Duriello Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Tussi skrev (7 minutter siden): Men jeg mener at aktiv dødshjelp slik det praktiseres i Nederland og Belgia er en reell trussel mot mennesker som med riktig hjelp kan få det bedre... Det bør være krav, ala det de har i california. Fra wiki; The law requires that an individual must be over the age of 18 and possessing full capacity to make an independent decision to end their own life, as well as be able to administer the drugs themself. Participation in all aspects of the bill is voluntary for all involved and the application must be made to both an attending and consulting physician with a gap of no fewer than 48 hours.[1] The patient must also be certified by the physician as having a life limiting illness with estimated less than 6 months to live and other palliative care options must have been previously discussed and considered.[6] The law does not specify which drugs must be prescribed.[17] Under the provisions of the law, if a person chooses to die in this manner, their death certificate only lists their underlying illness as the cause of death; no mention is made of the act or of suicide. According to CNN, this is done to protect patient confidentiality, in addition to avoiding potential legal complications regarding the decedent's estate and life insurance that may arise when a death is registered as a suicide.[18 Endret 21 timer siden av Duriello
Tussi Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Duriello skrev (15 minutter siden): Det bør være krav, ala det de har i california. Fra wiki; The law requires that an individual must be over the age of 18 and possessing full capacity to make an independent decision to end their own life, as well as be able to administer the drugs themself. Participation in all aspects of the bill is voluntary for all involved and the application must be made to both an attending and consulting physician with a gap of no fewer than 48 hours.[1] The patient must also be certified by the physician as having a life limiting illness with estimated less than 6 months to live and other palliative care options must have been previously discussed and considered.[6] The law does not specify which drugs must be prescribed.[17] Under the provisions of the law, if a person chooses to die in this manner, their death certificate only lists their underlying illness as the cause of death; no mention is made of the act or of suicide. According to CNN, this is done to protect patient confidentiality, in addition to avoiding potential legal complications regarding the decedent's estate and life insurance that may arise when a death is registered as a suicide.[18 https://www.uclahealth.org/patient-resources/support-information/patient-education/california-end-life-option-act-eoloa Ja, altså hvis man skal ha det er jo dette fine regler, så lenge det ikke blir utvidet, slik det som regel gjør. Det viktigste må være at ingen bør ha lov å foreslå dette for noen, hverken direkte eller å avslå annen behandling og hjelp fordi dette er et alternativ Endret 21 timer siden av Tussi
podcarsten Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Gouldfan skrev (5 timer siden): Det samme gjelder vin, jødene og Jesus drakk jo vin, men når kristendommen kom til Grekland og Roma så møtte de på en kultur der de hadde historie med Bacchus og Dionysos, og Epikurene som Paulus møtte som mente det var bra å være litt full hele tiden. Vil selvfølgelig verken ødelegge eller avspore dette kinderegget av en tråd, men denne setningen om Epikur og hans filosofi opplever jeg trenger en liten kommentar. Epikur var opptatt av "opphøyd" lykke, man skulle søke noe som ga dyp glede og frihet fra avhengighet og ting som påførte deg smerte. Rent overfladisk sett nærmere Buddha, enn slik det beskrives her, men selvfølgelig, siden det vektlegges tid med venner og en viss verdslig glede, også en "egen" form for hedonisme. Epikur var opptatt av sinnsro, og det å overkomme frykt for døden. Epikur hadde også sin "gyldne middelvei", mellom for lite og for mye, der han i sin hage holdt foredrag for studenter, og andre for den sakens skyld, som ønsket det. Sikkert et fantastisk sted å besøke den hagen. Bacchus/Dionysos kan, om man legger litt godvilje til, virke som en, på noen måter, parallell karakter til Jesus, bare minst 1000 år eldre. Det er klart at de som skrev det nye testamentet, siden de faktisk skrev det på gresk, koine, kjente til disse gamle gudene, mytene. Endret 18 timer siden av podcarsten 1 2 1
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Tussi skrev (11 timer siden): Men jeg mener at aktiv dødshjelp slik det praktiseres i Nederland og Belgia er en reell trussel mot mennesker som med riktig hjelp kan få det bedre... Lovene i Nederland hadde ikke tillatt det du så ofte foreslår, at du hadde blitt tillatt å dø, men det stemmer ikke når du rett ut sier at du ikke var klar i hodet, at man er klar i hodet er et av kravene. Et annet av kravene er at det lidelsen er uholdbar, og ingen bedring i sikte. Det og hadde hindret deg, jeg skjønner at du er i mot, men det du sier stemmer ikke, ikke i Nederland i det minste. 3
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Morsomt å se hvordan tråder som dette utvikler seg dit høna sparker. Fra en kvasifilosofisk diskusjon om frelse, bibelsteder og overtro til en debatt om aktiv/passiv dødshjelp. Hold dere trådens tema folkens eller opprett en ny tråd !
Capitan Fracassa Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gouldfan skrev (15 timer siden): Nå snakker du om Moseloven som er omtrent like gammel som steinalderen? Ja, Moseloven som i følge Bibel er gitt av Gud og som skal følges av mennesker til evig tid, og som ble bekreftet at Jesus at skal følges ned til den minste bokstav. La meg minne deg på hva du skrev, som jeg svarte på Sitat Tro meg, om alle virkelig fulgte Bibelen, da hadde fengslene stått tomme. Men nå er du tydeligvis ikke enig med deg selv. Artig 😆 Sitat En homofil idag er noe helt annet enn på Moses tid. Idag har homofile rettigheter. På Moses tid var homofili en Mann som hadde voldtatt en slave eller tjeneste gutt. Men det endrer ikke på det faktum at Bibelen sier tydelig at homofile skal dø. Og det er jo du som skrev at om alle virkelig fulgte Bibelen, da hadde fengslene stått tomme. Dette er så typisk deg. Du slenger ut en generell påstand, og når jeg eller andre påpeker hvor dum påstanden er, begynner du å motsi deg selv, eller snakke om noe helt annet. Jeg antar det du egentlig mener, men ikke får til å si, er at om alle følger akkurat de delene av Bibelen som du personlig liker, og ikke dem du personlig misliker, så ville ting bli bra. Stemmer dette? 1 3
Gouldfan Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) podcarsten skrev (9 timer siden): Vil selvfølgelig verken ødelegge eller avspore dette kinderegget av en tråd, men denne setningen om Epikur og hans filosofi opplever jeg trenger en liten kommentar. Epikur var opptatt av "opphøyd" lykke, man skulle søke noe som ga dyp glede og frihet fra avhengighet og ting som påførte deg smerte. Rent overfladisk sett nærmere Buddha, enn slik det beskrives her, men selvfølgelig, siden det vektlegges tid med venner og en viss verdslig glede, også en "egen" form for hedonisme. Epikur var opptatt av sinnsro, og det å overkomme frykt for døden. Epikur hadde også sin "gyldne middelvei", mellom for lite og for mye, der han i sin hage holdt foredrag for studenter, og andre for den sakens skyld, som ønsket det. Sikkert et fantastisk sted å besøke den hagen. Bacchus/Dionysos kan, om man legger litt godvilje til, virke som en, på noen måter, parallell karakter til Jesus, bare minst 1000 år eldre. Det er klart at de som skrev det nye testamentet, siden de faktisk skrev det på gresk, koine, kjente til disse gamle gudene, mytene. I praksis, for følgerne så var teori til de som fulgte Epikurene at man skulle være litt full hele tiden, nytelse.. Poenget var at de hadde en fylle kultur i Grekland og Rom, som skilte seg fra jødenes mer moderate vinkultur, fra David, Salomon og Profetenes råd... Ellers møtte jo Paulus og følget både Stoikerne og Epikurene på sine reiser... Om alt er bare eventyr så er det helt fantastisk at de i eventyrene møter ekte kjente historiske filosofi følgere i ekte byer..... Virker som de iallefall gikk blant ekte ting og filosofer i Grekland....... Endret 8 timer siden av Gouldfan 1
podcarsten Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Gouldfan skrev (55 minutter siden): I praksis, for følgerne så var teori til de som fulgte Epikurene at man skulle være litt full hele tiden, nytelse.. Poenget var at de hadde en fylle kultur i Grekland og Rom, som skilte seg fra jødenes mer moderate vinkultur, fra David, Salomon og Profetenes råd... Ellers møtte jo Paulus og følget ielt fantastisk at de i eventyrene møter ekte kjente historiske filosofi følgere i ekte byer..... Virker som de iallefall gikk blant ekte ting og filosofer i Grekland....... Dette er den folkelige misforståelsen om epikurisme. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt, men man må bruke, hva skal man kalle det, hedonistisk matte? Er drikking noe som gir deg mer glede enn smerte, på kort og lang sikt? Det handler om varig sjelefred og fravær av frykt, og siden han hadde sine hagepartyer har han, feilaktig, blitt fremstilt som en levemann. Ingen påstår at personen Paulus er eventyr. Paulus & co står for den absolutte størstedelen av det nye testamentet, enda han selv aldri møtte Jesus, og motsier Jesus på en lang rekke punkter, hvis man skal legge til grunn hva evangeliene sier Jesus sa, eller hva apokryfe og gnostiske tekster hevder Jesus sa. Vil påstå at kristendom i bunn og grunn er mer inspirert av Paulus, enn av Jesus. Endret 7 timer siden av podcarsten presisering 1
