Gå til innhold

Ræva norsk oppdrettslaks.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kaldand skrev (22 timer siden):

Visste dere at oppdrettslaks faktisk får tilsatt fargestoff i fôret for å få den rosa eller oransje fargen i kjøttet?
Uten dette tilskuddet ville kjøttet vært ganske grålig eller nesten hvitt, siden oppdrettslaks ikke spiser de samme naturlige fargekildene som villaks gjør i naturen.

Akkurat det er vel det minste problemet med mye av oppdrettslaksen og ørreten.
Stoffet er astaxanthin som du også kan kjøpe på apotek, og er det samme som laks/ørret får naturlig via krepsdyr i naturen.

Endret av Jalla21
La til litt forklaring.
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Det der er bare helt grusomt, og så systematisk, jeg håper hun kjærringa havner i fengsel

Hun skulle aldri mer fått lov til å jobbe i et firma som driver med noe som ender på tallerkener rundt omkrig.
Snakk om dryg løgnhals.

• Liker 4
Skrevet
Jalla21 skrev (14 timer siden):

Akkurat det er vel det minste problemet med mye av oppdrettslaksen og ørreten.
Stoffet er astaxanthin som du også kan kjøpe på apotek, og er det samme som laks/ørret får naturlig via krepsdyr i naturen.

Du vil få det til å høres ut som en naturlig prosess, men dette er jo høyst unaturlig og et kunstig tilsetningsmiddel.

Oppdrettslaks er kunstig og en forfalskning av noe naturlig.

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (6 timer siden):

Du vil få det til å høres ut som en naturlig prosess, men dette er jo høyst unaturlig og et kunstig tilsetningsmiddel.

Astaxanthin, er en naturlig antioksidant tilhørende karotenoidfamilien og hentes fra alger. Fisk som laks og krepsdyr får sin karakteristiske oransje farge fra disse algene, da de konsumerer store mengder astaxanthin.

Så det er ingenting unaturlig med dette.

At du ikke liker oppdrettslaks er selvsagt helt greit. Jeg mener at mye må bli bedre rundt næringen, men ser på dette på samme måte som husdyrhold som vi også har ellers i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Satan666 said:

Så mye useriøse påstander og oppgulp av kommunister og andre som trolig aldri har skapt en arbeidsplass eller ser nytten i verdiskapning og matproduksjon ...  Astaxanthin er en viktig antioksidant for laksens helse og immunforsvar som også finnes naturlig i naturen, som nevnt av andre her.

Norge er verdensledende innen lakseoppdrett, med høy kompetanse, svært strenge reguleringer og kontinuerlig forskning på fiskehelse og bærekraft. Norsk laks eksporteres til over hundre land … I tillegg er laks både sunt og en bærekraftig ressurs med lavere klimaavtrykk en kjøtt (for de som er opptatt av det).  

Lakseforet har også blitt betydelig forbedret og de som forholder seg til gamle rykter som gjaldt for flere tiår siden kan ta seg en bolle.

• Liker 1
Skrevet
Cervinus skrev (13 minutter siden):

Så mye useriøse påstander og oppgulp av kommunister og andre som trolig aldri har skapt en arbeidsplass eller ser nytten i verdiskapning og matproduksjon ...  Astaxanthin er en viktig antioksidant for laksens helse og immunforsvar som også finnes naturlig i naturen, som nevnt av andre her.

Norge er verdensledende innen lakseoppdrett, med høy kompetanse, svært strenge reguleringer og kontinuerlig forskning på fiskehelse og bærekraft. Norsk laks eksporteres til over hundre land … I tillegg er laks både sunt og en bærekraftig ressurs med lavere klimaavtrykk en kjøtt (for de som er opptatt av det).  

Lakseforet har også blitt betydelig forbedret og de som forholder seg til gamle rykter som gjaldt for flere tiår siden kan ta seg en bolle.

For ikke å snakke om oppgulp fra egoistiske og ansvarsløse kapitalister som gjerne ser mellom fingrene både når det gjelder miljø, kvalitet, arbeidsforhold mm. og bruker "skapere" og "arbeidsplasser" som argumenter for å putte egne lommer fulle av penger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
trn100 skrev (23 minutter siden):

For ikke å snakke om oppgulp fra egoistiske og ansvarsløse kapitalister som gjerne ser mellom fingrene både når det gjelder miljø, kvalitet, arbeidsforhold mm. og bruker "skapere" og "arbeidsplasser" som argumenter for å putte egne lommer fulle av penger.

Vet du hvor mye Staten/Fylkeskommuner/kommuner tjener på fiskeoppdrett? Direkte og indirekte Bla. dette skulle vi leve av etter oljen sier Støre & Co.

Eksportverdien fra norsk fiskeoppdrett var på 128,7 milliarder kroner i 2023 og 130,6 milliarder kroner i 2024, noe som utgjorde henholdsvis 75 % og 74 % av den totale sjømateksporten i disse årene. Det betyr at oppdrettsnæringen er den klart største eksportkilden til sjømat, selv om volumet er lavere enn fangst. 

Her er verdien bare av eksport, hva betaler selskaper av skatter, de ansatte skatt, formueskatt, eiendomsskatt, grunnrenter, underleverandører, lokal næringsliv. osv.osv.osv..

Du vet ikke hva du snakker om.

I tillegg kommer alt annet av fiske og sjømat.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Vet du hvor mye Staten/Fylkeskommuner/kommuner tjener på fiskeoppdrett? Direkte og indirekte Bla. dette skulle vi leve av etter oljen sier Støre & Co.

Eksportverdien fra norsk fiskeoppdrett var på 128,7 milliarder kroner i 2023 og 130,6 milliarder kroner i 2024, noe som utgjorde henholdsvis 75 % og 74 % av den totale sjømateksporten i disse årene. Det betyr at oppdrettsnæringen er den klart største eksportkilden til sjømat, selv om volumet er lavere enn fangst. 

Her er verdien bare av eksport, hva betaler selskaper i skatt, de ansatte skatt, formueskatt, eiendomsskatt, grunnrenter, underleverandører, lokal næringsliv. osv.osv.osv..

Du vet ikke hva du snakker om.

I tillegg kommer alt annet av fiske.

Så om man tjener mye penger er det greit å la alle regler fare? Hvis man har sett dokumentaren på NRK jukses og svindles det over en lav sko, men så lenge det skapes arbeidsplasser og inntekter er det OK?

• Liker 1
Skrevet (endret)
trn100 skrev (43 minutter siden):

Så om man tjener mye penger er det greit å la alle regler fare? Hvis man har sett dokumentaren på NRK jukses og svindles det over en lav sko, men så lenge det skapes arbeidsplasser og inntekter er det OK?

Foreløpig er bare et selskap tatt, kommer nok noen andre og, tipper jeg.

Men her er tradere/frittstående salgsselskaper som vi snakker om nå. Ingen produsenter. Inntil videre eller det motsatt er bevist.

Edit: jeg var trader selv på 90-2000 tallet.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Foreløpig er bare et selskap tatt, kommer nok noen andre og, tipper jeg.

Men her er tradene/frittstående salgsselskaper som vi snakker om nå. Ingen produsenter. Inntil videre eller det motsatt er bevist.

Det er vel produsentene som leverer fisken og ikke har gode nok kontrollrutiner? Selvsagt har de et ansvar også, og det er vel ingen kjempehemmelighet at dette har foregått og blitt holdt skjult i mange år? Dette er jo ikke første gang problemet kommer opp, og det finnes alltid en masse argumenter, også sikkert gode, for å la det gli forbi i stillhet.

Jeg synes det er forunderlig at hele næringen gang på gang blir tatt med buksene nede? Hvorfor gjør de så lite eller ingenting for å rydde opp i dette om de virkelig har interresse for det men velger å reagere først når de får negativ omtale?

Skrevet (endret)
trn100 skrev (8 minutter siden):

Det er vel produsentene som leverer fisken og ikke har gode nok kontrollrutiner? Selvsagt har de et ansvar også, og det er vel ingen kjempehemmelighet at dette har foregått og blitt holdt skjult i mange år? Dette er jo ikke første gang problemet kommer opp, og det finnes alltid en masse argumenter, også sikkert gode, for å la det gli forbi i stillhet.

Jeg synes det er forunderlig at hele næringen gang på gang blir tatt med buksene nede? Hvorfor gjør de så lite eller ingenting for å rydde opp i dette om de virkelig har interresse for det men velger å reagere først når de får negativ omtale?

Denne saken er allerede blitt anmeld til politi/påtalemyndigheter så jeg vil ikke legge meg ut på spekulasjoner. Da kan jeg bare dumme meg ut, slik som mange andre gjør i Some. Så, jeg venter. Denne saken kan gå videre helt opp til regjering til slutt. Så stor er den..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Denne saken er allerede blitt anmeld til politi/påtalemyndigheter så jeg vil ikke legge meg ut på spekulasjoner. Da kan jeg bare dumme meg ut, slik som mange andre gjør i Some. Så, jeg venter. Denne saken kan gå videre helt til regjering til slutt. Så stor er den..

Istemmer det, men måtte bare svare på påstanden om at alle som ikke som ikke liker det som skjer er "kommunister" og nærmest idioter fordi vi setter spørsmålstegn ved næringen. Jeg har aldri vært kommunist og skal ha meg frabedt den type usakelige og uintelligente kommentarer fra folk med røde capser "Made In China" 😉

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (1 minutt siden):

Istemmer det, men måtte bare svare på påstanden om at alle som ikke som ikke liker det som skjer er "kommunister" og nærmest idioter fordi vi setter spørsmålstegn ved næringen. Jeg har aldri vært kommunist og skal ha meg frabedt den type usakelige og uintelligente kommentarer fra folk med røde capser "Made In China" 😉

Firmaet sender fisk via Russland til kazhakstan...En må vel nesten ha gode forbindelser der nede for å få dette til? Trodde det var boikott..men det flyter til og med norsk laks gjennom Russland

Skrevet (endret)
obygda skrev (8 minutter siden):

Firmaet sender fisk via Russland til kazhakstan...En må vel nesten ha gode forbindelser der nede for å få dette til? Trodde det var boikott..men det flyter til og med norsk laks gjennom Russland

Alona Bondina er så vidt jeg har forstått russisk, så hun har nok de kontaktene som trengs. Nå er hun imidlertid sur på kundene sine som "lyver" for å skade henne. Høres ikke det litt "Putinsk" ut?

“N-169 er nemlig noen arrogante snobber med nesa i sky og de kan få satt oss inn for noe sånt” | iLaks

Hun er også aktiv i mange andre næringer Alona Bondina - 4 roller i norsk næringsliv

Og da blir det jo litt rart at noen her kommer og beskylder meg for å være en kommunistisk idiot? De aller fleste med litt omløp i hodet vet jo at kommunisme mer enn noe annet politisk system er kapitalisme for noen veldig få 😉 

Endret av trn100
Skrevet
trn100 skrev (14 minutter siden):

Kjøper poster din ;)

• Liker 1
Skrevet

Det var 11 selskaper som hadde videresolgt fisk som ikke skulle ha vært solgt. Både Mowi og Salmar var blant de 11.  En av grunnene til at dårlig fisk ender opp på markedet, er at selskapene ikke har «kapasitet» til å håndtere de riktig. Det er med andre ord et spørsmål om penger. 

All honnør til det selskapet som forsket på og produksjonsatte sitt første lukkede oppdrettsanlegg. De har skjønt det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...