt dokumentarer på youtube om hvor enormt mye ressurser som pøses inn i digital infrastruktur. Det kappbygges datasentre, som krever enorme mengder hardware, strøm og vann. Samtidig blør selskapene penger så det holder. OpenAI taper mer enn 1,5 milliarder kroner i uka, men de har klokkertro på at de skal tjene det inn en gang, på ett eller annet vis... Det fungerer så lenge man fortsetter å kaste penger på bålet, men den dagen det er slutt på veden, blir det en katastrofal kollaps. Intet kan vokse inn i himmelen, selv om Sam Altman & Co. åpenbart tror det. Vanessa Wingårdh har en del interessante synspunkter om AI og teknologiens påvirkning på mennesker. Endret 1 time siden av Fibonacci 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå