Gå til innhold

Nazist er blitt det nye ordet for å dehumanisere noen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fatninja skrev (3 minutter siden):

De tror vel på sin egen overlegenhet kulturelle overlegenhet vil jeg tro.

Det gjør vel de fleste grupperinger?

Hvorfor skal det være lov for alle andre grupperinger, unntatt europere å tro på sin egen kulturelle overlegenhet?  (Underforstått siden du indikerer at det er nazisme å tro på europeisk kulturell overlegenhet?)

Gruppen som har mest makt har mest ansvar fordi de kan skade mer, så det er riktig å ha mer fokus på det.   Det betyr ikke at rasediskriminering ikke er viktig for gruppene som har minst makt.  For eksempel, svarte arresteres og straffes like hardt som hvite for hatkriminalitet i USA.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Folkflesk skrev (3 timer siden):

I følge mange av deltakerne så skal en ærbar kvinne (i tillegg til å ha 100% polsk blod) holde seg hjemme på kjøkkenbenken og mose poteter til vodka-produksjon.

Også verdt å nevne at den polske staten har erklært eierskap over kroppene til kvinnene der. Men tipper en del folk her inne gir fullstendig faen. Det spiller ingen rolle hvor grusom en stat blir, så lenge fryktbildet om "den kriminelle innvandreren" okkuperer fryktavdelingen i hjernen. Det fiendebildet vil alltid overkjøre alt annet.

Man ser det samme med det republikanske partiet. Spiller ingen rolle hvor mange Amber Nicole Thurman's som blør ihjel på parkeringplasser, eller hvor mange Alligator Alcatraz som blir bygget. Fiendebildet "den kriminelle innvandreren" vil alltid overkjøre alle andre former for grusomhet. Da blir folk mer medgjørlige for "for enhver pris". Fordi, "joda, det er ille det. Jeg liker det ikke, men hva med den kriminelle innvandreren?"

Hvordan snakker man med sånne folk? Det er helt umulig. Så jeg bare lar være. Jeg poster og deler informasjon, og så får hesten selv velge å drikke.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (På 16.11.2025 den 10.17):

I tillegg så må ein jo forstå at når nazister faktiskt er til stede

Av alle ganger ordet "nazist" har blitt slengt rundt på internett de siste åra tipper jeg under 10% av de har truffet en ekte nazist. Kanskje så lite som 1%. 

• Liker 2
Skrevet
55 minutes ago, jjkoggan said:

Gruppen som har mest makt har mest ansvar fordi de kan skade mer, så det er riktig å ha mer fokus på det.   Det betyr ikke at rasediskriminering ikke er viktig for gruppene som har minst makt.  For eksempel, svarte arresteres og straffes like hardt som hvite for hatkriminalitet i USA.

Europere er blitt holdt til ansvar for alt mulig rart alt for lenge.   Det er rasisme å bare holde en gruppe ansvarlig for alt som er feil i verden.

Det er på tide å holde andre til ansvar også.  Kineserne, Sør Afrikanere (de svarte).  Pakistanerne som driver med systematisk diskriminering av hinduer og kristne.  Sikkert indiere også.  Alle mulige muslimske land som undertrykker minoriteter.  (Det vil vel si de fleste).

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kjøleskap skrev (44 minutter siden):

Av alle ganger ordet "nazist" har blitt slengt rundt på internett de siste åra tipper jeg under 10% av de har truffet en ekte nazist. Kanskje så lite som 1%. 

Men treffprosenten på høyreradikale er nok langt høyere. Skal vi tippe så mye som 50%. Eller kanskje høyne til 60%?

Får vel lage et kakediagram over dette.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Også verdt å nevne at den polske staten har erklært eierskap over kroppene til kvinnene der. Men tipper en del folk her inne gir fullstendig faen.

Dette er en klar overdrivelse. Det den polske staten faktisk regulerer er om leger kan gjennomføre abort. Kvinner straffes ikke for å ta abort i utlandet. Mange land har lignende lover, og det finnes langt verre ting som skjer i verden, så jeg ser ikke hvorfor jeg må bli provosert av Polens abortlover.

Og vi har abortbegrensninger i Norge også. De er naturligvis langt mer liberale, men prinsippet er det samme. Staten setter en grense for når fosteret anses å ha egne rettigheter, og etter den grensen har staten rett til å “kontrollere” kvinners kropp.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (6 timer siden):

Jeg mener det er uproblematisk å kalle denne marsjen for høyreekstrem, ev. dominert av høyreradikale elementer, som dette såkalte Lov og Orden-partiet. Deltakerne kjører jo hele Trump-agendaen, for å si det slik. Hvis Rødt, SV, Palestinakomiteen, Anti-rasistisk senter, osv. hadde hatt en marsj sammen så hadde de også måtte funnet seg i uttrykket venstreekstrem eller ytre venstre. Noe sier meg at de neppe hadde hatt et like stort problem med dette som motsatt side.

De hadde jo en mars på krystalldagen, fordi Palestinerne aksepterer ikke at andre får oppmerksomhet.
Typisk muslimske brorskap sin taktikk å infiltrere venstre siden.
De prøver i New York men men

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (17 minutter siden):

De hadde jo en mars på krystalldagen, fordi Palestinerne aksepterer ikke at andre får oppmerksomhet.
Typisk muslimske brorskap sin taktikk å infiltrere venstre siden.
De prøver i New York men men

New York.. Hva mener du med dette? Mamdani er en sekulær sosialist og har null med det reaksjonære muslimske brorskapet å gjøre.

Hvordan er der mulig å ha så ræva kunnskap om politisk ideologi som du viser her?

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fatninja skrev (33 minutter siden):

Europere er blitt holdt til ansvar for alt mulig rart alt for lenge.   Det er rasisme å bare holde en gruppe ansvarlig for alt som er feil i verden.

Det er på tide å holde andre til ansvar også.  Kineserne, Sør Afrikanere (de svarte).  Pakistanerne som driver med systematisk diskriminering av hinduer og kristne.  Sikkert indiere også.  Alle mulige muslimske land som undertrykker minoriteter.  (Det vil vel si de fleste).

Vi holder ikke andre ansvarlige for etnisk konflikt i deres land?  Dette er nytt for meg 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Det er et problem, men det er ikke et stort problem, at lesere ikke får med seg beklagelsen er på leserne.

Så hvis ikke en leser sjekket nettavisen i lunsjen en dag, og beklagelsen gikk ut av nyhetsbildet i løpet av dagen, så er det utelukkende leseren sin feil at hen ikke fikk det med seg?

skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Gjøre det til en bagatell innebærer gjerne at det var en alvorlig hendelse i utgangspunktet, jeg synes ikke det var det, så lenge de unnskyldte seg for feilen, da har vi et langt større problem med de som bare lar løgnene stå, sosiale media f.eks.

Enkelthendelser er ofte bagateller, men det betyr ikke at det samlet sett er mer problematisk, og det er det prinsipielle jeg har forsøkt å få frem her, uten å ha fått tak i hva andre faktisk mener om det.

• Liker 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

du skal leite veldig lenge etter nynazist-propaganda i barnetoget

Det var heller ikke poenget. Poenget var at utenforstående kritiserte oss for å være så nasjonalistiske på nasjonaldagen vår, noe vi ikke nødvendigvis er enige i, spesielt når det fremstilles i et negativt lys. 17. mai er nasjonalistisk, vi feirer tross alt nasjonen Norge, og det er på ingen måte negativt. Jeg sammenlignet ikke 17.mai med Polens uavhengighetsdag.

Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

I kontrast så byrja dette toget i Polen som ein politisk marsj, nominelt for å feire og demonstrere, så sent som i 2011. Det er organisert av ein assosiasjon som er eller var bestående av - etter det eg kan finne - individer som...

• Marcin Osowski, som leder det ultranasjonalistiske organisasjonen Młodzież Wszechpolska
  • Robert Bąkiewicz, som ikkje har eit listet parti, men alle ting han er assosiert med vektlegger nasjonalisme og "uavhengighet" i namnet.
  • Tomasz Kalinowski, ikkje særdeles overraskende assosiert med ONR
  • Mateusz Marzoch, assosiert med RN...

Store deltakere på marsjen inkluderer:

Dei har tema kvart år:

• 2012 – Let's get Poland back (Polish: Odzyskajmy Polskę),
  • 2013 – New generation is coming (Polish: Idzie nowe pokolenie!),
  • 2014 – Patriot Army (Polish: Armia Patriotów),
  • 2015 – Poland for Poles, Poles for Poland (Polish: Polska dla Polaków, Polacy dla Polski),
  • 2016 – Poland as a stronghold of Europe (Polish: Polska bastionem Europy),
  • 2017 – We want God! (Polish: My chcemy Boga!),
  • 2018 – God Honor Fatherland (Polish: Bóg, Honor, Ojczyzna),
  • 2019 – Have in Your care the whole nation (Polish: Miej w opiece naród cały),
  • 2020 – Our civilization, our rules (Polish: Nasza cywilizacja, nasze zasady),
  • 2021 – Independence – not for sale (Polish: Niepodległość nie na sprzedaż),
  • 2022 – Strong Nation Great Poland (Polish: Silny Naród Wielka Polska).
  • 2023 – Poland Is Not Yet Lost (Polish: Jeszcze Polska nie zginęła)
  • 2024 – We are the power of Great Poland (Polish: Wielkiej Polski moc to My)
  • 2025 – One Nation – Strong Poland (Polish: Jeden Naród – silna Polska)

Også har me fine flagg som dette...

image.jpeg.e4e91368d396fdd8480d5649ba0f8c65.jpeg

Som er slagordet visstnok i toget. Ja, kva betyr det da?

Sitat

Poland for Poles, Poles for Poland

Byrje du sjå eit mønster, og korleis det skilje seg hakket fra korleis me feire 17. Mai? 👀

Jeg skal ikke påstå å ha inngående kjennskap til Polens politikk og samfunnsliv, men ingen av disse gruppene eller partiene ser ut til å ha en tydelig nazistisk ideologi. De spenner imidlertid fra nasjonalkonservatisme til etnonasjonalisme og neofascisme. Nazismen deler enkelte elementer med dette, men er en egen, konkret ideologi.
At Polen er et splittet land og har en utpreget nasjonalistisk bevegelse som ikke akkurat kan betegnes som liberal, ikke ulikt dagens USA, som en del polakker ser ut til å være fan av, er viden kjent. Og noe NRK kan og burde skrive om.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (50 minutter siden):

New York.. Hva mener du med dette? Mamdani er en sekulær sosialist og har null med det reaksjonære muslimske brorskapet å gjøre.

Hvordan er der mulig å ha så ræva kunnskap om politisk ideologi som du viser her?

Du har ingen peiling på hva som skjer i NY.
Alle lovnadene faller og i hans seiers tale så nevnte han alle utenom amerikanere som er hans fiender.
Du må våkne å se hva som skjer.

• Liker 2
Skrevet
51 minutes ago, jjkoggan said:

Vi holder ikke andre ansvarlige for etnisk konflikt i deres land?  Dette er nytt for meg 

Er du uenig i at europere ikke blir holdt til en langt høyere standard enn andre folk?

• Liker 4
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (7 minutter siden):

Alle lovnadene faller og i hans seiers tale så nevnte han alle utenom amerikanere som er hans fiender.

Det som skjedde var at en venstreradikal kandidat vant pga personlig karisma og fokus på levekårssaker som boligpriser og priser på kollektivtransport. I tillegg så tok han en elegant swipe på landets gjennom-korrupte president som har store ord om alt, men kun er der for å berike seg selv. Det traff en nerve hos byens befolkning.

Det er dette som skjedde, så hold nå disse repetitive konspirasjonsteoriene om alt mulig annet fjas unna.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet

Mandani sa en ting som INGEN av de andre kandidatene han stilte mot sa:

Han skulle jobbe for New York!

Alle de andre gnålte om Israel.

Sånn vinner man valg og det syns jeg er bra.  Man skal jobbe for den byen, landsdelen eller nasjonen man er valgt for.  Ikke Palestina, ikke Israel og ikke noen andre land heller.

Nå tror jeg det går til helvete, med tanke på at han har sånn defund police politikk som er beyond hjernedødt, men om han har tenkt å unnlate å følge opp en del av de mest tåpelige valgløftene sine, så kan jo dette gå bra.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, halnes1 said:

Hæ? Fyren er jo knapt satt i stolen, litt tidlig å komme for halsen hans når han ikkje har fått varma stolen engang enda. 🤣 Og resten av kva du skriv her må eg og anta er renspikka fiksjon ass.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Uderzo said:

Det var heller ikke poenget. Poenget var at utenforstående kritiserte oss for å være så nasjonalistiske på nasjonaldagen vår, noe vi ikke nødvendigvis er enige i, spesielt når det fremstilles i et negativt lys. 17. mai er nasjonalistisk, vi feirer tross alt nasjonen Norge, og det er på ingen måte negativt. Jeg sammenlignet ikke 17.mai med Polens uavhengighetsdag.

Ok, men eg dro den sammenligningen sida du ikkje ville, og eg syns det er surrete å blande "nasjonalistisk" ("å vera glad i landet sitt") med "nasjonalisme" (politikk), for det er ganske stor avstand mellom disse.

Jeg skal ikke påstå å ha inngående kjennskap til Polens politikk og samfunnsliv, men ingen av disse gruppene eller partiene ser ut til å ha en tydelig nazistisk ideologi. De spenner imidlertid fra nasjonalkonservatisme til etnonasjonalisme og neofascisme. Nazismen deler enkelte elementer med dette, men er en egen, konkret ideologi.
At Polen er et splittet land og har en utpreget nasjonalistisk bevegelse som ikke akkurat kan betegnes som liberal, ikke ulikt dagens USA, som en del polakker ser ut til å være fan av, er viden kjent. Og noe NRK kan og burde skrive om.

Nå virker det som du virkelig prøver å flisespikke for semantisk skyld.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
4 hours ago, AtterEnBruker said:

Også verdt å nevne at den polske staten har erklært eierskap over kroppene til kvinnene der.

Synes det var en underlig måte å si det på. For det er snakk om abort ja? Noen land tillater abort inntil en grense, mens andre ikke har noen grense. Men kan man da si at i for eksempel Norge så erklærer staten eierskap over kvinnekroppene etter denne grensa?

Skrevet
Just now, Abigor said:

Synes det var en underlig måte å si det på. For det er snakk om abort ja? Noen land tillater abort inntil en grense, mens andre ikke har noen grense. Men kan man da si at i for eksempel Norge så erklærer staten eierskap over kvinnekroppene etter denne grensa?

Eg ville ikkje protestert om nokon sa det, skjønt eg er ikkje nødvendigvis 100% enig med ordlyden. Poenget er forstått likevel.

Skrevet

Så å være for restriktiv abortpolitikk = nazisme?  (Siden det tas opp i tråden her?)

Jeg kjenner ei dame som ble presset til abort av helsevesenet.   Ungen var frisk, men rent realistisk så ville nok adopsjon vært det riktige valget om ungen hadde blitt bragt til verden.

Hun fikk beskjed av de innvolverte helsearbeiderne at om at om hun hadde bodd i bibelbeltet, så hadde det vært støtteapparat på plass for henne og ungen, men siden hun bor i en ukristelig del av landet, så anbefalte de på det sterkeste abort.

Hun er veldig lei seg og skulle inderlig ønske at ungen ikke ble drept.

Dette er litt av det samme problemet som med aktiv dødshjelp.  Når det er veldig utabu med aktiv dødshjelp, så presser helsepersonell en til å begå selvmord.  Dette er det mange saker på fra Canada.

Jeg tenker at en mer restriktiv abortpolitikk vil kunne berge mange liv i og med at det vil tvinge fram støtteordninger i helsevesenet og hindre at helsepersonell oppfordrer til drap på friske fostre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...