kremt Skrevet tirsdag kl 19:27 Skrevet tirsdag kl 19:27 Det blir ikke mye varme hvis man ligger og luffer konstant i 1500 rpm. Man skal gjerne dra girene helt ut en gang i blant, på varm motor.
Snylter Skrevet tirsdag kl 19:40 Skrevet tirsdag kl 19:40 17 hours ago, sedsberg said: EGR- og DPF-delete er vel ikke juridisk eller strafferettslig ulovlig? Man får en mangel og bilen vil bli avskiltet hvis man ikke retter opp og får den godkjent igjen. Det er ikke som om man får bøter eller fensel svjv. Det er ikke nødvendigvis slik at man får straff i form av bøter eller fengsel for å gjøre noe ulovlig. Man er som fører forpliktet til å forvisse seg om at bilen er i forskriftsmessig stand før kjøreturen starter, det er bilen ikke hvis DPF er fjernet og EGR blendet. Fjernet DPF kan gi kjøreforbud, det er jo nice å få.
dan83 Skrevet tirsdag kl 19:40 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:40 kremt skrev (9 minutter siden): Det blir ikke mye varme hvis man ligger og luffer konstant i 1500 rpm. Man skal gjerne dra girene helt ut en gang i blant, på varm motor. Jeg gjør ikke det hele tiden, ligger nærmere 2000 rpm og over det også i perioder på e18. Også hørt at høyt turtall ikke er det som er mest avgjørende for varme på diesel, men at det er motgang(feks en bratt oppoverbakke)? Hvis man konstant må ligge på godt over 2000 omdreininger(også på langturer) på en diesel ,så er jo hele poenget borte med å ha diesel for å spare drivstoff
Leo_ Skrevet tirsdag kl 19:46 Skrevet tirsdag kl 19:46 At ting soter tett er symtomet, jeg mistenker du har slitte dyser. Jo mer slitt dysene er jo dårligere sprøytebilde og jo mer soter det. Dieslene blir mer og mer følsomme for bruksmønster jo mer slitt de blir, spesielt slitasje på dysene.
dan83 Skrevet tirsdag kl 19:54 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:54 Leo_ skrev (5 minutter siden): At ting soter tett er symtomet, jeg mistenker du har slitte dyser. Jo mer slitt dysene er jo dårligere sprøytebilde og jo mer soter det. Dieslene blir mer og mer følsomme for bruksmønster jo mer slitt de blir, spesielt slitasje på dysene. Ja, det jeg også er redd for. Men i følge Toyota så vill bilen gi ganske kjapt beskjed hvis det er noe med dysene. Skiftet en i sommer og følte at det begynte å komme mer sort røyk/sot rundt potta etter det. Så usikker på hva jeg skal gjøre, jeg har ikke råd til å skifte alle tre dysene. Helt syk pris bare på å skifte en.
Svein M Skrevet tirsdag kl 20:08 Skrevet tirsdag kl 20:08 Glødeplugger er også noe som kan bli behov for å bytte. Men både disse og dysene vil vel kanskje gi feilmeldinger eller verkstedet finner feilen på service. Når det gjelder turtall så virker det som landekjøring i området 2000-3000 rpm er anbefalt for vanlig regenerering av DPF. Om bilen har kjørt mye uten å greie å regenerere så er det anbefalt kjøre 80 km/t å bruke 2500-3000 rpm eller over 3000 rpm virker det som (litt forskjellige råd om dette).
Trestein Skrevet tirsdag kl 22:02 Skrevet tirsdag kl 22:02 Svein M skrev (1 time siden): Glødeplugger er også noe som kan bli behov for å bytte. Men både disse og dysene vil vel kanskje gi feilmeldinger eller verkstedet finner feilen på service. Når det gjelder turtall så virker det som landekjøring i området 2000-3000 rpm er anbefalt for vanlig regenerering av DPF. Om bilen har kjørt mye uten å greie å regenerere så er det anbefalt kjøre 80 km/t å bruke 2500-3000 rpm eller over 3000 rpm virker det som (litt forskjellige råd om dette). Ser at det står flere steder at temperatur må over 600grader. Det er veldig høyt. Krever nok ganske bra belasting om ikke motorstyring hjelper til med ekstremt lav tenning el
FrihetensRegn Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden freedomseeker skrev (På 1.12.2025 den 18.57): Om man blokkerer av egr ventilen så går den vel ikke gjennom eu kontrollen. Det er ingen punkter i PKK som måler eller undersøker EGR eller DPF.
freedomseeker Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden FrihetensRegn skrev (19 minutter siden): Det er ingen punkter i PKK som måler eller undersøker EGR eller DPF. Jeg har ingen erfaring med dette personlig, men om det blir oppdaget, enten ved inspeksjon, avgassmåling, eller feilkode(som nå er en del av eu kontrollen) så blir den underkjent. Men så klart enig i at om det ikke oppdages, så går den igjennom EU kontrollen, det sier seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå