Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Hvor står dette hen? (At skaperen brukte satan som rådgiver)

I Jobs bok. Allmektig gud. Sønn som han ikke er helt enig med. Sønnen kommer med forslag om å teste Job. Gud bare, kjør på, bare ikke drep ham. Hadde gud kommet på det dette selv, eller var det rådet til satan som fikk ham til å gi det sin godkjenning?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
podcarsten skrev (Akkurat nå):

I Jobs bok. Allmektig gud. Sønn som han ikke er helt enig med. Sønnen kommer med forslag om å teste Job. Gud bare, kjør på, bare ikke drep ham. Hadde gud kommet på det dette selv, eller var det rådet til satan som fikk ham til å gi det sin godkjenning?

Nå er vel ikke påstander rådgivning.

Skrevet
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Ikke når folk bruker ordet religiøs til å bety fanatiske som er vanlige på engelsk 

Ikke fått med meg. USA tradisjonen med "han er en kjekk gutt, han er i kirken hver søndag" får jo gjerne (slik jeg har møtt det) religious til å være mer tilknyttet handling enn tro, som på norsk. Og the four horsemen har jeg alltid fått høre (fra enkelte religiøse) var/er fanatiske, ikke religiøse. Vel, da lærte jeg åpenbart noe nytt.

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Nå er vel ikke påstander rådgivning.

Ok, men hvis du overtaler sjefen til å la Ulla-Britt ha utekontor hele vinteren, da er du jo strengt tatt en slags rådgiver, hvis du får medhold.

• Liker 1
Skrevet
podcarsten skrev (3 minutter siden):

Ok, men hvis du overtaler sjefen til å la Ulla-Britt ha utekontor hele vinteren, da er du jo strengt tatt en slags rådgiver, hvis du får medhold.

Mulig, men skaperen har ikke blitt overtalt noen til noe i situasjonen med Job, skaperen tillot satans frie vilje til å oppføre seg som den djevelen han er. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (35 minutter siden):

Mulig, men skaperen har ikke blitt overtalt noen til noe i situasjonen med Job, skaperen tillot satans frie vilje til å oppføre seg som den djevelen han er.

Så det du sier er at det var guds vilje som førte til Jobs utfordringer, og at Satan mer eller mindre blir brukt som syndebukk i denne historien?

• Liker 2
Skrevet
podcarsten skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at det var guds vilje som førte til Jobs utfordringer, og at Satan mer eller mindre blir brukt som syndebukk i denne historien?

Jeg sier ikke noe, stråmann. Historien viser at skaperen tillot. Satan hadde all mulighet til å la være å skade Job, satan kunne til og med vist at han ikke ønsket være ond, men,👇🏼

Så gikk Satan bort fra Herren, og han slo Job med vonde byller fra hode til hæl. 8 Job tok et potteskår og skrapte seg med, der han satt borte på avfallsdyngen.

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

«Men her tar du helt feil, antagelig sterk farget av det kristne syn på Gud»

«Men det er fordi du kan for lite om andre enn den kristne troen.» 

«Det stemmer ikke.» 

Virkelig innbydende å høre at man tar feil i det meste👍🏼, men enda godt man retter det opp igjen med den her👇🏼

«Uansett, takk for et solid innlegg. 😀»

Joda, navnet fikk han etter å ha driti seg ut.  

@Subara dreit seg på ingen måte ut. Han kom med sine meninger og gode argumenter for dem, men så ut til å mangle noe kunnskap i religionshistorie. Ikke noe galt i det. 

Jeg tar også feil noen ganger, og setter da pris på å bli fortalt det og hvorfor, sist i denne tråden av @jjkoggan da jeg antok noe feil om han. 

At du ikke tåler å få påvist at du tar feil, og da alltid reagerer med usakligheter, betyr heldigvis ikke at folk flest er like usikre og barnslige i sine reaksjoner. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ikke noe, stråmann. Historien viser at skaperen tillot. Satan hadde all mulighet til å la være å skade Job, satan kunne til og med vist at han ikke ønsket være ond, men,👇🏼

Så gikk Satan bort fra Herren, og han slo Job med vonde byller fra hode til hæl. 8 Job tok et potteskår og skrapte seg med, der han satt borte på avfallsdyngen.

