Jarmo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Er du også for å fjerne fradrag for lån / kapitalkostnader? Finland hadde siste år med rentefradrag i fjor. Husker jeg riktig? Endret 1 time siden av Jarmo
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 hours ago, Cyrio said: Hvorfor skal de være lojale til "eget land"? Det er her etikk og moral entrer bildet. Har du verken etikk eller moral, og er kun opptatt av egen vinning, så stiller man slike spørsmål som du her kommer med.
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (5 minutter siden): Det er her etikk og moral entrer bildet. Har du verken etikk eller moral, og er kun opptatt av egen vinning, så stiller man slike spørsmål som du her kommer med. Si det til alle som jobber svart og snyter de offentlige for ytelser.
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 4 minutes ago, Jarmo said: Si det til alle som jobber svart og snyter de offentlige for ytelser. Ja, det gjør jeg. Du sammenligner altså disse judasene som selger statsborgerskapene sine for 30 sølvmynter, med snyltere? Ja, da er vi enige. Endret 1 time siden av Krig og fred
Cyrio Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kahuna skrev (4 minutter siden): Rike mennesker har det faktisk jævla bra i norge men de har oppdaget at de kan bli *enda* litt rikere om de flytter et annet sted. Etter at de har blitt rike i norge først selvfølgelig. Dette er en 'race to the bottom' og det er ingen god ide å prøve å 'vinne' kappløpet om å skatte rikinger minst. Det er det bare de rike som tjener på. Jeg har absolutt ingenting å vinne på å "forsvare" de som er såpass rike at det lønner seg for de å flytte ut av landet ettersom jeg dessverre ikke har grunnlag for å tro at jeg får sååå mange millioner på kontoen at det utgjør en forskjell. Men: Jeg er aktiv i arbeidslivet, jeg ser hva jeg som vanlig arbeidstaker betaler i skatt og jeg finner det forkastelig når jeg ser hvor lite jeg får igjen for det. Dersom en person legger ned såpass mange timer i sitt arbeid at han går opp litt i lønn kontres det med enda høyere skatt. Dersom en person mot formodning klarer å betale ned mesteparten av huslånet sitt til tross for dette belønnes personen med formueskatt. Det var en periode tilogmed snakk om å skattlegge fordelen av gratis parkering på arbeidsplassene. Hele skattesystemet slik det er bygget opp nå tillater i liten grad suksess, da skal det skattes bort. Og når det er slik for "vanlige dødelige" når de begynner å få en lønn litt over snittet så kan man jo tenke litt over hvor mye man skattlegges dersom man er så uheldig å være bedriftseier. (Som ikke nødvendigvis går så mye i pluss engang, det holder at du sysselsetter nok ansatte og går i null så må du skattlegges som om alt er fri kapital) Om du da er så heldig/flink/smart/"egoistisk" at du sitter på en formue i milliardklassen, ja da skjønner jeg at det blir tungt å svelge at du betaler nok skatt til å egenhendig endre kommuneøkonomien der du bor samtidig som du konstant blir syndebukken fordi du sier ifra at nok er nok, eller fordi du rett og slett kan spare millioner hvert eneste år på å flytte ut. Jeg finner det betenkelig at noen som sannsynligvis legger ned omtrent hele livet sitt i en bedrift og samtidig sysselsetter x antall personer skal være solidarisk ansvarlig for å dekke så mye som absolutt mulig, her i et land som nesten drukner i oljepenger. Da får man heller stå på litt mer i lønnsforhandlingene så man selv tjener litt mer dersom man synes man fortjener/trenger det, evnt støtte opp litt mer når andre ikke tørr å spørre hvorfor det har seg slik at 20% av befolkningen ikke engang gidder å jobbe. (Før hatten flyr av nå, selvsagt er det en del som ikke kan jobbe, men nekter å tro at det er 20% av oss) Tenk hvor mye skattepenger vi kunne fått om vi hadde klart å forbeholde trygda til de som faktisk trengte den. Det tilsvarer nok en del hotellkonger eller boligutleiere tipper jeg. 1
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (11 minutter siden): som selger statsborgerskapene Prøv igjen, Nordmenn fødd av Norske statsborgere er alltid og evig Norske.(noen få unntak er mulig)
Cyrio Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (20 minutter siden): Det er her etikk og moral entrer bildet. Har du verken etikk eller moral, og er kun opptatt av egen vinning, så stiller man slike spørsmål som du her kommer med. Ja, er det mer etisk korrekt å "dra" de med litt mer ned i elendigheta frem til de får nok og stikker slik at man sitter igjen med null, eller er det greit å la de beholde litt mer så de fremdeles ønsker å bli værende for å bidra? Er det moralsk riktig å kontre all suksess med inndragelse av midler? Skaper det mye suksess på sikt? Se på det offentlige systemet vårt, der har vi et godt eksempel på et "samfunn" hvor man ikke har noen insentiver for å tjene penger. Det er budsjettsprekker overalt, et særdeles lite fåtall som gidder å ta ansvar og det er en så stor hengemyr at ingen klarer å snu skuta selv om de skulle funnet på å prøve. Moral og etikk er spennende greier, men det er nok ikke så enkelt som at "jeg har null prosent, du har hundre prosent så da skylder du meg 50%" 1 1
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 15 minutes ago, Jarmo said: Prøv igjen Hvorfor skal jeg prøve igjen?
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 13 minutes ago, Cyrio said: Ja, er det mer etisk korrekt å "dra" de med litt mer ned i elendigheta frem til de får nok og stikker slik at man sitter igjen med null, eller er det greit å la de beholde litt mer så de fremdeles ønsker å bli værende for å bidra? Milliardærer er ikke "de med litt mer". Har du tilbragt for mye tid på Facebook?
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal jeg prøve igjen? Uvitenskap er alltid en bakdel av livet. Sitat Uvitenhet betyr manglende kunnskap, informasjon eller bevissthet om noe. Det kan beskrive en person som ikke er kjent med en situasjon, eller en generell tilstand av mangel på kunnskap eller erfaring. Begrepet brukes ofte for å beskrive situasjoner der folk er uvitende om et problem eller en sannhet, som i uttrykket «lykke i uvitenhet».
Cyrio Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Krig og fred skrev (8 minutter siden): Milliardærer er ikke "de med litt mer". Har du tilbragt for mye tid på Facebook? Jeg snakker ikke utelukkende om "milliardærer", det hadde du sett om du leste innleggene mine. Jeg snakker om at det (satt litt på spissen) utpå venstrefløyen virker som om alle med en årslønn som bikker en million er moralsk forpliktet til å donere bort halvparten av inntekten hvert år hele livet, i tillegg til alle andre skatter og avgifter selvsagt. Men for all del, kjør på. Vi er færre og færre som jobber, i tillegg til at disse forhatte milliardærene dine rømmer landet. Vi får ta opp tråden om 30-40 år og se hvor bra dette skatte-eksperimentet fungerte. Endret 1 time siden av Cyrio 2 1
obygda Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Synes mannen har gode poenger. Jeg vet jo at mannen har rett i det han tar opp. Istedenfor å sette piggene ut burde man finne ut hvorfor. F.eks hvorfor er det stadig flere foreldre som sender barna sine til private skoler istedenfor å la dem gå i den offentlige skolen? https://www.nrk.no/stor-oslo/xl/stadig-flere-foreldre-sender-barna-sine-til-private-skoler-1.17629373 Dersom den offentlige skolen var super - så hadde vi vel ikke sett en slik utvikling? At togene ikke går i rute på sørlandsbanen vet alle som har lest nyheter. kilde : https://surtoget.no/news Nei - vi har det faktisk ikke så fantastisk i dette landet som vi kanskje noen liker å innbille oss. Den siste trenden er jo at stadig flere bedrifter går konkurs i byggenæringen - faktisk er det et konkursras. Kilde : https://e24.no/naeringsliv/i/GyzEeJ/byggenaeringen-i-krise-lenge-siden-aktoerene-har-tjent-penger Det går altså ikke på skinner alt i Norge nei.. Jeg tenker litt som jeg gjorde som ung når jeg drev med idrett - er noen bedre enn deg så er eneste fornuftige strategi å se på hvorfor,lære og gjennomføre det som skal til for å selv bli bedre...ikke klage på konkurrentene.
leticia Skrevet 16 minutter siden Skrevet 16 minutter siden Cyrio skrev (1 time siden): I grunn ikke, men kan gå med på et kompromiss dersom det er slik at man ikke kan fjerne en avgift uten å fjerne en fordel. Regner jo med at det i så fall går begge veier? Jeg går med på å fjerne rentefradragene om du går med på å fjerne mva. 😉 Interessant at du tar det opp egentlig, for det er jo sjeldent en diskusjon om at man "får noe tilbake" når man innfører nye utgifter for befolkningen. Kun når noen tørr å hviske lavt om å gjøre det litt lettere kommer denne. Litt sånn "ohh, du vil ha lavere skatter ja..? Vil du ta pengene fra skole, sykehus eller eldrehjem...?" Litt som om man glemmer at byråkratiet her i landet er i verdenstoppen hver gang det nevnes, så skal man "straffes" for å ønske et lavere skattetrykk. Forøvrig siterer jeg denne da jeg synes det var usedvanlig godt oppsummert. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg selv føler i forhold til dette, det er et omfattende tema med mange mulige svar. Jeg ville bare få deg til å tenke litt , for ofte fokuserer man på hva man må betale , men glemmer litt hva man får. Gjelder hele befolkningen ikke bare "de rikeste".
leticia Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Jarmo skrev (1 time siden): Finland hadde siste år med rentefradrag i fjor. Husker jeg riktig? Jeg er ikke kjent med finsk regelverk.
Tycho Urke Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden Det er ikke noe lang som er verdens beste land. Det er en preferanse ting, og preferanser er forskjellig fra person til person. Men uansett, vi må ha sympati med disse stakkars rike menneskene, de blir jo bedt å betale skatt, dere vet da at det bare er fattigfolk som skal betale skatt. "Sarkasme"
Tycho Urke Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden obygda skrev (13 minutter siden): Synes mannen har gode poenger. Jeg vet jo at mannen har rett i det han tar opp. Istedenfor å sette piggene ut burde man finne ut hvorfor. F.eks hvorfor er det stadig flere foreldre som sender barna sine til private skoler istedenfor å la dem gå i den offentlige skolen? https://www.nrk.no/stor-oslo/xl/stadig-flere-foreldre-sender-barna-sine-til-private-skoler-1.17629373 Dersom den offentlige skolen var super - så hadde vi vel ikke sett en slik utvikling? At togene ikke går i rute på sørlandsbanen vet alle som har lest nyheter. kilde : https://surtoget.no/news Nei - vi har det faktisk ikke så fantastisk i dette landet som vi kanskje noen liker å innbille oss. Den siste trenden er jo at stadig flere bedrifter går konkurs i byggenæringen - faktisk er det et konkursras. Kilde : https://e24.no/naeringsliv/i/GyzEeJ/byggenaeringen-i-krise-lenge-siden-aktoerene-har-tjent-penger Det går altså ikke på skinner alt i Norge nei.. Jeg tenker litt som jeg gjorde som ung når jeg drev med idrett - er noen bedre enn deg så er eneste fornuftige strategi å se på hvorfor,lære og gjennomføre det som skal til for å selv bli bedre...ikke klage på konkurrentene. Ganske sikker på at det også er mye som ikke går på skinner i Sveits også.
leticia Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden (endret) Tycho Urke skrev (3 minutter siden): Ganske sikker på at det også er mye som ikke går på skinner i Sveits også. Jeg har liten kjennskap til Sveits, men for noen fantastiske motorveier. Imponert. Endret 9 minutter siden av leticia 1
obygda Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden Tycho Urke skrev (2 minutter siden): Ganske sikker på at det også er mye som ikke går på skinner i Sveits også. Da må du gjerne finne frem noen som viser det da. Alle som har vært der vet at togene går i rute..men for all del, klarer du å finne frem noe som viser noe annet........ 1
herzeleid Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden Boing_80 skrev (6 timer siden): Å kommentere noe en ikke er enig i er ikke det samme som sutring. Så når noen beskriver innretninger de mener er uhensiktsmessig i Norge er det sutring, men når du banner og hisser deg opp over beskrivelsen er det slettes ikke sutring Sitat Å sitte i et annet land og nedsnakke Norge, er det mye til lojalitet til eget land? Det fremstår rart å be folk "ryke og reise" og konsekvent slenge ufinheter mot de som bidrar aller, aller mest (og uendelig mye mer enn en selv) for så å bli sur og kalle dem illojale når de sier "ok", og tar med seg evnene og verdiene sine et annet sted. Sitat Hvorfor ikke prøve å påvirke tingene ved å oppholde seg i riket? Bruke de samme mediene og plattformene som vi alle bruker? De bruker jo de samme mediene og plattformene, men virker å ha tatt oppfordringen om å ryke og reise, fortrinnsvis til et sted der de får beholde mer av verdiene sine. Det er først og fremst synd for oss, og burde få oss til å tenke at kanskje det å be de som bidrar aller mest om å ryke og reise, og konsekvent nedsnakke dem, ikke egentlig er spesielt smart. Sitat Dette er bare sutring og disse folka fortjener ikke bedre. De fortjener ikke bedre enn å få beholde enda mer av de enorme verdiene sine? 😛 Ellers er jeg enig i at Norge er et fantastiske land, etter mine begreper verdens beste, men dette raseriet mot og jakten på de som bidrar mest fremstår rett og slett bare som selvskading.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå