Gå til innhold

Tromsø, der mistet dere retten til å le!

Snylter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, jeg gjør i hvert fall det. Forståelse og vennlighet når det gjelder ufarlige ting, anbefalinger om fine steder etc. Men når det gjelder å sette andres liv og helse i fare ved å kjøre i skiløyper, på gangveger, midt mellom to felt, eller når de ikke følger med på veien og vingler fra grøft til grøft i motsatt kjørebane, så er jeg rimelig streng. Det er totalt uakseptabelt og det mener jo heldigvis politiet også. Avisa rapporterer nesten daglig at politiet har ilagt kjøreforbud til turister, som oftest kinesiske. Det virker som de ikke bare er størst i antall men også de minst erfarne sjåførene både generelt og spesifikt med ting som har med vinterføre å gjøre. Flere har f.eks fortalt at de fikk sertifikat etter å ha bestått en prøve på en kjøresimulator. Det er visstnok vanlig der borte. Og mange praktiserer ikke kjøring i hverdagen grunnet kollektivtrafikk, så et simulator-kjørekort kan i ytterste konsekvens bety at turisten aldri har kjørt en ekte bil, før de setter seg i leiebilen.

Avis-sakene er så hyppige at det åpenbart ikke er snakk om enkelttilfeller og eller bare en trafikkal brainfart eller to. Det er systematisk og overveldende mye. Befolkninga begynner å bli bekymret både når de selv er på eller ved veiene og når de sender barn til skolen osv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (17 minutter siden):

Hva med å vise litt forståelse / tålmodighet heller, hvis man f.eks ser folk med utenlandske skilter? 

Ser f.eks at dansker sliter ekstra med å holde oppe farten når det blir mye svinger på veien. 

Tviler på at f.eks. kinesere har med egen bil. De leier nok.
Uansett skilter så ser man sjeldent de i en frontkollisjon før det er for sent.

• Liker 1
Skrevet
oddeh skrev (21 minutter siden):

Ja, nå tenkte jeg på de tilfellene hvor man kan se på skiltene at de er utenlandske. Det er nok sikkert litt mer vanlig for oss i sør at turistene kommer med egen bil, vi er et langstrukket land :) 

Skrevet
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Joda, jeg gjør i hvert fall det. Forståelse og vennlighet når det gjelder ufarlige ting, anbefalinger om fine steder etc. Men når det gjelder å sette andres liv og helse i fare ved å kjøre i skiløyper, på gangveger, midt mellom to felt, eller når de ikke følger med på veien og vingler fra grøft til grøft i motsatt kjørebane, så er jeg rimelig streng.

Det høres ganske ekstremt ut... 

Skrevet
leticia skrev (17 minutter siden):

Ja, nå tenkte jeg på de tilfellene hvor man kan se på skiltene at de er utenlandske. Det er nok sikkert litt mer vanlig for oss i sør at turistene kommer med egen bil, vi er et langstrukket land :) 

Joda, ser den om du ligger bak de, men problemet, sommer som vinter, og nord- og sørpå, er at når du møter bilister så er det i praksis umulig å se nasjonalitet før det er for sent :)

Skrevet
oddeh skrev (6 timer siden):

Det er ofte tydelig om bilen man ligger bak er en leiebil, da.

Skrevet (endret)
leticia skrev (12 timer siden):

Det høres ganske ekstremt ut...

Det er det. Det er ekstremt mange leiebiler med mange dårlige sjåfører her oppe. Det er voldsomt turistbonansa i Tromsø for tida og topp-perioden er november-februar pga nordlys og vinteropplevelser.

Statistikk: I januar 2025 hadde Tromsø lufthavn 111 357 internasjonale passasjerer (ankomst og avganger), en økning på 83% fra året før. Til sammenligning hadde 6,3 ganger mer folkerike Bergen lufthavn "bare" 120 332 internasjonale passasjerer samme måned, en økning på 1% fra året før. Både Trondheim og Stavanger lufthavn ligger langt bak Tromsø nå. Bonansaen stopper ikke i Tromsø og i år ventes en økning på 8% fra januar i fjor, så blir antagelig bare slått av Gardemoen på internasjonale passasjerer i januar.

Jeg tror at dette har gått under radaren på nordmenn som ikke bor i Tromsø/Nord-Norge. Den nye mye romsligere lufthavnterminalen som sto ferdig for 2 år siden var designet for å ta i mot trafikkøkninger i minst 10 år, ble erklært for liten allerede på åpningsdagen grunnet uforutsett voldsom økning. Nå to år senere er det nærmest et under at de klarer å presse gjennom alle passasjerene. Det er en oppmanning av alle deler av flyplassen og imponerende stykke logistikk.

I dag har jeg kjørt 20 km. Det oppsto 1 uggen situasjon med en turist minibuss som mistet et hjul, 1 uggen situasjon med en polsk stor turistbuss som vrengte ut i en 60-sone uten blinklys, 1 uggen situasjon med en Hertz leiebil som sto feil vei i motgående kjørefelt, men det løste seg med litt flaks og smidighet, og en "normal" situasjon med en stor turistbuss med asiater som kjørte inn i et boligfelt for å se hvordan nordmenn bor.. Alt dette på 2 mil / ca 20 minutter. Og en bekjent var for noen dager siden få meter unna en frontkollisjon i en 70-sone, da en kinesisk turist skjenet over i hans kjørefelt. Til tross for videodokumentasjon ble anmeldelsen henlagt allerede en time senere. Turisten satt allerede på et fly til Kina og politiet hadde store vanskeligheter med å følge den typen saker ovenfor Kina.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Synes du ikke en snitthastighet på 60km/t med slike farer på alle kanter høres i overkant høyt ut? (2 mil på 20 min betyr 6 mil på en time, altså 60km/t i snitt)

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror at dette har gått under radaren på nordmenn som ikke bor i Tromsø/Nord-Norge.

akkurat. Spør meg hva som skal til for å tippe vektskåla mhp. fungerende begrensninger for bruk av bil for besøkende som ikke har tilstrekkelig kjøring i mørke/isdekke. Enten ved at fotgjengere/bilister forvoldes skade eller død som direkte følge av grove trafikkale feil begått av turister - eller hvis ikke norske styresmakter agerer, ved press fra utlandet ved at deres borgere kommer hjem skadet fordi de får lov til å kjøre uten opplæring.

Pr nå ser det jo desverre bare ut til å være et spørsmål om tid før en alvorlig ulykke finner sted.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er det. Det er ekstremt mange leiebiler med mange dårlige sjåfører her oppe. Det er voldsomt turistbonansa i Tromsø for tida og topp-perioden er november-februar pga nordlys og vinteropplevelser.

Statistikk: I januar 2025 hadde Tromsø lufthavn 111 357 internasjonale passasjerer (ankomst og avganger), en økning på 83% fra året før. Til sammenligning hadde 6,3 ganger mer folkerike Bergen lufthavn "bare" 120 332 internasjonale passasjerer samme måned, en økning på 1% fra året før. Både Trondheim og Stavanger lufthavn ligger langt bak Tromsø nå. Bonansaen stopper ikke i Tromsø og i år ventes en økning på 8% fra januar i fjor, så blir antagelig bare slått av Gardemoen på internasjonale passasjerer i januar.

Jeg tror at dette har gått under radaren på nordmenn som ikke bor i Tromsø/Nord-Norge. Den nye mye romsligere lufthavnterminalen som sto ferdig for 2 år siden var designet for å ta i mot trafikkøkninger i minst 10 år, ble erklært for liten allerede på åpningsdagen grunnet uforutsett voldsom økning. Nå to år senere er det nærmest et under at de klarer å presse gjennom alle passasjerene. Det er en oppmanning av alle deler av flyplassen og imponerende stykke logistikk.

I dag har jeg kjørt 20 km. Det oppsto 1 uggen situasjon med en turist minibuss som mistet et hjul, 1 uggen situasjon med en polsk stor turistbuss som vrengte ut i en 60-sone uten blinklys, 1 uggen situasjon med en Hertz leiebil som sto feil vei i motgående kjørefelt, men det løste seg med litt flaks og smidighet, og en "normal" situasjon med en stor turistbuss med asiater som kjørte inn i et boligfelt for å se hvordan nordmenn bor.. Alt dette på 2 mil / ca 20 minutter. Og en bekjent var for noen dager siden få meter unna en frontkollisjon i en 70-sone, da en kinesisk turist skjenet over i hans kjørefelt. Til tross for videodokumentasjon ble anmeldelsen henlagt allerede en time senere. Turisten satt allerede på et fly til Kina og politiet hadde store vanskeligheter med å følge den typen saker ovenfor Kina.

Det stemmer nok at det har gått under radaren for oss sørfra. Jeg så nylig en nyhetssak om dette, altså om hvor liten flyplassen var i forhold til flyvninger. Det er egentlig alt jeg har fått med meg. Har dere fått innført turistskatt? 

Hvis vi setter det litt i perspektiv,  herfra jeg bor er det ca 2100 km til Tromsø, herfra til den franske rivieraen er det 2400 km. M.a.o, vi bor ganske langt ifra hverandre du og jeg,  så det skal mye til at vi forstår hverandres hverdagsproblemer, når vi ikke selv opplever dem. 

Bare 5 minutter med bil her,  og jeg har fort møtt på 3 biler som har brutt vikeplikten. Det, og folk som kjører alt for treigt,  er egentlig hovedproblemet i trafikken her. Og vi har sjeldent snø, men når den først kommer, så veksler vi mellom regn ,is ,snø, så det kan bli ganske glatt og ulykker fordi vi er så lite vant med slikt føre. 

Jeg vil  helt klart ikke bytte med deg, det er kaldt nok som det er her syns jeg, derfor setter jeg nesa enda lenger sørover i morgen 😂😜🏝

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, leticia said:

Jeg vil  helt klart ikke bytte med deg, det er kaldt nok som det er her syns jeg, derfor setter jeg nesa enda lenger sørover i morgen

Jeg vet ikke hvor du bor, men ut fra avstanden til Tromsø vil jeg tippe Sørlandet. Kulderekorden i Tromsø er på kun -18,4 grader, men i eksempelvis Kristiansand er den -22,9 grader. I Oslo er for øvrig rekorden -31,1. 

M.a.o. kan det bli vel så kaldt sørpå som i Tromsø. Lenger inn i landet er det selvsagt kaldere, men det gjelder jo også sørpå. Tromsø har også lenger og mer stabil vinter, mer snø, mer vindutsatt osv. Men basert på temperaturer er ikke forskjellene så store som mange skulle tro. 

Endret av Mercruiser
  • Liker 3
Skrevet
Mercruiser skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du bor, men ut fra avstanden til Tromsø vil jeg tippe Sørlandet. Kulderekorden i Tromsø er på kun -18,4 grader, men i eksempelvis Kristiansand er den -22,9 grader. I Oslo er for øvrig rekorden -31,1. 

M.a.o. kan det bli vel så kalt sørpå som i Tromsø. Lenger inn i landet er det selvsagt kaldere, men det gjelder jo også sørpå. Tromsø har også lenger og mer stabil vinter, mer snø, mer vindutsatt osv. Men basert på temperaturer er ikke forskjellene så store som mange skulle tro. 

Kan bli, men stort sett er det ikke det. Vi har ofte plussgrader om vinteren. Minus 5 er mer enn nok for kaldt for min del 😝

Skrevet
Snylter skrev (6 timer siden):

Synes du ikke en snitthastighet på 60km/t med slike farer på alle kanter høres i overkant høyt ut? (2 mil på 20 min betyr 6 mil på en time, altså 60km/t i snitt)

Jeg tok ikke tida, så dette regnestykket er egentlig baklengs, basert på et litt fingeren i været gjennomsnitt av fartsgrenene og avstanden som jeg vet ganske nøyaktig. Men godt observert! :D

geir__hk skrev (5 timer siden):

Pr nå ser det jo desverre bare ut til å være et spørsmål om tid før en alvorlig ulykke finner sted.

Ja, det er mange her oppe som har påpekt det samme. Det er veldig mye snakk om det i lokalavisene og mellom folk men jeg har ikke sett eller hørt et pip om det i nasjonale aviser eller nrk tv/radio. Det ser ut som ingen på stortinget ser hva som skjer i nord.

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (19 timer siden):

Det stemmer nok at det har gått under radaren for oss sørfra. Jeg så nylig en nyhetssak om dette, altså om hvor liten flyplassen var i forhold til flyvninger. Det er egentlig alt jeg har fått med meg. Har dere fått innført turistskatt? 

Turistene betaler flyplassavgifter, havneavgifter, bompenger, mva på hotell, restaurant, hundesledeturer, hvalsafari og andre aktiviteter. Totalt et tresifret antall millioner i året bare i Tromsø kommune. Mulig det har passert milliarden nå. Det er nylig åpnet for ytterligere avgifter ja, men ikke iverksatt ennå.

God tur videre sørover! Regner med du måler avstand langs vei, ikke luftlinje, for da får jeg 2100 og 2400 km til å krysse hverandre i grensetraktene mellom Ukriana og Russland, nært Sumy.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (43 minutter siden):

Det er forskjellige typer hendelser hver dag. Akkurat denne varianten er vel 5. gang så langt i vinter. Turist + trafikk hendelser fyller nå avisene med stoff ca 2-5 ganger per dag. Bare i Tromsø.

Flott at VG skriver om det og at de også fikk med seg en tilsvarende hendelse i november.

En liten skildring fra vinterturistbyen: For 20 år siden yret storgata av liv, fullt av Tromsøfolk, hver lørdag mellom kl 11 og 15. Nå er det det så sjeldent man hører norsk språk i storgata på en lørdag formiddag at man automatisk snur hodet for å se hvor stemmen kommer fra. Tromsøfolk flokker nå til kjøpesentrene utenfor bykjernen i stedet for. 

Skrevet (endret)
On 1/5/2026 at 4:38 PM, leticia said:

Har dere fått innført turistskatt? 

Det har man valgt å ikke gå for i Norge, unntaket er Longyearbyen.

EDIT: Dette stemmer ikke, jeg fikk visst ikke med meg den endelige loven..

8 hours ago, frohmage said:

7 hours ago, Simen1 said:

Det er forskjellige typer hendelser hver dag. Akkurat denne varianten er vel 5. gang så langt i vinter.

Når dette skjer såpass ofte må det rett og slett skiltes bedre.

Endret av Snylter
Skrevet
Snylter skrev (24 minutter siden):

Det har man valgt å ikke gå for i Norge, unntaket er Longyearbyen.

I sommer ble det flertall på stortinget for å innføre turistskatt. De ordkløyver og kaller det riktignok besøksbidrag. Dette er vedtatt ved lov i hht denne artikkelen. Tromsø skulle iverksette det fra 1.6.2026, men datoen er utsatt til 1.1.2027.

Snylter skrev (24 minutter siden):

Når dette skjer såpass ofte må det rett og slett skiltes bedre.

Det er allerede skiltet og det skjer likevel. I samtlige tilfeller er det manglende lesing av skilt som allerede er der. Det er jo ikke unikt for skiløyper men er et beredere turist-trafikk problem. Å doble eller tripe antall skilt har egentlig ikke så mye for seg hverken ved skiløyper eller andre trafikkskilt. Det som trengs er mer erfarne sjåfører som klarer kombinasjonen å lese og forstå skilt + holde flyt i trafikken og føre bilen på fornuftig og lovlig måte. Når det er så stor forskjell på turister (spesielt fra Asia) og norske, svenske og finske sjåfører så lokaliserer i hvert fall jeg problemet til sjåførene - ikke skiltene.

Skrevet
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Det som trengs er mer erfarne sjåfører som klarer kombinasjonen å lese og forstå skilt + holde flyt i trafikken og føre bilen på fornuftig og lovlig måte. Når det er så stor forskjell på turister (spesielt fra Asia) og norske, svenske og finske sjåfører så lokaliserer i hvert fall jeg problemet til sjåførene - ikke skiltene.

Når man markedsfører seg som en perfekt turistdestinasjon for asiater må man vel tilpasse seg disse også. Hvordan tenker du ellers å løse det?

• Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, frohmage said:

Når man markedsfører seg som en perfekt turistdestinasjon for asiater må man vel tilpasse seg disse også. Hvordan tenker du ellers å løse det?

Det er vel vanskelig å skulle innføre spesielle trafikkreguleringer bare på en plass, så det blir trolig ikke opp til hver enkel kommune.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...