trikola Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 1 hour ago, Kajac said: Off topic, men kan vi please droppe AI-poster her? Diskusjon.no er for å diskutere med andre mennesker IMO. Vil jeg har AI-generert vås kan jeg fint bruke Copilot og ChatGPT selv. Uenig. Også å formulere spørsmålet og videreformidle svaret her er et bidrag til diskusjonen. Og @Tronhjem oppsummerer også. Det er mye verre at noen poster en link og det var det. Synes du forøvrig at det var vås det som var svaret? Kan du peker nærmere på sånt?
sverreb Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Om man vil bruke en LLM til å undersøke et emne så er jo det lov. Men når man klipper direkte inn fra en så tyder det på at teksten ikke er kontrollert. LLMer fantaserer rett som det er og alt de gjengir må faktasjekkes. Hvis man bare bruker de verbatim så synker kvaliteten på informasjonen raskt. I neste omgang kan noen finne på å bruke et innlegg lagd av en LLM til å være referansen de bruker til stole på hva en annen LLM sier etc. 1
Iki Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Eventuelt så kan man jo gjøre enkle tiltak for å tilrettelegge for lastebiler og slikt. https://youtu.be/_3P_S7pL7Yg?si=FD1EQkfvNd1sbUuk
Nukleosid Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden BadCat skrev (4 timer siden): Meninga er å ha flere alternativer, ikke at alle skal bruke samme løsning for sine problemer. Er forsåvidt enig med deg. Jeg har hatt elbil i 3,5 år, og er storfornøyd med det. Men det er ikke dermed sagt at elbil er for alle. Hadde jeg ikke hatt mulighet for lading hjemme og/eller på jobb, hadde jeg nok ikke kjøpt elbil. Det hadde blitt for mye styr å bruke hurtigladere hele tiden. Sånn bortsett fra det, ser jeg bare fordeler med elbil.
leifeinar Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Er det overhodet mulig å få kjøpt en diesel bil?
BadCat Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør. Det er tanken om at alt skal erstattes eller at det ikke skal være noen valgmuligheter. I ei tid hvor det er aksept for at noen menn går til sengs med andre menn og at enkelte menn er kvinner selv om de har skjegg og baller, burde det være mulig å avstå fra å kjøre elektrisk. Endret 20 timer siden av BadCat
The Very End Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) 13 minutes ago, BadCat said: Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør. Det er tanken om at alt skal erstattes eller at det ikke skal være noen valgmuligheter. I ei tid hvor det er aksept for at noen menn går til sengs med andre menn og at enkelte menn er kvinner selv om de har skjegg og baller, burde det være mulig å avstå fra å kjøre elektrisk. Det er valgfrihet i dag, så hvorfor gjentar du det usannsynlige alternativet om at folk ikke kan kjøpe annet enn elbiler i dag? Og skulle det hypotetiske eksemplet inntreffe er ingen forhandlere i Norge selger fossilt, ja da er det bare å importere fra et av de andre 1xx landene som fortsatt vil selge alternativer. Men, det må sies at da må man spørre seg selv om det er en selv som har et problem, mer enn verden. Endret 20 timer siden av The Very End 1
Drunkenvalley Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 12 minutes ago, leifeinar said: Er det overhodet mulig å få kjøpt en diesel bil? https://www.finn.no/mobility/search/car?fuel=2®istration_class=1
Svein M Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Problemet har vært at det er for høye avgifter på biler som ikke er elbiler, derfor har de andre bilene etterhvert forsvunnet fra nybilsalget.
steinrawr Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden MrL skrev (23 timer siden): Flere timer på å lade? Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør. Alt er ikke løst enda, men dette går fort og problemene du nevner kommer til å bli løst. Flere timer ja. Det kan være realiteten for mange i dag, fordi ladenettverket ikke er godt nok for tungtransport (ikke mange nok, og for lav effekt) og det er kø på eksisterende ladere. Det er én av flere grunner til at svært få kjører elektrisk langtransport. Andre grunner: Nyttelast, aksellast, rekkevidde, framkommelighet, økonomi. Det er kanskje billigere i drift per km, men svært få vet hva annenhåndverdien vil bli på batterilastebiler, og i innkjøp er de vesentlig dyrere enn en diesellastebil. Problemene blir sikkert løst, men jeg tror fortsatt det er med en videreutvikling av el, eller annen teknologi. Og tesla semi er et idiotisk eksempel. Hvis noe blir en flopp i Norge, er det i alle fall spesifikt den, hvis den noen gang kan bli typegodkjent her, det skjønner de fleste som noensinne har kjørt over en lastebilvekt eller inn på et lukket lasteområde. Drunkenvalley skrev (23 timer siden): Og fleste lastebilsjåfører køyre 630 til 965 km dagen også i følge kjapt søkt på Google, så det er jo nesten eller hel arbeidsdag i lastebilen. Samtidig så skal dei ha lunsj, dasspauser, kvilepauser, osv. Og du mener ladenettverket på langs i Norge i dag er tilpasset at et 19/25m vogntog eller en 17 meter lang semi skal kunne stoppe for å lade når sjåføren må ta pause, og ikke minst: tilpasset i den grad at det faktisk er plass til kjøretøyet i nærheten av laderne? Det er det ikke. Dass? Det er det også dårlig med de fleste steder. Trestein skrev (23 timer siden): Slike lastebiler har kjørt rundt i mange år. ASCO har flere. 1000kWh batteri Om økonomien er veldig bra vites ikke Jepp. Asco og mange flere har stor suksess med lokaldistribusjon på EL. Det er likevel ikke garantert at de sitter med noe kjempestor lønnsomhet i andre enden når bilene skal selges, når annenhåndsverdien kan bli lav, og anskaffelsesverdien er vesentlig høyere enn tilsvarende diesel.. Brøyting? Ikke prøvd i stor grad med EL-lastebil, men det er ganske tvilsomt at det vil bli særlig utbredt de nærmeste årene, spesielt ikke på traktor/hjullaster o.l. Og for å spore tilbake til varebiler: Bare det å trekke tilhenger gjør EL tilnærmet ubrukelig, om du kjører mer enn 10 mil med 2-3,5t på kroken. Det der svadasvaret ditt @Tronhjem, det tenker jeg vi bare overser. Det er lite, til ikke i det hele tatt tilpasset noe som helst i EU, og enda mindre i Norge.
Drunkenvalley Skrevet 46 minutter siden Skrevet 46 minutter siden 34 minutes ago, steinrawr said: Og du mener ladenettverket på langs i Norge i dag er tilpasset at et 19/25m vogntog eller en 17 meter lang semi skal kunne stoppe for å lade når sjåføren må ta pause, og ikke minst: tilpasset i den grad at det faktisk er plass til kjøretøyet i nærheten av laderne? Det er det ikke. Dass? Det er det også dårlig med de fleste steder. Ok? Har du sett på kor smålig disse problemene egentlig er? Dette er ekstremt løsbart ass, for det er ikkje som om det er heilt ukjent kor lastebiler stopper i dag. Med den oppgitte rekkevidden så treng dei heller ikkje stoppe ofte, og avhenger heller ikkje då av eit ekstremt stappet nettverk. Chill litt ass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå