Vokteren Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Strukturering og antall alternativer for informasjonskanaler og lagring er i ferd med å gå av skaftet. Epost, sms, messenger, teams, facebook, Snap er bare noen eksempler. Dataverktøy som er lite brukervennlige, ikke snakker sammen eller som stadig krasjer er noe annet. Lagring i skyen, på pc eller på lokal server er andre forhold som må tas hånd om. Når support stadig oppdaterer mappestrukturer, versjoner og krav uten å informere de berørte, begynner brukerne å nærme seg kokepunktet. Kaoset blir komplett når noe jobber innenfor Citrix og andre utenfor. Snart på tide at IT-nerder med ADHD-diagnose blir stengt inne på et kott ? De forstår åpenbart ikke at det finnes mange forskjellige mennesker som skal orientere seg i et ustrukturert kaos. 1
*F* Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Etter min oppfatning mer et leder-problem. Ledere som altid vil endre noe tilsynelatende for endringens del. Men jeg har merket at lagring har blitt langt mer oppstykket siste år, mens det før var mappestruktur på en server er det nå både OneDrive, Teams, SharePoint i tillegg til eget nettverksområde. 4
Vokteren Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden *F* skrev (13 minutter siden): Etter min oppfatning mer et leder-problem. Ledere som altid vil endre noe tilsynelatende for endringens del. Det er også min oppfatning. Ledere som ikke ser helhet/prosess og som ikke evner å sette skapet på plass, burde finne seg noe annet å gjøre.
Salvesen. Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Snakker du om internt i ditt eget selskap nå? Forøvrig sliter jeg mer med it sikkerhet, det begynner å bli banalt til tider. Både i mitt eget selskap men også hos kunder. Spesielt innenfor "krigføring" av noe slag. Det er nesten umulig å selge noe pga alle kravene.
Vokteren Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) Salvesen. skrev (28 minutter siden): Snakker du om internt i ditt eget selskap nå? Forøvrig sliter jeg mer med it sikkerhet, det begynner å bli banalt til tider. Både i mitt eget selskap men også hos kunder. Spesielt innenfor "krigføring" av noe slag. Det er nesten umulig å selge noe pga alle kravene. IT-sikkerhet er standard bortforklaring når jeg stiller spørsmål om temaet. Men når løsningene blir så «sikre», at de er tilnærmet ubrukelige har det gått for langt. Satt på spissen går businessen rundt, kun pga kreative omveier og løsningsorienterte/erfarne brukere. Når mange sitter på hver sin tue og ingen koordinerer, vedlikeholder og strukturerer, går det raskt dit høna sparker. Endret 16 timer siden av Vokteren
vidor Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Enkelte bedrifter har så dårlig sikkerhet at de ikke bruker DMZ engang. Heller ikke har rutiner for å sjekke utstyr som går tilbake fra DMZ til lokalnett om de har DMZ. SMB er alt for lite sikkerhetsbevisste og er avhengige av ansatte tar tak.
nomore Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden vidor skrev (27 minutter siden): Enkelte bedrifter har så dårlig sikkerhet at de ikke bruker DMZ engang. Heller ikke har rutiner for å sjekke utstyr som går tilbake fra DMZ til lokalnett om de har DMZ. SMB er alt for lite sikkerhetsbevisste og er avhengige av ansatte tar tak. Er det noen som tenker DMZ lenger ute hos "vanlige" kunder?
aklla Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Vokteren skrev (49 minutter siden): IT-sikkerhet er standard bortforklaring når jeg stiller spørsmål om temaet. Men når løsningene blir så «sikre», at de er tilnærmet ubrukelige har det gått for langt. Satt på spissen går businessen rundt, kun pga kreative omveier og løsningsorienterte/erfarne brukere. Som igjen fører til enda strengere sikkerhet. "kreative omveier" er noe av sikkerhet sitt største problem og som gjerne går mest ut over brukervennligheten. Generellt sett kommer den største trusselen innenifra. Det er alltid en balanse mellom brukervennlighet og sikkerhet, mtp dagens sikkerhetsrisikoer så peker gjerne pilen mer mot sikkerhet enn brukervennlighet. Både pga interne og eksterne trusler.
Vokteren Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden aklla skrev (22 minutter siden): Som igjen fører til enda strengere sikkerhet. "kreative omveier" er noe av sikkerhet sitt største problem og som gjerne går mest ut over brukervennligheten. Generellt sett kommer den største trusselen innenifra. Det er alltid en balanse mellom brukervennlighet og sikkerhet, mtp dagens sikkerhetsrisikoer så peker gjerne pilen mer mot sikkerhet enn brukervennlighet. Både pga interne og eksterne trusler. Hvis jeg ikke hadde hatt kreative omveier og erfarne kollegaer ville min arbeidsplass stoppet opp med ujevne mellomrom. Ikke sjelden må vi ta i bruk penn og papir når it-systemene krasjer og nerdene klør seg i hodet. Da er det viktig å kunne den bakenforliggende prosessen.
aklla Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Penn og papir klarer ingen å hacke. Vil anbefale dialog med de som sitter å feilsøker, men noe sier meg at det ikke er helt ønskelig det heller. Ellers er det antagelig mer ett budsjett-problem enn ett teknisk problem, hvor mye oppetid er ledelsen villige til å betale for? Høy oppetid koster, ofte koster nedetiden enda mer men er vanskeligere å se på budsjetter..
The Avatar Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Tenker meir at det er eit problem at IT-nerdane ikkje slepper ordentlig til. Etter mitt syn er den viktigaste årsaken til at datasystem har blitt vanskelege å bruke, at nokon utan teknisk forståing har innført endringar som var tenkt som meir brukervenleg. Microsoft Office/Teams/Onedrive er eit godt døme; iveren etter å gjere alt brukervenleg og enkelt har ført til heilt nye utfordringar, som at det nesten har blitt vanskeleg å endre eit dokument på lokal PC utan at den endringa også blir lasta opp i skya og synkronisert på alle einingar. Ein heilt super funksjon når det er dette du vil, heilt håplaust når du treng ein unik lokal versjon. 3
Vokteren Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden The Avatar skrev (2 timer siden): Tenker meir at det er eit problem at IT-nerdane ikkje slepper ordentlig til. Etter mitt syn er den viktigaste årsaken til at datasystem har blitt vanskelege å bruke, at nokon utan teknisk forståing har innført endringar som var tenkt som meir brukervenleg. Microsoft Office/Teams/Onedrive er eit godt døme; iveren etter å gjere alt brukervenleg og enkelt har ført til heilt nye utfordringar, som at det nesten har blitt vanskeleg å endre eit dokument på lokal PC utan at den endringa også blir lasta opp i skya og synkronisert på alle einingar. Ein heilt super funksjon når det er dette du vil, heilt håplaust når du treng ein unik lokal versjon. Et godt eksempel på hvor dårlig it-nerder og brukere kommuniserer og hvor lite it-nerder forstår av reelle behov.
Gavekort Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vil ikke legge skylden på IT-avdelingen. Jeg har selv vært vitne til en høytstående leder som hadde forakt for Teams, så hen innførte Slack med brask og bram, som bare fragmenterte organisasjonen ytterligere.
Vokteren Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Gavekort skrev (4 minutter siden): Vil ikke legge skylden på IT-avdelingen. Jeg har selv vært vitne til en høytstående leder som hadde forakt for Teams, så hen innførte Slack med brask og bram, som bare fragmenterte organisasjonen ytterligere. Teams fungerer best til videomøte, selv om det alltid er noen som plundrer med å dele presentasjon, lydekko, holde kontakt med projektor osv osv. Når Teams skal brukes sammen med andre lagringsmedier, mappestrukturer, telefonisystemer, chattetjenester, prosjektverktøy osv begynner problemene for alvor. 1
Chris93 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Kjenner at jeg er glad for at jeg ikke jobber med IT-support.
Krig og fred Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg husker vi skulle gå over til teams. Vi hadde allerede velfungerende epost og filområde, men det var ikke godt nok. For "SKYEN.tm" gjør visst alle mer effektive. Så hvis det er noe galt med enten nettet eller serveren, ja da får vi ikke jobbet. Jeg kan ikke huske noe nedetid de siste 15 årene med den "utdaterte" løsningen vi hadde, men nedetid på teams ja, det har det vært. Nye løsninger i dag er for det meste "bells and whistles" som man sier på engelsk, vet ikke om det finnes noe tilsvarende utrykk på norsk. Det er folk som aldri bruker data på fritiden, aldri har hatt data som interesse, og som alltid må be om hjelp hvis det er noe som er "galt", som stirrer deg rett inn i øynene og sier at den nye løsningen er best. Jeg spør hvorfor, og svaret er som regel "pfft, jo det kan du da vel se?"
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Chris93 skrev (7 minutter siden): Kjenner at jeg er glad for at jeg ikke jobber med IT-support. Første linje kan nok være veldig frustrerende, men å komme seg bak i linjene kan være veldig givende. Nå driver ikke jeg og mine spesifikt med IT support men det er mye IT i supporten og jeg elsker det. selv om det såklart kan være frustrerende også😂
vidor Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 5 hours ago, nomore said: Er det noen som tenker DMZ lenger ute hos "vanlige" kunder? Dette selskapet hadde egne servere på internett, men skjønner hva du mener.
Vokteren Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Første linje kan nok være veldig frustrerende, men å komme seg bak i linjene kan være veldig givende. Nå driver ikke jeg og mine spesifikt med IT support men det er mye IT i supporten og jeg elsker det. selv om det såklart kan være frustrerende også😂 Husk at det er førstelinjen som er hands-on. En gjeng som ikke stikker seg ut, men som må løse alle problemene som ledelsen, uvitende har laget grunnlaget for….
Vokteren Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Krig og fred skrev (1 time siden): Jeg husker vi skulle gå over til teams. Vi hadde allerede velfungerende epost og filområde, men det var ikke godt nok. For "SKYEN.tm" gjør visst alle mer effektive. Så hvis det er noe galt med enten nettet eller serveren, ja da får vi ikke jobbet. Jeg kan ikke huske noe nedetid de siste 15 årene med den "utdaterte" løsningen vi hadde, men nedetid på teams ja, det har det vært. Nye løsninger i dag er for det meste "bells and whistles" som man sier på engelsk, vet ikke om det finnes noe tilsvarende utrykk på norsk. Det er folk som aldri bruker data på fritiden, aldri har hatt data som interesse, og som alltid må be om hjelp hvis det er noe som er "galt", som stirrer deg rett inn i øynene og sier at den nye løsningen er best. Jeg spør hvorfor, og svaret er som regel "pfft, jo det kan du da vel se?" Kunne ikke beskrevet det bedre selv. Mangler bare et nedlatende «er du helt idiot som ikke forstår alle fordelene ?». Jobber vi sammen ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå