cuberen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 1 hour ago, skaftetryne32 said: Kan du finne noe som helst som denne krabaten faktisk har sagt? God dag. Vi har ikke (ennå iallefall) noe arkelogisk innskrift med "...." mvh Jesus. Vi har iallefall Paulus fra Tarsus som skriver dette trolig 20-30 år etter det han nevner om hva Jesus sa: "For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg også har overgitt dere, at den Herre Jesus i den natt da han blev forrådt, tok et brød, takket og brøt det og sa: Dette er mitt legeme, som er for dere; gjør dette til minne om meg! Likeså også kalken efter aftensmåltidet, idet han sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod; gjør dette, så ofte som dere drikker den, til minne om meg! " Forøvrig var Paulus ifølge seg selv, før dette over, en Iseraelitt fra Benjamins ætt, som fulgte jødedommen (og var nidkjær for fedrenes lærdommer) som forfulgte menigheten og ødela den (de som trodde på/fulgte Jesus). Han møtte også i følge seg selv senere Peter, Johannes og Jesu bror Jakob, i Jerusalem. De to første, spessielt Peter er av de 12 disippler som de 4 evg vi har nevner på. Evg nevner Jesus hadde brødre også. Personlig syntes jeg hvis en leser Paulus så er dette en person som gir megen tillit. Anbefaler å lese han ordentlig for å kanskje få litt mer forståelse hvorfor mange troende kristne har tillit til han. Den mannen har opplevd ting.. Endret 2 timer siden av cuberen 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Colin. skrev (55 minutter siden): Samme her, dessverre. Denne åpenbare bitterheten som man kan lese i innleggene i denne tråden, er standard for hele denne forumskategorien. Ateistene skriker etter mening med livet, men nekter å ydmyke seg selv og egoet. Vi får be for dem. Det er 2 forskjellige typer ateister. Det er de som ikke tror som meg, også er det de som er ateister fordi de HATER kristendom så veldig mye. Jeg var i en ateist-gruppe på facebook en gang i tiden, men kristendomshatet der inne var så enormt at jeg ble litt fysisk uvel av det. Det var liksom så voldsomt overdrevent. Jeg forsøkte meg med at de fleste kristne land tross alt har blitt blomstrende demokratier, men alt av forsøk på å nyansere bittelitt ble angrepet med en aggresjon som sjokkerte meg. Og noe kritikk av andre religioner var det selvsagt ikke snakk om å høre på.. Vanvittig til ekkokammer. Endret 2 timer siden av DukeNukem3d 3
Marihøne Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) De har funnet Jesus i sitt liv. Endret 2 timer siden av Marihøne 1
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, DukeNukem3d said: Det er 2 forskjellige typer ateister. Det er de som ikke tror som meg, også er det de som er ateister fordi de HATER kristendom så veldig mye. Jeg var i en ateist-gruppe på facebook en gang i tiden, men kristendomshatet der inne var så enormt at jeg ble litt fysisk uvel av det. Det var liksom så voldsomt overdrevent. Jeg forsøkte meg med at de fleste kristne land tross alt har blitt blomstrende demokratier, men alt av forsøk på å nyansere bittelitt ble angrepet med en aggresjon som sjokkerte meg. Og noe kritikk av andre religioner var det selvsagt ikke snakk om å høre på.. Vanvittig til ekkokammer. Det du beskriver er kvasi religiøse ateister tror jeg. Etter min erfaring krever disse ekstremistene at du forholder deg til en rekke religion lignende formaninger, som f.eks å hate kristendom, den "store satan", men også er de som oftest woke og sterkt fordømmende mot en rekke meninger og holdninger som strider mot deres tro. 2
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Boing_80 skrev (25 minutter siden): Det hun snakker om er det barbariet som var i ulike samfunn før profetene kom. De ble sendt av gud for å gjøre slutt på slikt. I norden gravde man kanskje ikke levende jentebarn, men det var sikkert andre former for barbari. Vi holdt på med avliving av spedbarn i hundrevis av år etter at kristendommen kom. Det handlet ofte om et liv der overlevelse var langt fra en selvfølge, ikke barbari. Endret 2 timer siden av Griever 1
Marihøne Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Griever skrev (10 minutter siden): Vi holdt på med avliving av spedbarn i hundrevis av år etter at kristendommen kom. Det handlet ofte om et liv der overlevelse var langt fra en selvfølge, ikke Endret 2 timer siden av Marihøne
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) BamseMums80 skrev (8 timer siden): De vitnene der hadde ikke hjulpet mye i en rettsak. Nei Stefanus prøvde og ble steinet.... Og en ung gutt ved navn Saulus holdt kappene deres og så på mens Stefanus ble steinet... Gud stoppet ikke jødene for å steine Stefanus. Gud fungerer ikke på den måten... Istedenfor omvendte han gutten Saulus, som ble til Paulus...... Endret 2 timer siden av Gouldfan
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Griever skrev (20 minutter siden): Vi holdt på med avliving av spedbarn i hundrevis av år etter at kristendommen kom. Det handlet ofte om et liv der overlevelse var langt fra en selvfølge, ikke barbari. https://www.issuesetcarchive.org/articles/bissar53.htm Denne sier litt om de kristnes kamp for å få slutt på spedbarnsdrap.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (32 minutter siden): Han har vel eksistert, jeg har selv vært på diverse historiske steder i Jerusalem der det vel må sies at det er dokumentert så godt man kan forvente så langt tilbake at han var. Det er mange historikere som mener jesus har eksistert ja, eller muligens en person som inspirerte til fortellingen om jesus, men arkeologiske bevis er det lite av, de skriftlige bevisene er tvilsomme, noen falske, de fleste skrevet lenge etter jesus påståtte levetid. 1
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (1 time siden): ? Hekseprosessene. Den siste fant muligens så sent som det nittende århundre, ganske sprøtt. https://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_Zdunk 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Hekseprosessene. Den siste fant muligens så sent som det nittende århundre, ganske sprøtt. https://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_Zdunk Ja, det er ganske sprøtt. Hele greia er sprøtt
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Tussi skrev (22 minutter siden): https://www.issuesetcarchive.org/articles/bissar53.htm Denne sier litt om de kristnes kamp for å få slutt på spedbarnsdrap. Poenget mitt er ikke at kristendom og religion ikke har gjort noe godt. Men det er ingenting som tyder på at vi trenger religion for moral og etikk. Dette er litt selvsagt for oss som ikke tror på noen gud, da det er mennesket som har lagd religionen, og dermed mennesket som har lagd moralen. Bibelen er jo også full av barbari og slett moral. Tror du vi fremdeles hadde lagt spedbarn ut i skogen, for å bruke ditt eksempel, uten kristendommen? Endret 1 time siden av Griever 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Griever skrev (8 minutter siden): Poenget mitt er ikke at kristendom og religion ikke har gjort noe godt. Men det er ingenting som tyder på at vi trenger religion for moral og etikk. Dette er litt selvsagt for oss som ikke tror på noen gud, da det er mennesket som har lagd religionen, og dermed mennesket som har lagd moralen. Bibelen er jo også full av barbari og slett moral. Tror du vi fremdeles hadde lagt spedbarn ut i skogen, for å bruke ditt eksempel, uten kristendommen? Vel, jeg mener jo at vi har en versjon av dette, som kommer samtidig som kristendommens rolle er svekket ja Og en skal heller ikke glemme at flere, f eks Peter Singer, og en norsk debattant som følger hans tankegang har tatt til orde for ikke bare abort, men også spedbarnddrap. Flere har gjort det faktisk Og kanskje det som preger denne tankegangen mest er jo det som er mest i strid med kristen tro, nemlig at et menneskeliv ikke har så.stpr betydning i seg selv, da vi ege tlig bare er velutviklede dyr Endret 1 time siden av Tussi La til siste to avsnitt 1 1
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (38 minutter siden): Det er mange historikere som mener jesus har eksistert ja, eller muligens en person som inspirerte til fortellingen om jesus, men arkeologiske bevis er det lite av, de skriftlige bevisene er tvilsomme, noen falske, de fleste skrevet lenge etter jesus påståtte levetid. Samtidig: hvor godt dokumentert kan man forvente at det er så langt tilbake. Jeg er ganske sikker på at han levde, så skjedde det sikkert en del syke tilfeldigheter som gjorde at folk innbilte seg at han utførte under.
Maskinfører Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (16 minutter siden): Vel, jeg mener jo at vi har en versjon av dette, som kommer samtidig som kristendommens rolle er svekket ja Og en skal heller ikke glemme at flere, f eks Peter Singer, og en norsk debattant som følger hans tankegang har tatt til orde for ikke bare abort, men også spedbarnddrap. Flere har gjort det faktisk Og kanskje det som preger denne tankegangen mest er jo det som er mest i strid med kristen tro, nemlig at et menneskeliv ikke har så.stpr betydning i seg selv, da vi ege tlig bare er velutviklede dyr Enig med @Tussi
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (11 minutter siden): Vel, jeg mener jo at vi har en versjon av dette, som kommer samtidig som kristendommens rolle er svekket ja Og en skal heller ikke glemme at flere, f eks Peter Singer, og en norsk debattant som følger hans tankegang har tatt til orde for ikke bare abort, men også spedbarnddrap. Flere har gjort det faktisk Og kanskje det som preger denne tankegangen mest er jo det som er mest i strid med kristen tro, nemlig at et menneskeliv ikke har så.stpr betydning i seg selv, da vi ege tlig bare er velutviklede dyr Jeg ser ingen tegn til at ikke-religiøse ser på menneskeliv som noe av mindre betydning da vi bare er velutviklede dyr. Jeg har faktisk aldri hørt det argumentet noen gang. Vi ser i dette samfunnet en langt høyere aktelse for menneskeliv enn hva vi eksempelvis ser i GT. Men igjen, tenker du vi som samfunn ikke hadde funnet opp et moralsk kompass uten kristendommen? 3
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Griever skrev (7 minutter siden): Jeg ser ingen tegn til at ikke-religiøse ser på menneskeliv som noe av mindre betydning da vi bare er velutviklede dyr. Jeg har faktisk aldri hørt det argumentet noen gang. Vi ser i dette samfunnet en langt høyere aktelse for menneskeliv enn hva vi eksempelvis ser i GT. Men igjen, tenker du vi som samfunn ikke hadde funnet opp et moralsk kompass uten kristendommen? Jeg mener ihvertfall at det har vært et fall i aktelsen for menneskelivet i seg selv, og sårbare grupper særlig ( ikke bare ufødte), i tråd med sekulariseringen av samfunnet Man ville sikkert fått en større respekt etterhvert, men det er jo umulig å si, da kristendommen faktisk kom. Men som artikkelen jeg henviste til sa, ofring og drap av spedbarn var jo vanlig i Amerika inntil Kristne kom dit også Jeg har fryktelig dårlig nettforbindelse her, så legger bort diskusjon til jeg er hjemme Endret 1 time siden av Tussi 1
Fatninja Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 minute ago, Tussi said: Jeg mener ihvertfall at det har vært et fall i aktelsen for menneskelivet i seg selv, og sårbare grupper særlig ( ikke bare ufødte), i tråd med sekulariseringen av samfunnet Man ville sikkert fått en større respekt etterhvert, men det er jo umulig å si, da kristendommen faktisk kom. Men som artikkelen jeg henviste til sa, ofring og drap av spedbarn var jo vanlig i Amerika inntil Kristne kom dit også I tråd med sekulariseringen av samfunnet har aksepten for senere og senere aborter økt OG omfavnelsen og aksepten for liberalisering med tanke på når aktiv dødshjelp er akseptabelt. 2
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Fatninja skrev (22 minutter siden): OG omfavnelsen og aksepten for liberalisering med tanke på når aktiv dødshjelp er akseptabelt. For all del, verden er ikke mørk nok. Vi må påføre folk litt ekstra smerte før de dør slik at de har en sjans til å akseptere "vår mørke edgelord" først. 👍 2
leticia Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden Griever skrev (1 time siden): Men det er ingenting som tyder på at vi trenger religion for moral og etikk. Nei, tvert om. Hvorfor er ateister underrepresentert i fengsel i forhold til sin andel av befolkningen? Fordi de har dårligere moral? Absolutt ikke. det tyder vel heller på at ateister har bedre moral enn religiøse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå