Gå til innhold

"Den store utskiftningen" blir tatt opp i NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Å svare deg er ikke det samme som å levere inn en oppgave på universitet.

Nei, men å tenke er. Reflekter over HVORFOR man ikke skal belage seg på ChatGPT. 

Morsom innsigelse, det var jo rike arabiske land jeg dro frem i utgangspunktet.

Du nevnte Afrika. Jeg brukte Kongo som eksempel. 

Da påpekte jeg at det finnes land med vel så gode ressurser som Norge og ihvertfall Norden. Grunnen til at vi er heldige som er født i Norden er først og fremst på grunn av verdiene våre og måten vi har forvaltet ressursene på. (min påstand)

Ja, ikke uenig her. Men vi er også heldige for at vi har de naboene vi har, og den geografien vi har. Vi har faktisk vært veldig heldige. 

Det mest naturlige er selvsagt da å dra frem rike arabiske oljestater som likevel ikke er å vinne livets lotteri å bli født inn i, spesielt da om man er kvinne eller kanskje kjenner at man ikke er heterofil eller spesielt entusiastisk for koranen. 

Jeg har absolutt ingen ting positivt å si om araberland. Ingen ting. Afrika på den andre siden er et spesielt tilfelle. Afrika har vært kolonisert og dominert av både Europa og araberlandene. Og det er mange vestlige selskaper (og selskaper fra andre sivilisasjoner) som systematisk har underbygget utviklingen i Afrika gjennom tidene. I tillegg, hvis man hører på hva stemmer i Afrika selv sier, så ønsker de investeringer og ikke u-hjelp. 

Det finnes noen lyspunkter heldigvis. Ghana er den største produsenten av kakao, og i stedet for å selge råvarene til Sveits, som igjen lager sjokolade folk i Ghana ikke har råd til, så har de begynt å vise fingeren til de nazi-gull elskende skatteskjulerne i Lugano.

Afrika har stort potensiale, bare de kvitter seg med arven fra kolonitiden. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Så du stoler på et moralsk prinsipp som gir veldig mye til de få, og smuler til flertallet? 

Du tror antagelig det hadde blitt bedre med Listhaug...?

Egentlig burde vi hatt en periode med Frp i regjering. Kan være at Listhaug hadde blitt litt mindre eplekjekk etter en stund. 

Endret av Subara
Skrevet
DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

De finnes jo utvilsomt. Og en del burde fått forbud mot å hente flere når de ikke har klart å ta vare på utenlandske koner de tidligere har hentet.

Tenk det, endelig enighet mellom oss ;) 

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Helt enig. Vi i Norden vant fødseslotteriet. Et av ansvarsområdene våre som lotterivinnere er å forvalte den rikdommen på en god måte. Å plukke ut noen få undertrykte kvinner og gi dem en uproposjonell stor del av ressurspotten ved å bosette dem her, er ikke en spesielt god forvaltning, verken økonomisk eller moralsk. 

Det er som å gå inn på et underfinansiert, falleferdig eldrehjem, sende noen få på en flott Syden-reise og så la majoriteten av beboerne bli igjen.

Jeg er enig med deg i at vi skal forvalte ressursene til å hjelpe flest mulig best mulig. 

• Liker 2
Skrevet
pølsemaker skrev (3 timer siden):

Alt kan selvsagt tilskrives flaks og tilfeldigheter. Men det ligger en berettigheten i hvordan vi har forvaltet resursene og hvordan formuen vi har opparbeidet er ivaretatt. Kulturen vår har helt klart bidratt. Man ser gjerne litt ned på naboen som drikker vekk trygda, sløser penger på tipping og temu og stadig havner i uføre. Man fristes ikke akkurat til å gi de penger. Jeg føler meg mer berettighet til å håndtere verdier enn naboen. Mer berettiget til å ta gode vurderinger enn han. Selv om naboen er den han er på grunn av uflaks og traumer er det andre grunnleggende ting man kanskje bør ta tak i før man gir vedkommende penger i nevene. Det blir som vanlig komplekst, men jeg synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for å bli født inn i vår rikdom. Snarere tvert om når vi er et produkt av fornuftig forvaltning av egne ressurser. Vi er faktisk berettighet til å gi noen råd og vink. Vi har noe å lære bort så andre kan ta tak i egne problemer rundt forvaltningen av deres egne ressurser og fordeler. 

Innsiktsfullt - kan ikke være uenig i dette :) 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, pølsemaker said:

Klanbaserte samfunn vs. Norge og Vesten

Så og si ingen klanbaserte land har lykkes med å fordele rikdom og muligheter for alle som Norge og Vesten. Forenklet sagt; kristen kultur, samlingen av Norge i sin tid og et kaldt og til tider ugjestmildt klima har fordret til samarbeid for å overleve. Vi har omfavnet og fremmet teknologi og innovasjon på tross av religion. Dette er faktorer som har gitt oss fordeler. Vi har forvaltet naturressursene til alles fordel.

Kristendommen i andre land

Se til andre land tuftet på kristendommen. Stort sett vellykkede og fungerende demokratier.

Jødisk kultur som historisk eksempel

Se på jødene, ingen (så vidt jeg vet) har en lenger historisk kulturell identitet enn de. De har forvaltet den i 4000 år. Man kan si mye stygt om fremferden deres på Gaza. Men det er ikke å underslå at kulturen deres har noe i seg som gjør at de virker udødelige, nærmest umulige å utslette.

Individ og kultur

Man kunne ikke vært født noe annet sted enn der dine foreldre holder til. Dine foreldre er resultat av det landet og kulturen de vokste opp i.

Norges velstand og kristen kulturarv

Vi er nok bortskjemte i Norge i forhold til de aller fleste land i verden, men det er ikke tilfeldig. Kristendommen har reformert seg og er vel for mange bare en kulturell markør. Man trenger ikke omfavne den eller like den i dag. Man kan forkaste den, spytte og spotte den. Og det er helt greit. Ingen vil gi deg dusteklaps eller drapstrusler til deg og hele familien din.

Verdiene samfunnet bygger på

Det er kristne verdier vårt samfunn er tuftet på: nestekjærlighet, ansvar og respekt for menneskeverdet.

Sammenligning med islam

Ville den vestlige verden hatt den samme suksessen under islam? Jeg tror ikke det. Islam er kraftig uforedlet i forhold til sin samtid. Ingen dreper fler muslimer enn muslimene selv.

Vestens historiske utvikling

Man kan snakke om heksebrenning og korstog til man blir blå. Men Vesten har faktisk beveget seg milesvis derfra og blitt sekulære stater med religionsfrihet og ytringsfrihet. Kristendommen er fundamentet som har gjort dette mulig.

Behovet for å forsvare dagens samfunnsmodell

Vi bør forsvare den stillingen vi i dag har inntatt. Roter vi det til med for stor innvandring og større religiøse samfunn som får innflytelse, er det kjapt over for Norge og Norden slik vi kjenner det.

Integrering og sekularisme

Det er nå vi må ta integreringen på fullt alvor. Og vi må forbli sekulære. Religionsutøvelse får være for de spesielt interesserte i sine egne “klubber”. Jeg ser ingen grunn til at religiøse særorganisasjoner trenger en plass i norsk politikk.

Flott innlegg.  Jeg mener riktignok vi må gå lenger enn integrering.

Den prominente woke representanten her på forumet, JJKoggan som stort sett bare driver å rakker ned på den vestlige kulturen og møter den med krav mentalitet sammenlignet selv sin egen kultur med vår kultur for ca, 1000 år siden.

Det er jo egentlig å bare beskrive sin egen kultur som mindreverdig i forhold til vår kultur.   Jeg mener at mange kulturer ikke har noe positivt å bidra med.

Vi må må møte innvandrere med KRAV om å forkaste sin egen kultur å la seg assimilere av vår kultur.

Jeg tenker forøvrig også at når noen begår f.eks narkotikakriminalitet i Norge og de har dobbelt statsborgerskap, så skal det Norske statsborgerskapet taes ifra dem.

Det er en menneskerett å ha ett statsborgerskap.   Det er ingen menneskerett å ha flere statsborgerskap.

Jeg etterlyser mye mer fokus på ASSIMILERING.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (3 timer siden):

Du tror antagelig det hadde blitt bedre med Listhaug...?

Listhaug ville - hvis hun fikk makt - lagt om til en politikk hvor hver krone ville hjulpet flere enn det dagens politikk gjør.

Det er nemlig langt billigere å dekke et menneskes grunnleggende behov i en flyktningleir i feks. Kenya enn det er å bosette samme person i velferdsstaten Norge, med alt som kommer av høye kostnader og rettigheter.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Listhaug ville - hvis hun fikk makt - lagt om til en politikk hvor hver krone ville hjulpet flere enn det dagens politikk gjør.

Det er nemlig langt billigere å dekke et menneskes grunnleggende behov i en flyktningleir i feks. Kenya enn det er å bosette samme person i velferdsstaten Norge, med alt som kommer av høye kostnader og rettigheter.  

Synes jeg hørte Listhaug bruke ordet "bistandsfest", så det er tvilsomt om Frp ville ha gitt noe særlig penger til flyktningleire.

Midlene er allerede kuttet i fra blant annet FN pga. Trump. Flyktningene vil istedenfor legge ut på vandring, slik at det blir store migrasjonskriser i verden. I forhold til en slik situasjon er bistandspenger en billig forsikring.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sylvi-listhaug-nekter-a-snakke-om-partiets-bistandskutt/o/5-95-2597311

• Liker 2
Skrevet
Fatninja skrev (3 timer siden):

Vi må må møte innvandrere med KRAV om å forkaste sin egen kultur å la seg assimilere av vår kultur.

I beste fall naivt. Prøv å snu om på det. Hadde du feks. gjort deg selv til 100% syrier hvis du hadde emigrert til Syria?

Assimilering har vært prøvd før med store omkostninger. Spør etterkommere av samer og tatere.

Hva folk gjør på privaten har vi ikke noe med, når de ellers gjør sitt beste for å tilpasse seg. Lærer seg språket, går på jobb og betaler skatt.

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (4 timer siden):

Dette vil være i strid både med Norges grunnlov, og de grunnleggende menneskerettighetene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvis VIPPS-ran og voldtekt er en viktig del av deres kultur, og menneskererttighetene sier at de ikke kan slutte med det, må vi ikke slippe dem inn. Om vi er tvunget til å slippe dem inn og la dem fortsette med trangbodd oppførsel, kan vi melde oss ut av FN.

Nei, Norges grunnlov gir ikke retten til å voldta og rane vantro. Men det er åpenbart en viktig del av stammekulturen til noen innvandrere.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
2 hours ago, Snikpellik said:

Dette vil være i strid både med Norges grunnlov, og de grunnleggende menneskerettighetene.

Nåværende grunnlov:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

Fra 1814:  https://eidsvoll1814.no/grunnloven-av-17mai-1814

Jeg vil råde alle til å lese grundig igjennom grunnloven vår.

Politikerne våre gir nå uansett fullstendig faen i grunnloven og bryter REGELMESSIG grunnlovens paragraf 1 og de gir fra oss selvråderetten mens de korrupte jævlene som Gro Harlem Bruntland får godt betalte stillinger i EU i ettertid.

Jeg mener også at grunnlovens paragraf 2 bør brukes mye mer aktivt og at vi må få en klar og tydelig assimileringspolitikk og at fiendtlige fremmedkulturelle som kommer hit til Norge for å utnytte oss bør aktivt motarbeides og at overtredere og at kriminelle bør mye lettere miste rett til opphold i landet og ved dobbelt statsborgerskap tape norsk statsborgerskap ved moderate overtredelser.

Jeg mener at grunnlovens paragraf 2 og til dels paragraf 1 blir brutt med det systematiske misbruket av asylinstituttet som har fått foregått i flere år.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...