Gå til innhold

Formel 1 - 2026

Hvilket Team holder du med i 2026 sesongen?   

27 stemmer

1. 1. Hvilket Team holder du med i 2026 sesongen?

• Alpine
      0
    • Aston Martin
      0
    • Ferrari
      7
    • Haas
      0
    • Audi
      1
    • McLaren
      9
    • Mercedes-AMG
      2
    • Racing Bulls
      0
    • Red Bull Racing
      3
    • Williams Racing
      1
    • Caddilac
      4
  2. 2. Hvem håper du vinner WDC?

• Lando Norris
      3
    • Oscar Piastri
      7
    • George Russell
      1
    • Kimi Antonelli
      0
    • Max Verstappen
      4
    • Isack Hadjar
      0
    • Charles Leclerc
      4
    • Lewis Hamilton
      4
    • Alex Albon
      1
    • Carlos Sainz
      0
    • Liam Lawson
      0
    • Arvid Lindblad
      0
    • Fernando Alonso
      1
    • Lance Stroll
      1
    • Esteban Ocon
      0
    • Ollie Bearman
      0
    • Nico Hulkenberg
      0
    • Gabriel Bortoleto
      0
    • Pierre Gasly
      0
    • Franco Colapinto
      0
    • Valtteri Bottas
      1
    • Sergio Perez
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dovreekspressen skrev (5 minutter siden):

Jeg har sett og hørt F1 live på Spa, Monza og Monaco. Én gang med V8 i 2013, siden med hybridene. For min del foretrekker jeg hybridene. V8 var umenneskelig høyt. Så for meg var ikke opplevelsen noe dårlige med hybrider, heller motsatt. Det er jo en råskap i disse sugemotorene på hysterisk turtall, det skal de ha. Men hybridene kjører i ring rundt dem, og det med begrensning i fuel flow. Jeg velger ytelse over lyd 10 av 10 ganger. Lyd er bare tøft når du samtidig er raskest. I Formel 1 brukes det ikke en kalori på lyden, med mindre man blir tvunget til det gjennom regelverket.

Et annet aspekt er at de aller fleste ser Formel 1 på TV. Da spiller det ingen rolle hvordan lyden faktisk er, for TV-høyttalere kan på ingen måte yte F1-motorene rettferdighet. Ikke bare er motorlyden mikset ned på sendingene. De færreste skrur lyden opp til maks heller.

Ja det er de fleste som sikkert har vendt seg til det. Det var imidlertid ramaskrik i starten og så vidt jeg husker og mener ble det lagt til kunstig ekstra-lyd fra bilen.

Nei glem tv, helt enig, det kan ikke erstatte noe som helst ute i det fri.

Jeg er også motstander av asfalt som sikkerhet/avkjøringssoner. De har så langt jeg ser fjernet noe av det og erstattet med klassisk grus. Vet ikke om FIA/arrangøren tenker på estetikken her. Håper det er én av faktorene. Moderne baners prioritering og idé om layout synes jeg er mislykket. Fint hvis førene får en fin bane å utfordre seg på. Men det er også noe som heter publikum. 

Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes valg av arkitektur og miljø er blitt for ensartet for mange av banene. Unntak finnes. Baku t.eks..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble gjort noen forsøk med trompet-form på eksosrøret. Det ble aldri noe mer ut av det. Og så var det vel også snakk om noen separate utløp for wastegate, mener jeg å huske. 

Baku er en kul bane. Jeg liker også COTA, det har blitt en klassiker. Er på bucket list. Får se an om det er mulig å dra dit i min levetid. Akkurat nå og de neste tre åra frister det ikke.

Det er noe enkelt og funksjonelt over grus eller gress i avkjøringssonene. Da er det visst plutselig ikke så vanskelig å holde seg innenfor allikevel. Men de må vel ta hensyn til annen motorsport også, motorsykler, track days etc.

En stor grunn til at jeg liker hybridmotorene er interessen min for det tekniske. De er mer interessante fra et teknisk synspunkt. Jeg har alltid likt Porsche, mye pga. alle tekniske nyvinninger de har kommet opp med. 959 var jo fantastisk i sin tid. Og 911 turbo før der igjen. Og selvfølgelig alle løpsbilene. Keramiske ventiler, variable innsugningsrør, variable ventiler, sekvensiell turbo og masse annet godteri. Hybridisering er bare en fortsettelse i samme gate imo.

Motorer er noe jeg har en sjanse til å skjønne hvordan fungerer. I motsetning til aerodynamikk, som minner mer om heksekunst. Det sies at Adrian Newey kan se luft. Det kan ikke jeg, og neppe så mange andre heller. Jeg mistenker at det er en svært liten andel av fansen som forstår noe særlig aerodynamikk. Det er i hvert fall inntrykket mitt. I det virkelige liv møter jeg vel ca. ingen som skjønner stort av det.

Heller spec. aero enn spec. motor, slik det nesten er blitt nå. Det store temaet de siste dagene er kompresjonsforholdet på Mercedes-motoren. Seinest i dag har det vært noen interessante uttalelser fra f.eks. Toto Wolff. Blir spennende å se utviklingen i den saken.

Nico_Rosberg_2911639b.jpg?imwidth=960

F1-Exhaust-tailpipe-comparison-1536x1139

https://www.skysports.com/f1/news/12433/10012774/engine-exhaust-changes-to-make-cars-louder-for-2016-season

Skrevet
Dovreekspressen skrev (På 11.2.2026 den 21.54):

Baku er en kul bane. Jeg liker også COTA, det har blitt en klassiker. Er på bucket list. Får se an om det er mulig å dra dit i min levetid. Akkurat nå og de neste tre åra frister det ikke.

Hvilken bane er COTA? Kanskje jeg bør forte meg å se et løp igjen før alt av lyd på bilene er borte. Så mye innsikt og iver over motorteknologi og annet har ikke jeg. Vet hva wastegate er, og lyden av det er noe av det som gjør rally kult synes jeg. Samt det at de passerer epletreet til fru Petterson med centimeter i 190 km/t. Når bilene har passert er det ikke ett eple igjen.

Du burde vel strengt tatt få være VIP i pit/garasje og snakke med ingeniørene. Eller en invitasjon til fabrikken. Hvis det skulle bli tilfelle så ser vi nok ikke deg på tilskuer benken på et løp.

Sendte inn et spørsmål til Atle Guldbransen under et løp en gang for mange år siden. Han ble brått litt engasjert i temaet. Spørsmålet til Guldbransen hvilket syn han hadde på Hermann Tilke sine løsninger for layout på banene, som i hvert fall ikke tiltalte meg, og at han hadde monopol på å gjøre dette.

Skrevet
Sovna skrev (26 minutter siden):

Hvilken bane er COTA

COTA står for Circuit of the Americas og er en kjent racerbane som ligger i Elroy, Texas, like utenfor Austin i USA. 

Skrevet

Nå er det mulig jeg ikke helt skjønner hvordan bilene fungerer, men slik det har blitt forklart synes jeg det begynner å bli eeeeeeekstremt komplekst å kjøre en formel 1 bil. Virker nesten som man blir/er nødt til å fokusere mer på systemene/teknologien enn på kjøringen?

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (6 minutter siden):

Nå er det mulig jeg ikke helt skjønner hvordan bilene fungerer, men slik det har blitt forklart synes jeg det begynner å bli eeeeeeekstremt komplekst å kjøre en formel 1 bil. Virker nesten som man blir/er nødt til å fokusere mer på systemene/teknologien enn på kjøringen?

632327545_1493008469496351_7727275024196743430_n.jpg

Skrevet

Jeg er foreløpig optimist når det gjelder kompleksiteten. Jeg tror det kan gi god underholdning, men det avhenger av god formidling til seerene. Grafikk som boost, energinivå etc. Men jeg ser samtidig faren ved at det blir litt mye Mario Kart. La oss gi det noen løp før vi konkluderer. At førerne klager bør ikke tillegges for mye vekt. De er mest opptatt av baner som er morsomme å kjøre, og liten grad baner som er morsomme å se racing på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...