Gå til innhold

Barna er vår framtid!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å føre et liv inn i denne verden nå, føles som et sjansespill.

De som blir født nå, kan fint leve til ut på 2100-tallet. Og hvordan vil verden se ut om 74 år? Du nevner det selv, med et klima i opprør, og økende uro på flere områder. Jeg vet om mange som er skeptiske til å bli foreldre nå, fordi de ser mørkt på hvordan verden vil se ut om noen år. "Vil vi våre barn så vondt å vokse opp i, og leve i opp mot 100 år, i en verden som allerede nå ser så mørk ut?"

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Lenvar said:

De som blir født nå, kan fint leve til ut på 2100-tallet. Og hvordan vil verden se ut om 74 år? Du nevner det selv, med et klima i opprør, og økende uro på flere områder. Jeg vet om mange som er skeptiske til å bli foreldre nå, fordi de ser mørkt på hvordan verden vil se ut om noen år. "Vil vi våre barn så vondt å vokse opp i, og leve i opp mot 100 år, i en verden som allerede nå ser så mørk ut?"

Jeg forstår den følelsen. Verden ser mørk ut når vi zoomer inn på alt som går galt.

Men det har den gjort før også.

Å få barn har aldri vært et valg basert på garanti. Det har alltid vært et valg basert på håp. Hvis alle generasjoner skulle ventet på stabile tider, ville ingen av oss vært her.

Kanskje det største faresignalet ikke er at verden er urolig, men at vi mister troen på at den kan bli bedre.

Og kanskje nettopp derfor trengs det nye mennesker. Nye blikk. Nye hoder som kan løse det vi selv strever med.

Framtiden formes ikke bare av krisene vi frykter, men av barna vi oppdrar.

Skrevet
Fatninja skrev (5 minutter siden):

Framtiden formes ikke bare av krisene vi frykter, men av barna vi oppdrar.

Brannfakkel! Dette er noe flere burde bite seg merke i når de får barn. Faen det er mange utidige drittunger nå, der alt av oppdragelse lempes over på skoleverket, som slettes ikke har kapasitet til å ta på seg den jobben.. 🙄

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Lenvar skrev (56 minutter siden):

Nei det vil vi ikke 

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (1 time siden):

Og kanskje nettopp derfor trengs det nye mennesker. Nye blikk. Nye hoder som kan løse det vi selv strever med.

Joda, men det har ikke blitt bedre de siste tiårene, heller motsatt, selv om det har blitt født barn i hele denne tiden som over tid har vokst opp og tatt over. Hvorfor skulle det bli bedre nå? Har det først begynt å gå skeis, så blir det vanskelig å styre det inn på riktig spor igjen.

*Rant on*

Mulig det er en "gammeldags" mening, men jeg mener sosiale medier er med på å spre hat og dårlige verdier. Det har bare eskalert etter hvert som sosiale medier har blitt mer og mer hele hverdagen for mange. Det blir vanskeligere for barn å lage seg sin egen mening når man hele tiden blir bombardert med meninger fra sosiale medier, og algoritmene sørger jo for at når du først begynner å se den ene siden av saken, så får du kun den ene siden i feeden din. Og de fleste meningene i sosiale medier er laget av bakmenn som har store interesser i at du kun skal se deres side av saken. Har det først kommet inn i et slikt spor, hvor "hjernevaskede" barn etter hvert vokser opp og tar over stafettpinnen, blir det vanskelig, ja egentlig umulig, å endre det. Og dette gjelder både ytre venstre og ytre høyre bare så det er sagt.

Dagens unge får ikke lenger nyheter fra seriøse nyhetskilder. De stoler mer på en tilfeldig Tik-tok'er som verken har kunnskap eller erfaring innen feltet de synser om... dokumentasjon og kilder er ikke lenger nødvendig så lenge det man hører sammenfatter med ens egen mening.

*Rant off*

Heldigvis er jeg nå i en slik alder at det å få barn ikke er noe jeg tenker på lenger. Det er fortsatt fysisk mulig, men jeg synes jeg er blitt for gammel til å bli barnefar nå.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Lenvar said:

i en verden som allerede nå ser så mørk ut?"

Verden er forholdsvis svært lys. Relativt til andre tider i menneskets noen århundres historie, så har vi kanskje 2% av de problemene de hadde før.

1 hour ago, Lenvar said:

jeg mener sosiale medier er med på å spre hat og dårlige verdier.

Dette står sterkt som ett problem i den nåværende tid i din mening. Såpass mye at du velger å bruke over en halv post med mange setninger om det.

For cirka 500 år siden, kunne man bli drept og det som verre er fra plyndringstokt. Hungersnød og mange sykdommer i Europa, og fattige kår i Norge har vært dominerende. Forrige århundre hadde mye probIemer også. Andre verdenskrig var det lite fred å få, særlig for Europeere. Den 'kalde krigen' greide å skremme livet av alle, men folk fortsatte å få barn likevel.

Du, jeg, og alle andre har nesten aldri hatt det bedre enn nå, som det faktum at du kan slappe av fremfor en PC eller sitte rolig med en Mobil og skrive slike poster, vitner om.

1 hour ago, Lenvar said:

Dagens unge får ikke lenger nyheter fra seriøse nyhetskilder.

Du ser på dette som ett ekte problem, som du velger å bruke tid på. Det sier mye om hvor bra du har det i dagens samfunn. Disse 'seriøse nyhetskildene' du nevner er trolig også de samme som generelt hele tiden ignorerte det åpenbare nettverket rundt Epstein i flere tiår, mens jeg og mange andre uavhengige pekte på det. NRK, med flere, har heldigvis forbedret seg i det siste da. Så jeg kan bli med deg i at jeg håper at disse blir enda mer seriøse nyhetskilder etterhvert. Men de fortsetter å tråkke i salaten en del har jeg sett. Villig eller uvillig. Men de skal ha ros for å ha blitt bedre enn før.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
18 hours ago, Lenvar said:

Dagens unge får ikke lenger nyheter fra seriøse nyhetskilder. 

Her kan jeg være enig.  Dagens nyhetskilder, som NRK, VG og Dagbladet med flere har i årevis jobbet med å skremme og demoralisere ungdommen, særlig gutter.

Du ser resultatet her i de få kommentarene jeg har fått her, bortsett fra Selfuniverse vel og merke.  

Her er et eksempel på media sin useriøsitet, mener jeg:

Jeg kjenner noen som ble angrepet i Aftenposten to ganger (uten å bli informert på forhånd også vel og merke).

Da vedkommende ble klar over dette og ønsket å svare, ble deler av svaret hennes sensurert.

Dette er objektive fakta:  Isen på nordpolen er ifølge satelittbilder like stor som på tidlig 2000 tall.   Dette ønsket hun å ha med i artikkelen, men det passer jo ikke med narrativet og kan jo gi ungdommen litt håp og det skal vi selvfølgelig ikke ha noe av.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fatninja skrev (45 minutter siden):

Dette er objektive fakta:  Isen på nordpolen er ifølge satelittbilder like stor som på tidlig 2000 tall.   Dette ønsket hun å ha med i artikkelen, men det passer jo ikke med narrativet og kan jo gi ungdommen litt håp og det skal vi selvfølgelig ikke ha noe av.

Objektive fakta litt etter hvordan man ser det. Ismengden ser ut til å være den samme. Forskjellen på nå, kontra da målingene startet (tror det var på 70 tallet, korriger gjerne), er at det de kaller gammel is (den hvite tjukke som lyser opp på satelittbilder) blir mindre å mindre. 

Se gjerne video nr 2 under "Future ice loss" i denne artikkelen. 👍

https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_sea_ice_decline

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg tar alt fra wikipedia med en stor klype salt.

er at det de kaller gammel is (den hvite tjukke som lyser opp på satelittbilder) blir mindre å mindre.

Hva som lyste på 70 tallet vet jeg ikke, men ihvertfall så har ismengden vært stabil / økt de siste 20-25 åra.

Men, la oss nå si da at vi er redningsløst fortapt og alt det der, sånn at vi skal slutte å ha barn.   La oss bare overgi oss til Russland da?   Har de ikke i det minste et nasjonalt prosjekt og faktiske ambisjoner om framtida, selv om den framtida er fylt med bomber død og fordervelse for "ikke russere"?

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (7 minutter siden):

er at det de kaller gammel is (den hvite tjukke som lyser opp på satelittbilder) blir mindre å mindre.

Hva som lyste på 70 tallet vet jeg ikke, men ihvertfall så har ismengden vært stabil / økt de siste 20-25 åra.

Men, la oss nå si da at vi er redningsløst fortapt og alt det der, sånn at vi skal slutte å ha barn.   La oss bare overgi oss til Russland da?   Har de ikke i det minste et nasjonalt prosjekt og faktiske ambisjoner om framtida, selv om den framtida er fylt med bomber død og fordervelse for "ikke russere"?

Russland har faktisk høyere fertilitetsrate enn oss, har du sett....

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Fatninja skrev (17 minutter siden):

På samme måte jeg tar alt det selvutnevnte eksperter sier med en stor klype salt. 👍😉 Du nevner ikke navn, stilling eller noenting annet en en at det er en person du kjenner, for alt jeg vet så er det Kari Jaqueson. 😂

Går utifra at du ikke så videoen jeg nevnte, den forklarte det ganske godt. Det meste av den isen vi ser på dagens satelittbilder er is av nyere dato. Den blir ikke liggende like lenge som før, og er ikke like solid. (Smelter og fryser fortere)

Hah, fuck rassland. Er enig i at det er for mye doom and gloom i media da. 👍 

Angående barn, synes det er flott at dem som får barn gjør det. Men langt fra alle er skikket til det.

Endret av Duriello
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Tussi said:

Hva tenker du da @Tussi?  Har det å være menneske her på jorda noen verdi?  Eller er det mest bare plagsomt og farlig, slik at vi må slutte å få barn?  (Fisker etter litt støtte her jeg nå :innocent::innocent::innocent:)

Endret av Fatninja
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (7 minutter siden):

De har nok en god del høyere mortalitetsrate en oss også. 😉

• Liker 3
Skrevet
Fatninja skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du da @Tussi?  Har det å være menneske her på jorda noen verdi?  Eller er det mest bare plagsomt og farlig, slik at vi må slutte å få barn?  (Fisker etter litt støtte her jeg nå :innocent::innocent::innocent:)

Det er to svar på dette. 

Det ene er religiøst, det andre er sekulært

Vil du ha begge? :) 

• Hjerte 1
Skrevet
9 minutes ago, Tussi said:

Det er to svar på dette. 

Det ene er religiøst, det andre er sekulært

Vil du ha begge? :) 

Ja takk!

Skrevet
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Enten må vi avvise forskernes konsensus rundt klimaendringer og få barn, ellers må vi inlemme oss i Russland..

Rimelige dikotomier..

Hvis kulturen vår handler om at vi er redningsløst fortapt, slik at folk slutter å ha barn, noe som viser seg tydelig i statistikkene at de gjør, så vil den kulturen nødvendigvis dø ut.

De som faktisk gidder å få barn, vil være dypt religiøse, eller andre med sterke, antakligvis autoritære holdninger.   Overgi oss til Russland, eller gi styringa til Islam.net først som sist?  Eventuelt pinsevennene?

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (4 minutter siden):

Ja takk!

Sekulært sett, hvis Norge evt menneskeheten skal ha en fremtid må vi få barn. Det er fullstendig i strid med evolusjonen det som skjer nå, og samfunnene våre vil kollapse over tid hvis vi ikke får flere barn enn nå. Åssen fremtiden blir for barna er opp til oss, og hvilke samfunn vi vil bygge. Blir det klimakaos? Opp til oss. Blir det konflikt og uro? Opp til oss? Blir Norge et samfunn styrt av Islam, kommunisme eller høyreekstremisme? Opp til oss. Et samfunn med respekt for alle? Opp til oss. Det er vi som bygger samfunnet barna våre skal overta, og da er det opp til oss om vi bygger et samfunn mennesker ønsker å bringe barn inn i. Men vi vet at uten barn er det ingen fremtid. Vi kan ikke ha en fremtid der menneskeheten kollapser og de siste hundre menneskene på planeten skyter seg selv fordi det ikke finnes mat, helsetjenester eller energi, og de er 90 år gamle. 

Men skal vi bare gi opp?

Religiøst sett kan man se på det på to vis. Vi kan stole på Gud, på det Han sa om å være fruktbare og bli mange, men summa summarum vil jo ikke dette livet, hverken for oss selv eller barn være det ultiumate målet. Og personlig tenker jeg at verden bare blir verre og verre før Jesus kommer tilbake, og jeg er glad jeg ikke har barn. Men Gud fortsetter nå å skape barn så...

Spørsmålet er egentlig, i begge tilfeller, skal vi bare legge oss ned og dø? Eller skal vi bygge en fremtid det er verdt å få barn i? Jeg vet ikke svaret

Fatninja skrev (1 minutt siden):

Hvis kulturen vår handler om at vi er redningsløst fortapt, slik at folk slutter å ha barn, noe som viser seg tydelig i statistikkene at de gjør, så vil den kulturen nødvendigvis dø ut.

De som faktisk gidder å få barn, vil være dypt religiøse, eller andre med sterke, antakligvis autoritære holdninger.   Overgi oss til Russland, eller gi styringa til Islam.net først som sist?  Eventuelt pinsevennene?

Vi pinsevenner er da ikke så ille?

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...