skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Uderzo skrev (1 time siden): Det er åpenbart at vi er uenige. Han mener verken at det er et problem at NRK fremstilte saken feil, eller at leserne nødvendigvis ikke får med seg beklagelsen. Det er et problem, men det er ikke et stort problem, at lesere ikke får med seg beklagelsen er på leserne. Uderzo skrev (1 time siden): Jeg forstår heller ikke hva problemet skal være med å kalle det bagatellisering når det nettopp er det han gjør ved å dra inn Linus Tech Tips. Gjøre det til en bagatell innebærer gjerne at det var en alvorlig hendelse i utgangspunktet, jeg synes ikke det var det, så lenge de unnskyldte seg for feilen, da har vi et langt større problem med de som bare lar løgnene stå, sosiale media f.eks. 2
Folkflesk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Fatninja skrev (24 minutter siden): Steigan er vel ikke høyresiden, eller? At det er "høyreorientert" og kontroversielt å være motstander av en ekstrem religion, ANNET enn kristendommen, som er fritt vilt i enhver sammenheng, så tenker jeg det er på tide å redefinere hva som er kontroversielt. Ingen gir seg katta i buddhister i Norge f.eks. Fordi buddhisme IKKE er en ekstrem religion som bør aktivt motarbeides. Det har noe med den ensidige, nærmest monomane fokuset og fiendebildet å gjøre. Samt konspirasjonstenkning rundt en allianse av muslimer og politiske motstandere (landsforrædere!). Ref. folk med muslimer 24 timer i døgnet på hjernen, eks. Fjordmann eller SIANistene. Tilbake til Polen: Hvis man i tillegg til muslimer misliker signøynere, jøder, flyktninger, homoer, folk med mørkere hudfarge, mener at politiske motstandere er "tyske agenter", digger Trump og vil ha en gudsfryktig landsby-versjon av Polen så burde ytre høyre være en problemfri betegnelse. Endret 10 timer siden av Folkflesk 2 3
Bata Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Fatninja skrev (20 minutter siden): Steigan er vel ikke høyresiden, eller? Ingen gir seg katta i buddhister i Norge f.eks. Fordi buddhisme IKKE er en ekstrem religion som bør aktivt motarbeides. Bwahahahahahaha. Buddhisme og vold. Du faller for et klassisk nazi-problem her. Generalisering og fordommer. 3
Fatninja Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 6 minutes ago, Bata said: Dette er jo selvfølgelig et poeng! Man kan jo ikke være sikker på verken meninger eller kritisk sans uten å sjekke den selv. Litt av poenget her, er jo at jeg ikke innehar meningene vi diskuterer her fordi jeg men basal kritisk tenkning både forstår at de forfektes av noen med en agenda og at jeg forstår konsekvensene av tankegodset og hvor det rent moralsk ender. Men det betyr på ingen måte at jeg er noe unikum ei heller at jeg tror det. Hadde jeg gjort det, hadde jeg jo vært komplett ukritisk. Det er ikke vanskelig å "komme opp på mitt nivå", men jeg gidder ikke å lage et essay for å forklare deg hvordan jeg selv personlig former meningene mine eller hvordan jeg er kritisk til meningsytringer. Kan gi deg to punkter: 1. Vitenskap er kongen, fagfellevurderte rapporter med godt statistisk grunnlag for påstand og konklusjon er sannhet, helt til noen finner et bedre svar. 2. Folk med formuer bryr seg aldri om deg. Du kan prøve å si det samme om politisk makt, men er de ikke rike i utganspunktet, er de avhengige av å gjøre livet ditt bedre om de skal holde på nevnte makt. - Men sett alltid spørsmålstegn ved uttalte formål med utsagn. Hvorfor tar du utgangspunkt i at jeg tror jeg har ufeilbar kritisk sans? Bonuspunkt: Skill egoet ditt og hva du FØLER er riktig vekk fra resonnementer, hva egoet ditt ønsker er irrelevant for virkeligheten. Jeg tror du er inne på noe, men samtidig mener jeg det er viktig å prøve å ha forståelse for "den menneskelige tilstand". De fleste adopterer ferdigpakker med meninger og det kan være mange grunner til det. Felleskapsfølelse og frykt for avvisning fra sin gruppe er kanskje en av de viktigste disse grunnene. Identitesfølelse er en annen. Et ufarlig eksempel er noen liker en type musikk og fordømmer en annen form for musikk. Det blir en del av identiteten og kanskje også fellesskapsfølelsen. 3
Bata Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden wampster skrev (1 minutt siden): Fascinerende. Her drar man altså absolutt alle som har formue under en og samme buss. Spiller ingen rolle om du heter Støre eller Musk. Ingen av dem bryr seg om deg/meg/andre. Det virker ryddig og vitenskapelig (noe som er kongen visstnok) Du tolker i bad faith og fjerner all nyanse og kritisk tenkning rundt det jeg skriver. Du vil ikke lære av det jeg skriver, du bare later som for å gi deg selv en eller annen form for kredibilitet. - Det her er jo nesten satire. Men okay setningen kunne like greit være: "Ingen bryr seg om deg". Men "vanlige" folk har ikke makt til å forme meningene til tusenvis av mennesker slikt rike har. Bare se på siste valgkamp, tror du på ekte Spetalen bryr seg om det norske folk og Norge når han uttaler seg om formueskatt? Tar du virkelig inn det han sier, dommedagsprofetiene og tror på dem? Han er der ene og alene for å mele sin egen kake. Det er bare ett eksempel av tusenvis. Hvis du vil tolke alt jeg skriver i en retning som lar deg ignorere sannheten i det jeg skriver og fortsette i det samme løp, så kan du jo det. Men hvorfor gidder du å ha interaksjonene med meg om ditt eneste mål er å forsvare egoet ditt og de etablerte meningene? Kan du ikke gå å finne deg noen meningsfeller og runke med dem istedet for å plage meg med det her meningsløse tidsløseriet? 3
Fatninja Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 6 minutes ago, Bata said: Bwahahahahahaha. Buddhisme og vold. Du faller for et klassisk nazi-problem her. Generalisering og fordommer. Generalisering og fordommer er nyttige verktøy. Det handler om å gjenkjenne mønster slik at man kan unngå farer og oppnå fordeler. Satt på spissen: Hva med den snille løva der? Selv om alle andre løver jeg har vært i kontakt med har spist en av familiemedlemmenene mine, så er sikker den løva DER snill, for vi kan jo ikke være fordomsfulle mot løver. 2
Drunkenvalley Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 34 minutes ago, Uderzo said: Ja, for det er en vesentlig forskjell på LTT og en rikskringkaster (eller øvrige medier). Konsekvensene er ofte langt mer alvorlige enn sinte gamere. Når en sak omtales som en "nazimarsj", får folk inntrykk av at det dreier seg om noe i retning av Charlottesville i Virginia, nazi-rallyet som fant sted for noen år siden. Når det ikke er tilfellet, svekker det tilliten til NRK. Og de som ikke fikk med seg beklagelsen, tror fortsatt at det var snakk om noe i den retningen. Var det noen nazister i marsjen? Helt mulig, det er ikke mangel på dem i Polen. Svenskene rynker jo på nesen og kaller oss nasjonalistiske når vi feirer 17. mai, men jeg tror i det minste ingen av dem har kalt oss nazister. Jeg tror problemet bunner i at enkelte mener at all form for nasjonalisme er nazisme. Når "nazisme" brukes i alle mulige sammenhenger, vanner det ut begrepet og fjerner viktige nyanser. Nasjonalisme finnes både på ytre høyre og ytre venstre, men nazisme er noe langt mer konkret. At marsjen er nasjonalistisk, er det rimelig å påstå, gitt det politiske landskapet. Men de feirer at landet ble fritt i 1918, frem til Nazi-Tyskland invaderte og drepte flere millioner polakker. Deretter kom Sovjetunionen og gjorde sitt. Polen er kanskje et av de mest invaderte landene i Europa, så at de ønsker å feire sin uavhengighet er kanskje ikke så rart? Ei heller at de ikke likte å bli kalt nazister, når de en gang i tiden kjempet mot nazistene og ble massakrert av dem. No er 17. Mai toget litt annleis av forholdsvise openbare grunner. Det første er at me starta med toget før me var konkret uavhengig, som feiring at me hadde etablert Grunnloven. 👀 Mao så har det foregått i 210 år. Me feirer her konsekvent landets grunnlov og frigjøringen, og du skal leite veldig lenge etter nynazist-propaganda i barnetoget osv. I kontrast så byrja dette toget i Polen som ein politisk marsj, nominelt for å feire og demonstrere, så sent som i 2011. Det er organisert av ein assosiasjon som er eller var bestående av - etter det eg kan finne - individer som... Marcin Osowski, som leder det ultranasjonalistiske organisasjonen Młodzież Wszechpolska Robert Bąkiewicz, som ikkje har eit listet parti, men alle ting han er assosiert med vektlegger nasjonalisme og "uavhengighet" i namnet. Tomasz Kalinowski, ikkje særdeles overraskende assosiert med ONR Mateusz Marzoch, assosiert med RN... Store deltakere på marsjen inkluderer: Konfederacja ONR Młodzież Wszechpolska PiS Dei har tema kvart år: 2012 – Let's get Poland back (Polish: Odzyskajmy Polskę), 2013 – New generation is coming (Polish: Idzie nowe pokolenie!), 2014 – Patriot Army (Polish: Armia Patriotów), 2015 – Poland for Poles, Poles for Poland (Polish: Polska dla Polaków, Polacy dla Polski), 2016 – Poland as a stronghold of Europe (Polish: Polska bastionem Europy), 2017 – We want God! (Polish: My chcemy Boga!), 2018 – God Honor Fatherland (Polish: Bóg, Honor, Ojczyzna), 2019 – Have in Your care the whole nation (Polish: Miej w opiece naród cały), 2020 – Our civilization, our rules (Polish: Nasza cywilizacja, nasze zasady), 2021 – Independence – not for sale (Polish: Niepodległość nie na sprzedaż), 2022 – Strong Nation Great Poland (Polish: Silny Naród Wielka Polska). 2023 – Poland Is Not Yet Lost (Polish: Jeszcze Polska nie zginęła) 2024 – We are the power of Great Poland (Polish: Wielkiej Polski moc to My) 2025 – One Nation – Strong Poland (Polish: Jeden Naród – silna Polska) Også har me fine flagg som dette... Som er slagordet visstnok i toget. Ja, kva betyr det da? Quote Poland for Poles, Poles for Poland Byrje du sjå eit mønster, og korleis det skilje seg hakket fra korleis me feire 17. Mai? 👀 Endret 10 timer siden av Drunkenvalley 1 2
Duriello Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Bata skrev (14 minutter siden): Du faller for et klassisk nazi-problem her. Generalisering og fordommer. Flott det, nå er vi alle nazister. 👍 Endret 10 timer siden av Duriello 1 1
wampster Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Bata skrev (1 minutt siden): Du tolker i bad faith og fjerner all nyanse og kritisk tenkning rundt det jeg skriver. Du vil ikke lære av det jeg skriver, du bare later som for å gi deg selv en eller annen form for kredibilitet. - Det her er jo nesten satire. Men okay setningen kunne like greit være: "Ingen bryr seg om deg". Men "vanlige" folk har ikke makt til å forme meningene til tusenvis av mennesker slikt rike har. Bare se på siste valgkamp, tror du på ekte Spetalen bryr seg om det norske folk og Norge når han uttaler seg om formueskatt? Tar du virkelig inn det han sier, dommedagsprofetiene og tror på dem? Han er der ene og alene for å mele sin egen kake. Det er bare ett eksempel av tusenvis. Hvis du vil tolke alt jeg skriver i en retning som lar deg ignorere sannheten i det jeg skriver og fortsette i det samme løp, så kan du jo det. Men hvorfor gidder du å ha interaksjonene med meg om ditt eneste mål er å forsvare egoet ditt og de etablerte meningene? Kan du ikke gå å finne deg noen meningsfeller og runke med dem istedet for å plage meg med det her meningsløse tidsløseriet? Jeg tolker ikke i "bad faith". Jeg tolket ikke i det hele tatt. Ord har mening, hvis du mener noe annet enn det du skriver eller synes folk må/burde tolke det på en viss måte så er det et deg problem. Du kan ikke skrive: "Folk med formuer bryr seg aldri om deg" og så bli irritert når noen ikke tolker det og leser det slik det er skrevet. 4
Folkflesk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Drunkenvalley skrev (4 minutter siden): No er 17. Mai toget litt annleis av forholdsvise openbare grunner. Det første er at me starta med toget før me var konkret uavhengig, som feiring at me hadde etablert Grunnloven. 👀 Mao så har det foregått i 210 år. Me feirer her konsekvent landets grunnlov og frigjøringen, og du skal leite veldig lenge etter nynazist-propaganda i barnetoget osv. I kontrast så byrja dette toget i Polen som ein politisk marsj, nominelt for å feire og demonstrere, så sent som i 2011. Det er organisert av ein assosiasjon som er bestående av - etter det eg kan finne - individer som... Marcin Osowski, som leder det ultranasjonalistiske organisasjonen Młodzież Wszechpolska Robert Bąkiewicz, som ikkje har eit listet parti, men alle ting han er assosiert med vektlegger nasjonalisme og "uavhengighet" i namnet. Tomasz Kalinowski, ikkje særdeles overraskende assosiert med ONR Mateusz Marzoch, assosiert med RN... Store deltakere på marsjen inkluderer: Konfederacja ONR Młodzież Wszechpolska PiS Dei har tema kvart år: 2012 – Let's get Poland back (Polish: Odzyskajmy Polskę), 2013 – New generation is coming (Polish: Idzie nowe pokolenie!), 2014 – Patriot Army (Polish: Armia Patriotów), 2015 – Poland for Poles, Poles for Poland (Polish: Polska dla Polaków, Polacy dla Polski), 2016 – Poland as a stronghold of Europe (Polish: Polska bastionem Europy), 2017 – We want God! (Polish: My chcemy Boga!), 2018 – God Honor Fatherland (Polish: Bóg, Honor, Ojczyzna), 2019 – Have in Your care the whole nation (Polish: Miej w opiece naród cały), 2020 – Our civilization, our rules (Polish: Nasza cywilizacja, nasze zasady), 2021 – Independence – not for sale (Polish: Niepodległość nie na sprzedaż), 2022 – Strong Nation Great Poland (Polish: Silny Naród Wielka Polska). 2023 – Poland Is Not Yet Lost (Polish: Jeszcze Polska nie zginęła) 2024 – We are the power of Great Poland (Polish: Wielkiej Polski moc to My) 2025 – One Nation – Strong Poland (Polish: Jeden Naród – silna Polska) Også har me fine flagg som dette... Som er slagordet visstnok i toget. Ja, kva betyr det da? Byrje du sjå eit mønster, og korleis det skilje seg hakket fra korleis me feire 17. Mai? 👀 Ja, her var det jo verken bunad eller soft-is! 2
Duriello Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Ja, her var det jo verken bunad eller soft-is! Mye pølse da, om man skuer hunden på hårene. 3
Drunkenvalley Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Just now, Duriello said: Mye pølse da, om man skuer hunden på hårene. Sånt rent tilfeldig så er eg forstått med at dei klager over mangel på kvinner under marsjen. 👼 2 1
Camlon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 41 minutes ago, Bata said: Det er ikke vanskelig å "komme opp på mitt nivå", men jeg gidder ikke å lage et essay for å forklare deg hvordan jeg selv personlig former meningene mine eller hvordan jeg er kritisk til meningsytringer. Kan gi deg to punkter: 1. Vitenskap er kongen, fagfellevurderte rapporter med godt statistisk grunnlag for påstand og konklusjon er sannhet, helt til noen finner et bedre svar. 2. Folk med formuer bryr seg aldri om deg. Du kan prøve å si det samme om politisk makt, men er de ikke rike i utganspunktet, er de avhengige av å gjøre livet ditt bedre om de skal holde på nevnte makt. - Men sett alltid spørsmålstegn ved uttalte formål med utsagn. Brukeren du svarte på var ironisk. Han tror ikke at du debatterer på et høyt nivå. Og hvis du faktisk baserer meningene dine på fagfellevurderte rapporter, og ikke andre kilder som Youtube Shorts, hvorfor linker du ikke til dem når du kommer med ubegrunnete påstander? Endret 10 timer siden av Camlon 2 1
Bata Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Duriello skrev (14 minutter siden): Flott det, nå er vi alle nazister. 👍 Reduktivt as fuck. Hvordan er det å tro at Buddhister er engler og at Islam kun består av islamister som "må bekjempes" noe "alle mener"? Verden er ikke så unyansert selv om du er det og det er hinsides all arroganse og tro at alle er som deg. 1
