Gå til innhold

Dagens boligpriser? Synkende skip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rekordhøye boligpriser. Folk med en normal inntekt sliter med å betjene et lån på 3mill dersom man er alene. Kommer denne bobla til å sprekke eller fortsette oppover? Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal ned 10-20-30% etterhvert. Hvordan holder folk ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden):

Følg med på innvandringspolitikken. Tilbud og etterspørsel. Halve verden har visst rett til å bo her og motta trygd. Derfor går prisene opp.

Vi sparer ingenting på å bygge flere boliger, det koster enda mer.

Ja de trygdede kjøper til blodpris🤣 er du seriøs? 

for det første har folk gått mye opp i lønn, håndverkere har presset opp prisene samt materialer. Derfor koster nytt mer og brukt følger etter. 

krav til kjøp av bolig har gått ned, så det er flere på markedet osv.

• Liker 2
Skrevet

NAV støvsuger markedet for trange boliger for å gi til sårbare mennesker. Og vi slipper inn vanvittig mange sårbare mennesker, ofte uten å gi dem fritidstilbud.
NAV bruker våre skattepenger på å overby oss på boligmarkedet.

• Liker 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (21 minutter siden):

NAV støvsuger markedet for trange boliger for å gi til sårbare mennesker. Og vi slipper inn vanvittig mange sårbare mennesker, ofte uten å gi dem fritidstilbud.

Hvem på Nav styrer med dette? Vurderer å selge leiligheten min til "god" pris. 👍😉

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Åja? Hvilke boliger har de kjøpt i det siste?

• Liker 1
Skrevet (endret)

I Oslo er det Boligbygg Oslo KF som kjøper og leier boliger til kommunen, etter det jeg finner på nettet. Men de dukker vel opp som budgiver om du har en leilighet å selge eller leie ut. Det er ikke slik at alle innvandrere med kommunal hjelp må bo på gaten.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

I Oslo er det Boligbygg Oslo KF som kjøper og leier boliger til kommunen, etter det jeg finner på nettet. Men de dukker vel opp som budgiver om du har en leilighet å selge eller leie ut. Det er ikke slik at alle innvandrere med kommunal hjelp må bo på gaten.

Ok, så det var ikke NAV? Som kjøpte boliger til flyktninger? Det var private som har avtaler med kommunen? 

så hva var problemet igjen? Åja, private bolig spekulanter. Det glemte du.

dog er det ett synkende problem, spesielt i Oslo. Selv gigantene selger unna og gjør det slik at det er enorme mengder boliger på markedet til tider. De skal dog ha latterlige priser og har omgjort de for å slippe skatt. Såklart.

• Liker 1
Skrevet

Samme for meg om det er kommunen eller NAV, poenget er at vi betaler høyere skatt for å finansiere at utlendinger skal bo i leiligheter som ellers ville  vært tilgjengelig på markedet. Tilbud og etterspørsel, og innvandring gir mye etterspørsel og høye priser.

Ikke nødvendigvis den eneste årsaken, men en viktig årsak.

• Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (27 minutter siden):

Hvem på Nav styrer med dette? Vurderer å selge leiligheten min til "god" pris. 👍😉

Da jeg skulle ut av leiligheten jeg leide i 2022 så ville huseier gjerne ha meg ut før normal oppsigelsestid var over, pga han ville tjene så mye mer på å leie ut til kommunen som trengte plass til ukrainere. Han ville ikke la den muligheten gå fra seg.

Så det @Mannen med ljåen beskriver er faktisk reelt. Det var ikke NAV da, men kommunen. Jo flere folk vi forplikter oss til å ta imot, jo flere boliger vil vi trenge. Det blir ekstra press i markedet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter dog at vi skal hjelpe faktiske flyktninger midlertidig.
Men det har tatt fullstendig overhånd. Antallet grunnløse asylsøkere som aldri blir hjemsendt er problemet. Mange får trygd og opptar boliger, når de egentlig skulle vært deportert.

• Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (6 minutter siden):

Da jeg skulle ut av leiligheten jeg leide i 2022 så ville huseier gjerne ha meg ut før normal oppsigelsestid var over, pga han ville tjene så mye mer på å leie ut til kommunen som trengte plass til ukrainere. Han ville ikke la den muligheten gå fra seg.

Så det @Mannen med ljåen beskriver er faktisk reelt. Det var ikke NAV da, men kommunen. Jo flere folk vi forplikter oss til å ta imot, jo flere boliger vil vi trenge. Det blir ekstra press i markedet. 

Han gikk fra å leie til å leie, hvordan påvirker det salgsprisen på boliger? 

hadde huseier tenkt å selge boligen når du flyttet?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Det som kan virke som en spøkefull kommentar ved første øyekast, kan også være reelt.👍😉

Vurderer å bytte ut leilighet mot hus på tomt der jeg kan sette opp stor garasje.👍

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Han gikk fra å leie til å leie, hvordan påvirker det salgsprisen på boliger? 

hadde huseier tenkt å selge boligen når du flyttet?

Han gikk fra å leie til en rimelig pris til å leie til en dyr pris. Desperate leietakere (her kommunen som er forpliktet til å bosette ukrainere) betaler gjerne høyere pris. 

Mange folk som skal inn på boligmarkedet drar prisene opp. Både leiepriser og salgspriser.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Han gikk fra å leie til en rimelig pris til å leie til en dyr pris. Desperate leietakere (her kommunen som er forpliktet til å bosette ukrainere) betaler gjerne høyere pris. 

Mange folk som skal inn på boligmarkedet drar prisene opp. Både leiepriser og salgspriser.

Ja at det presser leiemarkedet er jeg helt med på. Dog er det nesten ikke ukrainere som kommer lengre, ift før.

men den påstanden om at trygdede presser salgsprisene opp i 3 millioners klassen. DEN kjøper jeg ikke for 10 øre

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (8 minutter siden):

Det som kan virke som en spøkefull kommentar ved første øyekast, kan også være reelt.👍😉

Vurderer å bytte ut leilighet mot hus på tomt der jeg kan sette opp stor garasje.👍

Du bor kanskje ikke i et pressområde? 

Du må nesten se an prisene der du bor. Her jeg bor får man seg fint en enebolig til et sted mellom 2 - 3,5 millioner. Vi har tomt på 1000 m2. Kjøpte huset for under millionen i begynnelsen av 2000 - tallet.  

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

men den påstanden om at trygdede presser salgsprisene opp i 3 millioners klassen. DEN kjøper jeg ikke for 10 øre

Såvidt jeg kan se er det ingen som har kommet med en slik påstand. 

Skrevet
leticia skrev (10 minutter siden):

Du bor kanskje ikke i et pressområde? 

Du må nesten se an prisene der du bor. Her jeg bor får man seg fint en enebolig til et sted mellom 2 - 3,5 millioner. Vi har tomt på 1000 m2. Kjøpte huset for under millionen i begynnelsen av 2000 - tallet.  

Nei, langt derifra heldigvis.👍

Får det til ca samme priser her. Men om Nav kjøper og leier ut leiligheten min så er det en fin bonus. (Ikke alle naboene som ville likt dette.😁)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...