Det er da ikke en stråmann, guden i historien er allmektig. Han hører Satan komme med forslag og sier kjør på. Jeg kaller Satan rådgiver, får forståelsen av at du mener at nei, dette skjedde kun fordi gud tillot det, og jeg kan ikke trekke andre konklusjoner enn at gud egentlig ville dette, ellers hadde ikke Satan fått lov. Og da er det jo lett å skylde på Satan i ettertid, selv om gud egentlig visste at stakkars Job fikk lide Men selv dette er altså feil?

• Liker 5
Skrevet
podcarsten skrev (13 minutter siden):

da er det jo lett å skylde på Satan i ettertid, selv om gud egentlig visste at stakkars Job fikk lide Men selv dette er altså feil?

Du må gjerne skylde på skaperen hvis du mener det er hans feil, det er ditt valg. Mine tidligere poster forklarer hvordan jeg har forstått bibelen. Vi kunne sittet i timesvis uten å bli enige. Lykke til videre. 

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (14 timer siden):

På engelsk er det helt greit å bruke ordet religious i kontekster som har ingenting å gjør med tro på gud/guder

Ikke på norsk, og det jeg finner er at det betyr det samme på engelsk.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/religious#:~:text=ri-ˈlij-əs-,1,of or relating to religion

: relating to or manifesting faithful devotion to an acknowledged ultimate reality or deity
jjkoggan skrev (14 timer siden):

Er du  fanatiske I din tro at det ikke finnes Gud/guder så kan det beskrives som en religiøse tro.

Så tro på guder er fanatisk? Det er jo i praksis det du sier.

jjkoggan skrev (13 timer siden):

Ingen stilte spørsmålene.

Jo du gjorde, beviselig, det står svart på hvitt.

Dette er deg.👇

jjkoggan skrev (På 14.11.2025 den 19.53):

Hvem eller hva skapte universet?  Hvorfor er det så finely tuned for oss?

Du stilte dette spørsmålet, du stilte det til @Noxhaven siden har du påstått at du ikke har stilt dette spørsmålet, men hva er da dette? 

• Liker 4
Skrevet
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Men også motstand til uttrykket «religiøs ateist» som er helt mulig på engelsk.

Det er det ganske enkelt ikke om du faktisk forstår engelsk. Det blir en oxymoron, en selvmotsigelse, man kan selvfølgelig bruke uttrykket religiøs ateist, på norsk og engelsk, men det skjer i så fall fordi brukeren ikke forstår hva ordene faktisk betyr. 

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (10 timer siden):

Ja, som sagt, det var først når han løy til de første menneskene han ble til løgneren og motstanderen.

Du snakker om Gud nå, ikke sant? Han som løy da han sa at Adam og Eva ville dø den dagen de spiste frukten, mens slangen snakket sant da han sa at de ikke ville dø, men få kunnskap om rett og galt.

Og hva skjedde? De døde ikke, men fikk kunnskap om rett og galt. Gud løy og slangen snakket sant.

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn Djevelen i denne historien, som han ikke på noen måte deltar i.

• Liker 1
Skrevet
Jobs skrev (På 24.10.2025 den 19.51):

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder og gjør under.Les om Snåsamannen og Evangelisenteret ,Jesus leger det er et hav av vitnesbyrd om under og tegn.

Jeg har studert Bibelen i 20 år - fortell meg gjerne hva du betrakter som bevis? Hva om jeg listet opp alle synlige feil som er i den samme Bibelen?

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (42 minutter siden):

Hvis man har studert bibelen i 37 år 👆🏼, har man mer tyngde til kunne uttale seg da?

Ikke nødvendigvis, kvalitet teller, det samme gjør selvfølgelig kvantitet. Uansett, hver gang @Jobs blir spurt om dokumentasjon så forsvinner hen på en lengre ferie, eller unnlater i det minste å svare, vet ikke hvorfor.

• Liker 4
Skrevet
sofiemyr skrev (3 timer siden):

Jeg har studert Bibelen i 20 år - fortell meg gjerne hva du betrakter som bevis? Hva om jeg listet opp alle synlige feil som er i den samme Bibelen?

Det ville blitt et altfor langt innlegg å sette seg inn i. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Jesu såkalte oppstandelse bør vel helst først og fremst ses på som det første virkelige populære zombie eventyret, men ikke stort annet. 

The walking dead, Hesus edition? 😃

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...