Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tussi skrev (14 minutter siden):

Jeg er ingen tilhenger av darwinismen.  

Jeg ser at det foregår evolusjon på mikronivå, det er greit. Men jeg har null tro på at mennesket er et resultat av millioner av år med evolusjon fra en soppcelle

Det kan jeg forstå, det er en ganske sjuk påstand. Samtidig så er tid et helt utrolig vanskelig begrep å fatte, det samme er universets størrelse. Selv blir jeg nesten gal av å tenke på hvor stort det er, og alt det som har skjedd de milliarder av år jeg ikke eksisterte før min fødsel. Da er det veldig mye mer behagelig å tenke på at man er skapt av noe og at alt henger sammen på en forståelig måte. Kaos (slik universet og tid faktisk er) er ikke mulig å forstå. 

PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

For min egen del er det fordi jeg er glad i livet. De 70-90 årene vi har er forsvinnende lite i den hjernen vi har fått utdelt. 
Når evigheten er et ord vi mennesker kan samtale om, gir det en indikasjon på at døden er en fiende. Hvorfor prøver vitenskapen stadig å forlenge livet til mennesker?, nettopp! 
Livet er en gave og jeg mener det bør forvaltes deretter. Ingen tvinger noen til å tro på en skaper, og skaperen tvinger heller ingen til å tro på han. Fritt valg

Jeg tenker jo at grunnen til at vi ønsker å leve lenger, er nettopp fordi vi vet vi har liten tid. Hvis den ikke hadde hatt noen begrensinger, så hadde ingenting egentlig gitt noe mening. Samtidig så er det et ubestridelig faktum at livet er meningsløst dersom det har en start og en ende, med unntakt av de 70-90 årene man har til rådighet. 

At enkelte tror på gud, og et evig liv er helt naturlig, vi kjenner ikke til noe annet enn liv, så da blir jo alt annet enn liv umulig å forestille seg hvordan er. En gud som gir deg evig liv blir i så måte veldig behagelig. 

Edit: Jeg vet/tror jeg vet hvordan ikke-liv er, jeg mener jo bestemt at jeg har opplevd denne tilstanden i all tid før min egen fødsel

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Dette må være dagens. Har du kilder og/eller beviselig fakta på det du sier her? 

Jeg sier du må lese historien til de.

Skrevet

Kanskje ikke dette skal bli - nok en - tråd om evolusjonsteorien vs. kreasjonisme...?

Jeg er sterkt ateistisk selv, men skjønner godt at det å tro er et behov mange kan ha. Vi må jo alle på en eller annen måte deale med det faktum at vi en dag skal dø, og det er jo ikke bare-bare for en organisme som er rammet av det paradokset at den er skrudd sammen for å overleve og samtidig er bevisst sin egen dødelighet. Så der er jo det rasjonelle i det å tro, selv om troen i seg selv er svært irrasjonell.

• Liker 2
Skrevet
Jobs skrev (3 minutter siden):

Jeg sier du må lese historien til de.

Disse historiene du skal ha meg til å lese, står de i bibelen? Beviselige fakta var det jeg etterspurte.

Skrevet
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker jo at grunnen til at vi ønsker å leve lenger, er nettopp fordi vi vet vi har liten tid

Jeg føler det ikke slik, jeg tenker jeg har god tid. Det er mange håndverk jeg har lyst til å lære meg f.eks.

Baranladion skrev (13 minutter siden):

At enkelte tror på gud, og et evig liv er helt naturlig,

Ja, Bibelen forteller at evigheten er lagt i våre hjerter.

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden):

Kanskje ikke dette skal bli - nok en - tråd om evolusjonsteorien vs. kreasjonisme...?

Jeg er sterkt ateistisk selv, men skjønner godt at det å tro er et behov mange kan ha. Vi må jo alle på en eller annen måte deale med det faktum at vi en dag skal dø, og det er jo ikke bare-bare for en organisme som er rammet av det paradokset at den er skrudd sammen for å overleve og samtidig er bevisst sin egen dødelighet. Så der er jo det rasjonelle i det å tro, selv om troen i seg selv er svært irrasjonell.

Når det gjelder diskusjoner rundt religion, så er det veldig mye kulere om vi klarer å holde en god tone og diskutere meninger, fremfor at man skal krangle om hvem som har rett, for svaret på det kommer vi aldri til å finne, ref alle de andre religionstrådene. 

Ut i fra egen erfaring, så har jeg aldri noensinne vært oppdratt til å tro, ikke blitt påvirket til å tro, og ei heller aldri hatt noen egen tro på at det finnes en gud. Det har liksom aldri falt meg inn, og jeg har ei heller prøvd å forsøke å tro, hvis en kan si det sånn. 
Det har betydd, at jeg har måttet jobbe med tankene rundt livets "meningsløshet", og det er faktisk en slitsom kamp dersom man går inn i materien. Jeg har konkludert med, etter noen vise ord fra en kar på ungdomsskolen, at "joa, når du dør er det svart, men før den tid kan du ha jo det jævla moro". 

Når jeg en gang legges i penalet, så blir det for meg slik det var før jeg ble født, slettes ikke ubehagelig å tenke på. I tillegg blir det sikkert litt kjipt for de rundt meg, men det er jo totalt utvisket fra historien om noen få generasjoner.. Hvem vet en puck om sin tippoldefar liksom? 

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Jeg føler det ikke slik, jeg tenker jeg har god tid. Det er mange håndverk jeg har lyst til å lære meg f.eks.

I en evighet, så har du strikket 1 million skjerf, en milliard ganger, og skal fremdeles strikke skjerf i all evighet etter det. Det samme gjelder alle tenkelige trefigurer, og alle typer papirfly, laget av ark i alle farger, og fargekombinasjoner som finnes. Det er slik jeg tenker rundt det, samtidig så er det noe milliarder av ting man kan gjøre, men igjen, du vil gjøre alt det milliarder av ganger, og fortsette slik i all evighet.  En evighet som kunne vært kul, hadde vært om den ble resatt hvert 80.år, slik at du glemte alt og kunne gjøre ting på nytt, men hva er egentlig forskjellen på det, og bare leve èn gang i 80 år?

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

I en evighet, så har du strikket 1 million skjerf, en milliard ganger, og skal fremdeles strikke skjerf i all evighet etter det

Så kan du bruke matte for å se hvor mange år det tar å bli mester i et annet yrke, så skal livet leves, bygge havseiler, jordomseiling…..listen er laaaang. 

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Så kan du bruke matte for å se hvor mange år det tar å bli mester i et annet yrke, så skal livet leves, bygge havseiler, jordomseiling…..listen er laaaang. 

Joa, men poenget er at det aldri vil ta slutt, du kan aldri si nok er nok. Du må fortsette i all evighet. Det du skriver her viser egentlig bare at du ikke forstår hva uendelighet egentlig betyr. 
Edit: Jeg vet heller ikke hva uendelighet egentlig betyr altså, annet enn at det er noen uten ende eller start. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Jobs said:

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder og gjør under.Les om Snåsamannen og Evangelisenteret ,Jesus leger det er et hav av vitnesbyrd om under og tegn.

Både snåsamannen og evangeliesenteret er kjettersk. 

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder diskusjoner rundt religion, så er det veldig mye kulere om vi klarer å holde en god tone og diskutere meninger, fremfor at man skal krangle om hvem som har rett, for svaret på det kommer vi aldri til å finne, ref alle de andre religionstrådene. 

Ut i fra egen erfaring, så har jeg aldri noensinne vært oppdratt til å tro, ikke blitt påvirket til å tro, og ei heller aldri hatt noen egen tro på at det finnes en gud. Det har liksom aldri falt meg inn, og jeg har ei heller prøvd å forsøke å tro, hvis en kan si det sånn. 
Det har betydd, at jeg har måttet jobbe med tankene rundt livets "meningsløshet", og det er faktisk en slitsom kamp dersom man går inn i materien. Jeg har konkludert med, etter noen vise ord fra en kar på ungdomsskolen, at "joa, når du dør er det svart, men før den tid kan du ha jo det jævla moro". 

Når jeg en gang legges i penalet, så blir det for meg slik det var før jeg ble født, slettes ikke ubehagelig å tenke på. I tillegg blir det sikkert litt kjipt for de rundt meg, men det er jo totalt utvisket fra historien om noen få generasjoner.. Hvem vet en puck om sin tippoldefar liksom? 

Det ligger jo også en slags frihet i det å mene at livet er grunnleggende meningsløst og har en slutt. Du står fritt til å finne meningen selv og valget ditt er ubetydelig mtp at det du gjør er et mikroskopisk blaff i den store sammenhengen.

Selv har jeg famlet litt og vært innom en slags gudstro, men har vel måtte innse at den eksistensielle angsten håndteres bedre hvis ikke man skal deale med alle paradoksene gudstro innebærer i tillegg. For min del har det å oppleve at de gamle i familien har falt fra, gitt en slags ro. De har alle vært veldig avslappet i sin siste del av livet og på sett og vis gitt uttrykk for at de har vært mett av dage og klare for slutten. Og som du sier, vet man jo på sett og vis hva som venter og at det ikke er skremmende, for vi har jo alle erfart hvordan det er å ikke eksistere før livet startet.

Apropos vise ord, synes jeg sitatet fra Interstellar er utrolig fint: "We're only here to become memories for our children."

• Liker 2
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (17 minutter siden):

Både snåsamannen og evangeliesenteret er kjettersk. 

Tull,det er satans løgn,du finner ingen steder i Bibelen som forsvarer det du hevder. Evangelisenteret gjør som den barmhjertige samaritan derfor har de store undere og tegn. Hva svarte Jesus når Han ble spurt av en hva han måtte gjøre for og arve det evige liv ? Jesus svarte gjør som den barmhjertige samaritan. Snåsamannen ble tidelig frelst og fikk nådegaven og helbrede som er omtalt i Bibelen,og 50 tusen har fått hjelp av han,flere kjente personer vitner om dette.

Endret av Jobs
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Det ligger jo også en slags frihet i det å mene at livet er grunnleggende meningsløst og har en slutt. Du står fritt til å finne meningen selv og valget ditt er ubetydelig mtp at det du gjør er et mikroskopisk blaff i den store sammenhengen.

Selv har jeg famlet litt og vært innom en slags gudstro, men har vel måtte innse at den eksistensielle angsten håndteres bedre hvis ikke man skal deale med alle paradoksene gudstro innebærer i tillegg. For min del har det å oppleve at de gamle i familien har falt fra, gitt en slags ro. De har alle vært veldig avslappet i sin siste del av livet og på sett og vis gitt uttrykk for at de har vært mett av dage og klare for slutten. Og som du sier, vet man jo på sett og vis hva som venter og at det ikke er skremmende, for vi har jo alle erfart hvordan det er å ikke eksistere før livet startet.

Apropos vise ord, synes jeg sitatet fra Interstellar er utrolig fint: "We're only here to become memories for our children."

Godt poeng, og det er en god beskrivelse på hvorfor det er mulig til å falle til ro, selvom ens tilstedeværelse i bunn og grunn er ganske så meningsløs. 

Jeg tar ditt vise sitat med meg videre, det er meget godt sagt, og viser egentlig at vårt liv har en mening for de som kommer etter oss, i tillegg har vi en mulighet til å først ha et kult liv selv, og deretter legge til rette for at de etter oss også får det. 

Skrevet
Lagabøter skrev (1 time siden):

Njaaaa. 

Om jeg oppsøker "My Little Pony"-miljøet, etter svar på sannheten, og opphever Rainbow Dash til min frelser og hevder at hen gir meg styrke, så blir jeg vel sett på ganske gal og fjern antar jeg, ,men om jeg vier mitt liv til Jesus, da er det bare å kjøre på... 😜

Men dette er jo bare fjas. Det er tåpelig å plukke ut en religiøs persons uttalelser og dermed finne grunnlag for å latterliggjøre religiøs tro. Ett menneske representerer ikke mer enn ett menneske, enten det er religiøst eller ikke. Jeg tror på mye ulikt, og jeg synes også det er en søkt påstand å snakke om sikre bevis på noe som helst innen religion. Likevel tror jeg på en rettferdighet, og at det er en mening i å gjøre riktige og kloke valg. Og svaret på hva som er riktig eller ikke kommer ikke fra vitenskapen.

Hva som er riktig og galt kommer fra erfaring, min og andres, og intuisjon, følelser og sunn fornuft. Det er lite håndfast, men likevel er det en kraftig miks som det er ganske enkelt å styre etter, om du har riktig mengde av hver bestanddel, og ikke lar feks religion overstyre alt det andre.

• Liker 1
Skrevet
Klote skrev (5 minutter siden):

Hva som er riktig og galt kommer fra erfaring, min og andres, og intuisjon, følelser og sunn fornuft. Det er lite håndfast, men likevel er det en kraftig miks som det er ganske enkelt å styre etter, om du har riktig mengde av hver bestanddel, og ikke lar feks religion overstyre alt det andre.

Hva som er rett og galt bestemmes til enhver tid, enten av majoriteten, eller av de som har makten , enten alene, eller med majoriteten som mellomledd. I tillegg er det veldig situasjonsbestemt. 
Vi tror feks at Nord Korea tar helt feil, mens alle i Nord Korea mener at de gjør ting helt riktig. Hvem kan egentlig bestemme hvem som har rett, og hvorfor? Jo, da må man til vitenskapen, for å se hva som faktisk gjør at folk flest har det bra. 

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (12 minutter siden):

Det ligger jo også en slags frihet i det å mene at livet er grunnleggende meningsløst og har en slutt.

Dette tror jeg er grunnleggende feil. Du forveksler frihet med maktesløshet.
Feilen ligger i at du ikke vet hvilken mening du skal gi livet ditt, og hvordan du selv kan påvirke det i en eller annen retning. Fordi det er nemlig du som skaper ditt liv, det er dine valg og handlinger som avgjør hvordan ditt liv blir. Selvsagt kan en påberope seg uflaks, en kan skylde på andre av og til, likevel er det dine egne valg i forkant som hele tiden bestemmer både flaks og uflaks og hvordan andre påvirker ditt liv. Og hva som er uflaks og flaks er ikke alltid like enkelt å se for oss mennesker som er veldig nærsynte mht vår egen skjebne. Uflaks kan godt være flaks, og motsatt, noen år fram i tid. 
Meningen med livet er å hele tiden være nysgjerrig, og hele tiden utvikle seg, bli dyktigere på noe, lære av erfaring, og dermed stå så sterkt som mulig når motgangen øker i det livet og livskraften ebber ut. Det er hvordan du takler denne utviklingen andre vil lære av, spesielt dine nærmeste. Det er dette du formidler til dine barn, til neste generasjon. 

Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

tror feks at Nord Korea tar helt feil, mens alle i Nord Korea mener at de gjør ting helt riktig. Hvem kan egentlig bestemme hvem som har rett, og hvorfor? Jo, da må man til vitenskapen, for å se hva som faktisk gjør at folk flest har det bra. 

Det har skjedd fryktelig mye djevelskap, pun intended, på vegne av at "majoriteten skal ha det bra

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hva som er rett og galt bestemmes til enhver tid, enten av majoriteten, eller av de som har makten , enten alene, eller med majoriteten som mellomledd. I tillegg er det veldig situasjonsbestemt. 
Vi tror feks at Nord Korea tar helt feil, mens alle i Nord Korea mener at de gjør ting helt riktig. Hvem kan egentlig bestemme hvem som har rett, og hvorfor? Jo, da må man til vitenskapen, for å se hva som faktisk gjør at folk flest har det bra. 

Du befinner deg på gateplanet tydeligvis. Der finner du få gode argumenter rundt dette emnet. 

Skrevet (endret)
Klote skrev (4 minutter siden):

Du befinner deg på gateplanet tydeligvis. Der finner du få gode argumenter rundt dette emnet. 

Er nok ikke like opphøyd som deg, men fint om du heller argumenterer fremfor å komme med cheap-shots. Dette utvikler seg til å bli en filosofisk diskusjon, hvilket jeg syns er mye morsommere enn å finne ut hvem som er klokest, visest, og til slutt kommer til å vinne diskusjonen. 

Endret av Baranladion
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (6 minutter siden):

Det har skjedd fryktelig mye djevelskap, pun intended, på vegne av at "majoriteten skal ha det bra

Absolutt, men vi vet også mye om hva som skal til for at majoriteten skal ha det best mulig, dessverre kunnskap tilegnet via enormt mange eksempler på hva som ikke fungerer. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...