Drunkenvalley Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Just now, Bata said: Reduktivt as fuck. Hvordan er det å tro at Buddhister er engler og at Islam kun består av islamister som "må bekjempes" noe "alle mener"? Verden er ikke så unyansert selv om du er det og det er hinsides all arroganse og tro at alle er som deg. Eg skal ikkje påstå at eg har fått med meg alt her, men eg trur du hopper over eit par bukker her, og tilegner veldig ivrig meninger som ikkje er blitt ytret av personen i denne tråden det eg har sett. 👀 1 2
Bata Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Camlon skrev (7 minutter siden): Personen du svarte på var ironisk. Han tror ikke at du debatterer på et høyt nivå. Og hvis du faktisk baserer meningene dine på fagfellevurderte rapporter, og ikke andre kilder som Youtube Shorts, hvorfor linker du ikke til dem når du kommer med ubegrunnete påstander? Hvilken forskjell har det å si? Poengene er de samme? Hvordan skal jeg vite hva folk ikke forstår intuitivt hva de må ha en forskningsrapport for å tro på? Jeg kan ikke underbygge hver eneste påstand til enhver tid. Dette forstår du, ikke fordum deg selv. Du trenger ikke motarbeide absolutt alt og alle hele tiden. 1
Duriello Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Bata skrev (7 minutter siden): Reduktivt as fuck. Hvordan er det å tro at Buddhister er engler og at Islam kun består av islamister som "må bekjempes" noe "alle mener"? Verden er ikke så unyansert selv om du er det og det er hinsides all arroganse og tro at alle er som deg. Keklol! Hva har noe av det du sier nå med det jeg skreiv å gjøre? Pek gjerne ut noen mennesker som aldri generaliserer eller har fordommer. 👍 Jeg generaliserer og har fordommer, jeg er nazist! Du generaliserer og har fordommer, du er også nazist! 😁 Endret 10 timer siden av Duriello Leif 2
Camlon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Just now, Bata said: Hvilken forskjell har det å si? Poengene er de samme? Hvordan skal jeg vite hva folk ikke forstår intuitivt hva de må ha en forskningsrapport for å tro på? Jeg kan ikke underbygge hver eneste påstand til enhver tid. Dette forstår du, ikke fordum deg selv. Du trenger ikke motarbeide absolutt alt og alle hele tiden. Det er en stor forskjell mellom å underbygge alle påstander med en forskningsrapport og å underbygge ingen av påstandene dine med en forskningsrapport slik du driver på med. Og hvis du er i tvil, helst en kildehenvisning for mye enn en for lite. 2
Fatninja Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 2 minutes ago, Bata said: Reduktivt as fuck. Hvordan er det å tro at Buddhister er engler og at Islam kun består av islamister som "må bekjempes" noe "alle mener"? Verden er ikke så unyansert selv om du er det og det er hinsides all arroganse og tro at alle er som deg. At Buddhister er engler og islam kun består av islamister har jeg da heller ikke sagt. MEN det er ikke lassevis av buddhistiske klaner som angriper brannfolk og helsepersonell som kommer inn på områdene deres i Sverige. Det er ikke buddhistiske klaner som gjør at politifolk må kjøre med skuddsikre biler til jobb i Sverige. Det er heller ikke buddhistiske klaner som står bak at det nå er rundt 200 bombeangrep i Sverige hvert år. Hvor i all verden har du det fra at jeg mener at alle er som meg? Du har en del poenger, men jeg tror du er litt vel emosjonell for å vær helt ærlig. 2 2
Folkflesk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Drunkenvalley skrev (17 minutter siden): Sånt rent tilfeldig så er eg forstått med at dei klager over mangel på kvinner under marsjen. 👼 I følge mange av deltakerne så skal en ærbar kvinne (i tillegg til å ha 100% polsk blod) holde seg hjemme på kjøkkenbenken og mose poteter til vodka-produksjon. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå