Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Melding lagt til av Uderzo,

Dette er en tråd om terrorangrepet i Sydney.
Vis respekt for ofrene og hold dere til tema.

Avsporinger, politiske sidespor og usaklige innlegg vil bli fjernet og kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Atib Azzad skrev (14 minutter siden):

Hovedinnholdet relatert til inyheters propagandering av en isolert setning fra foredraget ér at han ikke mente det som en etisk eller moralsk vurdering av voldshandlinger, at han personlig ikke anser 7. oktober som en seier eller triumf, men et forsøk på å forklare perspektivet til et okkupert folk.

Kan kanskje sitere den tredje bruken av ordsalat:

Sitat

Personer med narsissistiske personlighetstrekk kan benytte ordsalater som en hersketeknikk eller som en måte å forvirre eller manipulere andre mennesker.[11]

Kanskje fremheve denne setning fra bruk #2 

Sitat

I en hverdagslig sammenheng – eller i medier – benyttes ofte uttrykket om en flytende ordstrøm uten innhold, hvor det blir vanskelig for lytteren å forstå hva taleren vil frem til, for eksempel en politisk tale uten et forståelig budskap.[1][4][5][6] Slike ordsalater kan høres imponerende ut for lytteren, selv om taleren egentlig ikke sier noe mens vedkommende kjøper seg tid.[7]

Atib Azzad skrev (17 minutter siden):

Kjempekompliserte greier.. Hvem aner hva han mener?! Han skriver jo så langt!

Dette forsøket på syrlighet ovenfor andres evne til å lese lengre tekster hadde muligens fremstått mindre komisk om den ikke kom i kjølvannet av en manglende evne til å analysere bruktbilselgerretorikk på en knapp A4-side.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, Ballalaika said:

Kan kanskje sitere den tredje bruken av ordsalat:

Kanskje fremheve denne setning fra bruk #2 

Dette forsøket på syrlighet ovenfor andres evne til å lese lengre tekster hadde muligens fremstått mindre komisk om den ikke kom i kjølvannet av en manglende evne til å analysere bruktbilselgerretorikk på en knapp A4-side.

Altså hvorvidt det er noe han mener, eller om han forleder med ordene sine har ikke jeg forutsetninger for å spekulere í.
Men jeg synes det er helt tydelig hva han forsøker si, kommunikasjonen er ikke vanskelig.
At du på forhånd har bestemt deg for at det er illegitimt eller utroverdig skriver seg vel bare inn i dit vante mønster. Men det er ikke dermed en ordsalat.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Altså hvorvidt det er noe han mener, eller om han forleder med ordene sine har ikke jeg forutsetninger for å spekulere í.
Men jeg synes det er helt tydelig hva han forsøker si, kommunikasjonen er ikke vanskelig.
At du på forhånd har bestemt deg for at det er illegitimt eller utroverdig skriver seg vel bare inn i dit vante mønster. Men det er ikke dermed en ordsalat.

Hva er det han tydelig forsøker å si?

Hvis man starter et innlegg med å si noe for så å bruke resten av innlegget på å motsi dette var det kanskje ikke så tydelig likevel?

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
Skrevet
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Synes du det var et bra foredrag? Det ligger ute i sin helhet på youtube

• Liker 5
Skrevet
Just now, DukeNukem3d said:

Synes du det var et bra foredrag? Det ligger ute i sin helhet på youtube

Jeg har ikke hørt det, skal sjekke det ut når jeg får tid, muligens til torsdag.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke hørt det, skal sjekke det ut når jeg får tid, muligens til torsdag.

Jeg så det i sin helhet igår.

Det er ingenting som tyder på at sitatet er tatt ut av kontekst på noen som helst måte. 

Og ellers sjokkerende svakt faglig nivå til en professor å være.

• Liker 6
Skrevet

Såg rätt mye av föredraget. Han verkar tycka att 7 oktober er en slags frigörelse av Palestina der Israel får igen och palestinerna visar at de har makt eller noe sånt. 

Sen älskar han Iran men tror ikke han sa et ord om regimet som styrer der och han tror at Israel vil ha världsherredömme men eftersom Iranierna er så fantastiska och bestämda så kommer det aldrig gå. 

Han sa det han blev siterade på och det passar bra in i hela föredraget. Objektivt sätt så likar han nog ikke att folk dör men når det medför att det blir ett stick i backen på den Israeliska dragen (det var sån ca det han sa) så tror jag ikke han bryr sig överhuvudtaget och det er inget konstigt at kalla terrorn vacker. 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, fredrik2 said:

Såg rätt mye av föredraget. Han verkar tycka att 7 oktober er en slags frigörelse av Palestina der Israel får igen och palestinerna visar at de har makt eller noe sånt. 

Sen älskar han Iran men tror ikke han sa et ord om regimet som styrer der och han tror at Israel vil ha världsherredömme men eftersom Iranierna er så fantastiska och bestämda så kommer det aldrig gå. 

