Gå til innhold

Ny Google-KI skremte aksjemarkedet

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, Iki said:

Dagens AI har ikke blitt bedre på en god tid nå. Dette vi ser her er samme kvalitet som det vi så i 2024.

Utviklingen har stoppet opp.

Samtidig som alle AI firma holder på å gå konkurse.

Vi kan ikke se noe bedre i fremtiden med mindre vi mater AI med noe nytt, og det er det ingen som ønsker å gjøre.

Adobe, google, openai, Microsoft etc. Aksjene stuper, ingen ønsker å bytte over til AI, spill selskapene snur.

Dette er 100% tull. Dette må du ha drømt.

• AI er blitt ekstremt mye bedre enn for 2 år siden.
  • "Alle AI firma holder på å gå konkurse"??? Så Google, Microsoft, OpenAi,++ Holder på å gå konkurs??? Det vil medføre katastrofe på børsen, om dette ikke bare var fri fantasi.
  • AI mates også ved at det brukes, noe som skjer i en massiv skala.
  • Google gjør det bra, Microsoft og Adobe dårlig. (Tviler desuten sterkt på at aksjekursen til de tre utelukkende handler om AI)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Dette er 100% tull. Dette må du ha drømt.

• "Alle AI firma holder på å gå konkurse"??? Så Google, Microsoft, OpenAi,++ Holder på å gå konkurs??? Det vil medføre katastrofe på børsen, om dette ikke bare var fri fantasi.
  • AI mates også ved at det brukes, noe som skjer i en massiv skala.
  • Google gjør det bra, Microsoft og Adobe dårlig. (Tviler desuten sterkt på at aksjekursen til de tre utelukkende handler om AI)

Nevn ett eneste reelt bruksområde for generativ AI. Jeg venter 😅 Dette er ikke noe kundene vil ha. Dette er noe selskapene pusher fordi de allerede har satset hele sin eksistens på at AI er fremtiden. Sunk cost fallacy og alt det der. Realiteten er jo, som til og med Satya Nadella selv sier, at vi ikke har funnet noen gode bruksområder for denne teknologien. Ingen av bruksområdene rettferdiggjør den enorme økonomiske, miljømessige og sosiale kostnaden til generativ AI. Hele greien er et veddemål om at de i løpet av det neste året eller så klarer å transformere genAI til AGI. Noe som er teknologisk umulig, men det stopper ikke de teknologiske analfabetene som styrer selskaper, selger hype, og sitter på pengesekkene. Og siden grunnsteinen i kapitalisme er kortsiktig profitt, forsøker alle å smi mens det fremdeles er luft i boblen.

Alt vi har sett de siste årene er marginale forbedringer og meningsløs bruk. Utviklingen har stått praktisk talt på stedet hvil i minst halvannet år nå, om ikke lenger. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Iki said:

Dagens AI har ikke blitt bedre på en god tid nå. Dette vi ser her er samme kvalitet som det vi så i 2024.

Utviklingen har stoppet opp.

Samtidig som alle AI firma holder på å gå konkurse.

Vi kan ikke se noe bedre i fremtiden med mindre vi mater AI med noe nytt, og det er det ingen som ønsker å gjøre.

Adobe, google, openai, Microsoft etc. Aksjene stuper, ingen ønsker å bytte over til AI, spill selskapene snur.

AI skal alltid _snart_ bli fantastisk selv om dagens versjoner har svært begrenset nytte.

Og har enda til gode å se et produkt hvor AI er brukt i stor grad som faktisk har noen som helst suksess. Microsoft skryter vel av at de bruker mye AI i uktviklingen sin. Og Windows 11 er nå så dårlig at det knapt er et brukanes OS.

• Liker 2
Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Oasis (Minecraft) kom ut for 2 år siden med samme resultat som det vi nå ser fra Google.

WiiBoy skrev (1 time siden):

Det vil medføre katastrofe på børsen

Ja.

Screenshot_20260205-172356.thumb.png.e3a0adf80359e041b1fcb386f5a0bfbb.pngScreenshot_20260205-172421.thumb.png.45d44b51d9a92e1530cccf152597a01c.pngScreenshot_20260205-172648.thumb.png.ce4eea472d4b5a75f232b5cdb9f2827d.png

Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Nevn ett eneste reelt bruksområde for generativ AI. Jeg venter

Hva? Bruker det hver dag i arbeidet mitt... Akkurat nå så hjelper den meg med å nedgradere et program som heter RViz i ROS-økosystemet, og feilsøke YAML-filene for inkompatibel formattering.

Det er så uendelig mye lettere å gjøre enn å måtte lese meg opp i dokumentasjon på versjonsporting, eller å måtte finne instrukser på hvordan du skal gjøre en nedgradering og knytte det sammen med resten av systemet. Av og til bommer den, men i det store og det hele så gjør den meg ekstremt mye mer effektiv i arbeidet mitt, og det er en no-brainer for selskapet å betale for at jeg skal ha tilgang til en god generativ AI agent.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hva? Bruker det hver dag i arbeidet mitt... Akkurat nå så hjelper den meg med å nedgradere et program som heter RViz i ROS-økosystemet, og feilsøke YAML-filene for inkompatibel formattering.

Det er så uendelig mye lettere å gjøre enn å måtte lese meg opp i dokumentasjon på versjonsporting, eller å måtte finne instrukser på hvordan du skal gjøre en nedgradering og knytte det sammen med resten av systemet. Av og til bommer den, men i det store og det hele så gjør den meg ekstremt mye mer effektiv i arbeidet mitt, og det er en no-brainer for selskapet å betale for at jeg skal ha tilgang til en god generativ AI agent.

Jeg bruker også AI i arbeidet mitt. Men jeg kan ikke si at det har revolusjonert det på noen måte. Verken for meg eller mine kollegaer. Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men som utvikler er verdien av AI i all hovedsak skriving av boilerplate og f.eks. lage datamodeller av json-strukturer. Og kanskje litt sparring hvis jeg har låst meg fast. Med en gang jeg prøver å bruke AI til å faktisk gjøre reellt kodearbeid så skaper den mer kluss (og merarbeid for meg) enn om jeg bare hadde gjort alt selv fra scratch.

Og det er nettopp dette jeg mener; AI er solgt som et intelligent produkt som jobber for deg. Men jeg har enda til gode å se dette i praksis. Det eneste jeg ser er AI brukt som et hjelpemiddel på lik linje med alle andre hjelpemidler. Og det er ikke så veldig revolusjonerende. Ikke i nærheten av verd pengene og ressursene som slenges etter alt med AI i navnet.

• Liker 3
Skrevet
8 minutes ago, Kajac said:

Jeg bruker også AI i arbeidet mitt. Men jeg kan ikke si at det har revolusjonert det på noen måte. Verken for meg eller mine kollegaer. Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men som utvikler er verdien av AI i all hovedsak skriving av boilerplate og f.eks. lage datamodeller av json-strukturer. Og kanskje litt sparring hvis jeg har låst meg fast. Med en gang jeg prøver å bruke AI til å faktisk gjøre reellt kodearbeid så skaper den mer kluss (og merarbeid for meg) enn om jeg bare hadde gjort alt selv fra scratch.

Hvilke AI-modeller bruker du? Det er en stor forskjell mellom å bruke Claude Opus i terminalen og ChatGPT 5.2 i browseren.

Skrevet
1 hour ago, Iki said:

Ja.

Screenshot_20260205-172356.thumb.png.e3a0adf80359e041b1fcb386f5a0bfbb.pngScreenshot_20260205-172421.thumb.png.45d44b51d9a92e1530cccf152597a01c.pngScreenshot_20260205-172648.thumb.png.ce4eea472d4b5a75f232b5cdb9f2827d.png

Grafene dine er zoomet inn på en dag. De beviser ingenting.

Ironisk nok, hadde du brukt AI til å analysere ditt argument, så kunne du ungått denne feilen og fokusert på det du har rett i: Det er mye motstand mot mot AI blant utviklere og spillere og markedet er bekymret for at AI ikke vil tjene like mye som de har lovet.

https://g.co/gemini/share/8aaa72466b8b

Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Og det er nettopp dette jeg mener; AI er solgt som et intelligent produkt som jobber for deg. Men jeg har enda til gode å se dette i praksis. Det eneste jeg ser er AI brukt som et hjelpemiddel på lik linje med alle andre hjelpemidler. Og det er ikke så veldig revolusjonerende. Ikke i nærheten av verd pengene og ressursene som slenges etter alt med AI i navnet.

Å gå fra "reelt brukbart" til "revolusjonerende" er å flytte fryktelig på målstreken.

Nå blir det veldig "inside baseball" her, men kan ta et eksempel hvor det sparte meg mye tid, og det var når jeg kunne portere et sanntidsoperativsystem til GCC uten å måtte sette meg dypt inn i AAPCS32 som er en konvensjon som er definert over 41 A4-sider, for å fikse et ørlite problem.

Jeg har ikke lyst å bruke tid på å lære meg det, jobben min har neppe lyst å betale for at jeg lærer meg det, og med mindre jeg skal bytte karriere til utvikling av kompilatorer for eldre ARM-prosessorer så kommer det trolig til å bli glemt etter en stund også.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (1 time siden):

Grafene dine er zoomet inn på en dag. De beviser ingenting.

Ironisk nok, hadde du brukt AI til å analysere ditt argument, så kunne du ungått denne feilen og fokusert på det du har rett i: Det er mye motstand mot mot AI blant utviklere og spillere og markedet er bekymret for at AI ikke vil tjene like mye som de har lovet.

https://g.co/gemini/share/8aaa72466b8b

Screenshot_20260205-195856.thumb.png.d188840899c53c57f2a8eccb84b645e1.pngScreenshot_20260205-195915.thumb.png.eb321b98e004c73035ba0a7c546fac35.png

Ja det ser jo virkelig positivt ut om man ser over lengre tid...

• Liker 1
Skrevet (endret)
51 minutes ago, Iki said:

Screenshot_20260205-195856.thumb.png.d188840899c53c57f2a8eccb84b645e1.pngScreenshot_20260205-195915.thumb.png.eb321b98e004c73035ba0a7c546fac35.png

Ja det ser jo virkelig positivt ut om man ser over lengre tid...

6 måneder er ikke lang nok tid. 

Og hvor ble det av Google?! Valgte du seriøst å ikke inkludere grafen for Google fordi grafen ikke støttet ditt argument?

Her er hva som faktisk har skjedd siste 5 år for AI-selskapene Google og Microsoft. (Adobe har en markedsverdi på 2.5% av google og ingen gode AI-modeller så de er ikke inkludert)

Screenshot2026-02-05203307.png.3b3262a8850769b0bb02928b34fb8c91.pngScreenshot2026-02-05203250.png.9bc8b5da542c69080cf6ea05ab2675f0.png

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (2 timer siden):

6 måneder er ikke lang nok tid.

Blir litt feil å ta dem med før dem starter AI satsingen sin all den tid det er snakk om AI påvirkningen av aksjene...

Skrevet (endret)
36 minutes ago, Iki said:

Blir litt feil å ta dem med før dem starter AI satsingen sin all den tid det er snakk om AI påvirkningen av aksjene...

Helt enig, la oss se nøyaktig på perioden for AI-satsingen. AI-kappløpet startet da ChatGPT ble lansert i november 2022.

Siden da har Microsoft gått opp ca. 66% (fra $240 til $400) og Google har gått opp over 200% (fra $95 til $320).

Tallene viser det motsatte av hva du påstår. AI-satsingen har gitt høy fortjeneste til aksjonærene, ikke en katastrofe på børsen.

Endret av Camlon
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...