Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjemmerobotene kommer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Apropos AI boble: vi er nå inne i en situasjon hvor selskaper pumper penger inn i hverandre

Dette ligner på hva som foregikk i 1999, før dot com boblen sprakk

Selskaper investerte stort i hverandre, Cisco var verdens største selskap fra å selge nettverksutstyr, Worldcom la ned milevis med fiber til internett osv

Det endte dårlig. Cisco er selv i dag, 25 år senere, ikke i nærheten av storhetsdagene, og Worldcom gikk konkurs, fiberkablene lå ubrukt i tiår

I dag gjør disse 8-10 selskapene avtaler med hverandre, bygger datasentre over en lav sko, og Nvidia er nå verdt over 5 billioner dollar fra å selge databrikker til en håndfull andre selskaper

OpenAI, som er et non-profit selskap, står i spissen, og med 12 milliarder i omsetning i fjor har de nå gjort avtaler om å kjøpe datakraft fra nær sagt alle de store tech selskapene til en verdi av nærmere en billion dollar, penger de ikke har, og derfor lefler de nå med ideen om å gå på børs for å hente inn penger osv.

I mellomtiden er det ingen som egentlig betaler for AI, men jeg tror absolutt det er fremtiden, slik internett var fremtiden, men det kommer trolig en kollaps først

De store tech firmaene og utbyggingen av datasentre ugjør nå all vekst i den amerikanske økonomien
Uten dette ville USA vært i resesjon, og mens de fleste selskaper sliter, så er det en håndfull selskaper i USA som bokfører trillioner i omsetning hvert år ... problemet er at mesteparten kommer fra de samme selskapene, som bare sirkulerer penger mellom seg. 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Da kjøper du feil ting.

Kjøper du de billigste masseproduserte kina produktene, så får du brukeropplevelse deretter.

Robotklipperne til Gardene er svært enkle i bruk, med gode bruksanvisninger og gode menyer.
Robotstøvsugeren vi har (husker ikke merke) er plugg  and play. Det er også enkelt å gjøre innstillinger om man vil.
+++

Ring-hytta-varm var ikke den dyreste utgaven, men hadde kryptiske kommandoer og var ustabil.
En vinter med prøving og feiling var mer enn nok for min tålmodighet.

Den klipperen som havnet på dynga var nettopp en Gardena med styretråd.
Den stoppet og måtte settes opp på nytt, gang på gang. Forsøkte også å legge ny tråd, men dette kostet mange hundrelapper.
Plenen min er flat og jevn nok til at en normal motorklipper kan benyttes uten problemer.

Støvsugeren som fulgte etter til søppelkassa sammen med eder og forbannelser var av merket Miele. Ikke akkurat billig-Temu.
Der måtte jeg ettergå med vanlig støvsuger i kriker og kroker for å fjerne hundehår.

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Deler din skepsis.

De siste årene har jeg kastet både robotklipper, robotstøvsuger, «ring hytta varm» osv på dynga etter mange skuffende erfaringer.
IT-nerder har aldri hatt evne til å tenke bruksanvisning, intuitiv brukervennlighet for alle (inkludert svigermor), robusthet i forskjellige scenarier, plan B og standardisering, 

Jeg kastet også robotstøvsugeren min for noen år siden.

Den var ikke billig – det var en iRobot Roomba – men jeg var ikke fornøyd med sugeevnen. Når roboten var ferdig med jobben, lå det fortsatt støv og smuler midt i rommet.

Og hvis den skulle støvsuge under bordet, måtte vi flytte bort stolene først.

Ikke misforstå – jeg er ingen renslighetsfanatiker – men man kan jo forvente at ting gjør jobben sin!

Etterpå kjøpte jeg en trådløs støvsuger. Den er alltid innen rekkevidde, og jeg slipper å «forberede» rommet før jeg kan støvsuge.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

men, de må fungere. Jeg skal garantert ha en/flere. 

Enig – det er akkurat det jeg tenker også. Og hele systemet må være sikkert (det kan ikke hackes).

Skrevet
Jobs skrev (4 timer siden):

For meg er sikkerhet som er det viktigste,en vaktrobot som er sikker er klart på min liste,dessuten tror jeg prisene kommer til og synke de neste 10 årene.

Sikkerhet ? Den dukka der kan man bare sparke over ende og rive hodet av :) Null sikkerhet.

Skrevet
23:4 skrev (22 minutter siden):

Sikkerhet ? Den dukka der kan man bare sparke over ende og rive hodet av :) Null sikkerhet.

Tviler på at du gjør det med denne roboten.Noe slik måtte være mitt i blinken.

Skrevet (endret)
Jobs skrev (6 minutter siden):

Ha ha ha da snakker vi fremtidig militær kapasitet :)  Og hva får deg til å tro at noe lignende blir godkjent for privat bruk i Norge . Når vi er inne på det, det der vil bli et helvete av et fremtids senario om det blir virkelighet noen gang. 

Endret av 23:4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 hours ago, Vokteren said:

Den klipperen som havnet på dynga var nettopp en Gardena med styretråd.
Den stoppet og måtte settes opp på nytt, gang på gang. Forsøkte også å legge ny tråd, men dette kostet mange hundrelapper.
Plenen min er flat og jevn nok til at en normal motorklipper kan benyttes uten problemer.

Det er jo omtrent ingenting som må settes opp på en Gardena, i hvert fall ikke på vår. 
Trådene må jo legges og være hel, men det var jo ikke noe komplisert.. tipper at alle oppegående får det til.

4 hours ago, oppdager said:

Den var ikke billig – det var en iRobot Roomba – men jeg var ikke fornøyd med sugeevnen. Når roboten var ferdig med jobben, lå det fortsatt støv og smuler midt i rommet.

Vi har også en Roomba og den gjør absolutt jobben sin godt. Det er jo noen slitedeler som må byttes jevnlig.
Børstene som skal sørge for at kroker og hjørner blir tatt blir slitt, og må byttes for å opprettholde effekt.
Filteret må rengjøres/byttes regelmessig for å opprettholde sugeevne. 

• Liker 1
Skrevet
oppdager skrev (17 timer siden):

Ikke misforstå – jeg er ingen renslighetsfanatiker – men man kan jo forvente at ting gjør jobben sin!

Etterpå kjøpte jeg en trådløs støvsuger. Den er alltid innen rekkevidde, og jeg slipper å «forberede» rommet før jeg kan støvsuge.

Sugeevnen og fremkommeligheten på min Miele kunne sammenlignes med en feiekost, dvs nummeret inntil ræva.
Også når maskinen var rengjort.
Når man må gå etter med en «normal» støvsuger for å fjerne etterlatt lo og hundehår, er konseptet mislykket.

Denne typen «dingser» trenger noen runder med utvikling og leverandørkonkurser før det begynner å nærme seg praktisk nytte.
I mellomtiden selges produktene til lettlurte nerder som bare «må ha» eller trenger noe å skryte av….

• Liker 2
Skrevet
WiiBoy skrev (13 timer siden):

Det er jo omtrent ingenting som må settes opp på en Gardena, i hvert fall ikke på vår. 
Trådene må jo legges og være hel, men det var jo ikke noe komplisert.. tipper at alle oppegående får det til.

Det er gode grunner til at trådstyrte robotklippere er på vei ut og at leverandørene konkurrerer på fremkommelighet.

Jeg kommer ikke til å vurdere robotklipper og særlig ikke Gardena, før jeg kan stole på at den klipper når jeg ikke er til stede.
Inntil videre ser jeg på gressklipping som nyttig trim.

Skrevet (endret)
Jobs skrev (16 timer siden):

Dette er jo bare starten - og det selskapet, ikke nasjonen, som klarer å produsere fungerende stridsroboter i store kvanta vil i praksis kunne kontrollere verden..mer eller mindre fra sofaen.

Må si fremtiden virker skremmende - dette med husholdningrobototer og selvkjørende biler/busser osv er sikkert morsomt det - men det er jo ikke her pengene vil flyte. Det vil flyte i store kvanta til  krigsindustri - og det vil flyte til analyselskaper som vil bruke AI. I dag så er AI et enkelt hjelpemiddel hvis styrke er analyse. Den kan også misbrukes til å generere dokumenter,brev osv..men dette er jo misbruk av tenkologi mener nå jeg. Styrken ligger i de analytiske evnene - generere opp strategier, programmering osv..ikke disse simple oppgavene som å skrive et brev,essay eller lage underholdning. I dag brukes det allerede  til å overvåke og eliminere fiender i Israel 

https://www.dagbladet.no/nyheter/storebror-seg-deg-overalt-hele-tida/83783149

image.thumb.png.ec6555c16a3ae674a429f6766c5b21e9.png

Og vi har en dust av en president i USA som elsker å utnytte enhver situasjon til egen fordel - han vil naturligvis bruke denne teknologien for å fremme egne meninger,holdninger og prøve å sikre egen makt og innflytelse slik han selv mener er best for seg selv.  

Jeg synes dessverre menneskeheten sakte men sikkert går mot stupet. Har man ledere som kun er opptatt av seg og sitt - der grådighet går foran menneskelighet - vel så går det dessverre galt om man gir dem større og større kontroll og mer effektive virkemidler til rådighet...

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Vokteren said:

I mellomtiden selges produktene til lettlurte nerder som bare «må ha» eller trenger noe å skryte av….

Robotstøvsuger og robotklippere er jo allemannseie og det er 5-10år siden det var noe wow faktor med de produktene.

1 hour ago, Vokteren said:

Det er gode grunner til at trådstyrte robotklippere er på vei ut og at leverandørene konkurrerer på fremkommelighet.

...
Inntil videre ser jeg på gressklipping som nyttig trim.

Grunnen til at tråd er på vei ut handler om at nøyaktig gpser har blitt billigere. Da vi kjøpte vår klipper, så var prisforskjellen mellom tråd og gps så stor at det var uaktuelt. Skulle vi byttet i dag, så hadde det sikkert blitt en uten tråd.

Og det er absolutt god trim i å klippe manuelt, men det er langt bedre å alltid ha en perfekt plen og bruke spart tid til å trene på den måten/stedet/tidspunktet man ønsker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Robotstøvsuger og robotklippere er jo allemannseie og det er 5-10år siden det var noe wow faktor med de produktene.

Grunnen til at tråd er på vei ut handler om at nøyaktig gpser har blitt billigere. Da vi kjøpte vår klipper, så var prisforskjellen mellom tråd og gps så stor at det var uaktuelt. Skulle vi byttet i dag, så hadde det sikkert blitt en uten tråd.

Og det er absolutt god trim i å klippe manuelt, men det er langt bedre å alltid ha en perfekt plen og bruke spart tid til å trene på den måten/stedet/tidspunktet man ønsker.

Tja de gir stadig mer wow factor. I starten kunne de gjøre en ok jobb med å fjerne enkelt støv og skit om alle forhold lå til rette. 

nå både støvsuger de effektivt samt vasker. Noen har til og med begynt å rydde litt mens andre i alle fall kan navigere rotet. 

Skrevet
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

«Perfekt» når kantene fortsatt er uklippet, når maskinen har stoppet i en liten skråning eller ladingen har feilet i begynnelsen av ferien ?

Skrevet (endret)
On 11/1/2025 at 8:45 AM, oppdager said:

I 2026 skal denne hjemmeroboten komme på markedet (se video).

Prisen er 20 000 USD, eller 499 USD per måned i avdrag.

https://youtu.be/LTYMWadOW7c?si=qsnyG336wYU5znda

Selv om jeg er veldig skeptisk til om denne faktisk greier det den lover, tror jeg dette bare er begynnelsen.

Det kommer mer og mer. Sammen med en haug med automatisering som fører til tap av arbeidsplasser. I Norge er det mangel på folk, så trenger ikke være så dumt. Men det trengs nok å sees på inntektssikring for de som faller utenfor.

Endret av Imaginacíon
Skrevet
1 hour ago, WiiBoy said:

Husqvarnas første kom i 1995. Jeg måtte bytte ut min fra 2010 i fjor etter at den hadde gjort jobben i 15 år (inkl noen reparasjoner og mekanisk hacking)

Skrevet
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Feil, de VAR allemannseie.
Hos meg og hos mange av mine bekjente er de kastet ut sammen med annet søppel og erstattet med mer velprøvet teknologi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...