simalarion Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gouldfan skrev (19 timer siden): Hva mener du Moses som angrep en egypter som pisket familien hans? Farao fikk jo mange advarsler da, kanskje han var ateist og ikke trodde noe på det? Men det var mange advarsler som ble til virkelighet da... Du skriver/svarer som du aldri har lest en side fra Gamle testamentet, ikke bare straffer Gud å slakter ned sitt eget folk (altså Israel) for hver minste ting han mener de gjør feil men andre Absurditeter dukker opp på vær eneste side ikke minst når det gjelder regler for Ofring Aron må følge (Broren til Moses, Ansett som den første Presten) som feks å vri hoder av Duer å smøre seg inn med blodet, det skal ha vært rundt 600 000 israelitter rundt i Telt runt Tabernakel (slags kirke telt) som da skulle dra til Aron for å ofre alt fra Duer til Kuer å alt måtte være av beste kvalitet uten merker for hver minste ting Gud mente var en fortredelse ( annet eksempel Abraham fikk beskjed om å Ofre sin egen sønn Isaac, bare det i seg selv er nok til å finne noe annet å tro på)... Det er utrolig mye blod som renner så det er vanskelig å vite hvor man skal starte, om man faktisk har lest det Gamle Testamentet som jeg har. Annet artig eksempel er at Gud dreper Onan(i) på stedet da han i steden for å gjøre sin brors kone Tamar gravid hoppet av i svingen (han Onanerte altså ikke), straffen var altså Død på stedet fra Gud. 2 1
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden podcarsten skrev (15 minutter siden): Vil påstå at kristendom i bunn og grunn er mer inspirert av Paulus, enn av Jesus. Dette er riktig. 1
Fatninja Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Men tilbake til starten av tråden. Da blir jeg å utlevere meg selv her da, men det får så være: For min del har jeg et problem med "edgelorden" som Duriello kaller Gud, enden den kalles Gud eller Allah. Jeg bruker ikke tid på å være sint eller bitter på Gud / Allah, men jeg har ikke noe forhold til h*n. H*n er relativt uviktig for meg. Jesus mener jeg derimot er et godt forbilde og nyttig som både et mantra, placebo og som muligens en kraft i åndeverden. Jeg er vel på sett og vis en sær form for kristen. 2
Fatninja Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 14 hours ago, Tussi said: Men jeg mener at aktiv dødshjelp slik det praktiseres i Nederland og Belgia er en reell trussel mot mennesker som med riktig hjelp kan få det bedre... Helt enig. Hva vet du forresten om hvordan aktiv dødshjelp praktiseres i Canada? Det er vel enda mer uhyrlig enn slik det praktiseres i Nederland og Belgia? 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Fatninja skrev (11 minutter siden): Helt enig. Hva vet du forresten om hvordan aktiv dødshjelp praktiseres i Canada? Det er vel enda mer uhyrlig enn slik det praktiseres i Nederland og Belgia? Hvis du ser mitt svar til Giever for kanskje 13-14 timer siden så ser du litt om det, jeg gikk litt i dybden der, det er skremmende, men vil unngå å dra debatten der enda mer Endret 6 timer siden av Tussi 1
Duriello Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Fatninja skrev (8 minutter siden): Men tilbake til starten av tråden. Da blir jeg å utlevere meg selv her da, men det får så være: For min del har jeg et problem med "edgelorden" som Duriello kaller Gud, enden den kalles Gud eller Allah. Jeg bruker ikke tid på å være sint eller bitter på Gud / Allah, men jeg har ikke noe forhold til h*n. H*n er relativt uviktig for meg. Jesus mener jeg derimot er et godt forbilde og nyttig som både et mantra, placebo og som muligens en kraft i åndeverden. Jeg er vel på sett og vis en sær form for kristen. Han/hun/det er ikke bare en edgelord, men en ond edgelord som livnærer seg på menneskers og dyrs lidelser. (Dersom han/hun/det eksisterer) 'Hesus, som spanjolene kaller ham, derimot er en god del mer "likandes". 👍 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå