Gjest 8c056...648 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei, etter 12 mnd så er min sykepengerettighet opphørt. Det blir en overgang til dagpenger da. Jeg har sagt opp jobben nå slik at oppsigelsestiden på 3 måneder er jeg ferdig med 15 måneder etter at jeg ble sykemeldt. Jeg er ikke sykemeldt lenger. Sykemeldingen hadde siste dato den dagen sykepengerettigheter stoppet. Jeg er fullt ut arbeidssøker. Det eneste jeg ikke kan er å jobbe i oppsigelsestiden på den jobben jeg har sagt opp. Det arbeidsforholdet vil gjøre meg syk igjen. De har heller ikke annet arbeid å tilby den tiden. Arbeidsgiver vil at jeg skal ta ulønnet permisjon for de tre månedene ut oppsigelsestiden. Noe her som vet om det er eneste måte for arbeidsgiver å få til en stopp av lønna på for de tre månedene? Er det andre måter å for de å legge inn lønnsstopp enn at jeg søker om ulønnet permisjon? Anonymous poster hash: 8c056...648
mobile999 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor du ikke spør om råd før du gjør noe som sannsynligvis er dumt. Du er sannsynligvis fortsatt syk og da er det riktige å søke arbeidsavklaringspenger. Du skulle ikke sagt opp jobben. Du skal ikke søke permisjon. Endret 3 timer siden av mobile999
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hvorfor i all verden sier du opp jobben selv? Det gir deg en utsettelse av dagpenger, og du burde egentlig over på arbeidsavklaringspenger. Du går vel ikke fra å være helt syk i 12 måneder, til helt frisk etter 12 måneder og 1 dag? Er det kun den jobben du har hatt som gjør deg syk? Er det noe med arbeidsmiljøet der? Litt mer info hadde vært greit. Ellers enig med han over her.
The Avatar Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden Etter at du har vært sjukmeldt i 12 månedar så kan arbeidsgivar bruke dette som sakleg grunn for ei oppseiing. Om du ikkje blir oppsagt men likevel ikkje kan jobbe så vil du fortsatt ha eit tilsettingsforhold men sidan du ikkje har rett på sjukepengar så må du søke om arbeidsavklaringspengar. Det kan ta tid å få gjennom søknaden om AAP så det anbefales å søke i god tid før du mister sjukepengane etter 12 månedar. Om du er frisk og arbeidsfør, berre ikkje i den jobben du har så må du skaffe deg ny sjukemelding. I verste fall må du møte opp på jobb og deretter bli sjukemeldt på nytt. Sistnemnte kan være aktuelt for å stadfeste at arbeidsforholdet fortsatt er slik at du blir sjuk. Kva som er vanleg å gjere vil variere frå arbeidsplass til arbeidsplass, nokon går rett til oppseiing, og andre innvilger ulønna permisjon. Kva ordning som blir valgt kjem litt ann på arbeidsplass til arbeidsplass, og då særleg om arbeidsplassen har råd til å holde stillinga di ledig i tilfelle du skulle bli frisk nok til å kome tilbake. Det å gi permisjon frå stillinga er mest aktuelt der det er grunn til å tru at arbeidstakaren vil kome tilbake i arbeid innan rimeleg tid. Om det er heilt klart at arbeidstakaren ikkje kan kome tilbake så bør arbeidsgivar seie opp arbeidstakaren. Dette vil vanlegvis skje i tilknytting til eit dialogmøte der også NAV og legen din er tilstades. Så lenge du får sjukemelding frå legen din som seier at du ikkje kan kome tilbake på jobb så blir det uansett ikkje aktuelt å jobbe oppseiingstida. Er du frisk nok til å jobbe i oppseiingstida så er du også frisk nok til at sjukdommen ikkje utgjer sakleg oppseiingsgrunnlag.
Mag ne Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Gjest 8c056...648 skrev (3 timer siden): Hei, etter 12 mnd så er min sykepengerettighet opphørt. Det blir en overgang til dagpenger da. Jeg har sagt opp jobben nå slik at oppsigelsestiden på 3 måneder er jeg ferdig med 15 måneder etter at jeg ble sykemeldt. Jeg er ikke sykemeldt lenger. Sykemeldingen hadde siste dato den dagen sykepengerettigheter stoppet. Jeg er fullt ut arbeidssøker. Det eneste jeg ikke kan er å jobbe i oppsigelsestiden på den jobben jeg har sagt opp. Det arbeidsforholdet vil gjøre meg syk igjen. De har heller ikke annet arbeid å tilby den tiden. Arbeidsgiver vil at jeg skal ta ulønnet permisjon for de tre månedene ut oppsigelsestiden. Noe her som vet om det er eneste måte for arbeidsgiver å få til en stopp av lønna på for de tre månedene? Er det andre måter å for de å legge inn lønnsstopp enn at jeg søker om ulønnet permisjon? Anonymous poster hash: 8c056...648 Når du har sagt opp selv må du være arbeidsledig arbeissøker i 18 uker før du får dagpenger. Du får ikke dagpenger hvis du fortsatt er syk. Som andre skriver så er det AAP som gjelder når betalt sykemelding er brukt opp etter 12 mnd. Hvis du ikke møter opp på jobb så har arbeidsgiver ikke plikt til å betale lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå