Gå til innhold

«Linux-boom» etter Windows 10-slutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fibonacci skrev (13 minutter siden):

Gledelig! Det er også flere grunner til å boikotte Microsoft nå om dagen.

For folk flest er Linux fullt ut bra nok til det meste. For utviklere er det faktisk bedre på mange måter. Og den kunnskapen man tilegner seg gjennom bruk av Linux har en tendens til å holde seg relevant lenger i tid tid enn Windows. Mao det er lettere å leve år etter år med Linux enn Windows. Og teknologien er mer synlig i Linux enn i Windows slik at man får en dypere forståelse enn i Windows. Det er nå min erfaring etter å ha brukt linux siden 1996. Og med tanke på hvor sårbar vi som samfunn har blitt ved avhengighet til USA sin teknologi base for tjenester..så er det et veldig fornuftig langsiktig strategisk valg å velge bort windows.

Så jeg heier på alle som velger bort Windows og alle andre lukkede systemer og går for Linux. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (42 minutter siden):

For folk flest er Linux fullt ut bra nok til det meste. For utviklere er det faktisk bedre på mange måter. Og den kunnskapen man tilegner seg gjennom bruk av Linux har en tendens til å holde seg relevant lenger i tid tid enn Windows. Mao det er lettere å leve år etter år med Linux enn Windows. Og teknologien er mer synlig i Linux enn i Windows slik at man får en dypere forståelse enn i Windows. Det er nå min erfaring etter å ha brukt linux siden 1996. Og med tanke på hvor sårbar vi som samfunn har blitt ved avhengighet til USA sin teknologi base for tjenester..så er det et veldig fornuftig langsiktig strategisk valg å velge bort windows.

Så jeg heier på alle som velger bort Windows og alle andre lukkede systemer og går for Linux. 

Enig. Det eneste som gjør meg litt betenkt er det en her som sa at gaming vil bli noe påvirket i negativ retning. 

Skrevet
Boing_80 skrev (13 minutter siden):

Enig. Det eneste som gjør meg litt betenkt er det en her som sa at gaming vil bli noe påvirket i negativ retning. 

Det handler om drivere til grafikkort som ikke har blitt levert til linux. Dette er lett å rette på og vil tro det snart ikke har relevans. 

Skrevet

Og dette vil ta helt av, Microsoft er en sikkerhetsrisiko i skyggen av all galskap som skjer for tiden, regner med Linux vil være kjernen i Europa og i mange andre land for og ta eierskap til systemer og data.

Skrevet (endret)
obygda skrev (2 timer siden):

Det handler om drivere til grafikkort som ikke har blitt levert til linux. Dette er lett å rette på og vil tro det snart ikke har relevans. 

Okei. Vet du om den siste driveren for Nvidia skjermkort som er versjon 580.126.09 er problemfri?

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/

Og ikke minst, hvor kan undersøke om det er feil med driveren? Skulle tippe forumet til Nvidia, eventuelt Reddit. Sistnevnte har jeg imidlertid slettet for godt.

Endret av Boing_80
Skrevet
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Det går an å lage et dual boot-system, så man kan boote inn i Windows om man vil spille. Og Linux for alt annet.

Hva er fordelene og ulempene med dual boot?

Skrevet (endret)
2 hours ago, Boing_80 said:

Ulempen med dualboot med Windows er at windows-oppdateringer har en tendens til å prøve å ødelegge dual-boot ved oppdateringer.

kilder:

diskpart.com
reddit.com
perplexity.ai (nettsøk)

Problemet kan omgås ved at Linux installeres på separat disk/ssd - det er ikke viden kjent for meg iallefall at windows-oppdateringer ødelegger boot/efi -partisjoner på andre disker enn der windows er installert på.

Endret av geir__hk
Skrevet
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Okei. Vet du om den siste driveren for Nvidia skjermkort som er versjon 580.126.09 er problemfri?

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/

Og ikke minst, hvor kan undersøke om det er feil med driveren? Skulle tippe forumet til Nvidia, eventuelt Reddit. Sistnevnte har jeg imidlertid slettet for godt.

Jeg har ikke testet da jeg ikke har skjermkort for denne driveren - jeg spiller heller aldri - så for meg som ikke spiller...spiller det heller ingen rolle. Men jeg leser at steam fungerer bra på Linux

• Liker 1
Skrevet
42 minutes ago, kremt said:

Det er kanskje best å ha ulike OS på hver sin maskin. Dual boot er en vei inn til mange problemer. 

For å presisere så gjelder det dual boot med Windows 11

Skrevet
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Bare ulemper. Om du uansett skal boote til Windows innimellom, så er det jo ikke noe vits å ha Linux som et andrevalg. Det vil aldri bli brukt, er min erfaring.

Skrevet
frohmage skrev (Akkurat nå):

Bare ulemper. Om du uansett skal boote til Windows innimellom, så er det jo ikke noe vits å ha Linux som et andrevalg. Det vil aldri bli brukt, er min erfaring.

Okei. Jeg prøvde nettopp Bazzite på Virtual machine og likte oppsettet og et rent OS. Dual boot er uaktuelt uansett. Jeg bruker ingen tunge programmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...