Tussi Skrevet torsdag kl 16:01 Skrevet torsdag kl 16:01 Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Jeg skrev da "settlerstat og et resultat av kolonitiden". Hvis du synes det er sjokkerende, da har du problemer med historieforståelsen. At dette skal være kontroversielt forteller mye om den positive rasismen som jøder og Israel "lider" under i vesten. Nå som jødene er der, og har vært der i 80 år, kan de nesten ikke kastes ut. Nei, de kan ikke kastes ut, og imotsetning til kolonister har jøder en historisk tilstedeværelse i området, som ingen kolonister har til sitt område 5
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 16:06 Skrevet torsdag kl 16:06 3 minutes ago, Tussi said: Nei, de kan ikke kastes ut, og imotsetning til kolonister har jøder en historisk tilstedeværelse i området, som ingen kolonister har til sitt område Settlere. Som sagt, det samme gjelder da Russland. Russerne kommer fra Kiev. Lykke til i ukraina-tråden. 2
Tussi Skrevet torsdag kl 16:06 Skrevet torsdag kl 16:06 (endret) Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Settlere. Som sagt, det samme gjelder da Russland. Russerne kommer fra Kiev. Lykke til i ukraina-tråden. Ikke sammenlignbart i det hele tatt, russerne har sitt land. Jeg synes din kategorisering av jødiske israelere er ufyselig Endret torsdag kl 16:10 av Tussi 6
Ballalaika Skrevet torsdag kl 16:09 Skrevet torsdag kl 16:09 Rhabagatz skrev (3 minutter siden): Settlere. Som sagt, det samme gjelder da Russland. Russerne kommer fra Kiev. Lykke til i ukraina-tråden. Russerne kommer ikke fra Kiev. 3
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 16:10 Skrevet torsdag kl 16:10 2 minutes ago, Tussi said: Ikke sammenlignbart i det hele tatt, russerne har sitt land. Nøyaktig samme rettslige grunnlag, bare 1000 yngre hjemmel. At behovet var der, har aldri gitt retten til å ta noe. 2
Tussi Skrevet torsdag kl 16:14 Skrevet torsdag kl 16:14 (endret) Rhabagatz skrev (3 minutter siden): Nøyaktig samme rettslige grunnlag, bare 1000 yngre hjemmel. At behovet var der, har aldri gitt retten til å ta noe. Jeg blir målløs... De kom tilbake til sine røtter, du beskriver mennesker som flyktet fra et folkemord som aggressive kolonister og settlere... Endret torsdag kl 16:14 av Tussi 6
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 16:20 Skrevet torsdag kl 16:20 (endret) 6 minutes ago, Tussi said: Jeg blir målløs... De kom tilbake til sine røtter, du beskriver mennesker som flyktet fra et folkemord som aggressive kolonister og settlere... Nå bestemte sionistene seg for å "ta" Palestina ca. 80 år før folkemordet, og startet koloniseringen. Selv den dag i dag kaller mange jøder seg for settlere. Endret torsdag kl 16:21 av Rhabagatz 2
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 16:28 Skrevet torsdag kl 16:28 16 minutes ago, Tussi said: Jeg synes din kategorisering av jødiske israelere er ufyselig Dine følelser tar ikke jeg ansvar for. Det er ikke bare jeg som snakker om jødiske settlere, de sionistiske pionerene så på seg selv som kolonialister. I ettertid vet vi at settler er et mer passende uttrykk, som ikke ble brukt så mye på den tiden. 2
Ballalaika Skrevet torsdag kl 16:32 Skrevet torsdag kl 16:32 Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Dine følelser tar ikke jeg ansvar for. Det er ikke bare jeg som snakker om jødiske settlere, de sionistiske pionerene så på seg selv som kolonialister. I ettertid vet vi at settler er et mer passende uttrykk, som ikke ble brukt så mye på den tiden. Kolonister, ikke kolonialister. 2
OleBrum2 Skrevet torsdag kl 16:53 Forfatter Skrevet torsdag kl 16:53 Rhabagatz skrev (23 minutter siden): Dine følelser tar ikke jeg ansvar for. Det er ikke bare jeg som snakker om jødiske settlere, de sionistiske pionerene så på seg selv som kolonialister. I ettertid vet vi at settler er et mer passende uttrykk, som ikke ble brukt så mye på den tiden. Faktisk…så gjorde de ikke det. De var opptatt av å ikke bli det, men heller arbeidslinjen der de ikke skulle være som de hvite i sør-afrika etc. Gjøre alt selv, unngå utbytting av andre. 5
OleBrum2 Skrevet torsdag kl 16:55 Forfatter Skrevet torsdag kl 16:55 Et apropo hva angår antirastisk senter. Ser det er dette de står for hva angår palestinere. Rapporten virker å være skrevet av en 14-åring, men det gir nok et bilde av den rådende mentaliteten nå i organisasjonen. Ingen voksne nøytrale hjemme lenger. Klart at de ikke lenger kan organisere Krystallnatten. De er blitt sprø hele gjengen, og det farger arrangementet. https://antirasistisk.no/wp-content/uploads/2025/10/ARS_RAPPORT_Digital.pdf 5 1
Folkflesk Skrevet torsdag kl 17:00 Skrevet torsdag kl 17:00 (endret) KalleKanin skrev (3 timer siden): Ja, jeg kjenner kun 1 jøde personlig, men av vedkommende har jeg hørt både bekymringer og at mange andre er bekymret. Flere har allerede flyttet til Israel, da de anser dette som mye tryggere enn å bo her. Det er jo helt tullete. Flytter til en tilnærmet krigssone i Midtøsten istedenfor Norge. Ja, ja, da er de vel der de hører hjemme, hvis de tar slike valg. Endret torsdag kl 17:03 av Folkflesk
fredrik2 Skrevet torsdag kl 17:27 Skrevet torsdag kl 17:27 (endret) 32 minutes ago, OleBrum2 said: https://antirasistisk.no/wp-content/uploads/2025/10/ARS_RAPPORT_Digital.pdf Orkade ikke lese hele men skulle si at dokumentet "verkade lit vinklat" i en viss favør. Tycker det skulle vara bättre hvis en organisation som anti rasistiskt senter er noenlunda neutrala. edit: Känner inte heller igen mig i att mest en sida kommer fram i media etc. Tycker både sidene har stort utrymme i media. Endret torsdag kl 17:30 av fredrik2 2
Populært innlegg Tussi Skrevet torsdag kl 17:34 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 17:34 OleBrum2 skrev (38 minutter siden): Et apropo hva angår antirastisk senter. Ser det er dette de står for hva angår palestinere. Rapporten virker å være skrevet av en 14-åring, men det gir nok et bilde av den rådende mentaliteten nå i organisasjonen. Ingen voksne nøytrale hjemme lenger. Klart at de ikke lenger kan organisere Krystallnatten. De er blitt sprø hele gjengen, og det farger arrangementet. https://antirasistisk.no/wp-content/uploads/2025/10/ARS_RAPPORT_Digital.pdf Rein propaganda. Jeg kommer aldri til å ta den organisasjonen seriøst noensinne igjen 10
Ballalaika Skrevet torsdag kl 19:03 Skrevet torsdag kl 19:03 Folkflesk skrev (2 timer siden): Det er jo helt tullete. Flytter til en tilnærmet krigssone i Midtøsten istedenfor Norge. Ja, ja, da er de vel der de hører hjemme, hvis de tar slike valg. Hvis en gruppe flytter fra Norge fordi de opplever at nivået på rasismen her er utrygt ... ... så beviser det at det at de ikke hører hjemme her.. Det er jo en måte å se ting på... 8
Tussi Skrevet torsdag kl 19:08 Skrevet torsdag kl 19:08 Ballalaika skrev (4 minutter siden): Hvis en gruppe flytter fra Norge fordi de opplever at nivået på rasismen her er utrygt ... ... så beviser det at det at de ikke hører hjemme her.. Det er jo en måte å se ting på... Det er artig at antisemittene bidrar til å øke den jødiske befolkningen i Israel 2
Folkflesk Skrevet torsdag kl 19:09 Skrevet torsdag kl 19:09 (endret) Ballalaika skrev (7 minutter siden): Hvis en gruppe flytter fra Norge fordi de opplever at nivået på rasismen her er utrygt ... ... så beviser det at det at de ikke hører hjemme her.. Det er jo en måte å se ting på... En gruppe? Hvor mange har liksom flyttet fra Norge? Såvidt meg bekjent er det et og annet enkelt-individ og Israel driver tross alt aktive rekrutteringskampanjer. Endret torsdag kl 19:12 av Folkflesk 2
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 19:10 Skrevet torsdag kl 19:10 Jeg var nettopp i Krakow, og der så jeg noe sjeldent: jøder. Har knapt sett en jøde i Norge. Ikke bare fordi Nazistene drepte de fleste, men jeg tror de få vi har igjen er redd for å være offentlig jødisk. I Krakow spiste jeg på jødisk restaurant, og folkene på nabobordet var synlig ortodokse. Mangfold er vår styrke, sies det. Men i Norge har ikke mangfold. Vi har enorme mengder av en bestemt type innvandrere som fortrenger alt annet. Jeg er ikke jøde selv, men følte meg tryggere og mer hjemme i Krakow enn hjemme. Da vi var hjemme igjen måtte mitt reisefølge ta taxi i stedet for buss for å unngå rutebilstasjonen midt på natten. Det er ikke et sted du vil henge og vente på overgang, med mindre du tilhører en av gjengene. 7 1
Folkflesk Skrevet torsdag kl 19:14 Skrevet torsdag kl 19:14 (endret) Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke jøde selv, men følte meg tryggere og mer hjemme i Krakow enn hjemme. Hva er du så pissredd for? Har selv vært mye i Oslo og Krakow. To rimelig ufarlige plasser, slik jeg opplever det. Endret torsdag kl 19:17 av Folkflesk 2
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 19:16 Skrevet torsdag kl 19:16 Jeg er ikke pissredd, jeg går ut om natten om jeg må. Men jeg er klar over at det er en risiko for å bli kulturberiket av mangfold. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå