Gå til innhold

Toyota lover verdens første elbil med «solid-state»-batteri i 2027


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel spennende å se hvor nærme reklamen for faststoff man kommer, med tanke på 1000km rekkevidde samtidig med lavere vekt og mindre volum. Det blir fort litt mageplask dersom man de første årene etter introduksjonen lever med dårligere batterier enn dagens vanlige, mens man venter på teknologisk modenhet av produktet.

  • Liker 2
Skrevet
Pop skrev (22 minutter siden):

Det blir vel spennende å se hvor nærme reklamen for faststoff man kommer, med tanke på 1000km rekkevidde samtidig med lavere vekt og mindre volum. Det blir fort litt mageplask dersom man de første årene etter introduksjonen lever med dårligere batterier enn dagens vanlige, mens man venter på teknologisk modenhet av produktet.

Jeg tenker umiddelbart at man kan lage noen vanvittige hybridbiler om det slår til. 

Skrevet
1 hour ago, mobile999 said:

Er ikke faststoffbatterier "ut" nå som natriumbatterier straks er "inn"?

Motsatte ender av utviklingløpene. Natriumbatterier er hovedsaklig for gridlagring og billige kortrekkeviddebiler. Natriumbatteriers fordel er lave matrialkostnader. Ulempen er lav energitetthet. 

Solidstate er for å utvide hva batterier kan brukes til. Solid state i seg selv gir en viss sikkerhetsgevinst, men hovedgevinsten er om man kan elliminere grafitt/grafitt/silisium anoden og bruke metallisk litium. Det kutter nedd volumet i batteriet drastisk og gir dermed vesentlig høyere energitetthet. Ulempen er kostnad og lav effekttetthet samt at det har så langt vært store utfordringer å realisere metalliske anoder med mange ladesykler. 

Skrevet (endret)

Interessant at dette kommer fra Toyota, som for ti år siden og helt inntil for ca 4-5 år siden, proklamerte at de ikke kom til å lage el-biler.
Da selskapet innså at toget var i ferd med å gå fra dem, at selskapet var havnet i bakleksa i forhold til konkurrentene, og at deres satsing på hydrogen-biler feilet, så fikk de plutselig et voldsomt hastverk med å lage el-bil (dvs Li-ionebatteri-bil).
Og ikke nok med det; det skulle bli verdens mest fantastiske el-bil, sa de.
Men hastverk er lastverk, som vi alle vet, og resultatet ble derfor dyrt og dårlig istedet.
Synd at Toyota viste dårlig teft og valgte å gjøre det på den måten, for jeg var fornøyd Toyota-eier på den tiden.
Men som klima- og miljøbevisst sjåfør så ville jeg fremover, mens Toyota ville bakover, så da jeg endelig kjøpte el-bil så ble det ikke en fra Toyota.
Og hvis noen lurer, så ble det selvfølgelig heller ikke en Tesla, dvs bilen som ligger på jumboplass mht sikkerhet, men også på jumboplass mht kvalitet, feil og mangler, i følge statistikken fra uhildete EU-kontroller.
Siden da har jeg ikke sett meg tilbake.

 

Endret av Radon Ready
Skrevet
2 hours ago, Radon Ready said:

Interessant at dette kommer fra Toyota, som for ti år siden og helt inntil for ca 4-5 år siden, proklamerte at de ikke kom til å lage el-biler.
Da selskapet innså at toget var i ferd med å gå fra dem, at selskapet var havnet i bakleksa i forhold til konkurrentene, og at deres satsing på hydrogen-biler feilet, så fikk de plutselig et voldsomt hastverk med å lage el-bil (dvs Li-ionebatteri-bil).
Og ikke nok med det; det skulle bli verdens mest fantastiske el-bil, sa de.
Men hastverk er lastverk, som vi alle vet, og resultatet ble derfor dyrt og dårlig istedet.
Synd at Toyota viste dårlig teft og valgte å gjøre det på den måten, for jeg var fornøyd Toyota-eier på den tiden.
Men som klima- og miljøbevisst sjåfør så ville jeg fremover, mens Toyota ville bakover, så da jeg endelig kjøpte el-bil så ble det ikke en fra Toyota.
Og hvis noen lurer, så ble det selvfølgelig heller ikke en Tesla, dvs bilen som ligger på jumboplass mht sikkerhet, men også på jumboplass mht kvalitet, feil og mangler, i følge statistikken fra uhildete EU-kontroller.
Siden da har jeg ikke sett meg tilbake.

 

Mulig du hadde blitt overrasket om du hadde prøvd nyeste BZ4X nå. Har en del vennepar med denne og de virker veldig fornøyde selv om det kanskje er mer folk som vil ha kvalitet, forutsigbarhet og tillit fremfor absolutt siste greie. Jo mer fornøyde de er, jo mer opptatt er de av å stole på at alt virker i morgen som i dag. 

Jeg har ikke Toyota selv om du nå lurte. 

Skrevet (endret)
22 hours ago, Pop said:

Mulig du hadde blitt overrasket om du hadde prøvd nyeste BZ4X nå. Har en del vennepar med denne og de virker veldig fornøyde.....

Når jeg kjøper bil, så hører jeg ikke så mye på hvor "fornøyde" folk er er med bilen sin.
Der finnes nemlig få eller ingen folk der ute som har betalt flere hundre tusen kr for en bil for deretter å innrømme at de er misfornøyde med den, ettersom alle vet at det vitner om dårlig planlegging og ignorans, og er ekvivalent med å drite seg ut.
Jeg kjenner eiere av Tesla som er strålende fornøyd med bilen, nesten til det fanatiske, på tross av at den nye Teslaen deres har stått på verksted en fjerdedel av tiden de har eid den.
Folk som betaler flere hundre tusen kr for en gjenstand er programforpliktet til å si seg fornøyd med det de betalte en formue for, og dette er jo erkedefinisjonen på subjektivitet, eller på godt norsk "synsing" som egentlig ingen bør høre på.

Når jeg kjøper bil, så hører jeg istedet på uhildete standardiserte tester gjort av fagfolk som har et ikke-personlig og objektivt forhold til det de tester, eksempelvis EU-kontroll (jmf artikkelen jeg lenket til i mitt forrige innlegg).
Bare på den måten kan man skille skitt fra kanel.
En annen metode jeg har brukt når jeg står foran et kjøp av bil eller vaskemaskin eller noe annet med mye leamikk innabords som er reparerbart, er å oppsøke et verksted for så å spørre en erfaren mekaniker som har jobbet der lenge: "hvilket merke/modell har du sett lite til av her?"
Så går jeg på butikken og kjøper nettopp den modellen, og legger absolutt  ingen følelser, vaner eller misforstått merkelojalitet i kjøpet.

Men jeg er fullt klar over at den store majoriteten av folk ikke gjør det slik, men heller hører på hvor "fornøyd" naboen eller pappaen sin er og hva de anbefaler, uten at hverken naboen som står bak disken på fiskebutikken, eller pappaen som er revisor, kan skryte av å ha noen nevneverdig teknisk innsikt som kvalifiserer rådet deres på noe særlig vis.
Da er det snarere vaner, tradisjon, merkelojalitet og annet føleri som gjelder.
Kategoriserer man alle elbil-eierne i Norge i grupper mht bilmerke, så er foranstående nettopp årsaken til at den største gruppen består av Tesla-eierne, dvs eierne av det bilmerket som paradoksalt nok har den objektivt og uomtvistelig desidert dårligste kvaliteten.

Når ovenstående er sagt, så har Toyota riktignok god og gammel tradisjon for å ligge høyt på statistikken over biler med færrest feil på millioner av EU-kontroller, og det var delvis av denne grunn at min forrige bil var en Toyota.
Bedre kvalitet enn gjennomsnittet er et repetitivt fenomen som generelt gjelder japanske og sørkoreanske merker, noe vi som over lang tid har fulgt med på de årlig publiserte statistikkene over EU-kontroller har lagt merke til.

Men jeg er dessverre like lite flink til å spå om fremtiden som folk flest, og kunne ikke utsette bilkjøpet mitt ørten år inn i fremtiden til et tidspunkt som jeg i min svært diskutable klarsynthet så at Toyota ville snu opp-ned på sin fiendtlige mening om elektriske biler og istedet velge å starte produksjonen av dem.

Når det gjelder Toyotas lansering av modell BZ4X så dreit Toyota seg loddrett ut, noe for så vidt Toyota sjøl offentlig innrømmet, og det må vi alle være enige om, ettersom vi ikke kan neglisjere den kvalifiserte meningen til tusenvis av yrkessjåfører som har prøvd ut litt og hvert av el-biler, og skydde denne modellen.

Endret av Radon Ready

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...