Gå til innhold

De siste dager og beistets merke

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mflj skrev (7 minutter siden):

Det handler ikke om å forså, og det har egentlig ikke noen hensikt å prøve å forstå det. Der er en visshet som kommer hvis man er villig til å gi Gud en sjanse uten at man forstår alt først. Det er DHÅ som vitner om jeg selv når vi får han. Så du kan si at det ikke handler om å forstå, fordi det handler om å kjenne. Det er snakk om en relasjon. Ingen kjenner eller forstår hver enkel av oss slik som Gud.

Jeg kan prøve å forstå deg så mye jeg vil. Men jeg vil aldri fullt ut forstå deg. På samme måte er vi så uendelig langt unna å kunne forstå Gud. Men fordi han elsker oss kan vi få lov til å kjenne han, hans nåde og kjærlighet. Det å sette ett premiss om å forstå han før vi gir han en sjanse og tar imot han, er ett umulig premiss som holder oss unna Gud. Det er umulig å verken forstå eller kjenne Gud utenfor Gud, altså uten å ha tatt imot han. Med å ta imot han så mener jeg at man fra hjertet, med ett HELT hjerte ønsker å kjenne han, sier det til han, Ber om tilgivelse for sine synder, og vender seg bort ifra synd. Og at man er villig til å gi livet sitt til han.

Jeg skjønner og respekterer din opplevelse av dette som en viktig og god drivkraft. Fra utsiden er det mer som å høre på en slitsom x som du har langt opp i halsen for du har sett hvor mye kaos og dritt hun fører med seg, men som likevel sier "åh, bare du gir meg sjansen til å være i livet ditt, da kommer du til å forstå deler av meg og forstå hvor mye jeg elsker deg og hvor mye trygghet jeg vil gi deg". 

Alt du beskriver kan enklest oppsummeres som følelser. Og hva du føler er guds ånd er jo subjektivt, for jeg kjenner det ikke.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutes ago, podcarsten said:

Tomas evangeliet f.eks, grovt sett bare påståtte Jesus sitater, skrevet ganske tidlig i perioden, ble ikke med

Tipper du også tenker at iallefall denne er bra ikke finnes i NT? 
"Simon Peter said to him, "Let Mary leave us, for women are not worthy of life." Jesus said, "I myself shall lead her in order to make her male, so that she too may become a living spirit resembling you males. For every woman who will make herself male will enter the kingdom of heaven."

Dette er helt motsatt det vi ser i NT når det gjelder kvinner og livet/nåde/evig liv osv.

1 Peter "Likeså dere ektemenn: Lev med forstand sammen med deres hustruer som det svakere kar, og vis dem ære, da de og er medarvinger til livets nåde, forat eders bønner ikke skal hindres."

Paulus "alle er dere jo Guds barn ved troen på Kristus Jesus
for dere, så mange som er døpt til Kristus, har iklædd dere Kristus. 
Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann og kvinne; for dere er alle én i Kristus Jesus.

Joh evg "Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke! da hadde du bedt ham, og han(Jesus) hadde gitt deg levende vann."

• Liker 2
Skrevet
Mflj skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om å forså, og det har egentlig ikke noen hensikt å prøve å forstå det. Der er en visshet som kommer hvis man er villig til å gi Gud en sjanse uten at man forstår alt først. Det er DHÅ som vitner om jeg selv når vi får han. Så du kan si at det ikke handler om å forstå, fordi det handler om å kjenne. Det er snakk om en relasjon. Ingen kjenner eller forstår hver enkel av oss slik som Gud kan.

Jeg kan prøve å forstå deg så mye jeg vil. Men jeg vil aldri fullt ut forstå deg. På samme måte er vi så uendelig langt unna å kunne forstå Gud. Men fordi han elsker oss kan vi få lov til å kjenne han, hans nåde og kjærlighet. Det å sette ett premiss om å forstå han før vi gir han en sjanse og tar imot han, er ett umulig premiss som holder oss unna Gud. Det er umulig å verken forstå eller kjenne Gud utenfor Gud, altså uten å ha tatt imot han. Med å ta imot han så mener jeg at man fra hjertet, med ett HELT hjerte ønsker å kjenne han, sier det til han, Ber om tilgivelse for sine synder, og vender seg bort ifra synd. Og at man er villig til å gi livet sitt til han.

La meg få høre dine tanker om Matteus kapittel 4 - spesielt denne delen:

Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet  og sa: «Alt dette vil jeg gi deg dersom du faller ned og tilber meg.» Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene.»

Djevelen tilbyr alstå guds sønn alle verdens riker og at han (djevelen) skal gi dette til Jesus hvis han tilber djevelen. Saken er at Jesus motsier ikke dette, snarer tvert imot, han anerkjenner med sitt svar det som også står skrevet i 1.Johannes 5:19 Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det ondes makt

Hvis vi i et øyeblikk skulle være enige i at det finnes noe der ute - sier ikke bibelen at det er djevelen som styrer i disse versene og ikke minst i 2.Korinter 4:4  For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (7 minutter siden):

La meg få høre dine tanker om Matteus kapittel 4 - spesielt denne delen:

Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet  og sa: «Alt dette vil jeg gi deg dersom du faller ned og tilber meg.» Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene.»

Djevelen tilbyr alstå guds sønn alle verdens riker og at han (djevelen) skal gi dette til Jesus hvis han tilber djevelen. Saken er at Jesus motsier ikke dette, snarer tvert imot, han anerkjenner med sitt svar det som også står skrevet i 1.Johannes 5:19 Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det ondes makt

Hvis vi i et øyeblikk skulle være enige i at det finnes noe der ute - sier ikke bibelen at det er djevelen som styrer i disse versene og ikke minst i 2.Korinter 4:4  For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde

Hvordan kan du sammenligne Guds ord og bibelvers med verden? Mener du at dette skulle bety at at det ikke stråler lys fra evangeliet om Kristi herlighet? Det står at djevelen har blindet de vantro sinn. Der er der problemet ligger. Det har ingen ting med at det ikke er Lys i evangeliet å gjøre.

Endret av Mflj
  • Liker 1
Skrevet
cuberen skrev (4 minutter siden):

Tipper du også tenker at iallefall denne er bra ikke finnes i NT? 
"Simon Peter said to him, "Let Mary leave us, for women are not worthy of life." Jesus said, "I myself shall lead her in order to make her male, so that she too may become a living spirit resembling you males. For every woman who will make herself male will enter the kingdom of heaven."

haha, ja det er mange pussige historier i ting som ikke ble med (også, for det er jo et og annet merkelig i bibelen også), og er enig i at den er spesielt "ute". Mange av dem er også bare varianter av ting man finner i andre evangelier.

Personlig liker jeg veldig godt denne, selv om jeg ikke er kristen:

(3)     Jesus sa: Når de som leder dere, sier til dere: ”Se Riket er i himmelen!” så må jo himmelens fugler komme før dere. Når de sier: ”Det er i havet!” så må jo fiskene komme før dere. Nei, riket er i deres indre og fremfor deres øyne. Når dere kjenner dere selv, da skal dere bli kjent, og dere skal vite at dere er sønner av den levende Far. Men hvis dere ikke kjenner dere selv, da er dere i fattigdom, ja, dere er fattigdommen

Jeg er mest opptatt av utvelgelsesprosessen, og mengden skrifter man egentlig hadde før konseptet NT/Bibelen var et faktum. Hva trodde de første kristne? Den spredte seg enormt og har hatt stor påvirkning, men hva var teologien til kirkefedrene, og hva var det originale budskapet, eller var det ingen forskjell? Rent faktaorientert, og interessert i selve historien, altså

• Liker 1
Skrevet
Mflj skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan du sammenligne Guds ord og bibelvers med verden?

Som nevnt tidligere, sofiemyr er fortsatt farget av hvordan jehovas vitner tolker bibelen.

• Liker 1
Skrevet
Mflj skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du sammenligne Guds ord og bibelvers med verden? Mener du at dette skulle bety at at det ikke stråler lys fra evangeliet om Kristi herlighet? Det står at djevelen har blindet de vantro sinn. Der er der problemet ligger. Det har ingen ting med at det ikke er Lys i evangeliet å gjøre.

Det var ren klipp og lim fra 2024 oversettelsen fra bibelselskapet - hvis du mener det betyr noe annet det jeg skrev så vil jeg gjerne høre det. Bibelenn sier klart og tydelig at denne verdens gud er djevelen...

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

www.diskusjon.no

Er du tenåring? Alle mine sitater er fra Bibel.no (det norske bibelselkapet) og har ingenting med JV å gjøre.

God Jul og godt nyttår!

• Liker 3
Skrevet
sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Er du tenåring? Alle mine sitater er fra Bibel.no (det norske bibelselkapet) og har ingenting med JV å gjøre.

God Jul og godt nyttår!

Er du? 
Riktig god jul og (forhåpentligvis) et godt nytt år

• Liker 1
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (38 minutter siden):

Det var ren klipp og lim fra 2024 oversettelsen fra bibelselskapet - hvis du mener det betyr noe annet det jeg skrev så vil jeg gjerne høre det. Bibelenn sier klart og tydelig at denne verdens gud er djevelen...

Ja selvfølgelig er denne verdens gud djevelen. Ville ikke funnet på å diskutere med deg ang det. Hvor vil du nå?

Endret av Mflj
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor dere diskuterer her inne i det hele tatt... Dere sitter på hver deres sannhet som ingen kan rikke ved, og dere vinner ingen andre over heller, så dere sitter til syvende og sist bare og legger frem deres egne overbevisninger, og de fremstår bare mer og mer svevende.

Jeg skulle likt og visst hvor mange som faktisk blir omvendt ved misjonering, bortsett  fra mennesker i stor nød og med ingenting å tape...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RookieNO skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor dere diskuterer her inne i det hele tatt.

Det er vel stort sett ateister som diskuterer med kristne!👇🏼

PÃ¥inter skrev (46 minutter siden):

www.diskusjon.no

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (På 14.11.2025 den 9.33):

Det er nok av ord som kveruleres om  av enkelte her, evidence og proof er ett eksempel.

Når bibelen snakker om visdom så er det ikke mensa kunnskap det siktes til. 

Nei det er sikkert og visst! Det er da en eventyrbok, som ble skrevet ca. 300 år etter de såkalte hendelsene skulle ha funnet sted forøvrig, som er en salig blanding av løgn og fakta. Bibelen er en bok som støtter mye grusomt, og det er da liksom Jesus og i det nye testamentet det først blir utlovet evig til i helvete, om du ikke lovpriser "han" til alle døgnets våkne tider. Om jeg hadde hatt et barn, kunne jeg ikke ha tenkt meg å pine ungen til evig tid, om den ikke tilba meg på samme måte. Mennesker som liker å pine andre skapninger på samme måte, får gjerne en diagnose, barnevernet tar barna og blir innesperret for bortimot evig tid. Noe å tilbe..

Kildekritisk blir det litt som å påstå at det finnes tidsmaskiner, for det har Petter Smart lagd i Donald Duck. Eller det å tro på julenissen. Det er iallfall ganske mange som har tilsynelatende sett julenissen. Noe de fleste religiøse ikke kan skryte av det dem tilber.

Ellers er det nesten ikke tall på hvor mange dommedagsprofetier bibelgjengen og andre lignende gjenger har kommet med, men vi er her på jorden enda...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Abrus skrev (21 minutter siden):

Ellers er det nesten ikke tall på hvor mange dommedagsprofetier bibelgjengen og andre lignende gjenger har kommet med, men vi er her på jorden enda...

Da går nok alt etter planen. 👇🏼

Ulv ulv….

En vinterkveld, da gutten skal samle sauene inn for å gå hjem, kommer ulven virkelig. Gjeteren roper og advarer landsbyen, og de hører ropene hans, men beslutter at det ikke har noen hensikt å dra ut i kulden, for han kommer jo bare til å gjøre narr av dem for å ha gått fem på. Gutten skriker at nå er det alvor, men til ingen nytte. Ulven spiser opp sauene.

Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Kristus!’ Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.

• Liker 1
Skrevet
podcarsten skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner og respekterer din opplevelse av dette som en viktig og god drivkraft. Fra utsiden er det mer som å høre på en slitsom x som du har langt opp i halsen for du har sett hvor mye kaos og dritt hun fører med seg, men som likevel sier "åh, bare du gir meg sjansen til å være i livet ditt, da kommer du til å forstå deler av meg og forstå hvor mye jeg elsker deg og hvor mye trygghet jeg vil gi deg". 

Alt du beskriver kan enklest oppsummeres som følelser. Og hva du føler er guds ånd er jo subjektivt, for jeg kjenner det ikke.

Men jeg har jo aldri påstått at man kan kjenne DHÅ hvis man ikke har tatt imot Gud, bedt om tilgivelse, vender seg bort fra synd og er villig til å betale det det koster å følge Jesus. Og hvis man ønsker dette må man mene det med HELE sitt hjerte. Da står det at Gud ikke viser bort en eneste en som kommer til han. Det er umulig å kjenne Gud utenfor Gud. For å kjenne Gud må man gi han en sjanse, og det er ikke vi som setter premissene. Vi snakker ikke om hodekunnskap, men om hjertekunnskap. Og kjennskapen kommer ikke før vi har gitt han en sjanse.

Markus 4

9Og han sa: «Den som har ører å høre med, hør!»
10Da han var blitt alene med de tolv og de andre som var med ham, spurte de ham om lignelsene. 11Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, 12for at de skal
se og se, men ikke skjelne,
høre og høre, men ikke forstå,
så de ikke vender om og får tilgivelse.»
  • Liker 1
Skrevet
RookieNO skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor dere diskuterer her inne i det hele tatt... Dere sitter på hver deres sannhet som ingen kan rikke ved, og dere vinner ingen andre over heller, så dere sitter til syvende og sist bare og legger frem deres egne overbevisninger, og de fremstår bare mer og mer svevende.

Jeg skulle likt og visst hvor mange som faktisk blir omvendt ved misjonering, bortsett  fra mennesker i stor nød og med ingenting å tape...

Den ene siden oppriktig tror på noe, den andre er her for å prate ned vestlig kultur/levesett/religion for å indirekte prate opp innvandring fra MENA-land virker det som.

Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 timer siden):

Den ene siden oppriktig tror på noe, den andre er her for å prate ned vestlig kultur/levesett/religion for å indirekte prate opp innvandring fra MENA-land virker det som.

Finnes det ikke en eneste tråd der du ikke kan legge fra deg den evinnelige sytinga om mena land og den onde venstresiden? Disse konstante stråmennene dine begynner å bli litt slitsomme, prøv å delta i debatten i stedet for stemple en hel gruppe som venstrevridd bare fordi du selv ikke liker en mening? Er ikke det en taktikk du stadig vekk snakker negativt om, du vet woke? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...