Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Melding lagt til av Uderzo,

Dette er en tråd om terrorangrepet i Sydney.
Vis respekt for ofrene og hold dere til tema.

Avsporinger, politiske sidespor og usaklige innlegg vil bli fjernet og kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 12/30/2025 at 5:32 PM, HasuUser said:

Så de kunne skyte ned sivile på en strand i Australia fordi noen angivelig har blitt drept i matkø på Gaza? 

Når man er så dum at man generaliserer rundt raser og religioner slik disse skytterne gjorde, så er ikke det en veldig usannsynlig tankegang. De ser noen jødiske personer gjøre noe mot dem, også tar de hevn på andre jødiske personer. Å være rasistisk på den måten er faktisk helt normalt.

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet
Ballalaika skrev (58 minutter siden):

En person ble lagt i bakken og Skambankt av politiet på åpen gate for å ha kritisert Israel i London i går. Hmm..

Og to jødiske menn ble knivstukket i London i dag. Betegnes som terror. Hmm..

• Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (På 29.4.2026 den 22.06):

En person ble lagt i bakken og Skambankt av politiet på åpen gate for å ha kritisert Israel i London i går. Hmm..

Her ser man måtte hentes av ambulanse etter å ha blitt banket av politiet 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet

Ja for faen. 

Vi alle vet at folk blir banket for å kritisere Israel. Det er nemlig ikke helt omvendt. Det er derfor jødiske skoler og synagoger må ha 24/7 beskyttelse- herregud altså

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (På 15.12.2025 den 20.36):

når kristne, muslimer og jøder levde fredelig side om side i daværende Palestina, så trengtes inget "Israel"

De gjorde jo ikke det. Araberne startet forsøk på folkemord på jødene i Palestina fra tidlig 1900-tall.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Link?

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (På 30.4.2026 den 23.03):

Terroren mot jødene bare fortsetter ja. 

vedkommende er vist psykiatrisk svingdør-pasient med lang historie med vold og innleggelser. Timer før han knivstakk "to jøder på åpen gate",  knivstakk han sin egen venn også.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (5 timer siden):

vedkommende er vist psykiatrisk svingdør-pasient med lang historie med vold og innleggelser. Timer før han knivstakk "to jøder på åpen gate",  knivstakk han sin egen venn også.

Hvorfor hermetegn btw?

• Liker 1
Skrevet (endret)

De lar det gå utover jødene mer og mer.. Flere av disse bak islamistisk terror var jo "psykiatriske pasienter" også får vi fortalt i ettertid.

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
21 minutes ago, Ballalaika said:

NTNU-professoren Bassam Hussein som kom med den famøse uttalsen om at 7 okt var det vakreste som har skjedd i vårt århundre har kommet med et slags skriftlig tilsvar til kritikken. Som forventet, fra den sfæren, er det en ordsalat.

https://www.universitetsavisa.no/7-oktober-bassam-hussein-israel/la-meg-vaere-helt-tydelig-jeg-betrakter-ikke-7-oktober-som-en-seier-eller-triumf/456703

Ja, selvsagt, for et urimelig svar på en kampanje som har isolert én setning fra foredraget hans!

Jeg har nok misforstått hva ordet ordsalat betyr, for jeg trodde det var en serie usammenhengende ord uten tilknytning til hverandre. For her kan jeg lett dedusere setninger , og mening av ordene som er plassert i rekkefølge. Fks:

[...]la meg være helt tydelig: Jeg betrakter ikke 7. oktober som en seier eller triumf, særlig ikke i lys av de mange ofrene denne dagen og i tiden etterpå. Tap av sivile liv er dypt tragisk, uten skinn av noe vakkert, og skal aldri romantiseres.

I mitt foredrag brukte jeg 7. oktober som en analytisk referanse til historiske hendelser – som et vendepunkt – sett i lys av over hundre år med kolonisering av Palestina.
Når jeg beskriver hendelsen, er det i denne konteksten, med utgangspunkt i den palestinske befolkningens historiske og politiske erfaringer.
I dette historiske perspektivet kan 7. oktober forstås som en frigjøring fra langvarig blokade, brutal kontroll og begrensninger.
For vi vet at Gaza i mange år har vært underlagt brutale restriksjoner – inkludert kontroll over antall tillatte kalorier per innbygger i Gaza og begrensninger i alle grunnleggende behov og ressurser. 7. oktober er et fangeopprør etter 20 års brutal blokade.

Videre representerer 7. oktober, sett fra et strategisk perspektiv, et moment som har påvirket flere etablerte myter om Israel:
Den har utfordret oppfatninger om militær uovervinnelighet, endret dynamikken i strategisk avskrekking, og reist spørsmål om hvorvidt eksisterende internasjonale institusjoner og normer faktisk håndheves likt for alle parter.
Den har også synliggjort ulike standarder for folkerett og menneskerettigheter i favør av den sterkeste og okkupantens overlegenhet, mens et offer må forsvare sitt opprør. 

Bruken av et sterkt adjektiv i mitt foredrag, er ment å understreke hendelser som historien dreier seg rundt, i en ny vending som er avgjørende for fortellingen, ikke som en etisk eller moralsk vurdering av voldshandlinger.

Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg har nok misforstått hva ordet ordsalat betyr, f

Dette er kanskje en grei oppsummering:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ordsalat

Sitat

I en hverdagslig sammenheng – eller i medier – benyttes ofte uttrykket om en flytende ordstrøm uten innhold, hvor det blir vanskelig for lytteren å forstå hva taleren vil frem til, for eksempel en politisk tale uten et forståelig budskap.[1][4][5][6] Slike ordsalater kan høres imponerende ut for lytteren, selv om taleren egentlig ikke sier noe mens vedkommende kjøper seg tid.[7]

Jeg bruker begrepet altså i den videre hverdagslige betydningen, ikke i den strengere bokstavelige psykiatriske betydningen man ser feks i psykiatri.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, Ballalaika said:

Dette er kanskje en grei oppsummering:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ordsalat

Jeg bruker begrepet altså i den videre hverdagslige betydningen, ikke i den strengere bokstavelige psykiatriske betydningen man ser feks i psykiatri.

Hvis du ikke får tak i innholdet i teksten, eller hva den vil frem til tror jeg problemet ligger på dine skuldre..
IDK.. Just sayin'

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke får tak i innholdet i teksten, eller hva den vil frem til tror jeg problemet ligger på dine skuldre..
IDK.. Just sayin'

Du kan jo forklare oss hva som er innholdet i teksten. For å demonstrere at jeg bommer meg ut.

Om man må sitere halve innlegget i ett sitat for å vise hva innlegget handler om er det en typisk indikator på at innlegget er en ordsalat.

• Liker 3
Skrevet
20 minutes ago, Ballalaika said:

Du kan jo forklare oss hva som er innholdet i teksten. For å demonstrere at jeg bommer meg ut.

Om man må sitere halve innlegget i ett sitat for å vise hva innlegget handler om er det en typisk indikator på at innlegget er en ordsalat.

Hovedinnholdet relatert til inyheters propagandering av en isolert setning fra foredraget ér at han ikke mente det som en etisk eller moralsk vurdering av voldshandlinger, at han personlig ikke anser 7. oktober som en seier eller triumf, men et forsøk på å forklare perspektivet til et okkupert folk.

Kjempekompliserte greier.. Hvem aner hva han mener?! Han skriver jo så langt!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

"Ja, selvsagt, for et urimelig svar på en kampanje som har isolert én setning fra foredraget hans!"

Jeg satte faktisk på hele foredraget hans igår (det ligger i sin helhet ute på youtube). Det er ingenting som tyder på at sitatet er tatt ut av kontekst eller noe slik. Foredraget er overraskende konspiratorisk og kunnskapsløst til at det er en professor som holder det. Materialet og presentasjonen minner heller om noe en VGS elev har rasket sammen kvelden før han skulle holde et 15 minutter presentasjon for klassen sin. Han starter foredraget med å si at Pål Steigan, ekstremisten vi kjenner til fra før av fra ytre venstre, "akkurat har oppsummert hele foredraget hans for han". Det forteller jo sitt i seg selv. 

Det handlet i hovedsak om Israel, Iran og litt om USA. En svakt begrunnet teori om at vi bør frykte Eretz Israel selvfølgelig, så cherrypicking av det han finner viktig med konflikten og en tweet fra Trump som jeg er enig i kan tolkes som en trussel om bruk av atombombe mot Iran. Men jeg ville vel lagt til at 90% av tweetene til Trump fra før av ikke kunne tas på alvor. Komisk ble det da han dro frem at Iran har en befolkning på 90 millioner, derfor kan ikke Iran tape noen krig. Uten å informere sitt publikum at 85%+ av befolkningen er mot eget regime. Det er altså heller et tidsspørsmål før regimet faller.

Når det kommer til meningsmotstandere med en viss faglig tyngde på sitt felt så tror jeg faktisk aldri jeg har sett noe som er så svakt.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...