Han sa det han blev siterade på och det passar bra in i hela föredraget. Objektivt sätt så likar han nog ikke att folk dör men når det medför att det blir ett stick i backen på den Israeliska dragen (det var sån ca det han sa) så tror jag ikke han bryr sig överhuvudtaget och det er inget konstigt at kalla terrorn vacker. 

Jeg lytter til den nå. Og foredraget er fornuftig. Viktigste punktet til nå: Vesten forstår ikke Midtøsten, de tror at veien til suksess er å slå hardere hvis de møter motstand.

Det ser faktisk ut som det er Vestens, spesielt USAs og Israels innfallsvinkel. Fullstendig idiotisk.

Skrevet

Når det gjelder uttalelsen om 7de oktober så er det etter min tolkning en egenhet ved denne professoren. Han brukte uttrykket "beautiful" i en annen sammenheng. Antageligvis slikt han bruker i mange sammenhenger.

Det er ikke fintfølende, men det har sin forklaring.

Skrevet

Ikke bare kaller Hussein den brutale terroraksjonen for vakker og et nålestikk i rumpa på dragen, men han sår også tvil om hvem som utførte aksjonen og om det i hele tatt var terror. Dekker alle baser der, den gode professoren. 

Og så smører han på med at Israel er en falsk stat og litt klassiske antisemittiske konspirasjoner om at jødene styrer media. 

Etterpå fikk han applaus og sjokolade fra sosialistene. Fine holdninger der ute på ytre venstre.

• Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, VifteKopp said:

Ikke bare kaller Hussein den brutale terroraksjonen for vakker og et nålestikk i rumpa på dragen, men han sår også tvil om hvem som utførte aksjonen og om det i hele tatt var terror. Dekker alle baser der, den gode professoren. 

Og så smører han på med at Israel er en falsk stat og litt klassiske antisemittiske konspirasjoner om at jødene styrer media. 

Etterpå fikk han applaus og sjokolade fra sosialistene. Fine holdninger der ute på ytre venstre.

Han kaller 7de oktober for et vendepunkt uavhengig av hva du mener om det var terror eller ikke terror. Han tar ikke stilling til det. Det er ikke å så tvil, det er avstand.

Skrevet
Imaginacíon skrev (16 minutter siden):

Han kaller 7de oktober for et vendepunkt uavhengig av hva du mener om det var terror eller ikke terror. Han tar ikke stilling til det. Det er ikke å så tvil, det er avstand.

Han sier:

"Du kan gjerne mene hva du vil om 7. oktober. Om det er terror eller ikke terror, eller hvem som står bak og ikke står bak, eller hva som skjedde den 7. oktober."

Det er en fin liten hundefløyte. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutes ago, VifteKopp said:

Han sier:

"Du kan gjerne mene hva du vil om 7. oktober. Om det er terror eller ikke terror, eller hvem som står bak og ikke står bak, eller hva som skjedde den 7. oktober."

Det er en fin liten hundefløyte. 

Hendig nok utelot du den delen hvor han snakker om at det er et vendepunkt. Det du siterer brukes for å understreke i hvor stor grad det var et vendepunkt.

Endret av Imaginacíon
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Hendig nok utelot du den delen hvor han snakker om at det er et vendepunkt. Det du siterer brukes for å understreke i hvor stor grad det var et vendepunkt.

Det endrer ingenting ved det jeg siterte. 

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Nei for hvorfor skal en bry seg med kontekst, når en har et viktig "poeng" en skal få frem?

Det er ikke kontekst for det endrer ikke sitatet.

Ingen er uenige om at 7. oktober var et vendepunkt. Det er ikke det kontroversielle. 

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, VifteKopp said:

Det er ikke kontekst for det endrer ikke sitatet.

Ingen er uenige om at 7. oktober var et vendepunkt. Det er ikke det kontroversielle. 

Hvorvidt du er enig eller ikke i om det er et vendepunkt er uvesentlig. For professoren var det et viktig punkt og sitatet du kom med var et retorisk grep for å få frem det.

Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Når det gjelder uttalelsen om 7de oktober så er det etter min tolkning en egenhet ved denne professoren. Han brukte uttrykket "beautiful" i en annen sammenheng. Antageligvis slikt han bruker i mange sammenhenger.

Vi er der ja

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Hvorvidt du er enig eller ikke i om det er et vendepunkt er uvesentlig. For professoren var det et viktig punkt og sitatet du kom med var et retorisk grep for å få frem det.

Hans Rustad om 22. juli: 

"Du kan gjerne mene hva du vil om 22. juli. Om det er terror eller ikke terror, eller hvem som står bak og ikke står bak, eller hva som skjedde den 22 juli. Men det var et vendepunkt!"

Helt uproblematisk ja. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...