DukeNukem3d Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden (endret) Det er visst ikke helt sort/hvitt heller med kirken i Russland. Igjen så blir ting fullstendig misrepresentert i denne tråden. "Kirkeledere står ofte side om side med Vladimir Putin når bilder skal tas, men russiske prester bærer fortsatt mistillit mot statsledelsen, mener forsker. Putin har som president trykket kirken til sitt bryst og brukt den som et verktøy i sin politiske linje. Det har gitt kirken en legitimitet fra toppledelsen i Kreml den bare kunne drømme om i sovjettiden, samt tilgang på store pengesummer. Senest i forbindelse med krigføringen i Ukraina har kirken offisielt vært på Putins side, iallfall i flere uttalelser. Men under overflaten bærer forholdet mellom kirke og stat fortsatt preg av at Sovjetunionen hadde som mål å konvertere sine innbyggere til ateismen. Religiøs forkynning i stor skala ble slått ned på. Det påvirker fortsatt russiske prester, mener Caroline Hill, som forsker på religion i Russland i Uppsala. – Prestene predikerer om fred, sier Hill. Putin har også vist til religion for å begrunne sitt angrep på Ukraina. Russere og ukrainere deler historie og åndelig tilknytning i den ortodokse kirken, har han fremhevet. – Det er så klart bare politisk retorikk, sier Hill. Flere hundre russiske prester har skrevet under på et åpent brev som fordømmer krigen. Det til tross for at de risikerer straffeforfølgelse under de nye og strenge sensurlovene. Ifølge Hill er flere prester hanket inn av myndighetene for å ha tatt til orde for bønn om fred. I Putins Russland har forholdet mellom kirken og staten vært preget av at en gjensidig toleranse, der man holder seg unna hverandres saker, sier Hill. – Men mye av det blir brutt nå som prester blir tatt til retten for å predikere om fred. Spørsmålet er hvordan det kommer til å påvirke forholdet i framtiden, sier forskeren." Kirken, Russland | Forsker: Kirken ikke tro mot Putin og Kreml Endret 48 minutter siden av DukeNukem3d 1
afterall Skrevet 43 minutter siden Skrevet 43 minutter siden DukeNukem3d skrev (13 minutter siden): "Putin and the Russian Orthodox Church (ROC) frame the war as a defense of Christian civilization" Haha dette er jo Putin sitt sprø verdensbilde du viser til. Putin misbruker alle sine institusjoner og får de til å lystre sin fløyte. Å skylde på kristendom for Putin sitt gale verdensbilde er jo kanskje å dra den litt vel langt? "Bakgrunnen for Russlands krigføring, spesielt i Ukraina, er sammensatt, men involverer geopolitisk maktspill, frykt for NATO-utvidelse østover, et ønske om å bevare russisk innflytelse over det som ses på som historiske landområder, og et mål om å hindre Ukraina i å bli integrert i vestlige strukturer som EU og NATO, alt i kontekst av en lang historie med russisk ekspansjon og stormaktsambisjoner. Russland hevder også at de ønsker å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, noe som ikke sees som gyldige grunner internasjonalt. Nøkkelårsaker og faktorer: Geopolitisk maktspill: Etter den kalde krigen har Russland sett på utvidelsen av NATO og EU mot øst som en trussel, og forsøker å opprettholde en buffer-sone og sin innflytelse i naboland som Ukraina. Historisk og kulturell tilknytning: Putin og Russland ser på Ukraina som en del av Russlands historiske og kulturelle sfære, noe som gjør vestlig orientering av Ukraina til en trussel mot russisk identitet og sikkerhet. NATO-utvidelse: Russlands motstand mot at Ukraina skulle bli medlem av NATO er en sentral årsak. NATO-medlemskap for Ukraina vil bety at militæralliansen kommer helt til Russlands grense, noe Russland sterkt motsetter seg. «Demilitarisering» og «avnazifisering»: Russland begrunnet den fullskala invasjonen i 2022 med påstander om å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, mål som ikke deles internasjonalt. Hendelsene i 2014: Etter den pro-vestlige Maidan-revolusjonen i 2014, som avsatte den russiskvennlige presidenten Janukovitsj, annekterte Russland Krim og støttet separatister i Øst-Ukraina (Donetsk og Luhansk), noe som etablerte grunnlaget for den pågående konflikten. Innenrikspolitikk: Konflikten i Ukraina har også elementer av ukrainsk innenrikspolitikk og ønsket om å beskytte etniske russere og russisktalende, ifølge russiske påstander. Disse faktorene, sammen med en lang historie med russisk ekspansjon og en sterk imperialistisk tankegang, ligger til grunn for Russlands aggressive politikk mot Ukraina. " Av 6 faktorer så er ikke kristendom nevnt i 1 av de. Jeg forstår at dere virkelig hater kristendom, men her er dere virkelig langt ute å jordet. Shit, for en dystopisk virkelighet vi plutselig lever i, der vi bruker KI til å argumentere fram og tilbake, og der KI selv virker til å være uenig. Ellers festlig at du godkjenner ukritisk ditt eget KI-svar, men ser helt bortfra mitt KI-svar. Hvor vil du gå herfra?
DukeNukem3d Skrevet 39 minutter siden Skrevet 39 minutter siden (endret) afterall skrev (10 minutter siden): Shit, for en dystopisk virkelighet vi plutselig lever i, der vi bruker KI til å argumentere fram og tilbake, og der KI selv virker til å være uenig. Ellers festlig at du godkjenner ukritisk ditt eget KI-svar, men ser helt bortfra mitt KI-svar. Hvor vil du gå herfra? Forsøkte bare å fortelle deg at Putin sitt sinnsyke verdensbilde (som ditt KI-svar bekreftet) neppe er bibelens skyld. Av alle ting vi kan skylde på den for, som jo er en del. Han misbrukte alle institusjoner. Nøkkelfaktorene for krigen nevner ikke engang religion. Og som vi ser i innlegget over er det mange prester som har risikert fengsel for å be for fred i Russland også. Det var altså med en stor kostnad. Så det var ikke så sort/hvitt som du fremstilte det for meg viste det seg. Mitt KI svar inneholdt vel ingenting revolusjonerende, disse nøkkelfaktorene som ikke nevner religion har vi vel alle hørt ekspertene prate om i minst 3 år nå. Men vi kunne jo gått herfra til å nevne at 40.000 syrere - Over 40 000 syriske krigere registrert kriget for Putin i Ukraina og 16.000 andre frivillige fra Midtøsten. Det var riktignok bare noen uker / måneder kanonføde langs fronten, men "Allahu Akhbar" også da eller? Putin og islamiststatene deler verdensbilde om Vesten. Det er jo greit å legge merke til før du gir kristendom skylden. Endret 32 minutter siden av DukeNukem3d 1
afterall Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Forsøkte bare å fortelle deg at Putin sitt sinnsyke verdensbilde (som ditt KI-svar bekreftet) neppe er bibelens skyld. Av alle ting vi kan skylde på den for, som jo er en del. Han misbrukte alle institusjoner. Nøkkelfaktorene for krigen nevner ikke engang religion. Og som vi ser i innlegget over er det mange prester som har risikert fengsel for å be for fred i Russland også. Det var altså med en stor kostnad. Så det var ikke så sort/hvitt som du fremstilte det for meg viste det seg. Men vi kunne jo gått herfra til å nevne at 40.000 syrere - Over 40 000 syriske krigere registrert kriget for Putin i Ukraina og 16.000 andre frivillige fra Midtøsten. Det var riktignok bare noen uker / måneder kanonføde langs fronten, men "Allahu Akhbar" også da eller? Putin og islamiststatene deler verdensbilde om Vesten. Det er jo greit å legge merke til før du gir kristendom skylden. Du sier kristendom/religion ikke er en nøkkelfaktor, så jeg spurte KI for å følge ditt eksempel om det stemmer. KI sier øyeblikkelig ja. is religion a key factor in the war in Ukraine? "Yes, religion is a significant factor, acting as both a justification for Russia's invasion and a point of deep division, with Russia's Orthodox Church backing the war and fueling narratives of a "spiritual war," while Ukraine seeks spiritual independence, creating a religious battleground alongside the military one, highlighting a conflict over identity and traditional values." Jeg spurte også hvor Putins fremmedkrigere kommer fra: The foreign soldiers fighting for Russia come from a diverse range of countries, often recruited through various means including promises of employment, legal residency, or financial rewards, though sometimes through deception or coercion. Key regions and countries identified in reports include: * Central Asia: A significant number are economic migrants already residing in Russia, primarily from countries like Uzbekistan, Tajikistan, and Kyrgyzstan. * Former Soviet Union (Non-Central Asian): Fighters have come from countries such as Armenia, Belarus, Kazakhstan, and Latvia, as well as pro-Russian breakaway regions like Abkhazia, South Ossetia, and Transnistria. * The Middle East: Individuals, particularly mercenaries in groups like the Wagner Group (and its replacement, the Africa Corps), have come from countries such as Syria and possibly Afghanistan. * Asia/Southeast Asia: There have been reports and captures of soldiers from countries like Nepal, India, China, and North Korea. * Africa: Soldiers from countries like Cuba, Somalia, Serbia, Malaysia, Tanzania, Ivory Coast, and Zambia have been reported, with some conscripted from Russian prisons or by being misled. * Europe: While smaller in number, some individuals have joined from European countries, including Serbia, Germany, and Hungary. Many of the recruits from poorer countries, particularly from Central Asia and Africa, are initially economic migrants who are later pressured, deceived, or offered incentives like quick citizenship or high pay to sign military contracts. Jeg er ingen forsvarer av islam, men er islam en fellesnevner her? Jeg spurte om det også, jeg. Spesifikt om islam er en nøkkelfaktor når det gjelder Putins leiesoldater: While the foreign soldiers fighting for Russia come from many countries, Islam itself is not the primary factor motivating their recruitment or participation. The main drivers appear to be economic necessity, promises of legal status, and in some cases, coercion or deception. Many of the recruits from Central Asia are Muslim economic migrants already working in Russia, and they are frequently targeted with offers of high wages or fast-track Russian citizenship in exchange for military service.
HasuUser Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden 29 minutes ago, DukeNukem3d said: Det er visst ikke helt sort/hvitt heller med kirken i Russland. Igjen så blir ting fullstendig misrepresentert i denne tråden. "Kirkeledere står ofte side om side med Vladimir Putin når bilder skal tas, men russiske prester bærer fortsatt mistillit mot statsledelsen, mener forsker. Putin har som president trykket kirken til sitt bryst og brukt den som et verktøy i sin politiske linje. Det har gitt kirken en legitimitet fra toppledelsen i Kreml den bare kunne drømme om i sovjettiden, samt tilgang på store pengesummer. Senest i forbindelse med krigføringen i Ukraina har kirken offisielt vært på Putins side, iallfall i flere uttalelser. Men under overflaten bærer forholdet mellom kirke og stat fortsatt preg av at Sovjetunionen hadde som mål å konvertere sine innbyggere til ateismen. Religiøs forkynning i stor skala ble slått ned på. Det påvirker fortsatt russiske prester, mener Caroline Hill, som forsker på religion i Russland i Uppsala. – Prestene predikerer om fred, sier Hill. Putin har også vist til religion for å begrunne sitt angrep på Ukraina. Russere og ukrainere deler historie og åndelig tilknytning i den ortodokse kirken, har han fremhevet. – Det er så klart bare politisk retorikk, sier Hill. Flere hundre russiske prester har skrevet under på et åpent brev som fordømmer krigen. Det til tross for at de risikerer straffeforfølgelse under de nye og strenge sensurlovene. Ifølge Hill er flere prester hanket inn av myndighetene for å ha tatt til orde for bønn om fred. I Putins Russland har forholdet mellom kirken og staten vært preget av at en gjensidig toleranse, der man holder seg unna hverandres saker, sier Hill. – Men mye av det blir brutt nå som prester blir tatt til retten for å predikere om fred. Spørsmålet er hvordan det kommer til å påvirke forholdet i framtiden, sier forskeren." Kirken, Russland | Forsker: Kirken ikke tro mot Putin og Kreml Viktig nyanse! Og tenk på alle de som ikke kan si det offentlig fordi konsekvensene for dem og familien blir for store! 1
DukeNukem3d Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden afterall skrev (3 minutter siden): Du sier kristendom/religion ikke er en nøkkelfaktor, så jeg spurte KI for å følge ditt eksempel om det stemmer. KI sier øyeblikkelig ja. is religion a key factor in the war in Ukraine? "Yes, religion is a significant factor, acting as both a justification for Russia's invasion and a point of deep division, with Russia's Orthodox Church backing the war and fueling narratives of a "spiritual war," while Ukraine seeks spiritual independence, creating a religious battleground alongside the military one, highlighting a conflict over identity and traditional values." Jeg spurte også hvor Putins fremmedkrigere kommer fra: The foreign soldiers fighting for Russia come from a diverse range of countries, often recruited through various means including promises of employment, legal residency, or financial rewards, though sometimes through deception or coercion. Key regions and countries identified in reports include: * Central Asia: A significant number are economic migrants already residing in Russia, primarily from countries like Uzbekistan, Tajikistan, and Kyrgyzstan. * Former Soviet Union (Non-Central Asian): Fighters have come from countries such as Armenia, Belarus, Kazakhstan, and Latvia, as well as pro-Russian breakaway regions like Abkhazia, South Ossetia, and Transnistria. * The Middle East: Individuals, particularly mercenaries in groups like the Wagner Group (and its replacement, the Africa Corps), have come from countries such as Syria and possibly Afghanistan. * Asia/Southeast Asia: There have been reports and captures of soldiers from countries like Nepal, India, China, and North Korea. * Africa: Soldiers from countries like Cuba, Somalia, Serbia, Malaysia, Tanzania, Ivory Coast, and Zambia have been reported, with some conscripted from Russian prisons or by being misled. * Europe: While smaller in number, some individuals have joined from European countries, including Serbia, Germany, and Hungary. Many of the recruits from poorer countries, particularly from Central Asia and Africa, are initially economic migrants who are later pressured, deceived, or offered incentives like quick citizenship or high pay to sign military contracts. Jeg er ingen forsvarer av islam, men er islam en fellesnevner her? Jeg spurte om det også, jeg. Spesifikt om islam er en nøkkelfaktor når det gjelder Putins leiesoldater: While the foreign soldiers fighting for Russia come from many countries, Islam itself is not the primary factor motivating their recruitment or participation. The main drivers appear to be economic necessity, promises of legal status, and in some cases, coercion or deception. Many of the recruits from Central Asia are Muslim economic migrants already working in Russia, and they are frequently targeted with offers of high wages or fast-track Russian citizenship in exchange for military service. Nøkkelfaktorene er godt kjent og religion er fortsatt ikke en av de. De legitime ekspertene ser ut til å være samstemte og enige om de. Så igjen, vis meg en Ukraina ekspert som prater om kristendom? (og da helst ikke en fra RT, men jeg tror jaggu ikke engang Glenn Diesen er så dum) Nøkkelårsaker og faktorer: Geopolitisk maktspill: Etter den kalde krigen har Russland sett på utvidelsen av NATO og EU mot øst som en trussel, og forsøker å opprettholde en buffer-sone og sin innflytelse i naboland som Ukraina. Historisk og kulturell tilknytning: Putin og Russland ser på Ukraina som en del av Russlands historiske og kulturelle sfære, noe som gjør vestlig orientering av Ukraina til en trussel mot russisk identitet og sikkerhet. NATO-utvidelse: Russlands motstand mot at Ukraina skulle bli medlem av NATO er en sentral årsak. NATO-medlemskap for Ukraina vil bety at militæralliansen kommer helt til Russlands grense, noe Russland sterkt motsetter seg. «Demilitarisering» og «avnazifisering»: Russland begrunnet den fullskala invasjonen i 2022 med påstander om å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, mål som ikke deles internasjonalt. Hendelsene i 2014: Etter den pro-vestlige Maidan-revolusjonen i 2014, som avsatte den russiskvennlige presidenten Janukovitsj, annekterte Russland Krim og støttet separatister i Øst-Ukraina (Donetsk og Luhansk), noe som etablerte grunnlaget for den pågående konflikten. Innenrikspolitikk: Konflikten i Ukraina har også elementer av ukrainsk innenrikspolitikk og ønsket om å beskytte etniske russere og russisktalende, ifølge russiske påstander. 1
PÃ¥inter Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden afterall skrev (1 minutt siden): Jeg gleder meg til dagen du skal forklare for meg hvordan vi kan skille mellom ekte kristne og folk som bare utgir seg for å være kristne 🤭 les svarerne mine…. 1
afterall Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Nøkkelfaktorene er godt kjent og religion er fortsatt ikke en av de. De legitime ekspertene ser ut til å være samstemte og enige om de. Så igjen, vis meg en Ukraina ekspert som prater om kristendom? (og da helst ikke en fra RT, men jeg tror jaggu ikke engang Glenn Diesen er så dum) Nøkkelårsaker og faktorer: Geopolitisk maktspill: Etter den kalde krigen har Russland sett på utvidelsen av NATO og EU mot øst som en trussel, og forsøker å opprettholde en buffer-sone og sin innflytelse i naboland som Ukraina. Historisk og kulturell tilknytning: Putin og Russland ser på Ukraina som en del av Russlands historiske og kulturelle sfære, noe som gjør vestlig orientering av Ukraina til en trussel mot russisk identitet og sikkerhet. NATO-utvidelse: Russlands motstand mot at Ukraina skulle bli medlem av NATO er en sentral årsak. NATO-medlemskap for Ukraina vil bety at militæralliansen kommer helt til Russlands grense, noe Russland sterkt motsetter seg. «Demilitarisering» og «avnazifisering»: Russland begrunnet den fullskala invasjonen i 2022 med påstander om å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, mål som ikke deles internasjonalt. Hendelsene i 2014: Etter den pro-vestlige Maidan-revolusjonen i 2014, som avsatte den russiskvennlige presidenten Janukovitsj, annekterte Russland Krim og støttet separatister i Øst-Ukraina (Donetsk og Luhansk), noe som etablerte grunnlaget for den pågående konflikten. Innenrikspolitikk: Konflikten i Ukraina har også elementer av ukrainsk innenrikspolitikk og ønsket om å beskytte etniske russere og russisktalende, ifølge russiske påstander. 1. Du henviser til at religion ikke er en nøkkelfaktor når du spør KI. 2. Jeg viser til at KI sier at jo, kristendom og den russisk-ortodokse kirken er en nøkkelfaktor når jeg spør KI. 3. Hvorfor er ditt KI-svar mer riktig enn mitt? PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): 🤭 les svarerne mine…. Dine innlegg inneholdt ingen svar, og var bare nok en gishgallop fra deg Du kunne jo prøvd å svare, fremfor å stadig gjenta at du har svart når du ikke har det?
DukeNukem3d Skrevet 16 minutter siden Skrevet 16 minutter siden (endret) afterall skrev (12 minutter siden): Jeg er ingen forsvarer av islam, men er islam en fellesnevner her? Nei, men jeg har heller aldri påstått at Islam har skylden i denne krigen. Men når du først skal dra inn religion og kverrulere hele arbeidsdagen på det så kunne man jo også nevne at midtøsten har bidratt med 56.000 mann til Putins krigføring. I stor grad muslimer vil jeg tro. Til gjengjeld så kan Norge mobilisere 70.000 mann (40.000 fra heimvernet) Kun 18.000 faste ansatte. "Mobiliseringsstyrke: Heimevernet (HV): Omtrent 40 500 soldater utgjør hoveddelen av mobiliseringsstyrken i praksis. Total mobilisering: Ved full mobilisering kan det samlede personellet utgjøre opptil 70 000 personer, inkludert de som tilhører Heimevernet og de som har fullført førstegangstjenesten." Så det er jo en ganske så signifikant styrke som har kommet for å kjempe for Putin. Riktignok endte de vel i kjøttkverna alle mann.. Endret 13 minutter siden av DukeNukem3d 1
DukeNukem3d Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden (endret) afterall skrev (3 minutter siden): 2. Jeg viser til at KI sier at jo, kristendom og den russisk-ortodokse kirken er en nøkkelfaktor når jeg spør KI. Nøkkelfaktor for / årsak til krigen? Nei. Jeg tror KI misforstår både hva du tillegger kristendom her og hva du (mis)bruker svaret dens til. Jeg antar du er i full trolle/kverruleringsmodus her, men jeg får spørre igjen hvilken seriøs ekspert du har funnet som mener kristendom har skyld i denne krigen. Frem gjerne påstanden i Ukraina tråden så får vi se hva de har å si til det. Endret 13 minutter siden av DukeNukem3d 1
afterall Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Nei, men jeg har heller aldri påstått at Islam har skylden i denne krigen. Men når du først skal dra inn religion og kverrulere hele arbeidsdagen om det så kunne man jo også nevne at midtøsten har bidratt med 56.000 mann til Putins krigføring. I stor grad muslimer vil jeg tro. Diskuterer heller fremfor å kverulere Kan jeg spørre hvor du har tallene dine på fremmedkrigere fra? Av nysgjerrighet leiter jeg selv etter gode tall på dette.
DukeNukem3d Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden (endret) afterall skrev (2 minutter siden): Diskuterer heller fremfor å kverulere Kan jeg spørre hvor du har tallene dine på fremmedkrigere fra? Av nysgjerrighet leiter jeg selv etter gode tall på dette. - Over 40 000 syriske krigere registrert Putin says Russia to use Middle East volunteer fighters | Reuters (16.000 frivillige Mars 2022, om det har kommet flere siden den gang vet jeg ikke) Endret 11 minutter siden av DukeNukem3d 1
skaftetryne32 Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden DukeNukem3d skrev (39 minutter siden): Å skylde på kristendom for Putin sitt gale verdensbilde er jo kanskje å dra den litt vel langt? Vel religion har vel ikke direkte skylda for noe som helst, men autoritære som bruker den finner jo akkurat hva de trenger for å undertrykke, det er det faktiske problemet med nesten enhver religion, de kan begrunne sitt hat med bibel torah eller koran og de har automatisk opptil flere millioner troende på sin side, troende som fra barndommen av er opplært til å ikke spørre spørsmål om de autoritære autoritetene, det er et problem med religion generelt, inkludert kristendom.
HasuUser Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden 1 minute ago, skaftetryne32 said: Vel religion har vel ikke direkte skylda for noe som helst, men autoritære som bruker den finner jo akkurat hva de trenger for å undertrykke, det er det faktiske problemet med nesten enhver religion, de kan begrunne sitt hat med bibel torah eller koran og de har automatisk opptil flere millioner troende på sin side, troende som fra barndommen av er opplært til å ikke spørre spørsmål om de autoritære autoritetene, det er et problem med religion generelt, inkludert kristendom. Islamistene gjør det mer tydelig ved å imitere Muhammed direkte og helst ned til aller minste detalj.
PÃ¥inter Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden afterall skrev (3 timer siden): Godt poeng! Hvordan mener du jeg skal skille mellom folk som utgir seg for å være kristne, og ekte kristne? 👇🏼 PÃ¥inter skrev (2 timer siden): Du er nok voksen nok til å skjønne at skal man finne ut hvem som sitter bak tastaturet så må man oppsøke folk hjemme. Jeg tør påstå at du hverken har ressurser eller verktøy til den jobben.😉 👆🏼 Fornøyd? 👆🏼 afterall skrev (1 time siden): Jeg gleder meg til dagen du skal forklare for meg hvordan vi kan skille mellom ekte kristne og folk som bare utgir seg for å være kristne Du er veldig lik han andre som ikke er fornøyd med svarene. 🤭
skaftetryne32 Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden HasuUser skrev (5 minutter siden): Islamistene gjør det mer tydelig ved å imitere Muhammed direkte og helst ned til aller minste detalj. Ja synd de kristne ikke gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå