The Avatar Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden SilverShaded skrev (11 minutter siden): Mulig det hadde vært mulig for langrenn når det gjelder skismurning, men det løser jo ikke problemet. Utøverne har mange skipar med ulikt spenn og konstruksjon, og fra ulike produsenter/sponsorer, og valget av ski kan være avgjørende. Hva skulle man gjøre med dett da ? Og hva med f.eks alpingrenene og hoppsporten, de har samme slags ski-problematikk. Man ville ende opp med et uoversiktlig og vanskelig gjennomførbart regelsystem hvis man virkelig ville likestille alle konkurrenter ved å ta vekk betydningen av utstyret. Heller nok litt mot off-topic, men enklaste løysinga er standarisere ski-para slik at alle har like (dårlige) ski. Alternativt at det er arrangøren som stiller med utstyret. Slik som i Curling så er det ikkje slik at kvart lag stiller opp med 160 kg med granittstein, dei må ta til takke med dei steinane som arrangøren har skaffa. Sidan alle steinar er litt ulike så får laga tildelt tid til å teste steinane dei må bruke i konkurransen. Slik kunne det vært med skihopp også, arrangøren stiller ski i ulik lengde til rådigheit, og utøvaren velger det skiparet som ein er best fornøgd med etter eit prøvehopp med ulike skipar (forutsatt at skia ikkje er for lange). Største problemet med likt utstyr er at det kan bli litt vel avhengig av fysikken til utøvaren ettersom at ein ikkje får bruke utstyr som er tilpassa individet. I skihopp så er det nok ein stor fare for eit mykje større kroppspress ved at det er hopparen som må være i rett størrelse for skia, og ikkje omvendt.
SilverShaded Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden The Avatar skrev (6 minutter siden): Heller nok litt mot off-topic, men enklaste løysinga er standarisere ski-para slik at alle har like (dårlige) ski. Alternativt at det er arrangøren som stiller med utstyret. Slik som i Curling så er det ikkje slik at kvart lag stiller opp med 160 kg med granittstein, dei må ta til takke med dei steinane som arrangøren har skaffa. Sidan alle steinar er litt ulike så får laga tildelt tid til å teste steinane dei må bruke i konkurransen. Slik kunne det vært med skihopp også, arrangøren stiller ski i ulik lengde til rådigheit, og utøvaren velger det skiparet som ein er best fornøgd med etter eit prøvehopp med ulike skipar (forutsatt at skia ikkje er for lange). Største problemet med likt utstyr er at det kan bli litt vel avhengig av fysikken til utøvaren ettersom at ein ikkje får bruke utstyr som er tilpassa individet. I skihopp så er det nok ein stor fare for eit mykje større kroppspress ved at det er hopparen som må være i rett størrelse for skia, og ikkje omvendt. Det er helt utopisk å tro at det er mulig å gi alle helt like ski. Da måtte alle være laget av samme produsent. Og at arrangørene skulle stille med ski er også håpløst, alle måtte da få NYE ski for hver konkurranse for at alle skulle være like. Og hva slags ski skulle utøverne trene på ? Nei, jeg tror dette ville være å gå fra vondt til verre mht. regelverk.
Wheeljack Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) 1 hour ago, SilverShaded said: Desverre er det ikke mulig å putte den katta tilbake i sekken. Letingen etter perfeksjon strekker seg naturlig til utstyret. Norge er en liten nasjon, men vi har valgt å investere i våre idrettsutøvere, inkludert utstyr/support. Men noen nasjoner velger å investere mer i andre former for vintersport, eller bryr seg ikke om det. Hvis andre nasjoner ikke ønsker å investere det som trengs, må det være deres valg. Jeg er helt enig med deg, men tror poenget var å belyse at det samme utstyrsjaget som gjør en nasjon så mye bedre i en idrett, bidrar i stor grad like mye til å ødelegge internasjonal interesse for samme idrett. Jeg har ikke noe godt forslag på hva som skulle eventuelt løst problematikken jeg heller. Kjenner med meg sjøl at jeg har ikke veldig stor interesse av å se på noe en representant for Norge realistisk sett har null sjangs til å hevde seg i. Det er Vebjørn Rodal, Karsten Warholm, Trine Hattestad m.fler som har fått meg til å se på sommer OL f.eks. Jeg har ingen kilder, men mener å ha lest noen si at det hadde vært rekordseertall under vinter OL fra Brasil i år, mye takket være representasjon av landet ved Lucas Braathen. Sånne land gidder typisk ikke se på langrenn. Spesielt ikke når plasseringa til høyeste ikke-nordmann som fullfører avhenger av hvor mange nordmenn som var med, ihvertfall i verdenscup for herrer. Topp 8 inneholder ofte alle 6 startende nordmenn, hvor pallen også er helnorsk. Blir liksom en ond sirkel av det. Endret 17 timer siden av Wheeljack 1
SilverShaded Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Wheeljack skrev (6 minutter siden): Sånne land gidder typisk ikke se på langrenn. Spesielt ikke når plasseringa til høyeste ikke-nordmann som fullfører avhenger av hvor mange nordmenn som var med, ihvertfall i verdenscup for herrer. Topp 8 inneholder ofte alle 6 startende nordmenn, hvor pallen også er helnorsk. Blir liksom en ond sirkel av det. Langrenssporten bølger opp og ned, og det er ingen garanti for at det vil se ut slik neste år, eller årene deretter. I år har det blitt slik, mye fordi finner, svensker, tyskere og franskmenn har underprestert, og russerne er ikke med. Hvis de nasjonene er nede i en dump akkurat nå, betyr det ikke at de ikke kommer tilbake, eller at vi kan være de neste som havner nedi der. På damesiden er det akkurat samme, der har du jo svenskene som er overlegne i år, mens vi ikke er så gode. Det er bare sånn sport fungerer. 1
Neptun1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) SilverShaded skrev (3 timer siden): Langrenssporten bølger opp og ned, og det er ingen garanti for at det vil se ut slik neste år, eller årene deretter. I år har det blitt slik, mye fordi finner, svensker, tyskere og franskmenn har underprestert, og russerne er ikke med. Hvis de nasjonene er nede i en dump akkurat nå, betyr det ikke at de ikke kommer tilbake, eller at vi kan være de neste som havner nedi der. På damesiden er det akkurat samme, der har du jo svenskene som er overlegne i år, mens vi ikke er så gode. Det er bare sånn sport fungerer. Enig. Interessen følger resultatene og akkurat nå dominerer Norge i herreklassen. Nå har det blitt advart om langrennssportens død så lenge jeg kan huske, men fremdeles samler sporten store folkemasser i flere land. WC har gått for fulle tribuner nylig i Frankrike også og interessen blir nok ikke mindre etter mange flotte resultater i OL. Kan "vi" ikke slutte å nedgradere våre egne idretter..? Kunne ikke brydd meg mindre om f.eks. amerikanske idretter, men det har jo ingenting å si for deres interesse. Den norske husmannsånden lever i beste velgående, dessverre. Det ser vi i mange kommentarer. Endret 14 timer siden av Neptun1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå