Gå til innhold

Det uaktsomme "drapet" på Linnea

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Drap i hermetegn da det var unnlatelse og ikke en aktiv handling som forårsaket hennes død

https://www.nrk.no/vestland/foreldre-fortvilar_-melder-bergen-legevakt-til-politiet-etter-linea-hjortland-_14_-doydde-1.17640667

Hun døde av en blodpropp i lungene, mens legene på legevakta stadig snakket om angst,.og ikke gjorde ordentlig undersøkelser 

Nå.var dette en psykisk frisk jente som døde som et resultat av fordommer og feildiagnostisering. Hvor mange psykisk syke har dødd fordi symptomer er vurdert relatert til psykisk lidelse?

Legenes handlinger (det var flere) der de avskrevet henne som psykisk syk, førte direkte til at hun ikke fikk livreddende  hjelp.

Jeg håper denne anmeldelsen fører frem

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Drap i hermetegn da det var unnlatelse og ikke en aktiv handling som forårsaket hennes død

https://www.nrk.no/vestland/foreldre-fortvilar_-melder-bergen-legevakt-til-politiet-etter-linea-hjortland-_14_-doydde-1.17640667

Hun døde av en blodpropp i lungene, mens legene på legevakta stadig snakket om angst,.og ikke gjorde orde tligw undersøkelser 

Nå.var dette en psykisk frisk jente som døde som et resultat av fordommer og feildiagnostisering. Hvor mange psykisk syke har dødd fordi symptomer er relatert til psykisk lidelse?

Legenes handlinger (det var flere) der de avskrevet henne som psykisk syk, førte direkte til at hun ikke fikk livreddende  hjelp.

Jeg håper denne anmeldelsen fører frem

Ja det  håper jeg også 

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

jeg lurer på om ikke dette utfallet hadde vært unngått hvis foreldrene hadde tatt henne med på privat klinikk?

men, de fleste av oss er på "autopilot" og mest naturlig å henvende seg til det offentlige, dessuten styrer lommeboka.

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (9 minutter siden):

jeg lurer på om ikke dette utfallet hadde vært unngått hvis foreldrene hadde tatt henne med på privat klinikk?

men, de fleste av oss er på "autopilot" og mest naturlig å henvende seg til det offentlige, dessuten styrer lommeboka.

Ikke samme alvorlighetsgrad, men ene sønnen min fikk ikke medisinsk riktig hjelp før jeg tok ham med til en privat klinikk, der de gjorde grundige undersøkelser med blodprøver osv, som fastlegen ikke gadd å ta. 

• Liker 1
Skrevet

ja, det er interessant.

Mener å ha hørt lignende eksempler før også, disse stedene virker å være mer åpne for brede undersøkelser.

Skrevet

Kjedelig sak og håper det blir en intern sak med endringer i rutiner. Så må jeg spørre, hvor mange faktiske oppmøter på Legevakten er genuint reelle. "Vondt i fingen", "Har Google og jeg kan ha Korona", etc.. Dette er jo en klar påvirkning på en allerede presset tid.

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre resultatet av svake folk som har oppdratt bortskjemte barn. Foreldre som bærer skolesekkene til barna på vei til skolen. Foreldre som kjører barna over alt. Foreldre som prioriteter egne barn fremfor alt annet i verden. Slik som på min lokale butikk. Det sår skrevet med store bokstaver ved selvbetjeningskassene: IKKE BARNEVOGN!!! Men, hører småbarnsforeldre? Nei, de driter i hele verden. Og det er disse folka som kommer på legevakta med feber, flis i fingeren og forkjølelse. (gadd ikke starte egen tråd om selvbetjeningskasser og foreledre)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Stakkars jente. Å få blodpropp i lungen er ekstremt alvorlig. Jeg husker at på min første jobb som 19-åring hadde en jevnaldrende kollega som måtte til akuttmottaket med samme tilstand. I hennes tilfelle var p-pillen årsaken. Legen sa at det var 50/50 sjanse for å overleve, så hun var heldig. Sannsynligheten for at noen i tenårene blir rammet er riktignok liten, men det får raskt alvorlige konsekvenser.

At private klinikker oppfattes å tilby bedre behandling, har sannsynligvis å gjøre med prioritering. «Tunge» pasienter, vanligvis eldre og med multisykdommer, sluse til offentlig helsevesen mens de enklere tilfellene beholdes. Dette fører til et bedre arbeidsmiljø som de mer kompetente legene oppsøker. Pasienteavgiften er den samme, uavhengig av pasientens medisinske bakgrunn.

Skrevet

Det private helsevesenet er ikke akkurat lagt opp som et akuttmottak.

Uansett så er dette en utrolig lei sak og en ganske klar svikt av Bergen Legevakt. Jeg tipper at legevakten var stappfull, og at det var lett å avblåse ei tilsynelatende ung og frisk jente med hyperventilering som noen som har et panikkanfall.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (På 22.11.2025 den 14.26):

ja, det er interessant.

Mener å ha hørt lignende eksempler før også, disse stedene virker å være mer åpne for brede undersøkelser.

Du får det du betalar for, om du vil ha CT skann for å utelukke hjerneskade etter å ha fått flis i fingeren, så får du det om du kan betale for det. 

Det offentlege helsevesenet må balansere behandlingstilbodet opp mot at det er fellesskapets pengar som blir brukt på unødvendige undersøkingar. 

At ein får tilbod om alle slags undersøkingar er heller ikkje utelukkande positivt, ein privatklinikk vil ha incentiver for å tilby undersøkingane med høgast profittmargin sjølv om det er liten sjans for at undersøkinga er relevant. 

I alle tilfelle så er det klart at Linnea ikkje fekk den helsehjelpa ho hadde krav på. Der det mest alvorlege er (basert på artikkelen) at det ikkje vart tatt omsyn til at Linnea var dårlegare for kvar gong ho var innom legevakta, det burde være ein ganske kraftig indikasjon på at det ikkje var snakk om panikkanfall. Den andre store feilen var at ho vart eit offer for økonomien ved at ein vegra seg for å legge henne inn av økonomiske hensyn sidan det var laurdag og liten bemanning. 

• Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Du får det du betalar for, om du vil ha CT skann for å utelukke hjerneskade etter å ha fått flis i fingeren, så får du det om du kan betale for det. 

Det offentlege helsevesenet må balansere behandlingstilbodet opp mot at det er fellesskapets pengar som blir brukt på unødvendige undersøkingar.

jeg tror for egen del at utfallet i denne saken ikke har noe med resurser å gjøre, men at de har slått opp i journalen hennes og sett angstdiagnosen og altfor raskt/lettvint dratt konklusjon at det var "psykisk" betinget problem.

Skrevet
Mr.M skrev (48 minutter siden):

jeg tror for egen del at utfallet i denne saken ikke har noe med resurser å gjøre, men at de har slått opp i journalen hennes og sett angstdiagnosen og altfor raskt/lettvint dratt konklusjon at det var "psykisk" betinget problem.

Enig, det er ikke ressurser som er utfordringen i denne saken, det er legenes forutinntatthet, jeg har selv blitt sendt med sterke smerter mens legen mente jeg faket det hele, men ta en ultralyd, jeg ble sendt hjem med et brev jeg skulle vise alle jeg kom i kontakt med om dette,.der det stod via fagspråk at jeg fajet det hele. Pga mine psykiske problemer ble jeg ikke tatt seriøst. Heldigvis var det en smertefull men ikke akutt livstruende tilstand. Ultralyd viste gallegrus, som fastlegen sa var den mest smertefulle formen for gallestein.

I denne saken, altså Linnea, er trolig hele den psykiske diagnostisering en feildiagnose, noe som gjør det enda mer graverende 

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (12 timer siden):

Du har mykje rett, hadde legen vurdert situasjonen korrekt så hadde det sjølvsagt ikkje stått på laurdags-bemanninga for å gi livsreddande behandling.
Omsynet til økonomi og arbeidsbelastning for dei på sjukehuset har likevel spelt ei rolle. Det kan sjølvsagt være at legen brukte dette berre som unskuldning for å ikkje legge henne inn, men i så tilfelle er det ein svært plausibel forklaring.

Sitat

Legen forklarar at det er vanskeleg på laurdagar, med låg bemanning på sjukehuset.

For min del så tenker eg at omsynet til økonomi har spelt ein rolle, ved at legen ikkje ville anbefale innlegging på helg utan å være overbevist om at det var nødvendig. Det må kunne forventast at sjukehuset har ein viss andel av overbemanning også i helgene for å kunne ta imot pasienter som blir innlagt på helg. Det kan ikkje være slik at du får eit betre helsetilbod om du kjem på legesenteret på måndags morgon sidan det passer best for sjukehuset å ta imot nye pasientar i kontortida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...