GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

58 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      5
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      19
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      5
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      22
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (37 minutter siden):

Jeg håper dette er sarkasme 

Litt.

Samtidig påpeker jeg bare hvordan det er lite poeng for alle de uføre å samles der hvor boligprisene er høyest, hvordan frakt og slikt burde kunne løses, etc.

Om vi virkelig ønsket, så skulle vi fint klare å få ned prisene. Problemet er bare hvor langt vi er villige til å gå for å gjøre dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iki skrev (2 minutter siden):

Litt.

Samtidig påpeker jeg bare hvordan det er lite poeng for alle de uføre å samles der hvor boligprisene er høyest, hvordan frakt og slikt burde kunne løses, etc.

Om vi virkelig ønsket, så skulle vi fint klare å få ned prisene. Problemet er bare hvor langt vi er villige til å gå for å gjøre dette.

Å skille sårbare mennesker fra familie og nettverk er ikke løsningen ihvertfall...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Noxhaven skrev (58 minutter siden):

Det hadde vært artig å visst hvordan inntektsfordelingen er i et eksempel på f.eks. melk fra bonden helt til kjøleskapet i KIWI.
Er det noen her som har noe innside informasjon?

Bonden: Ta vare på dyrene, melke dem, flytte melken til en tank, kjøle tanken.
Kost 1,6 kr/L, salg 2 kr/L? Tenker 20% fortjenste i de fleste ledd er rimelig?

Tine kjører ut til bonden, flytter melken fra bondens tank til bil og kjører melken for å bli behandlet.
Kost 4-9 kr/L basert på avstand til bonden? Om vi sier snittet er 5 kr/L så selges det for 6 kr/L etter påslaget. 

Forvalte melken. Fordele den på fetprosent til drikke melk/fløte/smør/ost.
Kost 1 kr/L, salg 1,2 kr/L

Kjøre melken pakking om det ikke skjer på samme sted.
Kost kjøring 1 kr/L salg 1,2 kr/L
Innkjøp kartong 1 kr/L salg 1,2 kr/L
Maskinell prosess for å tappe melk i kortong, forsegle og stable på brett - Kost 1,5 kr/L salg 1,8 kr/L
Stable brett på bil og sende til butikk - kost 3 kr/L salg 3,6 kr/L

Anslag:
2+6+1,2+1,2+1,2+1,8+3,6= 17 kr.
Hylleplass hos angitt butikk 5%? Tror dette er en greie.. = 17,85 kr
PÃ¥slag salg hos f.eks. KIWI 5% = 18,74 kr
Mva 15% = 21,55 kr

Du har drastisk undervurdert prisen til bonden, og tilsvarende overvurdert kostnadene til inntransport, og jeg antar prisen til foredlingen også er betydelig mye lavere. Det er heldigvis ikke sånn at prisen til råvareprodusenten er 10% av utsalgsprisen; et mer realistisk anslag er ca. 1/3-del til bonden, og resterende 2/3-deler fordelt mellom meieri og butikk.

Driftskostnadene, sett bort fra utbetalingspris til bonde, for TINE-datterselskapet Norsk Melkeråvare er på 414 millioner kroner, fordelt på 1,4 milliarder liter (ku og geit totalt) melk. Det skulle gi en kostnad på ca. 30 øre/liter.

https://www.xn--norskmelkervare-rlb.no/om-oss/arsrapporter/norsk-melkeravare-arsrapport-2024

Pris til bonde: ca. 6,60-6,70kr (forøvrig; Arla i Sverige hadde høyere utbetalingspris enn Tine i Norge i sommer...)

(gjennomsnittlig utbetalingspris kommer man frem til ved å ta PGE minus inntransportkostnadene...)

Inntransport, la oss si 0,5kr, for å runde av til nærmeste 50-øring...

PGE - Planlagt grossistpris ut fra NMR til Tine, Synnøve, Rørosmeieriet og Q: 6,93kr for inneværende halvår

Prisutjevningsordningen: 2kr i avgift pr liter drikkemelk (dette brukes til å redusere prisen på andre melkeprodukter, som f.eks. ost, hvor det går med ca. 10l melk til å produsere 1kg ost...)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-06-29-904

Foredling på meieriet, alt (pasteurisering, homogenisering, evt. separering for å fjerne fett, tapping) inkludert emballasjen, kanskje 5kr/l? Konsummelk krever lite foredling, andre produkter mye. Her er det stor usikkerhet.

Uttransport fra meieri til butikker; kanskje 0,5kr/l her også? Like effektivt som inntransporten, minst, skulle man tro.

Begynner jeg å regne fra PGE, og legger til de andre anslagene er jeg på 14,53kr, før 15% moms og butikkens margin. Men alt mellom PGE og utsalgsprisen i butikk sitter meieriene og matvarekjedene på som dyrebare forretningshemmeligheter, så det vet jeg ikke mer om enn deg. De totale kostnadene i Tine (konsernregnskapet er offentlig...) lar seg nok riktignok fordele på antall liter melk, men ikke på varelinjenivå.

Skrevet
Tussi skrev (19 minutter siden):

Å skille sårbare mennesker fra familie og nettverk er ikke løsningen ihvertfall...

Man kan ikke forvente at hele Norge skal bo i Oslo bare pga en person alle kjenner.

Skrevet
Iki skrev (49 minutter siden):

Litt.

Bustadprisane er berre ein liten del av kostnaden. Om alle uføre hadde flytta ut frå byane så hadde dei kunne budd billegare, evt. betre, men til gjengjeld så hadde dei fått auka utgifter til transport, høgare matvareprisar i butikkane i grisgrendte strøk, osv. 

Om alle uføre ikkje hadde hatt andre behov enn å sitte heime, eventuelt spasere rundt i nabolaget, så hadde det vært fordelaktig for både uføre og bustadprisane i byane om uføre flytta til bygdene. Den praktiske utfordringa er at det er ikkje så enkelt, dei fleste uføre har andre behov også utover å berre sitte heime.

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Det er sånn forundringspakke det 😀

Jupp, noen ganger pyttipanne. Andre ganger karbonader i ulike varianter

• Hjerte 1
Skrevet
TheKims skrev (6 timer siden):

Vi igjennomsnitt. Du er klar over at det er folk som ligger under gjennomsnittet også? Min mor har i underkant av 20 000 utbetalt pr måned. Etter at alle faste utgifter er betalt, så er det jaggu ikke mye igjen til mat. Hadde det ikke vært for at jeg og søster inviterer henne på middag nå og da, så hadde det nok gått mest i stekt egg på brødskiva. 

Vi lever i et av verdens rikeste land, men vi har ikke nok penger til å gi en liten økning på trygda, så folk får middag hver dag.

Hvis man har utgifter til medisiner, røyker eller bruker snus, eller har høye boutgifter og gjeld, ja da går det fort utover økonomien for en med lav trygd, eller trygd i det hele tatt. Det er jo mye mindre en lønn.

Trygdede er mye hjemme og har større behov enn andre for avveksling, ta en kopp kaffe ute el. som fort kan gå utover lommeboka. Det er få steder man kan sette seg ned - på vinteren - uten å måtte betale for det. Kjøpesentere har bare noen få sitteplasser, for at man skal gå på cafe når man blir sliten. Oslo S har fått færre sitteplasser, det ene området har blitt erstattet med et fastfood-bakeri. 

Ellers å ta med matpakke og drikke på bytur.

En del som ikke kan ta vare på seg selv (ser slitne ut og trenger en dusj/vaske klærne) bruker bibliotekene som varmestue, tror jeg. Der kan man lese avisen gratis og surfe på nettet.

Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (1 time siden):

Jeg handler bare på salg, så jeg merker ikke noe særlig til de økte prisene. Handler mye på kronemarked. 

Jeg har lagt merke til det, når jeg handler rimeligere/salg produkter. Jeg har alttids handlet for ca 1300kr. I dag handler jeg for ca 1500kr litt over på nesten lik mengde.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Skrevet
Iki skrev (1 time siden):

Litt.

Jeg er enig med deg i at hvis man er mobil ( ikke avhengig av å bo nært der jobbene er) så kan man fint flytte ut av byene / pressområdene. Men nå er det ikke slik at 370.000 uføre samles på samme sted og dermed presser  prisene nevneverdig opp heller. Oslo, hvor trykket på boliger er høyest har vel landets laveste uførerate? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, leticia said:

Jeg er enig med deg i at hvis man er mobil ( ikke avhengig av å bo nært der jobbene er) så kan man fint flytte ut av byene / pressområdene. Men nå er det ikke slik at 370.000 uføre samles på samme sted og dermed presser  prisene nevneverdig opp heller. Oslo, hvor trykket på boliger er høyest har vel landets laveste uførerate? 

Mistenker tanken heller er at dei på uføretrygd kan sjølv spare penger ved å bo ein billigere plass.

Problemet er vel at ein billigere plass ofte er ganske sentralt, skjønt det treng jo ikkje vera i Oslo sånt sett. Men ein treng dugelig offentlig tilbud, og dugelig tilgang til taxi, tjenester så nær som mogleg, osv, fordi ein har dårlig mobilitet ofte med uføretrygd.

Har ei i kjelleren som fann fort ut at ho kunne "spare penger" ved å bu hos familie litt ute i gokk mens leilighet nede her blei renovert, men ho fann fort ut at det betydde at ho avhengte enormt av familiens støtte for alt. Ho kunne ikkje gå på butikken sjølv, venner kjem ikkje på besøk så langt ute, taxi og anna transport er svindyrt, buss og anna offentlig transport er intet-eksisterende...

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (11 timer siden):

Matkjedene leker ikke butikk, eller driver med veldedighet, deres formål er å maksimere fortjenesten og utbytte til eierne. Da handler det selvfølgelig om høyest differanse mellom innkjøpspris og utsalg.

Så lenge stortingsflertallet og det impotente konkurransetilsynet tillater fortsatt monopolmakt til den prissamarbeidene dagligvaremafiaen så vil Norge fortsette å ha ekstremt høye dagligvarepriser i forhold til alle sammenlignbare land.

Nå virker det ikke som folk synes det er så ille å fylle lommene til Reitan&Co enda mer heller. (valget)

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (21 minutter siden):

Mistenker tanken heller er at dei på uføretrygd kan sjølv spare penger ved å bo ein billigere plass.

Klart de kan. 

Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Problemet er vel at ein billigere plass ofte er ganske sentralt, skjønt det treng jo ikkje vera i Oslo sånt sett. Men ein treng dugelig offentlig tilbud, og dugelig tilgang til taxi, tjenester så nær som mogleg, osv, fordi ein har dårlig mobilitet ofte med uføretrygd.

Hvorfor tenker du mobiliteten et dårlig? Det er vel oftest psykiske årsaker til uføretrygd, ikke fysiske. Mange kan dermed kjøre egen bil. Det er heller ikke slik at alle er på minstesats og får 20.000 utbetalt (tall nevnt tidligere i tråden). 

Skrevet
Neptun1 skrev (19 minutter siden):

Nå virker det ikke som folk synes det er så ille å fylle lommene til Reitan&Co enda mer heller. (valget)

Hvordan tenker du et annet valgresultat hadde ført til mindre penger i lommene til Reitan &co? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, leticia said:

Hvorfor tenker du mobiliteten et dårlig? Det er vel oftest psykiske årsaker til uføretrygd, ikke fysiske. Mange kan dermed kjøre egen bil. Det er heller ikke slik at alle er på minstesats og får 20.000 utbetalt (tall nevnt tidligere i tråden). 

Eg prøve ikkje svare for alle uføre her, berre illustrere ein av mange moglege utfordringer som gjer at ein bor sentralt, sjølv om ein i utgangspunktet kunne spart penger på enkelte utgifter ved å bu meir ut på bygda eller liknande.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (10 minutter siden):

Eg prøve ikkje svare for alle uføre her, berre illustrere ein av mange moglege utfordringer som gjer at ein bor sentralt, sjølv om ein i utgangspunktet kunne spart penger på enkelte utgifter ved å bu meir ut på bygda eller liknande.

Ja, det er sant at dette kan være utfordringer på bygda. Aller helst så blir nok uføre boende der de allerede bor og har sitt nettverk da. Skal nok mye til at man flytter langtvekkistan, særlig hvis man ikke bor alene i utgangspunktet. (At man har partner og barn som er tilknyttet stedet man bor). 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig.

Det var som sagt bare for å sette det på spissen.

Har bare lagt merke til at det til stadighet er klaging på boligprisene i Osloområdet, og da spesielt for de med dårligere råd.

Da hører man ofte at det blir problemer med husleie, mat, osv.

Tenker det da kan være en ide å ikke samle alle i en by, men heller spre dem litt utover i det store landet vi har.

Det er mye plass jo lengre nord man kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...